Kuinka moni maksaa palkastaan liitton maksun?
Jos ansiosidonnaista työttömyysturvaa lyhennetään , luulen ettei kaikki enää liittoon halua kuuluua, se on liitoille tulojen menetys.
"Ansiosidonnaisen työttömyysturvan lyhentäminen jakaa ehdokkaita vaalikoneessa-"
Kommentit (33)
Ainakin raksalla han yleistä että kun joku projekti loppuu otetaan "ansiosidonnaislomaa" sen vuoden ja sen jälkeen mietitään työnhakua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoin liiton maksua siihen asti kunnes jäin työttömäksi sitten selvisi että en saakaan ansiosidonnaista. Sen jälkeen lopetin maksamisen.
kuululmalla johonkin liittoon (ihan viralliseen) niin kuulut automaattisesti työttömyyskassaankin ja ehdot kun täyttyvät niin taatusti saati ansiosidonnaista.
No ei todellakaan ole mikään automaatio, ihan itse pitää siihen kassaan liittyä. Toki se valintaruutu on oletuksena päällä nettilomakkeessa.
no varmasti menee niin, että kun liityt liittoon niin ilman erillistäppiä olet myös kassan jäsen, esimerkkinä erään liiton sivuilta:
Ammattiliitto Jytyn jäsenenä olet myös Työttömyyskassa Aarian jäsen
Vierailija kirjoitti:
Järkevyys tosiaan on alkanut mietityttämään. Onneksi vakiohintainen jäsenyys omalla kohdalla on melko halpa, alle 0,5 % tuloista. Duunariliitoissahan veloittavat prosenttiosuuden mukaan palkasta.
No en tiedä onko yli 4000 €/vuosi "melko halpa". Minusta ei ole, varsinkin kun nyt maksan 63 €/vuosi kassamaksua.
Työnantaja puoli kyllä pitää kiinni liitostaan, palkkoja ei voi nostaa enempää kuin EK sanoo, mutta oikeasti ne, jotka ovat heikommilla läyhätään pitämään liittoon kuulumista jotenkin turhana, rahaa vievänä jne
Se on sitten todella hauskaa jos työnantajan kanssa menee sukset ristiin ja saat maksaa siihen lakimiehen omasta pussista. Tähän päälle tietenkin neuvottelut ennenkuin asiat menee tohon pisteeseen. Nekin saat sitten hoidella ihan oman onnesi nojalla.
ESIMERKKI: Meidän firma ostettiin ja tuli uudet työsopimukset allekirjoitettavaksi. Minusta siinä lapussa oli useampikin epäilyttävä kohta. Pahin oli se, että työriidat sovitaan välimiesoikeudessa ilman omia lakimiehiä + vaitiolovelvollisuus(!!!!) päätöksistä. Laitoin lapun liittoon ja sieltä sitten lakimiehen kanssa saatiin väännettyä järkevä työsopimus työnantajan kanssa. Mm. toi pykälä poistettiin kokonaan.
Makselkaa vaan ihmeessä sinne Loimaan kassaan ja toivokaa, että asiat menee aina 100% putkeen..... mä en liitolle päivärahojen takia mitään maksele. Olen alalla, jossa työtä on aina tarjolla.
Aiemmin oli niin että jos kuului Liittoon , kuului myös sen työttömyyskassaan. Laki muuttui , olisko ollut noin reilu 5v sitten siten, että jos nykyään liittyy, pitää erillisellä "täpällä" liittyä myös kassaan. Tätä ennen Liittoon liittyneet kuuluvat edelleen automaattisesti myös työttömyyskassaan. Useimmilla liitoilla on nykyän näin. Kannattaa tarkistaa omalta kohdalta. Samoin kun sitten jää eläkkeelle, kassasta täytyy tehdä eroilmoitus erikseen. Terv ent luottamusmies
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt narinaa, että kaikkien pitää päästä ansiosidonnaiseen kiinni. No ihan joka ainut pääsee, kun maksaa pikku summan työttömyyskassaan joka on eri asia kuin itse liittoon sen lisäksi kuuluminen. Huoh.
sitäpaitsi ne maksut vähennetään verotuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen ei ole mitenkään liittoihin kytkeytyvää. Voit kuulua liittoon ilman kassaa, tai kassaan ilman liittoa.
Okei piti kirjoittaa kassaan. Kassa vaje syntyy , jos ansiosidonnaista työttömyysturvaa lyhennetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoin liiton maksua siihen asti kunnes jäin työttömäksi sitten selvisi että en saakaan ansiosidonnaista. Sen jälkeen lopetin maksamisen.
kuululmalla johonkin liittoon (ihan viralliseen) niin kuulut automaattisesti työttömyyskassaankin ja ehdot kun täyttyvät niin taatusti saati ansiosidonnaista.
No ei todellakaan ole mikään automaatio, ihan itse pitää siihen kassaan liittyä. Toki se valintaruutu on oletuksena päällä nettilomakkeessa.
no varmasti menee niin, että kun liityt liittoon niin ilman erillistäppiä olet myös kassan jäsen, esimerkkinä erään liiton sivuilta:
Tehyssä ei tarvitse olla jäsen, jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen palkansaaja joutuu maksamaan maksua, vaikka ei edes kuuluisi mihinkään. Siksi nyt ollaan ulottamassa ansiosidonnanninen kaikille, koska kaikki siitä ovat joutuneet maksamaan.
Höpö,höpö, harhaa , liittoon eikä työttömyyskassaan tarvitse kenenkään liittyä.
Ne pakolliset maksut , jotka palkasat menee, on eläke , ennakonpidätys, työttömyysvakuutusmaksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkevyys tosiaan on alkanut mietityttämään. Onneksi vakiohintainen jäsenyys omalla kohdalla on melko halpa, alle 0,5 % tuloista. Duunariliitoissahan veloittavat prosenttiosuuden mukaan palkasta.
No en tiedä onko yli 4000 €/vuosi "melko halpa". Minusta ei ole, varsinkin kun nyt maksan 63 €/vuosi kassamaksua.
Hieman alle 400 €, ei 4000 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehyssä ei tarvitse olla jäsen, jos ei halua.
Eiköhän kaikissa liitoissa ole mahdollisuus valita vain liiton jäsenyys ilman kassaa. Itse valitsin Tehyn kassan, koska se on edullisempi kuin KOKO-kassan jäsenyys, jonka olisin voinut maksaa liittoni jäsenmaksun mukana.
Siinä on myös 10000 euron yläraja korvauksissa. Joten ei kannata hävitä. 😆