Muusikko EVELIINA on AUTISTI! Mielipiteitä?
Kommentit (398)
Vierailija kirjoitti:
Diagnoosi vaatii kyllä tietääkseni niin vakavat oireet, että ne selvästi haittaavat arkea ja ihmissuhteita. Ihan lieviä tapauksia ei pitäisi diagnosoida, sillä me kaikki olemme jossain määrin kirjolla. Jotkut todella vähän tai lähes ei lainkaan ja osa sitten vähän enemmän. Kyse on kirjosta.
Aivan. Autismin oireet näkyvät aikuisen ihmisen toiminnassa niin voimakkaasti, ettei sitä tarvitse vuosikausia pohtia ja arvuutella. Laaja-alaisuutensa vuoksi kirjollaolo vaatii pidempää ja tarkempia tutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin näitä diagnooseja tunnutaan jakelevan melko anteliaalla kädellä.
Lisäksi julkkikset ilmoittavat diagnooseistaan mielellään koko kansalle.
Diagnoosin saaminen vaatii paljon. Aikuiselle sitä vaikeampaa mitä vanhempi on. Psykologi sanoi että koska huumeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole. Nyt on autismi-sana trendaa kuten masennus pari vuotta sitten ja kaikki ilmoittautuu autisteiksi. Todella arveluttavaa.
Tuudittaudutaan luuloon, ettei kukaan enää muista viikon päästä, kunhan otetaan ensin julkisuusarvo siitä. Minun silmissä Eveliina todellakin näyttäytyy nyt kun tarkemmin katsoo, autistisena. Moni asia muuttui nyt kun otti tuon puheeksi. Mitenhän Roope suhtautuu...
Voitko tarkentaa miten autismi näkyy hänen aiemmassa käytöksessään?
En siis epäile yhtään. En vain ole Eveliinaa seurannut. Musiikistaan pidän kyllä. Ja on mielestäni hyvin taitava laulaja.
En ole edellinen mutta kommentoin kuitenkin. Katsoin vuosia sitten vain elämää -kauden jolla hän oli mukana ja mieleeni jäi, että oli melko hiljainen ja hyvin hillitty käytökseltään. Tosi miellyttävän oloinen ihminen, toisin kuin olin sitä ennen kuvitellut. Vaikutti ihan tavalliselta introvertilta.
Minulla on diagnoosi ja olen hiljainen ja hillitty ihan vaan sen takia, etten tekisi tai sanoisi jotain tyhmää ja olisi "liikaa". Maskaamista tämäkin ainakin omalla kohdallani.
En kiistä diagnoosiasi, varmasti se on ihan paikkansapitävä mutta kyllä tuokin on aika tavallista käytöstä myös "neuronormaaleilla" ihmisillä. Omaa käytöstä säädellään hillitymmäksi sosiaalisissa tilanteissa mikä on usein ihan kohteliasta
Nykyään muodikasta olla autismin kirjolla.
Mikähän sairaus seuraavaksi trendaa?
Miksi tuosta pitäisi olla mielipide?
Mulla on känsät jaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään muodikasta olla autismin kirjolla.
Mikähän sairaus seuraavaksi trendaa?
Kiinnostaisi tietää miksi asian tutkiminen ja ihmisten auttaminen aiheuttaa niin paljon vastustusta?!
Vierailija kirjoitti:
Autismi ei kerta kaikkiaan voi olla mikään muotisairaus, kriteerit ovat niin tiukat. Et siis voi mitenkään saada diagnoosia "koska kaverillakin on" tai "saan tästä julkisuusboostia".
Ahdistus, paniikkihäiriö tai jopa masennus voivat jossain määrin näyttäytyä trendinä, koska näiden diagnostiikka on hyvin erilaista. Lähinnä luotetaan ihmisen omaan kertomukseen ja kokemukseen.
