Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työhöntulotarkastuksessa kyseltiin kaikki mahdollinen

Vierailija
26.04.2023 |

Kävin työhönulotarkastuksessa johon työnanatjani oli myös määrännyt huumetestin (vaikka perus toimistotyö kyseessä) ja työnantjana suomalainen pörssiyritys. Työhöntulotarkastuksessa udeltiin aivan kaikki siitä lähtien käytänkö ehkäisyä, mitä tuteja vanhempani ovat sairastaneet ja olenko ottanut koronarokotteita?! Vastasin kaikkiin, mutta olisi pitänyt sanoa että ihan oikeasti en halua vastata ja ei helvetissä kuulu teille? Muilla ollut vastavaa?

Kommentit (161)

Vierailija
81/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä tietoja käytetään sun hoitojen pohjana työterveydessä, jos sulla tulee terveysongelmia. Työnantaja ei niitä saa!

Jos sulla tulee jotain outoja oireita, esim epätavallisen nuorena sydänoireita, niin diagnoosin tekemistä helpottaa jos on tieto siitä, että ko vaivaan on sukurasitetta.

Se että sua hoitavilla on tiedot sun vaivoista ja rasitteista on ihan vaan sun omaksi hyödyksi.

Nämä kaikki tiedot on jo omakannassa. Siellä on myös muu sairaushistoria.

Sen sijaan näiden uteleminen uudelleen tilanteessa, jossa pitää läpäistä tarkastus, jotta saa jatkaa töissä (tarkastus pitää läpäistä koeajan puitteissa) tuntuu kyykyttämiseltä, ahdistavalta ja pelottavalta.

Hei, hei. Kaikilla ei ole omakannassa niitä tietoja joita esitiedoissa kysellään. Ja siksi toisekseen, kukin terveydenhuollon toimija pyrkii ensisijaisesti käyttämään omaa tietojärjestelmäänsä työssään, Kantaan ei mennä jos ei ole välttämätön pakko. Sinä olet myös saattanut kieltää kannassa joidenkin tietojen luovuttamisen ulkopuolisille, joten... Oma järjestelmä on se, jota kukin terv.huollon toimija ensisijaisesti käyttää. Tätä monikaan ei nyt ymmärrä, kaikki kuvittelevat, etta toimijat käyttävät kirjauksiinsa ja aiempien kirjausten lukemiseen suoraa päätä Kantaa. Näin ei ole.

Hei hei. Jos joku on kieltänyt kannasta tietojen näkymisen tai ei ole niitä sinne antanutkaan, mikähän ihmeen motiivi hänellä olisi niitä antaa työterv.huollon kantaan? Mikä oikeus siis tarkalleen on kysellä ja kirjailla mitä lystää sinne työterveyteen, jos ihminen on sitä mieltä, että hänen tietonsa eivät ole edes omakannasta selattavissa?

MITÄ LYSTÄÄ! Ei työterveys kysele mitä lystää. Ja kuten sanottu, sinä voit itse muotoilla ne vastauksesi niin, ettet kerro niistä sukusi taudeista yhtään mitään.

Ja voit toki jättää omat lääkkeesi kertomatta, siellähän taidetaan kysellä myös onko sinulla vakituisia lääkityksiä, eli jättää sitten omat perussairautesikin kertomatta. 

Kannattikohan sinua palkata firmaan vakituiseksi lainkaan. Näitä työhöntulotarkastuksiahan (ainakin kunnilla) teetetään vain todella pitkäaikaisiin sijaisuuksiin tai vakituisiin työtehtäviin tuleville.

Saattaa olla että noin hankalalla asenteella olevasta asiakkasta työterveys kirjaa ensitietoihin: vastahankainen työterveyden suhteen, ei kovinkaan yhteistyökykyinen.

Juuri tämä asenne on se, joka itseäni suunnattomasti vtuttaa. Ellet ole valmis avaamaan koko henkilöhistoriaasi sukuasi myöten, kaikkia vapaa-ajan toimintojasi, parisuhdettasi ja mielentilojasi pohjamutia myöten, niin eihän sua asennevammaista kannata palkata ollenkaan!

Kas hyvä työntekijä, sinun arvosi kun ei ole ihmisen arvo, vaan työntekijän arvo.

Vierailija
82/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse samassa tilanteessa pari vuotta sitten. Liian tungetteleviin kysymyksiin jätin vastaamatta, kerroin miksi mielestäni kysymys ei liity työhön tai ole relevantti. Puntarillekin olisi pitänyt hypätä, en hypännyt. Sanoin, että jos sinne jotain painosta täytyy laittaa niin heitä päästäsi joku luku. Sama se mulle on. Tiedoksi, ylipainoa on noin 30 kiloa ja tiedän sen ilman puntariakin. Vähän siinä terveydenhoitaja nikotteli mutta ei ton takia voi työpaikkaa evätä. Huumetestin tein koska se oli ehdoton vaatimus.

Meidät suomalaiset on kasvatettu tottelemaan lampaina eikä omaan ajatteluun kannusteta. Saahan sitä kysyä mutta jos jollain tiedolla ei ole merkitystä niin miksi se täytyy minnekään kirjata. Vakavat allergiat, sydänvika tms. on sitten jo eri juttu kokonaan koska ne saattaa vaatia työnantajalta erikoisjärjestelyjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kanssa pitkä työhistoria ja nyt vaihdoin työpaikkaa eka kertaan pariinkymmeneen vuoteen ja olin kyllä äimänä tästä tenttaamisesta. Vähän siinä koetin mutistakin, että mitä tekemistä tällä on asioiden kanssa, siis itsellä ihan kanssa toimistotyö enimmäkseen etänä.

Kun täällä nyt tuntuu terkatkin paikalla olevan puolustuksesta päätellen, niin kyllä jäin miettimään, että mitä siinä tapauksessa oikeasti sitten tehdään, jos haastateltava sanoo, että kyllä, suvussa on kaikki kansantaudit lännestä itään, itse syön vaan sipsiä ja pullaa, koskaan en liiku ja alkoa kuluu takuulla yli riskirajojen?

Sanotaanko siinä tapauksessa sitten, että voi voi nyt kerrotaan sun työnantajalle, että purkavat sopparin koeajalla kun tommoinen sika ja huonogeeninen olet?

Samat ajatukset

Vierailija
84/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä tietoja käytetään sun hoitojen pohjana työterveydessä, jos sulla tulee terveysongelmia. Työnantaja ei niitä saa!

Jos sulla tulee jotain outoja oireita, esim epätavallisen nuorena sydänoireita, niin diagnoosin tekemistä helpottaa jos on tieto siitä, että ko vaivaan on sukurasitetta.

Se että sua hoitavilla on tiedot sun vaivoista ja rasitteista on ihan vaan sun omaksi hyödyksi.

Sen sijaan näiden uteleminen uudelleen tilanteessa, jossa pitää läpäistä tarkastus, jotta saa jatkaa töissä (tarkastus pitää läpäistä koeajan puitteissa) tuntuu kyykyttämiseltä, ahdistavalta ja pelottavalta.

Hei, hei. Kaikilla ei ole omakannassa niitä tietoja joita esitiedoissa kysellään. Ja siksi toisekseen, kukin terveydenhuollon toimija pyrkii ensisijaisesti käyttämään omaa tietojärjestelmäänsä työssään, Kantaan ei mennä jos ei ole välttämätön pakko. Sinä olet myös saattanut kieltää kannassa joidenkin tietojen luovuttamisen ulkopuolisille, joten... Oma järjestelmä on se, jota kukin terv.huollon toimija ensisijaisesti käyttää. Tätä monikaan ei nyt ymmärrä, kaikki kuvittelevat, etta toimijat käyttävät kirjauksiinsa ja aiempien kirjausten lukemiseen suoraa päätä Kantaa. Näin ei ole.

Hei hei. Jos joku on kieltänyt kannasta tietojen näkymisen tai ei ole niitä sinne antanutkaan, mikähän ihmeen motiivi hänellä olisi niitä antaa työterv.huollon kantaan? Mikä oikeus siis tarkalleen on kysellä ja kirjailla mitä lystää sinne työterveyteen, jos ihminen on sitä mieltä, että hänen tietonsa eivät ole edes omakannasta selattavissa?

MITÄ LYSTÄÄ! Ei työterveys kysele mitä lystää. Ja kuten sanottu, sinä voit itse muotoilla ne vastauksesi niin, ettet kerro niistä sukusi taudeista yhtään mitään.

Ja voit toki jättää omat lääkkeesi kertomatta, siellähän taidetaan kysellä myös onko sinulla vakituisia lääkityksiä, eli jättää sitten omat perussairautesikin kertomatta. 

Kannattikohan sinua palkata firmaan vakituiseksi lainkaan. Näitä työhöntulotarkastuksiahan (ainakin kunnilla) teetetään vain todella pitkäaikaisiin sijaisuuksiin tai vakituisiin työtehtäviin tuleville.

Saattaa olla että noin hankalalla asenteella olevasta asiakkasta työterveys kirjaa ensitietoihin: vastahankainen työterveyden suhteen, ei kovinkaan yhteistyökykyinen.

Juuri tämä asenne on se, joka itseäni suunnattomasti vtuttaa. Ellet ole valmis avaamaan koko henkilöhistoriaasi sukuasi myöten, kaikkia vapaa-ajan toimintojasi, parisuhdettasi ja mielentilojasi pohjamutia myöten, niin eihän sua asennevammaista kannata palkata ollenkaan!

Kas hyvä työntekijä, sinun arvosi kun ei ole ihmisen arvo, vaan työntekijän arvo.

Täysin samaa mieltä.

Vierailija
85/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä selkeästi kyseltiin asioita, jotka ei liity työkykyyn millään tavalla! Ehdotat, että tilanteessa vaan valehdellaan?? Lääkkeitä tentattiin minulta monesti, ja oli vaikea uskoa että mitään lääkitystä ei ole!

No, mutta siis. Jos sinä pelkäät että Kantaa käytetään ja laitetaan kantaan ja mennään ja yhdistellään. Niin nythän sinä puhut pussiin. Sillä jos ne menis kantaa tutkimaan, niin sun vakituiset lääkkeet kyllä selviäs reseptitiedoista.

ÄLÄ JAKSA ENÄÄ!

Jos et halua jättää kertomatta tai välttää vastaamista, niin kerro sitten totuus.

TYÖKYKYYN. Työterveys selvittää sun terveydentilaa, ei pelkkää työkykyä. JA NÄMÄ SAMAT ASIAT KYSELLÄÄN KAIKILTA JA NIITÄ ON KYSELTY JO ENNEN DIGIAIKOJA, JOTEN... 

Niin, voithan sanoa, että meillä isä ja äiti haluavat pitää sairautensa omina tietoinaan, joten en tiedä heidän sairauksistaan mitään. En tiedä onko heillä mitään perussairauksia, meillä ei sairaudet ole ruokapöytäkeskustelun aiheita.

Vierailija
86/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kanssa pitkä työhistoria ja nyt vaihdoin työpaikkaa eka kertaan pariinkymmeneen vuoteen ja olin kyllä äimänä tästä tenttaamisesta. Vähän siinä koetin mutistakin, että mitä tekemistä tällä on asioiden kanssa, siis itsellä ihan kanssa toimistotyö enimmäkseen etänä.

Kun täällä nyt tuntuu terkatkin paikalla olevan puolustuksesta päätellen, niin kyllä jäin miettimään, että mitä siinä tapauksessa oikeasti sitten tehdään, jos haastateltava sanoo, että kyllä, suvussa on kaikki kansantaudit lännestä itään, itse syön vaan sipsiä ja pullaa, koskaan en liiku ja alkoa kuluu takuulla yli riskirajojen?

Sanotaanko siinä tapauksessa sitten, että voi voi nyt kerrotaan sun työnantajalle, että purkavat sopparin koeajalla kun tommoinen sika ja huonogeeninen olet?

Samat ajatukset

Hah. Hah. Hah. 

Vierailija
87/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, muistan itsekin että on kyselty. puolusteltiin kuulemma sillä, että jotkut kun on perinnöllisiä niin voidaan sitten suhtautua tai tutkia paremmin. Enpä tiedä perinnöllisyyksistä niin,enkä nyt sinänsä pistänyt pahaksi jos kysytään onko vaikka verenpainetautia vanhemmilla, eikä varmaan vanhempikaan, mutta toisaalta jos et ole mukana missään tutkimuksessa, niin onko tuolla väliä. Taudit kun todetaan tyyliin oireet, tutkiminen ja diagnoosi. Eli jos on verenpaineongelmia,tuskin ne tutkimatta jää, jos ei ole suvussa kellään verenpainelääkitystä. Eikö kuitenki siis aika turhia nuo suvun utelut. Todella harva sairaus kun on suoraan perinnöllinen, niistä tavallisistakaan.

.

.

Vierailija
88/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhöntulotarkastukset ovat melkoisia kuulusteluja. Itseltäni on kyselty ehkäisystä, kuukautisista ja lasten hankinnasta. Vaadittiin selvitystä onko äidilläni sitä ja tätä. Totesin, että meillä ei ole mahdollisuutta keskustella asiasta.

Terveydenhoitajalla alkoivat silmät loistaa, että nyt taidettiin löytää rikkinäinen perhesuhde, joka tietysti pitää merkitä terveystietoihin! Hän alkoi kyselemään, että milloin välimme ovat menneet poikki? Minä ihmettelin, että mitä ihmettä? Huokaisin, että että hän on kuollut yli 15-vuotta sitten, että minä en tiedä oliko hänellä säännölliset kuukautiset ja asiaa ei voi kysyä. Terveystalon hoitaja vaan painoi päälle, että mihin hän kuoli jne.

Huomautin, että näillä ei ole mielestäni mitään tekemistä työkyvyn kanssa. Terveysdenhoitaja totesi, että hänen pitää saada tietää, muuten hän ei voi kirjoittaa todistusta ja minä menetän työpaikkani. Hän selvästi nautti tilanteesta. 

Terveystalon käytännöt ovat todella pimeitä.

Vierailija
89/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltapäiväkahvit näppiksellä, noin sitä olisikin pitänyt vastata😀

Mutta oikeasti, kyllä mäkin mietin sitä, että mitä tämä nyt tarkoittaa = oikeasti pelkäsin, että jääkö nyt työnsaanti tähän haastatteluun vai miksi mua tentataan.

Täälläkin ihmisiä asennevammaisiksi haukkujat voisivat vähän miettiä nykyistä työilmapiiriä, koko ajan saa lukea tai kavereilta kuulla, miten herkässä koeajalla sopimuksien purkamiset on ja miten tavallisia. Ennenhän se oli pelkkä muodollisuus koko koeaika, mutta ei ole enää.

Niin kun muutenkin saa olla koko ajan kieli keskellä suuta ja pelätä työpaikkansa puolesta niin kyllä tuo "haastattelu"tilaisuus vaan tosi ahdistava oli.

Sitäkin voisitte terkkarit miettiä, että pitäisikö enemmän korostaa sitä, että ei tämä työnsaantiin ja koeaikaan vaikuta - vai vaikuttaako se? Kiva ois rehellisesti tietää.

Vierailija
90/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat ajatukset

Hah. Hah. Hah. 

Mulla se olisi lähinnä ei kansantauteja, mutta sikailu eilintavat. Sitä sopii sitten kauhistella. Sain kyllä kauhisteluja joskus työkavereilta ruokavaliosta "Miten et ole satakiloinen kun syöt noin."

Vierailija
91/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä täyty lain kirjain tuossa. Mikäli suvun sairauksia kysellään, pitää suvun jokaiselta jäseneltä olla lupa tietojen luovutukseen. Eli jos tällainen kysymys tulee eteen, voi sanoa suoraan että tietosuojalakien mukaan en voi vastata kysymykseenne. Voitte halutessanne olla yhteydessä sukulaisiini.

No, hah ha.

Ei siellä yksityiskohtaisesti niistä kysellä, kysymys on esitetty tyyliin onko lähisuvussa sitä ja sitä perustautia... Sydän- ja verisuonitauteja, syöpätauteja, diabetesta... 

Ei kysytä onko isälläsi, mikä isäsi nimi on, onko äidilläsi, mikä äitisi nimi on, onko veljillä ja sisarilla, isovanhemmilla...

Ja kuten sanottu, ei tarvitse vastata, voit sanoa, ettet tiedä tarkemmin tai ei ole....

NÅITÄ KYSYMYKSIÄ ON ESITETTY JO ENNEN TIETOKONEAIKAA!

Tiedättekö, että Suomessa on erilaisia Finriski- ja muita kansanterveyttä koskevia tutkimuksia teetetty väestölle. Onkohan näistäkään tutkimuksista mitään hyötyä, kun ei sukuhistoriaa tautien suhteen voi kertoa edes yleisluonteisesti, tai jotkut eivät voi kertoa kun se nostattaa niin suurta vastustusta kun edes kysytään.

Mutta mieti sitä mahdollisuutta, että näitä rekistereitä YHDISTELLÄÄN! Kyllä mun äiti ja isä on selvillä toisissa rekistereissä.

Mitä yhdistellään. Ei ole oikeutta mennä yhdistelemään rekistereitä keskenään. Jos siihen mentäisiin, siinä pitäisi olla laki taustalla.

Yhdistellään. Ai sun työterveys-terveys-sairauskertomustietosi laitettaisiin samaan nippuun sun isäs ja äitis ja siskojes ja veljies rekisterin kanssa. Mitä sinä nyt tarkoitat!

Ei työterveyshuolto mene nuuskimaan sun isäs ja äitis tietoja. Toki, voihan olla että olette saman työnantajan palveluksessa, mutta siinäkään tapauksessa työterveyshuollolla ei ole oikeutta mennä yhdistelmään sun tietoja sun vanhempies tietoihin. Teidän tietonne ovat teidän omia tietojanne ja sellaisina pysyvät.

Sun kannattais muuttaa autiolle saarelle.

Apina, hei vaan! Kai ymmärrät, että terveystietojen lisäksi on MUITA rekistereitä MUILLA viranomaisilla joista selviää MUITA tietoja ja näitä sitten yhdistellään halutun datasetin saamiseksi?!

Vierailija
92/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi myös valehdella. Sitten jos jotain remppaa tulee, sanoovain, että unohti.

Mua huvittaa mm. se alkoholikysely jonka ne tekee. Kaikkihan siinä valehtelee 😁 " onko joku joskus huomauttanut alkoholinkäyröstäsi?"

- "no anopin syntymäpäivillä tuli otettua liikaa, kun ei vain enää jaksanu sitä kilitystä. Känni tuntui armeliaimmalle vaihtoehdolle. Mies sanoi että älä enää ota."

Vierailija
93/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työhöntulotarkastukset ovat melkoisia kuulusteluja. Itseltäni on kyselty ehkäisystä, kuukautisista ja lasten hankinnasta. Vaadittiin selvitystä onko äidilläni sitä ja tätä. Totesin, että meillä ei ole mahdollisuutta keskustella asiasta.

Terveydenhoitajalla alkoivat silmät loistaa, että nyt taidettiin löytää rikkinäinen perhesuhde, joka tietysti pitää merkitä terveystietoihin! Hän alkoi kyselemään, että milloin välimme ovat menneet poikki? Minä ihmettelin, että mitä ihmettä? Huokaisin, että että hän on kuollut yli 15-vuotta sitten, että minä en tiedä oliko hänellä säännölliset kuukautiset ja asiaa ei voi kysyä. Terveystalon hoitaja vaan painoi päälle, että mihin hän kuoli jne.

Huomautin, että näillä ei ole mielestäni mitään tekemistä työkyvyn kanssa. Terveysdenhoitaja totesi, että hänen pitää saada tietää, muuten hän ei voi kirjoittaa todistusta ja minä menetän työpaikkani. Hän selvästi nautti tilanteesta. 

Terveystalon käytännöt ovat todella pimeitä.

Sairata.

Vierailija
94/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut omassa firmassani todella pitkään, enkä varmaan enää työhaastatteluun joudu. Jos joutuisin, tarvitsisi olla aikamoinen firma että suostuisin huumetestiin menemään. En ole käyttänyt laittomia huumeita, mutta pidän tämmöisen testin vaatimista erittäin loukkaavana ja yksityisyyteeni kajoavana.

Meidän yritykseen tullaan firman työntekijöiden - ei minkään rekryfirman - työhaastattelun kautta, eikä työhön tuloon todellakaan liity mitään pakollisia huume- tai muita tarkastuksia. Työhön tulleena voi kyllä halutessaan käydä työterveydessä lääkärintarkastuksessa, mutta se on vapaaehtoista ja tarkoitettu työntekijän itsensä yvinvointia parantamaan, eikä sen mahdollisista tuloksista todellakaan tarvitse toimittaa eikä toimiteta mitään raporttia firman johdolle.

Mäkin pidin! Työhaastattelusta tästä ei puhuttu, vasta sopparin allekirjoittamisen jälkeen tuli ilmi, että tehdään. Mulle on ihan sama kun tiedän että puhdas testi tulee, mutta pidin myös loukkaavana ja kyttäävänä ja tehtäväni kannalta myös erittäin tarpeettomana!!

Niin vaikeaa kuin se siinä tilanteessa onkin, sinun olisi tässä tilanteessa pitänyt kieltäytyä testistä. Ei ole mahdollista ensin tehdä työsopimus ja vasta sen jälkeen tuosta vaan ilmoittaa, että nyt pitää Toropaisen ottaa parru hanuriin vaikkei siitä oltu työhaastatteluvaiheessa sanottu sanaakaan. Tuo ei ole normaalia toimintaa, jonka työntekijän pitäisi ymmärtää kertomattakin.

Anteeksi viestini hyökkäävä sävy, mutta olen edellinen kirjoittaja, ja nämä huvin vuoksi ja rutiininomaisesti tehtävät huumetestit *todella* korpeavat minua yksilönvapauden näkökulmasta.

Juuri näin. Huumausainetestaus on Suomessa tarkkaan lailla säädeltyä hommaa. Niitä ei saa otattaa keneltä tahansa työntekijältä, vaan ainoastaan etukäteen yrityksen henkilöstön kanssa yt-menettelyssä sovituilta rooleilta. Ja testauksesta ei saa sanoa vasta jälkikäteen, vaan ennen sopimusta. Fiksuimmat laittaa jo työpaikkailmoitukseen. Lisätietoja: https://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/oikeudet-ja-velvollisuudet-tyossa/yk…

Vierailija
95/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltapäiväkahvit näppiksellä, noin sitä olisikin pitänyt vastata😀

Mutta oikeasti, kyllä mäkin mietin sitä, että mitä tämä nyt tarkoittaa = oikeasti pelkäsin, että jääkö nyt työnsaanti tähän haastatteluun vai miksi mua tentataan.

Täälläkin ihmisiä asennevammaisiksi haukkujat voisivat vähän miettiä nykyistä työilmapiiriä, koko ajan saa lukea tai kavereilta kuulla, miten herkässä koeajalla sopimuksien purkamiset on ja miten tavallisia. Ennenhän se oli pelkkä muodollisuus koko koeaika, mutta ei ole enää.

Niin kun muutenkin saa olla koko ajan kieli keskellä suuta ja pelätä työpaikkansa puolesta niin kyllä tuo "haastattelu"tilaisuus vaan tosi ahdistava oli.

Sitäkin voisitte terkkarit miettiä, että pitäisikö enemmän korostaa sitä, että ei tämä työnsaantiin ja koeaikaan vaikuta - vai vaikuttaako se? Kiva ois rehellisesti tietää.

Minkä takia kenenkään työsopimus purettaisiin, jos hänellä on suvussa alttiutta vaikkapa diabetekseen, sydän- ja verisuonitauteihin tai syöpätauteihin. Ei varmaan kenenkään.

Eikä terveystietoja saa antaa työnantajan edustajalle ilman todella erityistä syytä.

Koska työterveyshuolto osallistuu, tai aika usein osallistuu sun terveydenhoitoon, on katsottu asialliseksi kysellä näitä tautiasioita. Näin yleensä on, että työterveyshuolto osallistuu terveydenhuoltoon. Siksihän monesti terkkarissakin tarjotaan vaihtoehdoksi "voitko mennä työterveyteen". Mites jos sulla on tai ilmenee verenpainetta, ohjataanko sut työterveyshuoltoon tai laitetaanko terkkarin asiakkaaksi? Ylikuormittuneen terkkarin.... 

Työsopimus voidaan purkaa terveydentilaan liittyvän seikan vuoksi, jos nyt vaikka todetaan tarkastuksessa että sulla jokin sellainen vaiva, joka ei sovi yhteen työn kanssa. Jos sulla on epilepsia ja työ on sellainen, jossa epilepsia on riski sulle itselles tai muille, niin.... Mutta jos sä kerrot että on suvussa jotain perussairautta, niin tuskin sua sen takia sopimuksesta ulos heitetään. Tai jos työssä edellytetään tarkkaa värinäköä, ja työterveydessä todetaan että sulla ei sitä ole... ehkä työsopimus ei sitten toteudu....

Tosin jos sulla on epilepsia niin tuskin edes haet töihin jotka eivät sen taudin kanssa yhteen sovi.

Vierailija
96/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoo en tiedä kaikkeen mihin voi. Sukulaisten sairauksiin ainakin. Koska eihän niitä oikeasti edes saisi levitellä eteenpäin!

Jos minulta kysyttäisiin vanhempieni sairauksista niin sanoisin, että he ovat eläkkeellä eivätkä ole tulossa tänne töihin.

Ja kuten sanoit niin toisten terveystietoja ei levitellä eteenpäin.

Vierailija
97/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut omassa firmassani todella pitkään, enkä varmaan enää työhaastatteluun joudu. Jos joutuisin, tarvitsisi olla aikamoinen firma että suostuisin huumetestiin menemään. En ole käyttänyt laittomia huumeita, mutta pidän tämmöisen testin vaatimista erittäin loukkaavana ja yksityisyyteeni kajoavana.

Meidän yritykseen tullaan firman työntekijöiden - ei minkään rekryfirman - työhaastattelun kautta, eikä työhön tuloon todellakaan liity mitään pakollisia huume- tai muita tarkastuksia. Työhön tulleena voi kyllä halutessaan käydä työterveydessä lääkärintarkastuksessa, mutta se on vapaaehtoista ja tarkoitettu työntekijän itsensä yvinvointia parantamaan, eikä sen mahdollisista tuloksista todellakaan tarvitse toimittaa eikä toimiteta mitään raporttia firman johdolle.

Mäkin pidin! Työhaastattelusta tästä ei puhuttu, vasta sopparin allekirjoittamisen jälkeen tuli ilmi, että tehdään. Mulle on ihan sama kun tiedän että puhdas testi tulee, mutta pidin myös loukkaavana ja kyttäävänä ja tehtäväni kannalta myös erittäin tarpeettomana!!

Niin vaikeaa kuin se siinä tilanteessa onkin, sinun olisi tässä tilanteessa pitänyt kieltäytyä testistä. Ei ole mahdollista ensin tehdä työsopimus ja vasta sen jälkeen tuosta vaan ilmoittaa, että nyt pitää Toropaisen ottaa parru hanuriin vaikkei siitä oltu työhaastatteluvaiheessa sanottu sanaakaan. Tuo ei ole normaalia toimintaa, jonka työntekijän pitäisi ymmärtää kertomattakin.

Anteeksi viestini hyökkäävä sävy, mutta olen edellinen kirjoittaja, ja nämä huvin vuoksi ja rutiininomaisesti tehtävät huumetestit *todella* korpeavat minua yksilönvapauden näkökulmasta.

Juuri näin. Huumausainetestaus on Suomessa tarkkaan lailla säädeltyä hommaa. Niitä ei saa otattaa keneltä tahansa työntekijältä, vaan ainoastaan etukäteen yrityksen henkilöstön kanssa yt-menettelyssä sovituilta rooleilta. Ja testauksesta ei saa sanoa vasta jälkikäteen, vaan ennen sopimusta. Fiksuimmat laittaa jo työpaikkailmoitukseen. Lisätietoja: https://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/oikeudet-ja-velvollisuudet-tyossa/yk…

Joo olis kyllä ollut asiallista saada tästä tieto etukäteen. Ja olin todella yllättynyt, että sinne jouduin. Ja sitten tt-tarkastuksen grilliin.

Vierailija
98/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmistä ei voi vaatia osallistumaan lääketieteeseen.

Huumetestit on myös lääketeidettä.

Tällä mennään eteenpäin.

Vierailija
99/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä täyty lain kirjain tuossa. Mikäli suvun sairauksia kysellään, pitää suvun jokaiselta jäseneltä olla lupa tietojen luovutukseen. Eli jos tällainen kysymys tulee eteen, voi sanoa suoraan että tietosuojalakien mukaan en voi vastata kysymykseenne. Voitte halutessanne olla yhteydessä sukulaisiini.

No, hah ha.

Ei siellä yksityiskohtaisesti niistä kysellä, kysymys on esitetty tyyliin onko lähisuvussa sitä ja sitä perustautia... Sydän- ja verisuonitauteja, syöpätauteja, diabetesta... 

Ei kysytä onko isälläsi, mikä isäsi nimi on, onko äidilläsi, mikä äitisi nimi on, onko veljillä ja sisarilla, isovanhemmilla...

Ja kuten sanottu, ei tarvitse vastata, voit sanoa, ettet tiedä tarkemmin tai ei ole....

NÅITÄ KYSYMYKSIÄ ON ESITETTY JO ENNEN TIETOKONEAIKAA!

Tiedättekö, että Suomessa on erilaisia Finriski- ja muita kansanterveyttä koskevia tutkimuksia teetetty väestölle. Onkohan näistäkään tutkimuksista mitään hyötyä, kun ei sukuhistoriaa tautien suhteen voi kertoa edes yleisluonteisesti, tai jotkut eivät voi kertoa kun se nostattaa niin suurta vastustusta kun edes kysytään.

Mutta mieti sitä mahdollisuutta, että näitä rekistereitä YHDISTELLÄÄN! Kyllä mun äiti ja isä on selvillä toisissa rekistereissä.

Mitä yhdistellään. Ei ole oikeutta mennä yhdistelemään rekistereitä keskenään. Jos siihen mentäisiin, siinä pitäisi olla laki taustalla.

Yhdistellään. Ai sun työterveys-terveys-sairauskertomustietosi laitettaisiin samaan nippuun sun isäs ja äitis ja siskojes ja veljies rekisterin kanssa. Mitä sinä nyt tarkoitat!

Ei työterveyshuolto mene nuuskimaan sun isäs ja äitis tietoja. Toki, voihan olla että olette saman työnantajan palveluksessa, mutta siinäkään tapauksessa työterveyshuollolla ei ole oikeutta mennä yhdistelmään sun tietoja sun vanhempies tietoihin. Teidän tietonne ovat teidän omia tietojanne ja sellaisina pysyvät.

Sun kannattais muuttaa autiolle saarelle.

Apina, hei vaan! Kai ymmärrät, että terveystietojen lisäksi on MUITA rekistereitä MUILLA viranomaisilla joista selviää MUITA tietoja ja näitä sitten yhdistellään halutun datasetin saamiseksi?!

Kerropa vähän tarkemmin. Olen terveydenhuollossa ollut töissä. Ja mun tietääkseni ainoa rekisteri jolla yhteys terveystietojärjestelmään on väestörekisterin osoitetietojärjestelmä. Ja tässäkin tämä yhteys on julkiseen terveydenhuoltoon, yksityispuolelta en tiedä onko yhteyttä vai ei.

Terveydenhuollon rekisterit eivät ole yhteydessä poliisin rekisterihin, eivätkä edes sosiaalitoimen rekistereihin. Terveystiedot ovat salassapidettäviä... No, nyt tulee taas se suvun perussairaushistoria. Sanotaan edelleen, näitä ei kysytä niin yksityiskohtaisesti että tulisi tietoon sun isäs tai äitis tai kenenkään muunkaan sukulaises henkilöllisyys.

Jatka sinä vaan valitsemallasi vaikealla tiellä!

Vierailija
100/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisystä kysyminen on outoa.