Voinhan olla työttömänä työnhakijana ja saada korvauksia, jos työtä tarjottaessa sanon, että teen vain osa-aikaa?
Nyt vastaamaan niin kuin puhuisit parhaalle ystävällesi!
En siis ole vielä työtön, mutta haluaisin hetkeksi omaa lomaa enkä saa sitä. Esim 6kk.
Mutta en aio mennä tekemään 5 päivää viikossa, mutta sellaistahan on pakko hakea. Aion tehdä 25-30 tuntisen sopimuksen max.
Tiedän, että itse irtisanoutuessa ensin on karenssi. Onko se 2kk vai enemmän?
Alalla on työvoimapula, mutta työ vaatii laillistamista. Voinko myös peruuttaa lupani toimia, ja saada sen noin vain takaisin, eikä kukaan vaadi minua hakemaan sitä takaisin ennen kuin itse haluan? Vertautuu siis hoitajiin, tuo ammattivaatimus.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saisi soviteltua päivärahaa, koska olet itse valinnut osa-aikatyön.
Olet väärässä.
Jos työskentelee osa-aikaisena ja hakee kokoaikatyötä, päivärahan sovitellaan.Osa-aikatyöhön pakotetutko ovat mielestäsi oikeutettuja soviteltuun päivärahaan? 😄
Olen oikeassa, työttömyysturvalaissa sanotaan aika selkeästi, että soviteltua päivärahaa ei saa, jos siirtyy kokoaikatyöstä osa-aikaiseen työhön omasta päätöksestä eli irtisanoutuu kokoaikatyöstä ja vaihtaa osa-aikaiseen. Ap ilmoitti aikovansa tehdä vain osa-aikaisen työsopimuksen, joten hän ei saisi soviteltua päivärahaa.
Ja teen NYT siis osa-aikaa. Saisin kokoaikaista jos haluaisin, mutta en jaksaisi tehdä sitä.
Ap
Tottakai onnistuu. Nimenomaan niin, että irtisanoudut ja kärsit 45 päivän karenssin ( karenssi lyhentyi 45:een päivään aiemmasta 3:sta kuukaudesta ).
Silloin, jos vaan haluaa itse omasta tahdostaan vähentää työtunteja, niin ei yleensä saa soviteltua päivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu, mitä työsopimuksessasi lukee osa-aikaisuuden syynä. Jos siitä selviää, että osa-aikaisuus on työntekijän toiveesta, et voi saada soviteltua.
Entä voisitko työskennellä pelkästään keikkailemalla?
En halua keikkaillakaan, en osaa käyttää kuin 2 ohjelmaa 3:sta käytössä olevasta, enkä halua opetella uutta, kun se on kuulemma huonoin se, jota en osaa. Asiakaspalvelussa, suht hetkisessä, sitä sitten pitäisi osata käyttää kaikissa epätavallusissakin tilanteissa. Plus uudet paikat jatkuvana ilmiönä kuormittuisivat ekstraa.
Vierailija kirjoitti:
En halua vaihtaa alaa, vaan olla käymättä jonkin vähän pidemmän ajanjakson töissä. Ei pysty olemaan millään sapattivapaalla, kun alalle ei saada nytkään tarpeeksi tekijöitä.
Ap
Sitten ymmärtäisin että, haluat siirtyä työttömäksi? Ellet hae toimivapaasijaisuutta niin ei taida lomien puitteissa olla mahdollista toteuttaa tuota. Ainoastaan irtisanoutumalla ja työttömäksi jäämisellä mutta kannattaako vaikka peruuttamasi luvat takaisin saisitkin ja työpaikkakin löytyisi heti kun päätät palata työelämään?
Et voisi, koska olisit omasta halustasi vaihtanut osa-aikaiseen. Mutta jos irtisanoudut ja kärsit karenssin ja sanot sitten ettet saanut muuta kuin osa-aikaista työtä niin minkä se työkkäri sille mahtaa? Sitten vaan haet sen minimimäärän kertoja kokoaikaista työtä ja oot että voi voi kun sain vain osa-aikaista.
Mikä sellainen ala on jolla on niin hyvä työllisyys ettei voisi välttyä kokoaikaisesta työltä?
Ja älä missäännimessä kerro te-toimistoon , että haluat vain osa-aikaisen työn. Kiltisti kerrot että haet sen 1 työpaikka/3 kuukautta kokoaikatyötä ja vastaat kyselyihin, että oletko valmis vastaanottamaan kokoaikatyötä?: "joo".
Thats it. Ei sitä mistään voida valvoa, että toimitko oikeasti näin.
Käyttäjä43646 kirjoitti:
Et voisi, koska olisit omasta halustasi vaihtanut osa-aikaiseen. Mutta jos irtisanoudut ja kärsit karenssin ja sanot sitten ettet saanut muuta kuin osa-aikaista työtä niin minkä se työkkäri sille mahtaa? Sitten vaan haet sen minimimäärän kertoja kokoaikaista työtä ja oot että voi voi kun sain vain osa-aikaista.
Mikä sellainen ala on jolla on niin hyvä työllisyys ettei voisi välttyä kokoaikaisesta työltä?
Muuten ihan samaa mieltä, mutta viimeinen lauseesi herätti halun kommentoida. On paljonkin aloja, joissa käytännössä kokoaikatyötä saaminen on silkka mahdottomuus. Suurinosa palvelualoista, esim kaupanalalla, ravintola-ala, siivous ym.. Lähes kaikki työntekijät on osa-aikaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ja älä missäännimessä kerro te-toimistoon , että haluat vain osa-aikaisen työn. Kiltisti kerrot että haet sen 1 työpaikka/3 kuukautta kokoaikatyötä ja vastaat kyselyihin, että oletko valmis vastaanottamaan kokoaikatyötä?: "joo".
Tätä juuri tarkoitin. Ongelma ois sitten kun töitä tarjottaisiin. Mutta jos on ammattitaidoton niin ehkei ihan heti?
Voisin sit hakea oikeudet takaisi ja etsiä paikan taas ihan itsekin kun olisin levähtänyt hetken.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saisi soviteltua päivärahaa, koska olet itse valinnut osa-aikatyön. Toimiluvan palauttaminen ei ole ilmoitusasia, luvasta riippuen pitää suorittaa tietyt testit uudelleen tai hankkia lupaa tukevia asiakirjoja jne. eli en suosittele.
Mutta ajatus olisi ottaa rahaa vastaan niin kauan kunnes joudun (jotenkin rahan saamis sääntöjen vastaisesti) kieltäytymään työstä, koska en halua tehdä sitä normaalia aikaa.
Tai keksin jotain muuta, minkä takia ne ei palkkaisi minua.
Olen kyllä hoitajista kuullut, että mitään testejä ei laillistamisen takaisin saamiseen vaadittaisi?
ApOnko sinulla toista tutkintoa, voisitko hakea töitä sillä?
Itse tein hoitajana määräaikaisia pätkiä, kunnes sain työssäoloehdon täyteen. Tämän jälkeen ilmoittauduin työnhakijaksi ja kerroin hakevani töitä toisella tutkinnollani. Työnhaun aikana jatkoin keikkailemalla hoitajana ja samalla nostin soviteltua.
No ei onnistu, ammattisuoja on 3 kk ja sen jälkeen sinulle voidaan laitella mille tahansa alalle velvoittavia työtarjouksia, joiden ansiosta lienet ripeästi töissä.
Et ole hoitaja, joten ei ole merkitystä, miten saisit takaisin hoitajaoikeutesi.
Mitä tarkoittaa ammattisuoja on 3kk?
Ja en usko, että muille aloille ammattitaidottomana olisin ripeästi töissä. Ja kyse ei ole hoitajaoikeuksien takaisin saamisesta, vaan sen ammatin, joka minulla on. Laillustuksen sekin on vaatinut.
Ap
Onko sinulla toista tutkintoa / ammattia?
Työstä voi irtisanoutua ilman karenssia jos löytää vaarallisen syyn...tai vakavan uhan......0 tuntisoppari ja tekee alle puolet täydestä työajasta ni tulee täydet korvaukset , juurikin siksi yhteuskunta kusettaa näitä 26 tunnin viikkoja ,.tein omakotitalon liiton rahoilla...0 tuntilaisena ,.hölmöihin juttuihin pitää vastata teoilla.
Osa-aikatyöstä saamasi palkka voi myös riittää elämiseen niin, että työkkäriin ei tarvitse ilmoittautua ollenkaan. Vastaavasti voit mahdollisesti saada esimerkiksi asumistukea, joka kompensoi palkkaasi. Varsinkin jos olet yksinasuja.
Kirjat lapin kattoon ja pitää siellä puhelimen auki ,.liikkuu anonyymisti pitkin suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä juuri tarkoitin. Ongelma ois sitten kun töitä tarjottaisiin. Mutta jos on ammattitaidoton niin ehkei ihan heti?
Voisin sit hakea oikeudet takaisi ja etsiä paikan taas ihan itsekin kun olisin levähtänyt hetken.
Ap
Milloin työkkäristä on töitä tarjottu?! :D Ole ihan huoleti ja tee niinkuin täällä neuvottiin ja kuten itse ajattelitkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saisi soviteltua päivärahaa, koska olet itse valinnut osa-aikatyön. Toimiluvan palauttaminen ei ole ilmoitusasia, luvasta riippuen pitää suorittaa tietyt testit uudelleen tai hankkia lupaa tukevia asiakirjoja jne. eli en suosittele.
Mutta ajatus olisi ottaa rahaa vastaan niin kauan kunnes joudun (jotenkin rahan saamis sääntöjen vastaisesti) kieltäytymään työstä, koska en halua tehdä sitä normaalia aikaa.
Olen kyllä hoitajista kuullut, että mitään testejä ei laillistamisen takaisin saamiseen vaadittaisi?
Itse tein hoitajana määräaikaisia pätkiä, kunnes sain työssäoloehdon täyteen. Tämän jälkeen ilmoittauduin työnhakijaksi ja kerroin hakevani töitä toisella tutkinnollani. Työnhaun aikana jatkoin keikkailemalla hoitajana ja samalla nostin soviteltua.
No ei onnistu, ammattisuoja on 3 kk ja sen jälkeen sinulle voidaan laitella mille tahansa alalle velvoittavia työtarjouksia, joiden ansiosta lienet ripeästi töissä.
Et ole hoitaja, joten ei ole merkitystä, miten saisit takaisin hoitajaoikeutesi.
Ja en usko, että muille aloille ammattitaidottomana olisin ripeästi töissä. Ja kyse ei ole hoitajaoikeuksien takaisin saamisesta, vaan sen ammatin, joka minulla on. Laillustuksen sekin on vaatinut.
ApOnko sinulla toista tutkintoa / ammattia?
On, mutta siinä ei ole pelkoa työllistymisestä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikatyöstä saamasi palkka voi myös riittää elämiseen niin, että työkkäriin ei tarvitse ilmoittautua ollenkaan. Vastaavasti voit mahdollisesti saada esimerkiksi asumistukea, joka kompensoi palkkaasi. Varsinkin jos olet yksinasuja.
Mutta ei kai asumistukea noin vain saa samantien, eikö siinäkin ole joku aikajakso, että tulot ovat olleet riittävän alhaiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMilloin työkkäristä on töitä tarjottu?! :D Ole ihan huoleti ja tee niinkuin täällä neuvottiin ja kuten itse ajattelitkin.
No ainakin omalla alallani on työntekijäpula. Mutta muuten eivät ehkä tosiaan tee mitään n. vielä alle vuodessa.
Ap
Juuri tämä on Suomessa ongelma. Systeemi ymmärtää vain joko tai, teet pitkää viikkoa tai et mitään vaikka osa-aikatyö auttaisi sekä työpaikkoja että työnhakijoita ja tekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOnko sinulla toista tutkintoa / ammattia?
On, mutta siinä ei ole pelkoa työllistymisestä.
Ap
No mutta voit ilmoittaa TE-toimistolle, että etsit töitä kyseisellä tutkinnolla.
Itse tein hoitajana määräaikaisuuksia, kunnes sain työssäoloehdon täyteen. Sen jälkeen ilmoitin työkkäriin hakevani töitä toisella tutkinnollani, jolloin en saanut työtarjouksia hoitajana. Samalla keikkailin hoitajana ja nostin soviteltua palkan lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä43646 kirjoitti:
Muuten ihan samaa mieltä, mutta viimeinen lauseesi herätti halun kommentoida. On paljonkin aloja, joissa käytännössä kokoaikatyötä saaminen on silkka mahdottomuus. Suurinosa palvelualoista, esim kaupanalalla, ravintola-ala, siivous ym.. Lähes kaikki työntekijät on osa-aikaisia.
Sitä juuri tarkoitin että mikä on niin hyvin työllistävä ala että olisi "vaarana" saada kokopäivätyö vaikka haluaisi vain osa-aikaista.
Tuotannolliset ja taloudelliset syyt ovat kätevä keino päästä eroon tuottamattomista.
Yt-kenkää, kun olin kuolemassa syöpään.