Kannattaa huomioida, että entistä asperger-diagnoosia ei enää ole, vaan kaikki ovat nykyisin autismin kirjolla. (Entisen) lievän aspergerin ja syvän autismin väliin mahtuu valtavasti. Kirjo voi näyttäytyä sosiaalisina haasteina ja ajattelun jäykkyytenä, tai liki vegetatiivisena tilana, jolloin ei opi koskaan puhumaan tai kuivaksi.
Eveliina ei ole syvästi autistinen, sehän on päivänselvää. Se ei silti tarkoita, etteikö hänellä olisi neuroepätyypillistä käyttäytymistä sieltä kirjon lievästä päästä. Ihan lievissä tapauksissa ei edes hakeuduta tutkimuksiin, ja lopulta diagnoosin saadakseen oireiston tulee olla selkeää ja johdonmukaista lapsuudesta asti.
T. Tuleva psykoterapeutti
Tämä pitäisi kertoa kaikille, joiden mielestä autismi ja adhd ovat muotidiagnooseja, jotka saa helposti.
Evelina taisi kertoa myös, että hänellä itselläänkin oli melko stereotyyppinen käsitys autismista ennen kuin sai itse diagnoosin.
En tiedä tämmöistä laulajaa, mutta googletin. Yhdessä kuvassa leikkii selvästi mustaa.
Toisissa taas jotain muuta. Taitaa olla tämän ajan pahasti sekottama nuori nainen pitäisi olla kaikkea, mikä on muodissa?
Tämmöinen diagnosointi menee kenties jo vähän ylikin muodin vuoksu, ihmisiä on erilaisia, kaikista saa jonkun diagnoosin.
Jos pystyy hoitamaan jotenkuten asioitaan ja elämään luonteellaan ilman lääkitystä niin mihin sitä diagnoosia sillon tarvitaan.
Minäkin olen ihan takuulla autistinen, olen pienestä asti viihtynyt yksin, saatan vain istua hiljaa paikallani tunteja tekemättä mitään, olin helppo lapsi, minut saattoi vain siirtää aina johonkin toiseen paikkaan istumaan. Ei ole autismidiagnoosia, vaikka muita diagnooseja löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin muusikko ja havahtunut tähän autismiasiaan lapsen autismiepäilyn takia. Alan tulla siihen uskoon että muusikot ovat hyvin suurilta osin autisteja. Artistit siis. Koska se vaatii aivan erityisenlaista mielenmaisemaa. On niin epävarma ja epämääräinen ammatinvalinta että eivät normaalimmat tälle tielle lähde.
Tunnen myös melko paljon musiikkialan ihmisiä ja autismin kirjon piirteet näyttävät olevan muusikoilla yleisiä. Ovat hirveän hyviä oman instrumenttinsa (tai useampien sellaisten) kanssa, kurinalaisia ja omistautuvia. Alan ulkopuolisten ihmisten kanssa vuorovaikutus ei sen sijaan aina suju, koska katsovat musiikkia hyvin teknisestä ja puhdasoppisesta näkökulmasta, eivätkä ymmärrä sitä, että ns. tavallinen musiikin kuuntelija arvostaa musiikissa eri asioita kuin he. Myös opetushommat eivät aina suju heiltä, koska eivät osaa laskeutua oppilaan tasolle ja avata asioita niin, että oppilaat ne oivaltaisivat. Saattavat turhautuneena myös antaa palautetta töksäytellen tajuamatta sitä, että palautteen anto ei ole opettajan turhaumien purkua vaan oppilaan kehittymistä varten.
Autismidiagnoosin "saaminen" on aikuisille naisille todella vaikeaa, naisten autismia vähätellään paljon joten ei tämä mikään trendidiagnoosi ole. Itse sain diagnoosin vuosien kiusaamisen, mielenterveysongelmien ja persoonallisuus-/masennus-/ahdistusdiagnoosien jälkeen, kun itsekin autismin kirjolla ollut psykiatri kiinnitti huomiota käytökseeni mielenterveysongelmien takana.
Katkera vauvapalstamamma pystyy kumoamaan neuropsykologin antaman diagnoosin.
Olisi kiva kuulla tarkemmin millaisia vaikeuksia Evelinalla, noista uutisista ei oikeastaan selviä mitään
Vierailija kirjoitti:
Katkera vauvapalstamamma pystyy kumoamaan neuropsykologin antaman diagnoosin.
Mihin lääketiedettä sitten edes tarvitaan, kun täällä osataan diagnosoida jokainen julkkis :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole. Nyt on autismi-sana trendaa kuten masennus pari vuotta sitten ja kaikki ilmoittautuu autisteiksi. Todella arveluttavaa.
Tuudittaudutaan luuloon, ettei kukaan enää muista viikon päästä, kunhan otetaan ensin julkisuusarvo siitä. Minun silmissä Eveliina todellakin näyttäytyy nyt kun tarkemmin katsoo, autistisena. Moni asia muuttui nyt kun otti tuon puheeksi. Mitenhän Roope suhtautuu...
Voitko tarkentaa miten autismi näkyy hänen aiemmassa käytöksessään?
En siis epäile yhtään. En vain ole Eveliinaa seurannut. Musiikistaan pidän kyllä. Ja on mielestäni hyvin taitava laulaja.
En ole edellinen mutta kommentoin kuitenkin. Katsoin vuosia sitten vain elämää -kauden jolla hän oli mukana ja mieleeni jäi, että oli melko hiljainen ja hyvin hillitty käytökseltään. Tosi miellyttävän oloinen ihminen, toisin kuin olin sitä ennen kuvitellut. Vaikutti ihan tavalliselta introvertilta.
Minulla on diagnoosi ja olen hiljainen ja hillitty ihan vaan sen takia, etten tekisi tai sanoisi jotain tyhmää ja olisi "liikaa". Maskaamista tämäkin ainakin omalla kohdallani.
En kiistä diagnoosiasi, varmasti se on ihan paikkansapitävä mutta kyllä tuokin on aika tavallista käytöstä myös "neuronormaaleilla" ihmisillä. Omaa käytöstä säädellään hillitymmäksi sosiaalisissa tilanteissa mikä on usein ihan kohteliasta
Niin? Missään kohtaa ei lukenut, että kaikki hiljaiset ja hillityt ovat autisteja.
Teillä ei saisi olla mitään mielipidettä Evelinan autismista. Kiusatkaa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla tarkemmin millaisia vaikeuksia Evelinalla, noista uutisista ei oikeastaan selviä mitään
Taisi kertoa, että sosiaaliset tilanteet tuntuivat vain monimutkaisilta. Aivan kuin olisi mukana leikissä, jossa kaikki muut tietävät säännöt.
Mutta tämän takia autismi onkin ollut naisilla alidiagnosoitua. Sosiaaliset vaikeudet voivat olla hyvin peiteltyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa vähän vaikuttaa siltä, että autismi on tän hetken trendidiagnoosi, vrt. ADHD/ADD hetki sitten. Kohta on alan lääkäreiden oven takana jonoa, kun kaikki epäilee olevansa autisteja.
On aivan yhdentekevää mitä se on, koska diagnoosia on lähes mahdoton aikuisena saada. Silloin täytyy löytyä (todistettua) näyttöä sekä lapsuudesta että aikuisuudesta.
Onko sinulla tietoa asiasta vai mihin tämä väite perustuu?
Se perustuu empiiriseen kokemukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lievä asberger l. autistinen psykopatia kenties
Se on btw asperger.
Vanhentuneiden nimitysten käyttö kuten tuo autistinen psykopatia, ei ole asiallista.
Asperger on vanhentunut nimitys. Nykyään puhutaan vaan autismin kirjosta.
Jos jollain on diagnoosi, niin miksi mulla pitäisi olla siitä mielipide? Entä syöpädiagnoosi ja siitä sitten mielipide? Niinkö se menee?