Digitaalinen euro tulossa - käteinen unholaan
Muutaman vuoden päästä pankkikorttimaksut voivat kuitenkin olla historiaa ja rahankäyttö ilmaista koko euroalueella.
Euroopan keskuspankki ja muut euroalueen kansalliset keskuspankit nimittäin suunnittelevat uutta digitaalista euroa, joka toimisi älypuhelimissa.
Se kävisi maksuvälineeksi kaikkialla eikä sen käytöstä jäisi samanlaista maksujälkeä kuin esimerkiksi pankkikorttimaksusta se siis toimisi käteisen rahan tavoin.
Tiedetään, tarkoituksella raflaafa otsikko, ei käteinen mihinkään katoa... vielä...
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Tästähän oli jo ihan eu:n sivuilla juttua, että esim: Kelan etuudet olisi käytettävä kuukauden kuluessa, muuten ne katoavat digitililtä. Tällä estettäisiin tukien säästäminen. Ihmisiä helpompi ohjailla. Kiinassa näihin yhdistetty jo epämiellyttäviä tekoja valvovat kamerat, digi-id ja rokotepassit, jolloin tili voidaan sulkea. Ranskaan tulossa nyt jonkinlainen kasvojentunnistus digi-id:hen yhdistettävä kamera kokeiluun..
Missä tuo juttu Kelan etuuksista on? Eihän tuollainen Suomeen edes voisi tulla, koska lain mukaan Kelan etuuksista SAA säästää.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sieltä joku digirahamalli tule, mikä kytketään digihenkilöllisyyteen. Sitten onkin helppo laittaa kaikki ilmastotalkoisiin ja muihin pakkotoimiin, kun tarvittaessa koko tili ja elämä on suljettavissa napin painalluksella. Kohta ei tarvita edes sitäkään kun tekoäly tietää ja osaa toimia itsestäänkin.
Silloin kukaan ei pysty auttamaan pulassa olevaa lähiomaista, kun ei ole mahdollista antaa pientä rahasummaan käteisenä. Kaikki, mikä näkyy tilillä, vaikuttaa toimeentulotukeen.
Älkää ikinä koskaan luopuko käteisestä.
Mitä useampi sitä käyttää NYT, sitä varmennin se säilyy vaihtoehtona.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin huolestuttaisi tuo hakkeroiminen ja muut tietoturvaongelmat. Sen lisäksi elektronisten järjestelmien epävakaus. Toivottavasti niihin on varauduttu hyvin.
Vuorenvarmasti ei ole varauduttu.
Helppous, turvallisuus ja tasa-arvo. Nam, mikäs näistä valkattaisiin seuraavaan kulta-aikamme uudistukseen?
Yes yes huudeltiin tätä jo ennen koronaa
Vierailija kirjoitti:
"Ei valvontaa, käyttö täysin ilmaista".... kun joku kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, niin se ei olekaan totta. Kuten rivien välistä oli jo luettavissa, digiraha kytketään digitaaliseen henkilöllisyyteen ja näin sen käyttö on täysin seurattavissa. Uudesta järjestelmästä, sen kehittämisestä, ylläpidosta ja jatkokehittämisestä koituu myös paljon kuluja. Varsin epätodennäköistä, ettei kuluille löytyisi suoraan maksajaa tai kustannukset jäisivät keskuspankin harteille.
Tämä tuo epämiellyttävällä tavalla mieleeni scifi-romaanin,jonka luin 70-luvulla. Tulevaisuuden ihmisillä (kuin tämä nykyaika) oli kädessä ranneke, joka pitin äyttää, kun halusi ostaa jotakin tai tehdä jotakin. Joskus haluttu toiminta onnistui, mutta välillä laite ilmoitti, että olet jo ostanut tätä tai tuota monta kertaa, joten nyt et saa tehdä niin. Siinä maailmassa ei ollut vanhuksia, sillä tietyn ikäiset asukkaat poistettiin maailmasta seremoniassa, jota mainostettiin juhlana. Päähenkilö pakeni lopulta ja pääsi "normaaliin" maailmaan.
Pelottava suunta ja jotkut vielä innoissaan tekoälystäkin.
Entä jos ei ole älypuhelinta eikä sellaista aio hommata? Jäänkö ulos yhteiskunnasta sitten :DDD
Mulla ei ole koskaan ollut älypuhelinta ja tykkään maksaa käteisellä, niin helpommin hahmottaa rahan kulun. Mielenkiintoista, onko ihmisen sitten pakko siirtyä älypuhelimeen/älykelloon...
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Digitaalinen euro lienee ihan yhtä haavoittuva kuin pankkikorttimaksutkin. Käteinen taas ei ole, koska siinä ei ole mitään sellaista, mikä voitaisiin hakkeroida. Toki käteinen voidaan pölliä, muta tuskin kukaan kantaa kaikkia rahojaan käteisenä lompakossa mukanaan.
Juuri tämä. En todellakaan halua, että esim. lomamatkoilla kaikki rahani ovat kännykässä. Jos kännykkä hajoaa tai pöllitään, olen sitten täysin rahaton. Nykyisin minulla on kaksi eri pankkikorttia sekä käteistä, eivätkä kaikki siaitse matkoilla samassa paikassa. Itse en myöskään halua senkään vuoksi koko elämää kännykkään, koska sitten on aina riippuvainen siitä, onko tarpeeksi akkua. Ja aina pitää kuljettaa kännykkää mukana.
Ei minulla silti sitä vastaan ole mitään, että kännykkämaksaminenkin on mahdollista - niille, joille se sopii.
Tämäkin tosiaan. Just viikko sitten maksoin yhden tuntemattoman bussimatkan, kun hänellä loppui akku. Mulla on HSL:n haltijakohtainen matkakortti, johon olen ladannut nk arvoa ja voin sillä kortilla maksaa useammankin ihmisen bussimatkan. Mun siskoni ei yleensä julkisia käytä ollenkaan, mutta kun on käyttänyt, olen antanut mun HSL:n korttini hänelle. Ja koska kortti on nimenomaan haltijakohtainen eikä henkilökohtainen, samaa korttia voi käyttää vaikka useampikin perheenjäsen. Tästä kortista on HSL tosin aikeissa luopua, mikä on sekin ihan typerä juttu. Jos älypuhelin on jatkossa ainoa, jolla voi maksaa, niin aika huono juttu.
En ole käyttänyt käteistä suomessa enää yli kahteenkymmeneen vuoteen. Maksan kaiken jopa ruokaostokset luottokortilla.
Kannattaa ehdottomasti nyt käyttää käteistä ihan kaikessa. Se on meistä ihan tavallisista ihmisistä nyt kiinni, mihin tämä maailma menee.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehdottomasti nyt käyttää käteistä ihan kaikessa. Se on meistä ihan tavallisista ihmisistä nyt kiinni, mihin tämä maailma menee.
Ei ole. Tämä on päätetty jo hyvin kauan sitten ja on tulossa teki tai sanoivat kansa mitä tahansa.
Helpointa olisi jos kaikki raha meni valtiolle ja valtio sitten sitä rahaa jakaisi ihmisille.
Rahaa voisi jakaa tasa-arvoisesti eli kaikille sama määrä rahaa tai sitten epätasa-arvoisesti eli mitä parempi ihminen olet yhteiskunnan mielestä niin sitä enemmän rahaa saat käyttöösi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Tämä on päätetty jo hyvin kauan sitten ja on tulossa teki tai sanoivat kansa mitä tahansa.
Minä taas uskon ihan täysillä siihen, että tämä kaikki kääntyy vielä ihmisten vapaudeksi ja voitoksi, koska meissä on sydän ja rakkaus, ja se valo on voimakkaampi kuin kaikki maailman pimeys.
Kun yksikin ihminen on se valo pimeydessä, se valaisee kaikille muillekin tämän pimeyden.
Niin kauan kun elän, aion olla se valo <3
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ei ole älypuhelinta eikä sellaista aio hommata? Jäänkö ulos yhteiskunnasta sitten :DDD
Alkaa jo olla.
Varsinkin, jos ei omaa tietokoneenkäyttötaitoa.
Pelkän kansakoulun varassa oleva 60-70v maalaisporukka, joka ei osaa kieliä, ei käytä nettiä on kyllä ihan pihalla maailmasta.
Juuri tapasin useita sellaisia uuteen maataloustukijärjestelmään liittyvässä koulutuksessa.
Sanot kaverille, että googlaa joku sana, ei onnistu, kun kopitraa sanan ihan väärin.
Käytännössä pitäisi ladata sovellus. Eli rahat olisivat edelleen pankkitilillä, mutta sovelluksen kautta hoituisivat maksut.