Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita minimalismista haaveilevia/ siihen pyrkiviä?

Vierailija
26.04.2023 |

En nyt tarkoita sellaista ääriminimalismia, että on tyyliin yksi lautanen ja yksi muki jne, vaan lähinnä sellaista selkeyttä ja laadukkaita tavaroita, joilla kaikilla on tarkoitus ja oma paikkansa.

Olen itse vähentänyt ylimääräistä tavaraa pikku hiljaa jo parin vuoden ajan, mutta tuntuu että kaipaisin vielä lisää tilaa olla ja hengittää, eli melko paljon saisi vielä karsia.

Yksi ongelmakohta on vaatteet ja kodintekstiilit. Olen aina ajatellut, että kun on reilusti vaatteita ja esim pussilakanoita, niin ei tarvitse niin usein pestä pyykkiä. MUTTA tässä onkin käynyt niin, että pyykkikori tursuaa jatkuvasti yli äyräiden, kaikki vaatteet on aina hukassa. En meinaa jaksaa aloittaa pyykinpesua, kun se on niin kauhea urakka! Mahtaisiko huomattavasti vähemmällä vaatemäärällä kuitenkin olla helpompaa? Pyykkiä joutuisi pesemään useammin, mutta ei tarvitsisi kaivella ja etsiä niitä tärkeimpiä pestäviä sieltä valtavan pyykkivuoren uumenista ja ehkä vaatekaappikin pysyisi siistimpänä ja tarvittavat vaatteet olisi helpompi löytää.

Olen ajatellut jopa yksinkertaistaa ruokavaliota. Kuivakaappi on todella täynnä jos jonkinlaista siementä, hiutaletta ja jauhoa. Ehkä ihan perusjutuilla pärjäisi: kaurahiutaleet puuroon, vehnäjauho satunnaista leipomista varten.

Ajatuksia, kokemuksia, vertaistukea?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olen keskimääräistä herkempi tai ajattelen asiaa enemmän, mutta minusta oikeasti tuntuu että esim. päälläni olevat vaatteet vaikuttaa voimakkaasti siihen millainen olo mulla on henkisesti. Sama kodin tavaroilla ja yleisellä siisteydellä. Kun on vähän tavaraa ja siistiä, niin voin henkisesti paljon paremmin ja kaikki tuntuu helpommalta ja selkeämmältä.

ap

Samaistun tähän! Olen myös herkkä ja herkästi kuormittuva. En ole täysin minimalisti, mutta monissa asioissa ajattelen minimalistisesti. "Less is more" Esimerkkejä:

- en ostele uusia meikkimerkkejä/ kosmetiikkapurnukoita/ eri makuisia kissanruokia/ fazerin suklaan uutuusmakuja vain kokeilun ja vaihtelun vuoksi, vaan pitäydyn niissä samoissa tutuissa hyväksi todetuissa tuotteissa -> säästän aikaa, hutiostoja ja huonoa päätöksentekokykyäni

- pukeudun klassisesti/ ajattomasti, käytän hyvin vähän koruja tai asusteita -> voin panostaa enemmän niihin vähiin vaatteisiin ja asusteisiin mitä on, huoltaa niitä hyvin ja pitää ne hyvässä järjestyksessä

- pidän vain yhtä maksullista suoratoistopalvelua kerrallaan, joskus se on äänikirjasovellus ja joskus elisa viihde tms. -> vältän valinnanvaikeutta ja siitä syntyvää ahdistusta kun "kaikki on mahdollista ja heti saatavilla"

Vierailija
22/73 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yritän luopua turhan ostamisesta ja vähentää kaikkia kuormitustekijöitä mahdollisuuksien mukaan ja keskittyä vain itselleni tärkeisiin asioihin. Tavaran lisäksi vähenevät myös turhat touhut, menot ja ihmiset ympäriltä, alan elää "pienemmin", mutta syvemmin ja hitaammin. Saa nähdä jääkö haaveeksi tämä vain ... huomenna taas kiireinen työpäivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olen keskimääräistä herkempi tai ajattelen asiaa enemmän, mutta minusta oikeasti tuntuu että esim. päälläni olevat vaatteet vaikuttaa voimakkaasti siihen millainen olo mulla on henkisesti. Sama kodin tavaroilla ja yleisellä siisteydellä. Kun on vähän tavaraa ja siistiä, niin voin henkisesti paljon paremmin ja kaikki tuntuu helpommalta ja selkeämmältä.

ap

Samaistun tähän! Olen myös herkkä ja herkästi kuormittuva. En ole täysin minimalisti, mutta monissa asioissa ajattelen minimalistisesti. "Less is more" Esimerkkejä:

- en ostele uusia meikkimerkkejä/ kosmetiikkapurnukoita/ eri makuisia kissanruokia/ fazerin suklaan uutuusmakuja vain kokeilun ja vaihtelun vuoksi, vaan pitäydyn niissä samoissa tutuissa hyväksi todetuissa tuotteissa -> säästän aikaa, hutiostoja ja huonoa päätöksentekokykyäni

- pukeudun klassisesti/ ajattomasti, käytän hyvin vähän koruja tai asusteita -> voin panostaa enemmän niihin vähiin vaatteisiin ja asusteisiin mitä on, huoltaa niitä hyvin ja pitää ne hyvässä järjestyksessä

- pidän vain yhtä maksullista suoratoistopalvelua kerrallaan, joskus se on äänikirjasovellus ja joskus elisa viihde tms. -> vältän valinnanvaikeutta ja siitä syntyvää ahdistusta kun "kaikki on mahdollista ja heti saatavilla"

Kiitos tästä kommentista. Olen vasta aivan viime aikoina alkanut ymmärtää, miten kaikenlainen "yltäkylläisyys" voi olla henkisesti kuormittavaa. Siis jos se on jotain turhaa ja vaikkapa juuri niitä suoratoistopalveluja enemmän kuin ehtii/jaksaa katsoa. 

Minulla on erääseen harrastukseen liittyvää varastoa/välineitä erittäin runsaasti. Olen alkanut huomaamaan, että liian suuri määrä tätä tavaraa itse asiassa estää minua harrastamasta, koska tulee sellainen runsauden pula, eikä osaa päättää mitä niistä tänään ottaisi käyttöön. Niidenkin karsimisen uskoisin siis tuovan vain positiivisia muutoksia elämääni.

ap

Vierailija
24/73 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut minimalistisesti joitakin asioita, mutta ongelma on että kangas / muu esine hajoaa nopeasti, eikä sitten olekaan uutta tilalle. Ja siitä voi syntyä ongelma tai katastrofi. Joten jatkossa haluaisin varalle jotain, vaikka kaikkea ei saa. Ennen vanhaan oli kestävämpiä koneita ja esineitä.

Antaisitko esimerkin minkä esineen hajoaminen aiheuttaa välittömän katastrofin, jos ei juuri siihen hetkeen ole toista varalla? Vaikeaa kuvitella montaa asiaa jonka korvaaminen ei voisi odottaa sitä muutamaa päivää jonka uuden hankkiminen todennäköisesti vie. Kukaanhan ei nyt varmaan kuitenkaan puhu ääriminimalismista jossa ihmisellä olisi vain yhdet kengät tai yksi lautanen.

Vierailija
25/73 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pyykinpesukone vuodelta 1994. Ollaan tyytyväisiä, mutta aina on joku, joka sanoo, että se vie sähköä enemmän. Aina ei voita.

Hyvä jos toimii. Täällä hajosi vanha kone, yritin puhdistella lavuaaria ja muuta sellaista. Tulin siitä kipeäksi. Olisi hyvä uusia ajoissa, tulin siihen tulokseen. Saa olla eri mieltä. En usko aatteisiin, uskon toimivuuteen ja ennakointiin.

Vierailija
26/73 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ollut minimalistisesti joitakin asioita, mutta ongelma on että kangas / muu esine hajoaa nopeasti, eikä sitten olekaan uutta tilalle. Ja siitä voi syntyä ongelma tai katastrofi. Joten jatkossa haluaisin varalle jotain, vaikka kaikkea ei saa. Ennen vanhaan oli kestävämpiä koneita ja esineitä.

Antaisitko esimerkin minkä esineen hajoaminen aiheuttaa välittömän katastrofin, jos ei juuri siihen hetkeen ole toista varalla? Vaikeaa kuvitella montaa asiaa jonka korvaaminen ei voisi odottaa sitä muutamaa päivää jonka uuden hankkiminen todennäköisesti vie. Kukaanhan ei nyt varmaan kuitenkaan puhu ääriminimalismista jossa ihmisellä olisi vain yhdet kengät tai yksi lautanen.

Jäin pohtimaan samaa. Itselläni ei ole mitään halua tai tarvetta karsia tavaraa niin paljon, että olisi esimerkiksi vain yksi t-paita tai yksi tyynyliina :-D

ap

Vierailija
27/73 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ap:n kuvailema tunne saattaa olla vain uusien kulutustarpeiden keksimistä.

Ajatus, että korvaisi vanhat tavaransa uusilla ja laadukkailla, on puhdasta vaihtelunkaipuuta. Kierrossa olevien vaatteiden ja muiden tekstiilien määrä vaikuttaa voimakkaasti siihen, kuinka ne pysyvät siisteinä, eli todellisuudessa ne uudet ja laadukkaat saattavat räjähtää nopeammin kuin nämä nykyiset pääsevät käyttöikänsä päähän.

Ei se määrä vaikuta kestoon, saman käyttömäärän niistä tavaroista saa. Toki kalenteri-ikä jää lyhyemmäksi mutta missä on se ongelma? Parempi kai pitää esim 2 tavaraa kaapissa ja uusia ne 5 vuoden välein, kun pitää kaapissa 10 tavaraa ja uusia ne 25 vuoden välein. Jälkimmäisessä paljon todennäköisemmin osa jää kokonaan käyttämättä kun tarpeet ja maku muuttuu, ja lisäksi koko ajan pitää olla extratilaa.

Myös esim pyyhkeet ja petivaatteet kestävät kovallakin käytöllä jopa vuosikymmenien ajan. Mulla on kaksi settiä petivaatteita, ikää yli 10v ja nyt tuli toiseen reikä.

Totta ihmeessä on parempi pitää kaapissa 10 tavaraa ja uusia ne 25 vuoden välein, etenkin jos jo omistaa ne tavarat ja tilan niiden säilytykseen.

Totta kai on parepi vaihtoehto ja ekologista käyttää nykyiset tavarat loppuun. Mutta jos hankkii uusia, niin en tiedä onko sillä merkitystä onko esim. 2 kylpypyyhettä, jolloin tarvitsee ostaa uudet 5 vuoden päästä verrattuna siihen, että on 4 pyyhettä ja ostaa uudet 10 vuoden päästä. 

Osaako joku selittää miksi tuo isompi määrä tavaraa olisi parempi vaihtoehto?

Onko ap tai kukaan tässä ketjussa ehdottanut, että pitäisi hankkia tuplamäärä uutta? Vertailussa nimenomaan olivat isompi määrä tavaraa, jonka jo omistaa, ja pienempi määrä uutta.

Vierailija
28/73 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konmaritin melkein 10 vuotta sitten kaikki tavarat eikä ole tehnyt mieli hankkia lisää turhaa sälää. Projektin myötä musta tuli todella tarkka ostaja ja olen mieluummin ilman kuin hankin jonkun "ihan hyvän" vaihtoehdon, jos täydellistä ei löydy. Joululahjatkin menee suoraan kierrätykseen, joten niistäkään ei synny tavaravirtaa.

Vierailija
29/73 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirryimme jonkinlaiseen minimalismiin pari vuotta sitten, kun muutimme. Elämä on paljon helpompaa, kun ei ole turhaa tavaraa.

Meillä on esim. vain kaksi settiä lakanoita, samoin pyyhkeitä. Myös astioita on karsittu niin, että ylimääräistä ei juuri ole. Huonekalujakin on vähennetty, esim. ja kaikki mahdolliset kirjat on hankittu sähköisinä. Paljon muutakin on tässä matkan varrella karsittu.

Mulla vaikeus on ehkä siinä, että ajattelen että pitää jotenkin "varautua" sellaisiin tilanteisiin jos esim. sairastuu ja ei jaksa pestä pyykkiä. 

ap

Tunnistan ajatuksen. Todellisuudessa noita tilanteita on kuitenkin aika harvoin, ja onko sillä hirveästi väliä, jos sairaana viettää pari päivää vähän likaisemmissa kotivaatteissa?

Minulla pyykkikierto on helpottanut, kun vaatteita on vähemmän. Pesen sunnuntaisin yhden koneellisen 60 asteessa ja toisen 40 asteessa, ja muuten ei yleensä tarvitse pyykkiä pestä. Pyrin siihen, että kun ostan uusia vaatteita, laitan samalla jotain vanhaa pois.

Vierailija
30/73 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siirtynyt noin 6 vuoden kuluessa ja nyt oli läpimurto viime talvena kun muutin massiivisesta omakotitalosta toisella paikkakunnalla pääkaupungin keskustakaksioon. 

Sain myytyä suuren osan, lahjoitettu loput ja kirppikselle, ja iso henkinen painolasti poistui tavaran mukana. 

Yhtä asiaa en osannut kunnolla ottaa huomioon, oli se, että design-huonekalut jotka sopivat ja näyttävät hyvältä jossain 50 neliön salissa jossa on 4 metriä korkeutta, eivät toimi 20 neliön huoneessa, vaan ovat aivan liian kömpelön näköisiä, joten joudun myymään rakkaita ja ainkaan kalliita huonekaluja nyt pieneen hintaan, koska en nyt eivät vain mahdu. 

Mutta suosittelen sijoittamaan mieleisiin design-pöytävalaisimiin jne koska ne ovat olleet mukana pitkään, ovat ajattoman näköisiä ja mahtuvat pienempäänkin tilaan ja tuovat laadukasta ilmettä kotiin. 

Lakanoita minulla on yhä usempi pari, mutta kulunein pari on poistumassa kiertoon pian, joten ajattelen että loppuelämän lakanakiintiö on täynnä. Suosittelen ettet luovu jos olet ostanut arvokkaita laatulakanoita jne vaan säilytät.

Vaatteissa ei ole ongelmaa, koska noin metriin mahtuu kaikki käyttövaatteet ja kierrätän siitä kauden vaatteet, tosin taas klassiset hyvälaatuiset takit säilytän.

Vierailija
31/73 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pyykinpesukone vuodelta 1994. Ollaan tyytyväisiä, mutta aina on joku, joka sanoo, että se vie sähköä enemmän. Aina ei voita.

Minä käytän maksutonta talopesulaa. Kolmet lakanat, kolmet pyyhkeet, kolme mekkoa (voin käyttää samoja kesällä ja talvella). Astioita on neljät. Kirjoja paljon, koska ne ovat työvälineitäni, mutta muuten täällä on avaraa, niin että siivoaminen käy äkkiä. Kaikkea on kuitenkin riittävästi. Ruokahävikkiä ei tule.

Vierailija
32/73 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan myös tuon, että on helpompi olla, kun kotona on selkeää ja siistiä. Ehkä vähän turhankin minimalistista, koska en tykkää shoppailla. Mietin aina tosi pitkään, ennen kuin pystyn tekemään ostopäätöksen ja se on aika rasittavaa. En vain halua ostaa mitään turhaa tai sellaista, johon kyllästyn nopeasti. Arkisin käytettäviä perusvaatteita on sen verran, että kun pyykkiä on koneellinen, se on pakko pestä. Eikä muitakaan tekstiilejä suuria määriä.

Vierailija
33/73 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on aina ollut tärkeää että tavaroilla on oma paikkansa. Vaatteita rupesin tietoisesti vähentämään pari vuotta sitten. Pyykkiä pestään vähintään kerran viikossa, joten sen perusteella arvelin että esim housuja/hameita olisi hyvä olla vähintään neljät ja korkeintaan 8 niin on vaihtelua mutta ei liikaa. Huomasin myös että kannattaa olla vain muutama "erikoisempi" vaate ja pitää suurin osa lopuista vaatteista neutraaleina. Tavallisia vaatteita kehtaa käyttää useammin mutta vaaleanpunainen hame kauneudestaan huolimatta päätyy päälle harvemmin.

Ruokavalio voisi olla nykyistä pelkistetympi, mutta puoliso tykkää vaihtelusta (+ tekee ruoat melkein aina). Sama aamupala sentään on ollut parin vuoden ajan. Aiemmin oli murot, myslit, hiutaleet, leivät ja jogurtit vaihtoehtona mutta nyt vain tuo viimeinen kun parhaaksi totesin.

Vierailija
34/73 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion aloittaa vaatekaapista tämän karsimisen ja ihan ekaksi siivoan pyykkikorin pohjalta kaikki ne vaatteet jotka on olleet siellä jopa vuoden - en selvästikään käytä saati kaipaa niitä! Mulla on reikäisiä paitoja ja toppeja, jotka on olleet "varalla" jos kaikki muu on pyykissä, mutta nyt ne saa lähteä. 

Sitten täytyy käydä läpi lakanat, pyyhkeet ja muut kodintekstiilit, niissäkin karsimisen varaa.

Jossain vaiheessa sitten käyn tuon kuivaruokakaapin kimppuun: kaikki vanhentuneet pois ja miettii jatkossa tarkemmin mitä ostaa, ettei jäisikään mitään vanhentumaan.

Tervetuloa ketjuun keskustelemaan jos sullakin on samansuuntaisia suunnitelmia :-)

ap

Vierailija
35/73 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia mikä vaikeuttaa itsellä luopumista on se, että vanhoista vaatteista ja tavaroista ei oikein saa hyvää hintaa myymällä. Joskus on sitten helpompi vaan lahjoittaa vaikka SPR:lle, mutta kyllähän se kirpaisee kun laskeskelee mielessään miten paljon mikäkin on maksanut...

Vierailija
36/73 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen karsinut omaisuuteni hyvin, paitsi astioita on liikaa. Ja petivaatteita.

Käytössä on parhaimmat ja muut ovat yläkaapissa

Lue konmari

Vierailija
37/73 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä ketju mikään minimalisti ketju tunnu olevan mutta siivoile toki

Vierailija
38/73 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ketju mikään minimalisti ketju tunnu olevan mutta siivoile toki

Eiköhän tähän ketjuun mahduta kaikki keskustelemaan. Ihmiset kokee minimalismin eri tavoilla. Juuri katsoin Netflixistä dokumenttia The Minimalists - Less is Now, yllättävän paljon näytti olevan tavaroita ainakin toisella näistä miehistä olohuoneessaan. 

Eli ei sen minimalismin tarvitse välttämättä tarkoittaa sitä, että on vaan yksi tuoli ja pöytä ja yksi viherkasvi siinä pöydällä. 

Tavaroiden radikaali vähentäminen on kuitenkin vähän muuta kuin "siivoilua".

ap

Vierailija
39/73 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi minimalisti. Viimeisen parin viikon aikana on mennyt useampi kassillinen tekstiilejä ja astioita Kierrätyskeskukseen. Koko ajan tuntuu itsestäkin kevyemmältä. Samalla yritän laihduttaa kun on tekemistä. Ruokakaapit ja kylmäsäilytykset ovat järkeviä, enkä osta turhaa. Keittiökaapistot siistit ja järjestelmälliset. Tunnen välillä olevani kuin lentoemäntä koneessa.

