Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita joiden mielestä ratsastus ja ravit ovat eläinrääkkäystä?

Vierailija
28.04.2023 |

Hevosia rääkätään jotta joku voi käydä totoamassa tai ratsastamassa kenttää ympäri.

Kommentit (178)

Vierailija
161/178 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En noin muuten ota kantaa, mutta miksi niin monet taputtaa hevosta kaulaan tms hyvän suorituksen tai muun jälkeen. Eikö se satu, kun jostain luin että hevonen tuntee pienimmänkin ötökän kun laskeutuu iholla. Kysyn kun en tiedä, ei saa kivittää!

Tunteminen ja kipu ovat kaksi eri asiaa. Ihan kuin itselläsikin, jos sinulla ei ole joku hermotulehdus tms.

Hevosta taputetaan kaulalle tai kankkuun, isoon lihakseen. Taputa itseäsi poskelle ja sitten pyrstölle ja havaitse ero. Epämiellyttävyys tulee luun läheisyydestä. Toki aremman hevosen on ensin opittava arvostamaan taputtamista, ennen kuin se sitä palkkiona pitää. Kyhnyttäminen ja silittäminen toimii niille.

Minulla on hyvin arka ja epäluuloinen hevonen, joka on alkanut sekin pitää taputtamisesta, kun se ei enää pelkää, että voisin purra sitä milloin tahansa. Itse kun se oli muita kohtaan aika raju ja äkkinäinen alkuun. Rummutan sitä kämmensyrjillä niinkuin hieroja tekee, nojaan, venytän lihaksia kevyesti ja etsin kutiavia kohtia raaputettaviksi. Näin saan sen ymmärtämään, että ihmisestä on yllättävän paljon iloa. Vuorovaikutteinen harjausrobotti super de luxe. 

Vierailija
162/178 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se rääkkäystä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/178 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En noin muuten ota kantaa, mutta miksi niin monet taputtaa hevosta kaulaan tms hyvän suorituksen tai muun jälkeen. Eikö se satu, kun jostain luin että hevonen tuntee pienimmänkin ötökän kun laskeutuu iholla. Kysyn kun en tiedä, ei saa kivittää!

Hyvä pointti, hevonen tykkää paljon enemmän silityksestä kuin taputuksesta. Joskus telkkarissakin näkee vielä että se taputus on enemmänkin lyömistä. Mistä lie tapa saanut alkunsa, mutta hevonen tunnistaa sen kyllä kiitokseksi, vaikkei se varmaan mukavalta tunnukaan.

Todennäköisesti tarkoitus on näyttää tuomareille ja yleisölle suurieleisesti että hevosta kiitetään suorituksesta.

Mistä sä meinaat että tietää kiitokseksi? Oletko koskaan nähnyt hevosen rentoutuvan tälläisen läimäyttksen jälkeen? Olen käyttänyt hevosilla aina rapsutusta sään kohdalta, mimikoin tamman käytöstä varsalleen. Ja silloin se rentoutuu. Nää läimimiset on törkeitä ja voi vaan kuvitella minkälaista voimaa käytetään kaiken maailman harjoitteissa, mitä ei olla edes näkemässä.

Vierailija
164/178 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on kouluhevonen ja hän on aina innoissaan kun mennään maastoon, tai treenataan kouluratoja, häntä vaan viuhuu ja osaa monia ratoja ulkoa, usein tehdään myös kaikkea mistä nauttii.

Hevonen on älykäs eläin, ymmärtää sanoja ja myös näyttää jos joku asia ei miellytä.

On se älykäs ja siksi alistuu. Ei se hevonen luonnossa tee kouluratoja yms. Pakolla tekee kun muutakaan ei voi. Kyllä se mielummin juoksisi vapaana jos valita saisi...

Me päästimme kerran esteratsastushevosen vapaaksi maneesiin jaloittelemaan, jossa oli käynnissä olevan kisan esteet (hevosella ei voinut ratsastaa, sillä se ontui hieman). Se alkoi ihan itse hyppiä esteitä innoissaan.

Enpä usko tuohon vaikka olen muutaman sadan päästänyt maneesiin yksin. Ainoa tapaus missä voisin näin käyvän kun hevosella ei ole mitään muuta tehty ja sen aivotoiminta ei anna muuta singnaalia kuin pakotetut hypyt. Esim normaalitoiminta olisi esim piehtaroiminen tai pieruhypyt.

Vierailija
165/178 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunteminen ja kipu ovat kaksi eri asiaa. Ihan kuin itselläsikin, jos sinulla ei ole joku hermotulehdus tms.

Hevosta taputetaan kaulalle tai kankkuun, isoon lihakseen. Taputa itseäsi poskelle ja sitten pyrstölle ja havaitse ero. Epämiellyttävyys tulee luun läheisyydestä. Toki aremman hevosen on ensin opittava arvostamaan taputtamista, ennen kuin se sitä palkkiona pitää. Kyhnyttäminen ja silittäminen toimii niille.

Minulla on hyvin arka ja epäluuloinen hevonen, joka on alkanut sekin pitää taputtamisesta, kun se ei enää pelkää, että voisin purra sitä milloin tahansa. Itse kun se oli muita kohtaan aika raju ja äkkinäinen alkuun. Rummutan sitä kämmensyrjillä niinkuin hieroja tekee, nojaan, venytän lihaksia kevyesti ja etsin kutiavia kohtia raaputettaviksi. Näin saan sen ymmärtämään, että ihmisestä on yllättävän paljon iloa. Vuorovaikutteinen harjausrobotti super de luxe. 

Ei se siitä yhä edelleenkään pidä vaan on oppinut sietämään. Sä voit siedättää hevosen olemaan reagoimatta mihinkään. Ei kuitenkaan tarkoita että se pitäisi siitä. Otetaan esimerkkinä parisuhdeväkivalta, toinen saa turpaansa vähän väliä, on oppinut sietämään mutta ei se siitä tykkää. Hevonen alistuu koska pakotietä ei ole.

Vierailija
166/178 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se siitä yhä edelleenkään pidä vaan on oppinut sietämään. Sä voit siedättää hevosen olemaan reagoimatta mihinkään. Ei kuitenkaan tarkoita että se pitäisi siitä. Otetaan esimerkkinä parisuhdeväkivalta, toinen saa turpaansa vähän väliä, on oppinut sietämään mutta ei se siitä tykkää. Hevonen alistuu koska pakotietä ei ole.

Mistähän tiedät, ettei ko. hevosella ole "pakotietä"? Sillä on myös hampaat ja kaviot, joilla puolustautua, jos ei pidä kohtelusta.

Vierailija
167/178 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirien pito on rääkkäystä

Vierailija
168/178 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä pointti, hevonen tykkää paljon enemmän silityksestä kuin taputuksesta. Joskus telkkarissakin näkee vielä että se taputus on enemmänkin lyömistä. Mistä lie tapa saanut alkunsa, mutta hevonen tunnistaa sen kyllä kiitokseksi, vaikkei se varmaan mukavalta tunnukaan.

Todennäköisesti tarkoitus on näyttää tuomareille ja yleisölle suurieleisesti että hevosta kiitetään suorituksesta.

Mistä sä meinaat että tietää kiitokseksi? Oletko koskaan nähnyt hevosen rentoutuvan tälläisen läimäyttksen jälkeen? Olen käyttänyt hevosilla aina rapsutusta sään kohdalta, mimikoin tamman käytöstä varsalleen. Ja silloin se rentoutuu. Nää läimimiset on törkeitä ja voi vaan kuvitella minkälaista voimaa käytetään kaiken maailman harjoitteissa, mitä ei olla edes näkemässä.

Jos sä oikeasti pidät niitä taputuksia kaulalle törkeinä, niin sulla viiraa. Ei vanhemmatkaan valita täällä, miten törkeästi taapero heitä läimi. Kokosuhde on sama. 

Viimeisen esteen jälkeen näkee telkkarissa, kuinka hevonen laskee päätään ja pyöristää kaulaansa, rentoutuu itsetyytyväisenä ja kirmaa vielä hetken ihan ilokseen, vaikka tietää että homma ohi ja voisi kävellä poiskin. Ratsastajan käpälä kaulalle ei millään lailla estä tuota tapahtumasta, päinvastoin. Hevonen tuntee kärpäsen kyljellään, ja silti se myös kommunikoi toisten hevosten kanssa rajustikin. 

Sen sijaan kilpaura muuten loppuu äkkiä, jos hevonen ei halua olla radalla. Se tulee kyllä selväksi nopeammin kuin sinä ehdit sanoa häh. Kukaan ei monta kertaa viitsi viedä hevosta kisoihin, jos se sinkoaa pystyyn tai kieltäytyy liikkumasta siellä. 

Sulle voi myös tulla vastaan hevonen, joka ei rentoudu mimikoinnistasi, vaan kokee sen huonotapaisuutena. Hevosillakin on oma käytöskoodinsa, voit rikkoa sitä. Ole kohtelias. 

Vierailija
169/178 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sua tai läheistäsi on pahoinpidelty, ymmärrän hermostumisesi, mutta et sinä silti oikeassa ole. Ihan oikeasti ihmisillä, jotka vaivautuvat nykypäivänä hevosen hankkimaan, on erittäin todennäköisesti sen verran silmää, että he eivät taputtele hevosta, jos se ei näytä pitävän siitä vaan jotenkuten sietää. He etsivät kosketuksen, josta hepo ilmaisee pitävänsä. 

Vertauksesi parisuhdeväkivallan uhriin on yksinomaan törkeä. Hevosen siedättäminen kaikelle on pitkä ja hevosellekin siedettävä prosessi, joka lisää sen turvallisuudentunnetta ja tekee siitä luotettavan harrastuskumppanin. Sen sijaan turtunut hevonen on hengenvaarallinen, koska kerran räjähtäessään se yllättää kaikki. Muistutan yhä edelleen, että niin halutessaan hevonen voi sekunnissa läppäistä ihmistä kaviolla päähän ja homma on sillä selvä. Ja se tietää sen, aina. 

Niin paljon hevoset pitävät ihmisistä, että ne hyvin harvoin tekevät niin. Sinullakin on lupa rentoutua ja vihata maailmaa vähän vähemmän. 

Vierailija
170/178 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin palstalla kirjoittelee usein niin outoja, ilkeitä ja vinksahtaneita tyyppejä.

Miten sitten kohtelevat eläimiä. Turha luulla että huonosti kohtelua ei olisi olemassa.

Mitä enemmän ihmiset ovat sekaisin ja ahdistuneita sitä enemmän eläimet kärsii.

Muunmuassa.

Jos näin on, niin eläinsuojelusta innostunut nuoriso voisi miettiä toisenkin kerran, ennen kuin lähtee ahdistelemaan eläinten omistajia. Fanaattisuus on aina vaarallista. Ääriliikkeet myös keräävät niitä outoja, ilkeitä ja vinksahtaneita tyyppejä ylen määrin. Lisäksi hyvin mustavalkoisia sellaisia, joten äkkiä olet itse kohteena. Tämän ovat kertoneet aktivistisukupolvet toisensa jälkeen, kun ovat hiukan aikuistuneet ja saaneet etäisyyttä ydinjoukkoon. 

Maailma ei ole pakotettavissa mukavaksi paikaksi. Parantaa sitä toki voi, mutta ei tarvitse suuttua, kun se ei parantunutkaan. 

Vierailija
171/178 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aikanaan hevonen. Kun tulin tallille, se juoksi laitumen portille vastaan. Jos en moikannut sitä kunnolla, se puri mua (kevyesti) takapuoleen taluttaessani sitä tallin suuntaan. Se uskalsi mun kanssa (talutettuna riimulla ja riimunnarulla, ei millään kidutusvälineillä) tulla tosi lähelle tutkimaan sitä pelottavia asioita. Tallinpitäjä joskus mainitsi siitä, kuinka hevonen selkeästi luottaa muhun paljon, kun se mun kanssani uskalsi asioita joita muiden kanssa ei. Ratsastin, ja ajoin kärryillä. Tästä kaikesta päättelen, että hevonen ei kokenut tätä toimintaa rääkkäyksenä. En usko, että meidän välinen suhde olisi ollut sellainen mitä se oli, jos hevonen olisi kokenut sen kanssa tekemäni asiat negatiivisena.

Tämä ei tietenkään ole mikään yleismaailmallinen totuus, muuten kuin siinä, että hevosesta kyllä näkee jos sen suhde ihmiseen on positiivinen (tai negatiivinen).

Vierailija
172/178 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on kouluhevonen ja hän on aina innoissaan kun mennään maastoon, tai treenataan kouluratoja, häntä vaan viuhuu ja osaa monia ratoja ulkoa, usein tehdään myös kaikkea mistä nauttii.

Hevonen on älykäs eläin, ymmärtää sanoja ja myös näyttää jos joku asia ei miellytä.

On se älykäs ja siksi alistuu. Ei se hevonen luonnossa tee kouluratoja yms. Pakolla tekee kun muutakaan ei voi. Kyllä se mielummin juoksisi vapaana jos valita saisi...

