Mitä tukia sinulta leikataan, jos tulee puhdas porvarihallitus?
Minulta ei voi ainakaan leikata mitään tukia, kun en ole koskaan niitä saanutkaan. Lapsilisää sain 18 v. asti, mutta siitä on 40 vuotta aikaa ja armeijassa päivärahaa.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Jos ei duuni mene, niin tuskin vaikuttaa minun tuloihini. Mutta jos tehdään rajuja leikkauksia laskusuhdanteessa, kysyntä hiipuu taloudessa ja firmaa menee nurin kuin heinää, aivan kuten 1990-luvun alussakin kävi valtion menojen karsimisen takia.
Jos näin käy, niin saadaan lisää työllisiä joista on huutava pula, tosi -50% aikaisemmasta palkasta.
Kätevää, eikö.
Saan lapsilisät yh-korotuksella kahdesta ja elatustuen (lasten isä pitkäaikaistyötön ja maksukyvytön). Varmaan molemmista noista leikataan. Lasten isään saattaa osua leikkaukset enemmänkin joten lasteni tilannetta kyllä kurjistaa.
Lapsilisiä leikataan, lomarahoista viedään puolet, työaikaa lisätään palkan pysyessä ennallaan. Tehdään laki, että tuplavuoroihin voidaan määrätä ja lomiakin siirrellä kyselemättä. Pakkaisiko jo matkalaukun 🤔
Polttoaineen hinta tulee nousemaan tammikuussa 50 senttiä litralta koska sekoitevelvoite laajenee. Mutta sen sopi Marinin hallitus jo viime vuonna valmiiksi. Se nostaa kyllä kaikkia kuluttajahintoja.
Muuten ei leikkaukset koske minua kun olen suurituloinen insinööri. Verotusta olisi syytä kyllä keventää koska nyt en esimerkiksi tee yhtään ylimääräistä työtä koska siitä menee enemmän valtiolle kuin itselle.
En tiedä, mutta en osta juuri mitään, varsinkaan Suolesta. Kiinasta tilailen tavaraa.
Saan asumistukea ja työmarkkinatukea. Eiköhän molemmat ole kohteena perskokkareilla, tietenkin. Toimeentulotukeakin saisin n. 200e/kk lisäksi, mutta en ole hakenut sitä vuosikausiin, vaikka se on niinkin paljon kuin 1/5 pois tuistani. Varmaan siitäkin leikataan, niin eipä tarvitse myöhemminkään hakea sitä.
Vierailija kirjoitti:
Näkyy varmaan taloudessa uusina tai korotettuina veroina ja uusina keksittyinä lisämaksuina.
Vähämpä politiikasta ymmärrät.
Tuskinpa verotus kovenee kun kyse on palkansaajien eli nettomaksajien puolueista.
Jos valtio leikkaa Afrikan kehitysavusta, se ei juurikaan vaikuta minun talouteeni.
En ole koskaan saanut muita tukia kuin lapsilisän joskus kauan sitten.
Ansiosidonnainen loppuu aikaisemmin, kuin olin ajatellut. No, eletään sitten sijoituksilla, töihin en enää ajatellut mennä, ikääkin on yli 50 v.
Ei mitään, työttömyyttäkään ei alallani tarvi pelätä, töitä on enemmän kuin tekijöitä.
Jos Orpon hallitus ottaisi lisää ulkomaan velkaa, mutta ei jakaisikaan sitä Välimeren maille, niin ehkä kotimaan leikkauksilta voitaisiin välttyä.
Kotihoidontukea leikataan ensin ja poistuu muutaman vuoden kuluttua kokonaan. Lapsenlapset hoitoon, ja tytär töihin, näin se menee.
Asumistuki ja toimeentulotuki. Opintolainaa en pysty maksamaan jos tuista lähtee enempää kuin 30-40€, elän jo aika lailla minimissä. No, valtio kai sitten hoitaa, ja minä en mene enää ikinä opiskelemaan kun en saa uutta lainaa. Näin Suomi nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Moni on suunnitellut taloutensa tukien varaan ja nyt tulikin yllätyksenä porvarihallitus. Olisi kannattanut sinnitellä työelämässä, koska seuraava hallitus olettaa, että palkalla pitää tulla toimeen.
Kokoomushan oli sitä mieltä, että palkalla ei tarvitse tulla toimeen? En vaan ymmärrä että jos tukia leikataan eikä palkalla tarvitse tulla toimeen, niin miten siinä sitten kukaan elää?
Mutta siis itsellä varmaan vain veronpalautukset pienenisi, koska mitään tukia en ole saanut 7 vuoteen, silloin olin hetken työttömänä joten sain ansiosidonnaista.
Vierailija kirjoitti:
Jos Orpon hallitus ottaisi lisää ulkomaan velkaa, mutta ei jakaisikaan sitä Välimeren maille, niin ehkä kotimaan leikkauksilta voitaisiin välttyä.
Mitä ihmettä tarkoitat? Kukaan ei ole jakanut tähänkään asti Suomen rahoja Välimeren maille. Ilmastorahasto perustetaan vielä tänä vuonna, vaikka Suomi sitä ainoana vastusti. Se toteutetaan yhteislainalla kuten elpymispakettikin.
Ei ole muita tukia kuin lapsilisä ja sekin loppuu jo syksyllä.
Ainoa tuli, jota saan, on lapsilisä. Koska lapsi jo 15-vuotias, sitäkään ei kauaa enää tipu. Koskaan en ole saanut asumistukeakaan.
Varmaan monet veroedut ja vähennykset. Ehkä työterveyshuolto supistuu. Kotitalousvähennys ja muut investointuet.
Jos ei duuni mene, niin tuskin vaikuttaa minun tuloihini. Mutta jos tehdään rajuja leikkauksia laskusuhdanteessa, kysyntä hiipuu taloudessa ja firmaa menee nurin kuin heinää, aivan kuten 1990-luvun alussakin kävi valtion menojen karsimisen takia.