Pesukoneeseen laitan kahden viikon välein koneellisen valkopyykkiä (lakanat, pyyhkeet) ja toiseen erään trikoiset kotivaatteet ehkä noin neljältä viikolta, jotta tulee koneellinen. Kauden jälkeen voi pestä viimeistään ko. kausivaatteet.  Näillä siis jatkuvasti menen - pyrin koneellisiin. Pyykkään talon pyykkituvassa, kun kuivatuskin siellä on nopeaa ja helppoa.

Myös häkkikomero alkaa olla tyhjennetty ja  siivottu. Sinne jätin ylimääräisiä mattoja, peitteitä ja tyynyjä, jos joskus tulee käsky väestönsuojaan. Normi joulukoristeet ja työkalut vielä lisänä.

Tähtään helppoon muuttoon jatkossa. Asun Helsingissä ja mahdollisesti seuraava asuntoni on jo aika pieni. Mietin sitä karsiessani - se helpottaa ymmärtää, mihin tähtää.

Olen karsimassa myös huonekalujani. Mjukissa myynti on helppoa.

Kun ostan tarpeeksi laadukasta tavaraa/tekstiiliä/vaatteita, sitä ei kaipaakkaan enempää. Vähemmän on enemmän. Omistan laadukkaita takkeja, joista vanhin (Marimekko) on jo kohta 40 vuotta, ja vieläkin kaikki kehuvat sitä. Kaikki ikäväntuntuiset kengät on poistettu ja korvattu joustavilla ja pehmeillä. Laukut laadukkaita - vanhat poistettu. Laukuista puolet sellaisia, jotka kestävät sadetta.

Lakanoita on 3 settiä yhden hengen asunnossa. Samoin pyyhkeitä. Nyt minulla on vaatehuone ja se järjestetty niin, että kaikki löytyy helposti ja vaatteet hengittävät. Samoin kaikilla muillakin tavaroilla oma paikkansa - tavarat löytyvät heti.

Kotivaatteina yritän käyttää vanhentuneita trikoovaatteita. Jos tarviin niitä lisää, käyn Uffissa.

Meikkejä en enää ole tarvinnut ja ne ovat pikkuhiljaa myös vanhentuneet.

Kotini on raikas. Siivous on helppoa.

Olen jäänyt eläkkeelle. Koskaan ei tiedä, milloin muisti huononee liikaa tai on siirryttävä palvelutaloon, silloin on enää vähän tehtävää jäämistötavaransa kanssa.

Suunnittelen talouttani. Mietin testamenttiani, jne.

Ennen säilytin kaikenlaista ajatuksella, että ehkä tarvitsen vielä, ehkä muokkaan niitä, kaikilla on... Siivouksessa sai myös lähteä esim. piirakka- ja kakkuvuuat ja sähkövatkain, sillä en halua tehdä epäterveellistä ruokaa. Erilaiset juomalasit, sillä en käytä alkoholia. Myös esim. henkilövaaka, sillä painonnousun huomaa housuista tai ympärimitasta, jne.

Vierailija
40/73 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaroiden vähentäminen on tuonut itselleni mielenrauhaa ja helpompaa arkea. Pidän kotona vain tavaroita joita käytän tai joista pidän. Laitoin pois kaiken ruman, epäkäytännöllisen, ärsyttävän ja huonoja muistoja herättävän. Pois meni mm. ruma metallinen yöpöytä, wokkipannu joka ei sopinut liedelleni, höyrypuhdistin jota käytin kerran kahdessa vuodessa, pettäjä-eksältä saadut lahjat ja vaatteet joissa tunsin itseni rumaksi jne jne jne. Pari vuotta hiljakseltaan olen karsinut ja vähentänyt.

Hassu miettiä miten jälkikäteen en ole kaivannut yhtä ainutta noista poislaitetuista tavaroista. Miksi ne edes olivat kodissani? Nykyisin aktiivisesti torjun kaikkea sisääntulevaa tavaraa. Helpompi elää kun ei tukehdu tavaroidensa keskelle ja esim. joka kaapissa ja hyllykössä on aina parikolme tyhjää hyllyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi