Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinhan olla työttömänä työnhakijana ja saada korvauksia, jos työtä tarjottaessa sanon, että teen vain osa-aikaa?

Vierailija
26.04.2023 |

Nyt vastaamaan niin kuin puhuisit parhaalle ystävällesi!
En siis ole vielä työtön, mutta haluaisin hetkeksi omaa lomaa enkä saa sitä. Esim 6kk.
Mutta en aio mennä tekemään 5 päivää viikossa, mutta sellaistahan on pakko hakea. Aion tehdä 25-30 tuntisen sopimuksen max.
Tiedän, että itse irtisanoutuessa ensin on karenssi. Onko se 2kk vai enemmän?
Alalla on työvoimapula, mutta työ vaatii laillistamista. Voinko myös peruuttaa lupani toimia, ja saada sen noin vain takaisin, eikä kukaan vaadi minua hakemaan sitä takaisin ennen kuin itse haluan? Vertautuu siis hoitajiin, tuo ammattivaatimus.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saisi soviteltua päivärahaa, koska olet itse valinnut osa-aikatyön. Toimiluvan palauttaminen ei ole ilmoitusasia, luvasta riippuen pitää suorittaa tietyt testit uudelleen tai hankkia lupaa tukevia asiakirjoja jne. eli en suosittele.

Vierailija
2/61 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon ystävänäsi että voitko kommunikoida hieman selkeämmin, en tajua tuosta selityksestä juurikaan.

Mutta siis, itse olen tetoimistossa työttömänä työnhakijana ja osaaikatyössä 30h/vk sopparilla. Ja saan soviteltua työttömyyspäivärahaa. Työnhakuvelvoite minulla osa-aikatyöntekijänä on hakea 1 kokoaikaista työpaikkaa 3kk ajanjaksolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ammatinharjoitusoikeuden palautus ainakaan hoitajilla käy käden kääntessä. Valviran lautakunnan käsittelyaika on noin puoli vuotta. Ja eihän niiden ole pakko niitä oikeuksia edes palauttaa. Et kertonut alaasi niin en voi sanoa enempää.

Vierailija
4/61 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä suosittele loman suunnittelua työttömyyskorvauksella. Ota vaikka opintovapaata ja suorita ihan minimimääräjotain helppoa etäopintoina.

Vierailija
5/61 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla tarjotaan kokoaikatyötä ja sanot haastattelussa, että otan vastaan vain osa-aikaista, ne raportoi sen työkkäriin ja saat uuden karenssin.

Vierailija
6/61 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pärjäät osa-aikaisen palkalla, ei sinun edes tarvitse mennä työkkäriin asiakkaaksi.

Vierailija
7/61 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen osa-aika duunari ja työkkärin muija sanoo aina että pistät sinne että olet pyytänyt lisä tunteja niin hän kuittaa homman taas kolmeksi kuukaudeksi ja soviteltu päiväraha juoksee .

Vierailija
8/61 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saisi soviteltua päivärahaa, koska olet itse valinnut osa-aikatyön. Toimiluvan palauttaminen ei ole ilmoitusasia, luvasta riippuen pitää suorittaa tietyt testit uudelleen tai hankkia lupaa tukevia asiakirjoja jne. eli en suosittele.

Mutta ajatus olisi ottaa rahaa vastaan niin kauan kunnes joudun (jotenkin rahan saamis sääntöjen vastaisesti) kieltäytymään työstä, koska en halua tehdä sitä normaalia aikaa.

Tai keksin jotain muuta, minkä takia ne ei palkkaisi minua.

Olen kyllä hoitajista kuullut, että mitään testejä ei laillistamisen takaisin saamiseen vaadittaisi?

Ap

Vierailija
9/61 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ammatinharjoitusoikeuden palautus ainakaan hoitajilla käy käden kääntessä. Valviran lautakunnan käsittelyaika on noin puoli vuotta. Ja eihän niiden ole pakko niitä oikeuksia edes palauttaa. Et kertonut alaasi niin en voi sanoa enempää.

Niin no tämä nyt on vasta tällaista eri vaihtoehtoja punnitsevaa pohdintaa. Ei se 6 kk siinä haittaisi, jos sen sitten vain tietää, mutta toi onkin syytä huomioida ja ottaa selvää, kiitos tästä.

Ap

Vierailija
10/61 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pärjäät osa-aikaisen palkalla, ei sinun edes tarvitse mennä työkkäriin asiakkaaksi.

Mutta kun haluan olla tekemättä töitä jonkin aikaa.

Ap

Vierailija
11/61 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, mitä työsopimuksessasi lukee osa-aikaisuuden syynä. Jos siitä selviää, että osa-aikaisuus on työntekijän toiveesta, et voi saada soviteltua.

Entä voisitko työskennellä pelkästään keikkailemalla?

Vierailija
12/61 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja käytännössä et siis olisi työtön työnhakija noilla tuntimäärillä - et siis saisi työkkäristä työttömyystodistusta, jos olit ajatellut hyödyntää työttömyysalennuksia.

Vierailija
13/61 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saisi soviteltua päivärahaa, koska olet itse valinnut osa-aikatyön.

Olet väärässä.

Jos työskentelee osa-aikaisena ja hakee kokoaikatyötä, päivärahan sovitellaan.

Osa-aikatyöhön pakotetutko ovat mielestäsi oikeutettuja soviteltuun päivärahaan? 😄

Vierailija
14/61 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ajatus olisi ottaa rahaa vastaan niin kauan kunnes joudun (jotenkin rahan saamis sääntöjen vastaisesti) kieltäytymään työstä, koska en halua tehdä sitä normaalia aikaa.

Olen kyllä hoitajista kuullut, että mitään testejä ei laillistamisen takaisin saamiseen vaadittaisi?

Ap

No ei onnistu, ammattisuoja on 3 kk ja sen jälkeen sinulle voidaan laitella mille tahansa alalle velvoittavia työtarjouksia, joiden ansiosta lienet ripeästi töissä.

Et ole hoitaja, joten ei ole merkitystä, miten saisit takaisin hoitajaoikeutesi.

Vierailija
15/61 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne luvat takaisin saa jos niistä on vain itse halunut luopua eikä niitä ole minkään virheen takia otettu pois Valviran toimesta. Mutta jos haluaa vaan vaihtaa eri alan töihin ei se välttämättä vaadi että, pyydät perumaan lupasi toimia. Eihän ne normaali tilanteessa ketään vaadi muutenkaan terveydenhoitoalan töihin.

Vierailija
16/61 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä.

Osa-aikatyöhön pakotetutko ovat mielestäsi oikeutettuja soviteltuun päivärahaan? 😄

Olen oikeassa, työttömyysturvalaissa sanotaan aika selkeästi, että soviteltua päivärahaa ei saa, jos siirtyy kokoaikatyöstä osa-aikaiseen työhön omasta päätöksestä eli irtisanoutuu kokoaikatyöstä ja vaihtaa osa-aikaiseen. Ap ilmoitti aikovansa tehdä vain osa-aikaisen työsopimuksen, joten hän ei saisi soviteltua päivärahaa.

Vierailija
17/61 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä.

Eli voisin vaihtaa kokoaikatyön osa-aikaiseen ja saada soviteltua päivärahaa, vaikka oikeastaan en edes olisi joutunut työttömäksi, vaan valinnun osa-aikatyön kokoaikaisen sijaan?

Vierailija
18/61 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No ei onnistu, ammattisuoja on 3 kk ja sen jälkeen sinulle voidaan laitella mille tahansa alalle velvoittavia työtarjouksia, joiden ansiosta lienet ripeästi töissä.

Et ole hoitaja, joten ei ole merkitystä, miten saisit takaisin hoitajaoikeutesi.

Mitä tarkoittaa ammattisuoja on 3kk?

Ja en usko, että muille aloille ammattitaidottomana olisin ripeästi töissä. Ja kyse ei ole hoitajaoikeuksien takaisin saamisesta, vaan sen ammatin, joka minulla on. Laillustuksen sekin on vaatinut.

Ap

Vierailija
19/61 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ne luvat takaisin saa jos niistä on vain itse halunut luopua eikä niitä ole minkään virheen takia otettu pois Valviran toimesta. Mutta jos haluaa vaan vaihtaa eri alan töihin ei se välttämättä vaadi että, pyydät perumaan lupasi toimia. Eihän ne normaali tilanteessa ketään vaadi muutenkaan terveydenhoitoalan töihin.

En halua vaihtaa alaa, vaan olla käymättä jonkin vähän pidemmän ajanjakson töissä. Ei pysty olemaan millään sapattivapaalla, kun alalle ei saada nytkään tarpeeksi tekijöitä.

Ap

Vierailija
20/61 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä.

Olen oikeassa, työttömyysturvalaissa sanotaan aika selkeästi, että soviteltua päivärahaa ei saa, jos siirtyy kokoaikatyöstä osa-aikaiseen työhön omasta päätöksestä eli irtisanoutuu kokoaikatyöstä ja vaihtaa osa-aikaiseen. Ap ilmoitti aikovansa tehdä vain osa-aikaisen työsopimuksen, joten hän ei saisi soviteltua päivärahaa.

Mua kiinnostaa lähinnä se, että perittäisiinkö saamani raha takaisin, jos saisin sitä, mutta sanonkin työn vastaanottamattomuuden syyksi, etten jaksa eli halua tehdä koko aikaa? Takautuvasti perittäisiinkö tuki pois? Sehän on sitten kyllä huijaamista.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan