Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko jotenkin heikko yksilö kun väsyn perusarjesta?

Vierailija
26.04.2023 |

Tässä perusarkipäivä:

6.30 ylös ja koira lenkille, lapset kuntoon ja koulutielle, itse töihin
8-15 töissä, päiväkotityö jonka koen enemmän tai vähemmän raskaaksi joka ikinen työpäivä (sekä henkisesti että fyysisesti koen olon raskaaksi työpäivän jälkeen)
Klo 15 kotiin, sitten koiran lenkitystä, ruuanlaittoa, välillä kaupassakäynti, siivousta, lasten harrastuksiin kuskaamista ym normiarkea
Klo 21.30 nukahtaa vanhin lapsi ja itse nukahdan hyvin pian sen jälkeen.

Lapset on isällään joka toinen viikko ja silloin opiskelen, mutta en oikeastaan palaudu edes niillä viikoilla vaan olen aina väsynyt.

Olen perusterve ja normipainoinen. Ferritiini on 30, mitattiin alkuvuodesta, ei kuulemma vaadi hoitoa kun epäilin raudanpuutetta.

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa väsyttävältä. Itsellä ei ole edes lapsia ja silti olen väsynyt usein :D sosiaalialalla töissä ja teen vieläpä vaan 4 päivän työviikkoa. Päiväkotityö kuulostaa itselle painajaiselta koska en jaksaisi hirveää meteliä ja monia ihmisiä hääräämässä ympärillä koko työpäivää. Kuormitun todella paljon sellaisesta ja itselle sopii paremmin tää nykyinen työ missä saan omaa "toimistorauhaa" sopivasti ja usein tapaan vaan 1-2 ihmistä kerrallaan. Toki on monesti kuormittavia asioita, mutta ainakin saan sitten omassa rauhassa miettiä niitä ilman että ajattelu tai työ muutoin keskeytyy jatkuvasti :D

Minusta kuulostaa että jaksat ja teet AP vaikka mitä ja paljon enemmän kuin ns "keskivertoihminen". Mutta voithan käydä esimerkiksi työterveydessä juttelemassa ja siellä voi yhdessä hoitajan tai psykologin kanssa miettiä olisiko jotain muutoksia mitä voisi esim töihin tai muutoin arkeen tehdä että jaksaisi paremmin :)

Vierailija
62/63 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole heikko, onhan sulla paljon kuormitusta arjessa.

Nuo samat arkirutiinit, työ joka ei anna mitään älyllistä haastetta, vaihtelua eikä edes kunnon palkkaa väsyttää varmasti eniten. Joillekin tuo sopii eikä se väsytä ja toiset taas tarvitsee arkeensa enemmän vaihtelua, mielenkiintoista haastetta, rutiineista poikkeamista sen ainaisen suorittamisen sijaan.

Ja tuo ferritiini on aika alhainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen suositeltu ferritiinitaso on 100. WHO:n minimi on 30 naiselle, eli sen ali ei saisi mennä ja 30 ferritiinitaso on jo paha. Suomessa ei vaan noudateta WHO:n suosituksia jostain syystä, vaan täällä ferritiini 15 on sellainen "no ihan OK" ja alle 10 että "No ei se niin vakavaa ole". Yhdysvalloissa alle 10 ferritiinillä joutuu sairaalahoitoon.

Voit ihan hyvin ottaa rautalisää avuksi muutamana päivänä viikossa. Ja rauhoittaa elämääsi, missä voit. Lyhyempää työaikaa tai työpaikan vaihtoa kannattaa harkita aina, koska mikään työ tai raha ei ole oman terveyden ja mielenterveyden tuhoamisen arvoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän