Muita minimalismista haaveilevia/ siihen pyrkiviä?
En nyt tarkoita sellaista ääriminimalismia, että on tyyliin yksi lautanen ja yksi muki jne, vaan lähinnä sellaista selkeyttä ja laadukkaita tavaroita, joilla kaikilla on tarkoitus ja oma paikkansa.
Olen itse vähentänyt ylimääräistä tavaraa pikku hiljaa jo parin vuoden ajan, mutta tuntuu että kaipaisin vielä lisää tilaa olla ja hengittää, eli melko paljon saisi vielä karsia.
Yksi ongelmakohta on vaatteet ja kodintekstiilit. Olen aina ajatellut, että kun on reilusti vaatteita ja esim pussilakanoita, niin ei tarvitse niin usein pestä pyykkiä. MUTTA tässä onkin käynyt niin, että pyykkikori tursuaa jatkuvasti yli äyräiden, kaikki vaatteet on aina hukassa. En meinaa jaksaa aloittaa pyykinpesua, kun se on niin kauhea urakka! Mahtaisiko huomattavasti vähemmällä vaatemäärällä kuitenkin olla helpompaa? Pyykkiä joutuisi pesemään useammin, mutta ei tarvitsisi kaivella ja etsiä niitä tärkeimpiä pestäviä sieltä valtavan pyykkivuoren uumenista ja ehkä vaatekaappikin pysyisi siistimpänä ja tarvittavat vaatteet olisi helpompi löytää.
Olen ajatellut jopa yksinkertaistaa ruokavaliota. Kuivakaappi on todella täynnä jos jonkinlaista siementä, hiutaletta ja jauhoa. Ehkä ihan perusjutuilla pärjäisi: kaurahiutaleet puuroon, vehnäjauho satunnaista leipomista varten.
Ajatuksia, kokemuksia, vertaistukea?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Olen siirtynyt noin 6 vuoden kuluessa ja nyt oli läpimurto viime talvena kun muutin massiivisesta omakotitalosta toisella paikkakunnalla pääkaupungin keskustakaksioon.
Sain myytyä suuren osan, lahjoitettu loput ja kirppikselle, ja iso henkinen painolasti poistui tavaran mukana.
Yhtä asiaa en osannut kunnolla ottaa huomioon, oli se, että design-huonekalut jotka sopivat ja näyttävät hyvältä jossain 50 neliön salissa jossa on 4 metriä korkeutta, eivät toimi 20 neliön huoneessa, vaan ovat aivan liian kömpelön näköisiä, joten joudun myymään rakkaita ja ainkaan kalliita huonekaluja nyt pieneen hintaan, koska en nyt eivät vain mahdu.
Mutta suosittelen sijoittamaan mieleisiin design-pöytävalaisimiin jne koska ne ovat olleet mukana pitkään, ovat ajattoman näköisiä ja mahtuvat pienempäänkin tilaan ja tuovat laadukasta ilmettä kotiin.
Lakanoita minulla on yhä usempi pari, mutta kulunein pari on poistumassa kiertoon pian, joten ajattelen että loppuelämän lakanakiintiö on täynnä. Suosittelen ettet luovu jos olet ostanut arvokkaita laatulakanoita jne vaan säilytät.
Vaatteissa ei ole ongelmaa, koska noin metriin mahtuu kaikki käyttövaatteet ja kierrätän siitä kauden vaatteet, tosin taas klassiset hyvälaatuiset takit säilytän.
Kuulostaa siltä että sinulla on huomio edelleen vahvasti tavaroissa, niiden laadussa ja määrässä.
Lattialla voi hyvin nukkua, kunhan nostaa patjan pystyyn silloin tällöin
Vierailija kirjoitti:
Lattialla voi hyvin nukkua, kunhan nostaa patjan pystyyn silloin tällöin
Joo eikös japanilaiset nuku lattialla futonilla ja se nostetaan päiväksi johonkin kaappiin? Itse tykkäisin nukkua lattialla, mutta on niin vetoisaa ettei pysty kuin kesälämpimällä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän kesän ajelen Eurooppaa ristiin rastiin pakullani ja päätän sitten seuraavan asuinmaani ja asumismuodon. Luultavasti ei montaa huonekalua tule hankittua vaikka päätyisinkin asumaan asunnossa, josta en siitäkään ole ihan varma. Tavoitteena noi yleisemmin on että kaikki tärkeä maallinen mammona mahtuisi selkäreppuun.
Kylläpä kuulostaa mielenkiintoiselta. Melkoinen heittäytyminen kyllä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun minimalismi on käytännön ja rahanpuutteen sanelemaa. Perusajatuksena on siivoamisen helppous, siksi kodin on oltava mahdollisimman pelkistetty.
Rahaa ei ole mihinkään laadukkaisiin, yhteensopiviin huonekaluihin. Lähes kaikki sisustus on meillä ilmaiseksi saatua, kuitenkin siistiä ja hyväkuntoista.
Jatkan vielä; vaatetuksen osalta käytän yhteensopivia, neutraaleja värejä. Yleensä musta ja harmaa. Vaatteita ei ole mitenkään hirveän paljon. Suurin osa käytännöllistä arkivaatetta. Yksi juhlava yläosa, jos pitää pukeutua siistimmin. Sitten ihan juhliin juhliin on musta kynähame ja musta yläosa. Eivät ole kuitenkaan mitään merkkituotteita.
Mä pyrin kans käyttää yhteensopivia, myös neutraaleja värejä. On helpompi pessä pyykkiä ja pukeutua nopeasti, kun kaikki sopii yhteen. Tai, no kaikki ei sovi. Inhottavaa, jos on joku yksittäinen pyykki mitä ei voi pessä minkään kanssa yhdessä...
Yleisesti ottaen kannattaa panostaa siihen, mitä jo omistaa. Katsoa monikäyttöisyyttä ja uusia käyttökohteita. Tavaran määrää voi vähentää, muttei hanki uutta tilalle ennen kuin se on välttämätöntä. Se, että luopuu vanhasta ja ostaa uutta tilalle niin ei ole minimalismia. Se on vain kulutusta itsensä luomaan uuteen tarpeeseen.
Itse en voi vähentää hirveästi tavaroita, kun en tiedä onko töitä vai ei ja ruoan hinta ja asuminen nousee koko ajan.
Olen haaveillut jo useamman vuoden, että joskus saavuttaisin minimalistisemman kodin. Syynä sama, mikä useilla aikaisemmissa kommenteissa, eli siivoamisen helpottuminen. Joissain tavarakategorioissa suhteellisen hyvän tilanteen olen jo saavuttanut, mutta niissä tilanne alun perinkin on ollut maltillisempi. Itselleni näitä ovat olleet muun muassa vaatteet, hygieniatuotteet ja keittiövälineet. Niissä kategorioissa on yhteistä se, etten pidä niiden vaihtelusta. Käytän aina samoja saippuoita ja vaatteissa parhaita vaatteita ovat omat vanhat vaatteet, sillä niihin pystyy luottamaan. Tiedän varmasti, että ne ovat sopivia ja mukavia päällä. Eivät ne muuten olisi säilyneet kaapissani niin kauaa. Erityisesti vaatteiden suhteen tilanne on hioutunut vuosien aikana, koska koin nuorempana minulta odotettavan naisena tietynlaista pukeutumista, kuten kenkien (erityisesti korkkareiden) ostamista ihan vaan huvin vuoksi. On ollut vapauttavaa tajuta, että ei niitä muiden käsityksiä tarpeellisista asioista tarvitse noudattaa.
Tällä hetkellä olen siirtynyt itsetutkiskeluvaiheessa omiin "identiteetti"tavaroihin, ja jossain määrin pystynyt aloittamaan niiden karsimista sellaisella sipulinkuorinta-tekniikalla. Olen aloittanut asioista, jotka tuntuvat heti helpoilta pistää eteenpäin.
Haluaisin saada tilanteesta pysyvän, joten olen pitänyt ihan hyvänä, että etenen maltillista vauhtia. Vähän kuin suositellaan painonpudotuksessakin. Kasvoin hamstraukseen taipuvaisessa kodissa, ja tunnistan itsessänikin niitä taipumuksia. Etenen maltilla eli käytän esineet ja harrastustarvikkeet loppuun enkä osta uutta, jos pystyn helposti niillä lopuilla tavaroilla elämään, mitä on jäänyt.
Kiva lukea muiden tavoitteista ja tavaroiden karsimisesta. Motivoi itseänikin taas jatkamaan karsimista.
Se on tietysti hyvä homma, et ihmiset hankkiutuvat eroon ylimääräisestä tavarasta. Mutta tässä on kääntöpuolikin:
Useampi kaverini innostui konmarittamisesta muutama vuosi sitten oikein kunnolla. Kolmella heistä oli lapsen yo-juhlat juuri. Minulta on pyydetty lainaan ainakin astioita (kaikki kahvikuppiparit kakkulautasiineen puuttui jokaiselta), juomalasit, kahvinkeitin, termarit, tarjoilulautaset, pikkulusikat, pöytäliinat, vatkain ja tehosekoitin, sivupöytiä tarjoiluun ja pinottavia jakkaroita, monta maljakkoa. Lainasin kaikki nämä eri henkilöille nopeampi ensin -periaatteella, ja heille meinas vähän riitaakin keskenään siitä, kuka saa ja mitä.
Mites muilla etenee hommat?
Mulla oli vähän taukoa, jotenkin en vaan saanut aikaiseksi mitään siivous- tai karsintahommia. Nyt sain vihdoin varattua kirppispöydän ja sinne lähti eilen neljä laatikollista vaatteita ja tavaroita. Ne mitkä ei mene kaupaksi, vien SPR:lle. Tuntui ihanalta saada niin paljon tavaraa pois.
Tänään aloitin vähän eteisen kaappien raivausta. Miten voi olla niin hankalaa laittaa roskiin vanhoja koiran tassupyyhkeitä - koiraa ei ole ollut vuosiin enää. Jotenkin kai ajattelin aina, että pitäisi saada ne jotenkin hyötykäyttöön tai kierrätykseen. Mutta välillä hyväksyttävä että kaikkea ei pysty kierrättämään ja joskus voi jotain laittaa roskiinkin.
Ajattelin myös hankkiutua eroon tuulikaapissa olevasta kenkätelineestä. Siinä on tähän asti ollut kesät talvet melkein kaikki kengät. Ei mikään kaunis näky. Pyrin siihen, että tuulikaapissa olisi vaan yhden/kahdet käytössä olevat kengät ja muut sitten kaapissa piilossa.
Myös eteisen seinällä oleva nuppinaulakko saa lähteä. Olen pitänyt siinä laukkuja ja avaimia. Yritän saada ne jotenkin järkevästi piiloon, esim. eteisen kaapin oven sisäpuolelle. Haluan selkeitä tiloja ja pintoja ilman tavaraa!
KYllä tässä vielä on työmaata. Keittiön kaapit pitää käydä läpi: ylimääräisiä astioita olen jo karsinut aiemmin, mutta varmaan vielä voi vähentää. Kuiva-ainekaappi on sitten oma lukunsa, täynnä monenlaista vanhentunutta.
Näin kesällä on mukava siivoilla ja järjestellä ja tulee tosi kiva olo kun saa paikkoja selkeämmäksi ja tavaraa pois :-)
Suorat saumat on helppo korjata vaikka käsinkin. Olisiko avuliaita naispuolisia sukulaisia?
Toki ompelimot myös korjaavat. Jos on hyvät housut ja mieleiset, kannattaa korjata. Nettihaun kautta löytää hyvin näitä korjaamoja, ja kartasta voi katsoa mieleisen sijainnin.