Muusikko EVELIINA on AUTISTI! Mielipiteitä?
Kommentit (398)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diagnoosi vaatii kyllä tietääkseni niin vakavat oireet, että ne selvästi haittaavat arkea ja ihmissuhteita. Ihan lieviä tapauksia ei pitäisi diagnosoida, sillä me kaikki olemme jossain määrin kirjolla. Jotkut todella vähän tai lähes ei lainkaan ja osa sitten vähän enemmän. Kyse on kirjosta.
Tunnetko Evelinan henkilökohtaisesti? Oon muuten havainnut, että kauniita ja laittautuneita naisia ei uskota oikeastaan koskaan silloin kun he avautuvat ADHD tai autismidiagnoosista. Ilmeisesti nämä ovat jotain rumien ihmisten diagnooseja.
Missä se kaunis nainen oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun poika on oikeasti autisti.On älykäs mutta sosiaaliset taidot heikot. Ei ikinä kykene asumaan itsenäisesti.
Todellinen älykkö.. :D
Kyllä autismikirjon henkilö voi olla hyvinkin taitava jossain asiassa, vaikka tarvitsisikin enemmän tukea muissa asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lievä asberger l. autistinen psykopatia kenties
Se on btw asperger.
Vanhentuneiden nimitysten käyttö kuten tuo autistinen psykopatia, ei ole asiallista.
Myös asperger on vanhtentunut nimitys, joka ei ole enää käytössä. Nykyään puhutaan vain autismin kirjosta erottelematta siitä aspergeria erikseen.
Miksi minulla pitäisi olla mielipide jonkun ihmisen neuro-ominaisuuksista tai jos olisikin, niin mitä se kuuluu kenellekään?
Totta on toki se, että suurin osa lahjakkaista ihmisistä on neurokirjolla.
Uskotaan että kyseessä ei ole kirjoitusvirhe. En ole Eveliinaa koskaan ARTISTINA pitänytkään
Miksi tästä pitäisi ulkopuolisten maallikoiden olla mitään mieltä? Kyselläänkö seuraavaksi, että mitä mieltä olette siitä että (kuvitteelliset esimerkit) Pirkko S. on likinäköinen ja Sonja P:llä on lukihäiriö? Kaikki ovat ihmisen ominaisuuksia joille ihminen itse ei mahda mitään, mutta niiden tunnistaminen on hänelle itselleen avuksi (esim. likinäköinen saa lasit ja lukihäiriöinen lakkaa pitämästä itseään tyhmänä).
Pahinta on olla ihan tavis, pakko saada diagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diagnoosi vaatii kyllä tietääkseni niin vakavat oireet, että ne selvästi haittaavat arkea ja ihmissuhteita. Ihan lieviä tapauksia ei pitäisi diagnosoida, sillä me kaikki olemme jossain määrin kirjolla. Jotkut todella vähän tai lähes ei lainkaan ja osa sitten vähän enemmän. Kyse on kirjosta.
Tunnetko Evelinan henkilökohtaisesti? Oon muuten havainnut, että kauniita ja laittautuneita naisia ei uskota oikeastaan koskaan silloin kun he avautuvat ADHD tai autismidiagnoosista. Ilmeisesti nämä ovat jotain rumien ihmisten diagnooseja.
Itse asiassa todella monet neurokirjon ihmiset ovat hyvin kauniita. Hyvin mielenkiintoiset kasvot ja erityisesti silmät. Tämä miellyttävä ulkonäkö voi myös selittää, miksi piirteet pysyvät vahvoina ihmiskunnassa: neurotylsät pääsevät harvemmin parittelemaan.
Diplomaattisesti sanon vain, että "hyvin on maskannut, on mahtanut olla raskasta".
Evelinan kirjoituksia olen nähnyt vain linkitettyinä Seiskaan, mutta niissä mua on itseasiassa aina ihmetyttänyt, miksi hän kirjoittaa kuin 15-vuotias eli kuin "joku muu". Se voi olla maskia.
Ihan samalla tavoin myös autismidiagnoosi tehdään siten että "luotetaan ihmisen omaan kertomukseen". Ei ole mitään aivokuvaa tai verikoetta tai vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Autismi ei kerta kaikkiaan voi olla mikään muotisairaus, kriteerit ovat niin tiukat. Et siis voi mitenkään saada diagnoosia "koska kaverillakin on" tai "saan tästä julkisuusboostia".
Ahdistus, paniikkihäiriö tai jopa masennus voivat jossain määrin näyttäytyä trendinä, koska näiden diagnostiikka on hyvin erilaista. Lähinnä luotetaan ihmisen omaan kertomukseen ja kokemukseen.
Kannattaa huomioida, että entistä asperger-diagnoosia ei enää ole, vaan kaikki ovat nykyisin autismin kirjolla. (Entisen) lievän aspergerin ja syvän autismin väliin mahtuu valtavasti. Kirjo voi näyttäytyä sosiaalisina haasteina ja ajattelun jäykkyytenä, tai liki vegetatiivisena tilana, jolloin ei opi koskaan puhumaan tai kuivaksi.
Eveliina ei ole syvästi autistinen, sehän on päivänselvää. Se ei silti tarkoita, etteikö hänellä olisi neuroepätyypillistä käyttäytymistä sieltä kirjon lievästä päästä. Ihan lievissä tapauksissa ei edes hakeuduta tutkimuksiin, ja lopulta diagnoosin saadakseen oireiston tulee olla selkeää ja johdonmukaista lapsuudesta asti.
T. Tuleva psykoterapeutti
Tähän siis kommentti diagnosoinnista
Vierailija kirjoitti:
Katkera vauvapalstamamma pystyy kumoamaan neuropsykologin antaman diagnoosin.
Neuro- tai muukaan psykologi ei voi antaa diagnoosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vun kirjo? Onko myös syöpien kirjo? Tuki ja liikuntaelin sairauksien kirjo? Olenko kirjolla jos polvi hieman reistailee?
Kaikki kirjolla vaan...mikä merkitys millään diagnoosilla on jos kaikki ollaan samalla kirjolla. Ei todellakaan pitäisi julkisia mt-hoidon rahoja käyttää tällaisiin "diagnosointeihin". Missä pointti?
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavoin myös autismidiagnoosi tehdään siten että "luotetaan ihmisen omaan kertomukseen". Ei ole mitään aivokuvaa tai verikoetta tai vastaavaa.
Olisikin se niin helppoa, että nepsyys näkyisi verikokeissa tai tavallisissa aivokuvissa.
Tarkemmilla menetelmillä on kyllä tutkittu esim. autismille ja ADHD:lle tyypillisiä piirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lievä asberger l. autistinen psykopatia kenties
Se on btw asperger.
Vanhentuneiden nimitysten käyttö kuten tuo autistinen psykopatia, ei ole asiallista.
Asperger on vanhentunut nimitys. Nykyään puhutaan vaan autismin kirjosta.
En kyllä ymmärrä miksi. Aspergerit pystyy erottamaan muista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikin se niin helppoa, että nepsyys näkyisi verikokeissa tai tavallisissa aivokuvissa.
Tarkemmilla menetelmillä on kyllä tutkittu esim. autismille ja ADHD:lle tyypillisiä piirteitä.
Mitään sellaista ei ole löydetty mikä olisi autisteilla "aivoissa". Kyse on siis inhimillisistä ominaisuuksista joiden kerromusen perusteella diagnoosi tehdään. Siitä on luotettavuus kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaten ei uskota jos nuori ja kaunis nainen on masentunut ja alkoholisti. Onneksi nykyään olen vanha ja lihava, nyt mua jo uskotaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen autisti ja kivaa, että noin menestynyt ja nätti ihminen ilmoittautuu autistiksi. Ehkä hälventää ennakkoluuloja,
Ei autismi nyt kuitenkaan ole mikään trendikäs diagnoosi.Selittää paljon Eveliinan käytöstä Tanssii tähtien kanssa -ohjelmassa.
En ole katsonut ohjelmaa. Miten näkyi käytöksessään?
Olen itselläni epäillyt autisminkirjoa. En jotenkin tajua sosiaalisia tilanteita. Tarkkailen miten muut toimivat ja matkin heitä.
Silmiin katsomisen olen joutunut harjoittelemaan. Välillä taidan tuijottaa ihan liian pitkään. Joskus unohdan kokonaan.
Sosiaaliset tilanteet väsyttävät ja isossa porukassa tuntuu kuin alkaisi huimaamaan.
Täällä toinen samanlainen ja samaa olen epäillyt minäkin.
No ei kyllä uskois. esiintyy festareilla rohkeissa asuissa tuhansien edessä ja niin sinut itsensä kanssa kropassaan jne. Itse varmaan saisin heti jonkun diagnoosin kun olen aivan introvertti ja kontrollifriikki .
Mikä vun kirjo? Onko myös syöpien kirjo? Tuki ja liikuntaelin sairauksien kirjo? Olenko kirjolla jos polvi hieman reistailee?