Me päästimme kerran esteratsastushevosen vapaaksi maneesiin jaloittelemaan, jossa oli käynnissä olevan kisan esteet (hevosella ei voinut ratsastaa, sillä se ontui hieman). Se alkoi ihan itse hyppiä esteitä innoissaan.

Enpä usko tuohon vaikka olen muutaman sadan päästänyt maneesiin yksin. Ainoa tapaus missä voisin näin käyvän kun hevosella ei ole mitään muuta tehty ja sen aivotoiminta ei anna muuta singnaalia kuin pakotetut hypyt. Esim normaalitoiminta olisi esim piehtaroiminen tai pieruhypyt.

Oliko teillä ihan tapana päästellä hevosia maneesiin yksin, vai miten niitä on jo muutama sata kertynyt? En ole koskaan kuullut että olisi kovin yleinen tapa pitää hevosia huvikseen vapaana maneesissa hillumassa.

Vierailija
173/178 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto 

Vierailija
174/178 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oliko teillä ihan tapana päästellä hevosia maneesiin yksin, vai miten niitä on jo muutama sata kertynyt? En ole koskaan kuullut että olisi kovin yleinen tapa pitää hevosia huvikseen vapaana maneesissa hillumassa."

Tätä kutsutaan usein nimellä irtojuoksutus. On ihan yleinen tapa, tosin joissain maneeseissa kielletty.

Vierailija
175/178 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen enempää kuin mikään muukaan eläimenpito. Hevosurheilussa hyväksikäytetään eläimen luontaisia vaistoja ja alfayksilöt ovat lauman johtajia. Suurena eläimenä hevonen on varsin altis loukkaantumisille myös vapaana. Enemmän ongelma on yksilöiden, jotka tekevät hommaa pelkästä rahasta ja kunnianhimosta. Hevonen käytetään loppuun ja pistetään lihoiksi, kun siitä ei ole enää mihinkään.

Vierailija
176/178 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Enpä usko tuohon vaikka olen muutaman sadan päästänyt maneesiin yksin. Ainoa tapaus missä voisin näin käyvän kun hevosella ei ole mitään muuta tehty ja sen aivotoiminta ei anna muuta singnaalia kuin pakotetut hypyt. Esim normaalitoiminta olisi esim piehtaroiminen tai pieruhypyt."

Minkälaisia hevosia? Minäkin olen irtojuoksuttanut aika montaa ja etenkin puoliveriset/estesukuiset hyppivät itsekseen. Puhelimellakin on video 2v puokista joka hyppäsi kolme estettä kun maneesissa oli sellanen 40-50cm esterata jätetty. Joitakin hevosia pitää pidätellä irtohypytyksessä, sillä juoksisivat itsekseen irtohyppykujan monta kertaa peräkkäin ellei estäisi.

Joskus kun hain omaa hevostani mäkilaitumelta talliin, se valitsi tulla laukalla hyppien yli laidunojat. Se olisi aivan hyvin voinut kiertää valmiiksitallottua polkua pitkin, jossa ei olisi tarvinnut hyppiä.

Monet monet hevoset pitävät esteiden hyppimisestä. Maastossakin jos menee tuttua reittiä, missä on puu kaatunut reitille, monet hevoset ennakoivat kiihdyttämällä kohti estettä, vaikka puun vierestä menisi polku jolla esteen voi kiertää. Tämän olen itse kokenut menemällä löysin ohjin ja passiivisesti antanut hevosen päättää kumman reitin haluaa ottaa.

Ärsyttää kiihkoilu ja mustavalkoisuus. Ottaisitteko itse sellaisen työn vastaan, jossa töitä on 0-120min päivässä, ruoka tarjoillaan nenän eteen, ylläpitoon kuuluu majoitus ja suoja pedoilta? Myös kaikki muu ylläpitohoito hammashoidosta kavioihin?

Hevosten pito-olosuhteita ja käytäntöjä on monenlaisia ja hevosharrastajilla on tahtotila koko ajan parantaa hevosten hyvinvointia.

Kannattaa kiihkoilematta tutustua eläinlajiin ja harrastukseen, ennen kuin antaa ylimielisiä tuomioitaan.

Vierailija
177/178 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevosen olemassaolon tarkoitus ovat ratsastus ja ravit. Ilman niitä hevosia ei olisi. Hevoset eivät ole villieläimiä vaan ihmisten omaisuutta.

Vierailija
178/178 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mutta eläinlasten lääppiminen on perverssiä. Koirat ja kissat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä