Digitaalinen euro tulossa - käteinen unholaan
Muutaman vuoden päästä pankkikorttimaksut voivat kuitenkin olla historiaa ja rahankäyttö ilmaista koko euroalueella.
Euroopan keskuspankki ja muut euroalueen kansalliset keskuspankit nimittäin suunnittelevat uutta digitaalista euroa, joka toimisi älypuhelimissa.
Se kävisi maksuvälineeksi kaikkialla eikä sen käytöstä jäisi samanlaista maksujälkeä kuin esimerkiksi pankkikorttimaksusta se siis toimisi käteisen rahan tavoin.
Tiedetään, tarkoituksella raflaafa otsikko, ei käteinen mihinkään katoa... vielä...
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin sähköjärjestelmä sippasi niin pahasti, että vaikutukset näkyvät Suomessa asti.
Olisipa villiä kokeilla maailmaa, jossa sähkökatkon aikana kenelläkään ei olisi rahaa. Siinäpä sitte hakisit naapurilta vauvan bodyn oravannahk--- ei kun kahvipakettia vastaan.
Sähköautot, sähköinen raha, sähkölukot, sähköinen henkilöllisyys jne. ja hups, sähköt poikki eikä saa ruokaa, ei voida tunnistaa, ei pääse kotiin jne. Kenen mielestä tämä muka on loistava idea??? Ne jotka tätä ajaa pitäisi työntää meren pohjaan.
Sitten tuohon on helppo liittää hiilijalanjäljen seuranta, koska suomalaisten lihansyönti ja saunan lämmitys on maailman suurin ongelma
Tästähän oli jo ihan eu:n sivuilla juttua, että esim: Kelan etuudet olisi käytettävä kuukauden kuluessa, muuten ne katoavat digitililtä. Tällä estettäisiin tukien säästäminen. Ihmisiä helpompi ohjailla. Kiinassa näihin yhdistetty jo epämiellyttäviä tekoja valvovat kamerat, digi-id ja rokotepassit, jolloin tili voidaan sulkea. Ranskaan tulossa nyt jonkinlainen kasvojentunnistus digi-id:hen yhdistettävä kamera kokeiluun..
Vierailija kirjoitti:
Tästähän oli jo ihan eu:n sivuilla juttua, että esim: Kelan etuudet olisi käytettävä kuukauden kuluessa, muuten ne katoavat digitililtä. Tällä estettäisiin tukien säästäminen. Ihmisiä helpompi ohjailla. Kiinassa näihin yhdistetty jo epämiellyttäviä tekoja valvovat kamerat, digi-id ja rokotepassit, jolloin tili voidaan sulkea. Ranskaan tulossa nyt jonkinlainen kasvojentunnistus digi-id:hen yhdistettävä kamera kokeiluun..
Ranska ilmeisesti tai siis Macron ihailee niin kovasti Kiinaa kun ravaa siellä ja pitää samat systeemit saada tänne kuin siellä on eikä Kiina ole paha jne. Luikuri ukko.
Vähän ohi aiheesta mutta minua huolestuttaa se miksi niin monet ihmiset haluavat ja kannattavat valvontayhteiskuntaa, miksi ihmiset ei kannata vapaata yhteiskuntaa?
Kohta tässä ei saa mennä edes ulos kävelyllä ilman että yhteiskunta puuttuu siihen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin sähköjärjestelmä sippasi niin pahasti, että vaikutukset näkyvät Suomessa asti.
Olisipa villiä kokeilla maailmaa, jossa sähkökatkon aikana kenelläkään ei olisi rahaa. Siinäpä sitte hakisit naapurilta vauvan bodyn oravannahk--- ei kun kahvipakettia vastaan.
Sähköautot, sähköinen raha, sähkölukot, sähköinen henkilöllisyys jne. ja hups, sähköt poikki eikä saa ruokaa, ei voida tunnistaa, ei pääse kotiin jne. Kenen mielestä tämä muka on loistava idea??? Ne jotka tätä ajaa pitäisi työntää meren pohjaan.
Kaksi miljardia häkkeriä moukaroimassa suomalaisten kotien lukituksia ja autojen ajojärjestelmiä. Maksa satku tai et pääse kotiisi!
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohi aiheesta mutta minua huolestuttaa se miksi niin monet ihmiset haluavat ja kannattavat valvontayhteiskuntaa, miksi ihmiset ei kannata vapaata yhteiskuntaa?
Kohta tässä ei saa mennä edes ulos kävelyllä ilman että yhteiskunta puuttuu siihen!
No sais nyt edes paskalla käydä rauhassa...
"Äly-wc kerää dataa käyntikerroista ja asioinnin kestosta – Turussa testattu laite auttaa hoitotyössä ja edistää asukasturvallisuutta"
Kuulostaa kamalalta. Minä käytän käteistä kaupassa aina kun mahdollista, niin ei jää mitään jälkeä rahankäytöstä. Silloin kun sain toimeentulotukea muutaman kuukauden nostin myös rahat käteiseksi, jotta siitä saattoi vähän säästää pahan päivän varalle. Olisi tuensaajille todellista kontrollointia, jos raha olisi käytettävä heti eikä sitä voisi säästää jotain isompaa menoa varten. Miten tämä ohjaisi ihmisiä hallitsemaan talouttaan??
Vierailija kirjoitti:
Meillä on töissä vähän vanhempi ihminen, joka pitää kehitystä hyvänä. Hänellä on huono terveys ja hän olisi vain iloinen, jos joku seuraisi häntä ja "huolehtisi". Hän tykkää siitä, että elämästä tehdään helpompaa ja valvotumpaa. Hänen ei tarvitsisi olla itse niin vastuullinen, jos maksukortti olisi mikrosiru ranteessa, henkilötiedot viivakoodi otsassa ja niskassa sojottaisi pieni antenni, josta olisi yhteys hätäkeskukseen. Ei se ymmärrä ollenkaan "nuoria" kolme-nelikymppisiä, joille kyttääminen olisi kauhistus.
Vanhukset uhkaa viedä nuorison viimeisenkin vapauden omalla ajattelemattomuudellaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kamalalta. Minä käytän käteistä kaupassa aina kun mahdollista, niin ei jää mitään jälkeä rahankäytöstä. Silloin kun sain toimeentulotukea muutaman kuukauden nostin myös rahat käteiseksi, jotta siitä saattoi vähän säästää pahan päivän varalle. Olisi tuensaajille todellista kontrollointia, jos raha olisi käytettävä heti eikä sitä voisi säästää jotain isompaa menoa varten. Miten tämä ohjaisi ihmisiä hallitsemaan talouttaan??
Opiskelijana kesti vuoden, ennen kuin säästettyä rahat sadan euron talvitakkiin. Oltiin Joensuussa, joten mikään kevyttoppatakki ei riittänyt.
Katoavat tukirahat olisivat olleet kuin keskisormen nosto valtiolta. Palele köyhä ketale! ::::D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta tässä ei saa mennä edes ulos kävelyllä ilman että yhteiskunta puuttuu siihen!No sais nyt edes paskalla käydä rauhassa...
"Äly-wc kerää dataa käyntikerroista ja asioinnin kestosta – Turussa testattu laite auttaa hoitotyössä ja edistää asukasturvallisuutta"
Nyt tuntuukin tosi turvalliselta kun pönttö analysoi paskaasi ja tätähän innolla halutaan.
- Yksi avoinna olevia teknisiä kysymyksiä on, miten keskuspankki osaa yhdistää digieuron oikeaan kuluttajaan.
Joo no mitenköhän.. eiköhän tässä sit tarvita se pankkisovellus jossa käyttäjä on tunnistettu.. sama kuin maksaisi mobiilimaksulla, mikä hyöty tästä nyt olikaan, kun korttimaksut on jo ilmaisia.
Ei kannata uskoa artikkelin valehteleviin paskiaisiin. Heti kun käteinen raha katoaa, tulee armoton Kiinan malli tännekin. Se digieuro on juuri se pedon merkki "eikä kukaan voi ostaa tai myydä ilman sitä".
Kuinka monta pientä kiinalaista tarvitaan kräkkäämään Pertin auto tai mikroaaltouuni? It-alan ammattilaiset muuten karttavat teknologiaa kaikkein innokkaimmin, miksihän...
Käteisestähän ei jää mitään jälkeä kuka sillä on ostanut!
Tässä koitetaan haudata se, mikä on oikeasti kaikista anonyymein maksutapa.
On kyllä aika hauska, en aio hankkia älypuhelinta, joten varmaan joudun sitten tämä teknologisen yhteiskunnan ulkopuolelle...
Mielenkiintoista seurata miten pitkälle tämä oikeasti menee ja koska herätään oikeasti sen seurauksiin.
Kävisi maksuvälineeksi kaikkialla (kunhan on piikit kunnossa)...
Mä en ole tähän digitaaliseen euroon kovin edes perehtynyt, mutta mistä se raha sinne älyluuriin tulee? Lakkaavatko työnantajat maksamasta palkkaa pankkitilille ja maksavatkin pakkasi sun älypuhelimeen? Ja miten sieltä älypuhelimesta saa rahaa siirrettyä pankkitilille, jotta voi maksaa laskunsa? Vai tuleeko tästä systeemi, että laskutkin maksetaan älypuhelimelle? Yritykset lähettävät e-laskut, jotka menevät suoraveloituksena, sun älypuhelimeesi? Ja miten vanhusten ajatellaan käyttävän digitaalista rahaa? Eli olipa digitaalinen euro tai ei, silti on oltava pankkien palvelutkin. Uutisissa tänään oli, että digitaalisella eurolla maksaessa ei pystyisi jäljittämään samalla tavalla kuin pankkikortilla maksaessa, mutta wtf? Siis onko tarkoitus, että sulla on älypuhelin, jossa prepaid-liittymä vai miten muuten ei muka voitaisi jäljittää, kenen kännykällä jotain on maksettu?
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin huolestuttaisi tuo hakkeroiminen ja muut tietoturvaongelmat. Sen lisäksi elektronisten järjestelmien epävakaus. Toivottavasti niihin on varauduttu hyvin.
Tämän lisäksi olen miettinyt sitäkin, että nyt on voinut 5-6 -vuotiaalle antaa pari euroa rahaa ja pyytää hakemaan kaupasta maitolitran. Jatkossa sen ikäisellä on sitten oltava älypuhelin.
Synnytyslaitoksella siru käteen, siinä taitaa olla lopullinen agenda. Kun kännykkä voi aina hukkua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta tässä ei saa mennä edes ulos kävelyllä ilman että yhteiskunta puuttuu siihen!Meillä on töissä vähän vanhempi ihminen, joka pitää kehitystä hyvänä. Hänellä on huono terveys ja hän olisi vain iloinen, jos joku seuraisi häntä ja "huolehtisi". Hän tykkää siitä, että elämästä tehdään helpompaa ja valvotumpaa. Hänen ei tarvitsisi olla itse niin vastuullinen, jos maksukortti olisi mikrosiru ranteessa, henkilötiedot viivakoodi otsassa ja niskassa sojottaisi pieni antenni, josta olisi yhteys hätäkeskukseen. Ei se ymmärrä ollenkaan "nuoria" kolme-nelikymppisiä, joille kyttääminen olisi kauhistus.
Vanhukset uhkaa viedä nuorison viimeisenkin vapauden omalla ajattelemattomuudellaan.
Tämä juuri on ongelma, tuollainen valvonta/kyttääminen on hyödyllistä iäkkäille sekä sairaille ihmisille mutta etenevissä määrin valvonta/kyttääminen siirtyy koko kansaa koskemaan.
Tämän takia minä vastustan kaikkia pakkolakeja sekä kannatan sitä että yhteiskunta puuttuu mahdollisimman vähän ihmisten asioihin.
Vastustan myös sitä että yhteiskunta pyrkii ohjailemaan ihmisiä elämään tietyllä tavalla, toki lakeja sekä sääntöjä pitää olla mutta vapaus pitäisi säilyttää.
Suomi on valvonta/kyttäys yhteiskunta ikävä kyllä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Digitaalinen euro lienee ihan yhtä haavoittuva kuin pankkikorttimaksutkin. Käteinen taas ei ole, koska siinä ei ole mitään sellaista, mikä voitaisiin hakkeroida. Toki käteinen voidaan pölliä, muta tuskin kukaan kantaa kaikkia rahojaan käteisenä lompakossa mukanaan.
Juuri tämä. En todellakaan halua, että esim. lomamatkoilla kaikki rahani ovat kännykässä. Jos kännykkä hajoaa tai pöllitään, olen sitten täysin rahaton. Nykyisin minulla on kaksi eri pankkikorttia sekä käteistä, eivätkä kaikki siaitse matkoilla samassa paikassa. Itse en myöskään halua senkään vuoksi koko elämää kännykkään, koska sitten on aina riippuvainen siitä, onko tarpeeksi akkua. Ja aina pitää kuljettaa kännykkää mukana.
Ei minulla silti sitä vastaan ole mitään, että kännykkämaksaminenkin on mahdollista - niille, joille se sopii.
"Ei valvontaa, käyttö täysin ilmaista".... kun joku kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, niin se ei olekaan totta. Kuten rivien välistä oli jo luettavissa, digiraha kytketään digitaaliseen henkilöllisyyteen ja näin sen käyttö on täysin seurattavissa. Uudesta järjestelmästä, sen kehittämisestä, ylläpidosta ja jatkokehittämisestä koituu myös paljon kuluja. Varsin epätodennäköistä, ettei kuluille löytyisi suoraan maksajaa tai kustannukset jäisivät keskuspankin harteille.