Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muusikko EVELIINA on AUTISTI! Mielipiteitä?

Kommentit (398)

Vierailija
21/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että tällä hetkellä ihmisiä ollaan halukkaita ja valmiita diagnosoimaan ns. ammattilaistenkin toimesta ihan samaan tyyliin kuin vaikka täällä vauvapalstalla.

Ja mistä tämä johtuu?   Itse olen sitä mieltä, että liian kovista ja  jyrkistä arvoista, joita ihmisillä on.

Vierailija
22/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diagnoosi vaatii kyllä tietääkseni niin vakavat oireet, että ne selvästi haittaavat arkea ja ihmissuhteita. Ihan lieviä tapauksia ei pitäisi diagnosoida, sillä me kaikki olemme jossain määrin kirjolla. Jotkut todella vähän tai lähes ei lainkaan ja osa sitten vähän enemmän. Kyse on kirjosta.

Tunnetko Evelinan henkilökohtaisesti? Oon muuten havainnut, että kauniita ja laittautuneita naisia ei uskota oikeastaan koskaan silloin kun he avautuvat ADHD tai autismidiagnoosista. Ilmeisesti nämä ovat jotain rumien ihmisten diagnooseja.

En. Tää mun kommentti oli yleisluontoinen huomio autismista, kun tuntuu ettei ihmiset tiedä siitä täällä mitään faktoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen autisti ja kivaa, että noin menestynyt ja nätti ihminen ilmoittautuu autistiksi. Ehkä hälventää ennakkoluuloja,

Ei autismi nyt kuitenkaan ole mikään trendikäs diagnoosi.

Selittää paljon Eveliinan käytöstä Tanssii tähtien kanssa -ohjelmassa.

En ole katsonut ohjelmaa. Miten näkyi käytöksessään?

Olen itselläni epäillyt autisminkirjoa. En jotenkin tajua sosiaalisia tilanteita. Tarkkailen miten muut toimivat ja matkin heitä.

Silmiin katsomisen olen joutunut harjoittelemaan. Välillä taidan tuijottaa ihan liian pitkään. Joskus unohdan kokonaan.

Sosiaaliset tilanteet väsyttävät ja isossa porukassa tuntuu kuin alkaisi huimaamaan.

Välillä töksäytteli juontajalle ja käytös vaikutti ylimieliseltä. Vaikutti myös ylimieliseltä. Varmaan tuollaiseen ohjelmaan osallistuminen on autismin kirjon ihmiselle raskasta, kun pitää kokoajan olla ihmisten kanssa tekemisissä ja fyysisessä kontaktissa.

Yllättävän kömpelö oli myös, vaikka on musikaalinen ja esiintyessä pitää tanssia jne.

Vierailija
24/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa vähän vaikuttaa siltä, että autismi on tän hetken trendidiagnoosi, vrt. ADHD/ADD hetki sitten. Kohta on alan lääkäreiden oven takana jonoa, kun kaikki epäilee olevansa autisteja.

eikö kakssuuntainen ollut kanssa

Vierailija
25/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaa vähän vaikuttaa siltä, että autismi on tän hetken trendidiagnoosi, vrt. ADHD/ADD hetki sitten. Kohta on alan lääkäreiden oven takana jonoa, kun kaikki epäilee olevansa autisteja.

On aivan yhdentekevää mitä se on, koska diagnoosia on lähes mahdoton aikuisena saada. Silloin täytyy löytyä (todistettua) näyttöä sekä lapsuudesta että aikuisuudesta.

Onko sinulla tietoa asiasta vai mihin tämä väite perustuu?

Jep. Aikuisena diagnosoitu Asperger ja ADD. Neurolla sairaalassa usean päivän testaukset ja haastattelut, pershäröjen poissulku, kaikki mahdollinen. Vanhemman haastattelu, vuosikymmenien takaisten papereiden ja koulutodistusten tilaaminen. Liikun myös paljon vertaistukiryhmissä, ja tilanne on ainakin julkisella puolella sama; näyttöä pitää löytyä autismista, paljon.

Vierailija
26/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole. Nyt on autismi-sana trendaa kuten masennus pari vuotta sitten ja kaikki ilmoittautuu autisteiksi. Todella arveluttavaa.

Tuudittaudutaan luuloon, ettei kukaan enää muista viikon päästä, kunhan otetaan ensin julkisuusarvo siitä. Minun silmissä Eveliina todellakin näyttäytyy nyt kun tarkemmin katsoo, autistisena. Moni asia muuttui nyt kun otti tuon puheeksi. Mitenhän Roope suhtautuu...

Vierailija
27/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisuustemppu. On nyt muodikasta.

Vierailija
28/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs pystyy peittämään autismia ja opettelemaan olemaan normaalisti. Epätyypillisyys on kuitenkin pinnan alla.

Vierailija
29/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa teistä ei tunnista autistia vaikka sellaisen tapaisitte, jollette itse ole tai läheinen. Kuten ette pysty sanomaan, onko toinen 80 kg vai 100 kg vai 120 kg.

Vierailija
30/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjä katse, ylimielisyys kuuluuko ne autismi kirjon piirteisiin?

Vierailija
31/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen autisti ja kivaa, että noin menestynyt ja nätti ihminen ilmoittautuu autistiksi. Ehkä hälventää ennakkoluuloja,

Ei autismi nyt kuitenkaan ole mikään trendikäs diagnoosi.

Selittää paljon Eveliinan käytöstä Tanssii tähtien kanssa -ohjelmassa.

No miten käyttäytyi? Kun en katsonut ohjelmaa..

Vierailija
32/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

lievä asberger l. autistinen psykopatia kenties

Vierailija
33/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että tällä hetkellä ihmisiä ollaan halukkaita ja valmiita diagnosoimaan ns. ammattilaistenkin toimesta ihan samaan tyyliin kuin vaikka täällä vauvapalstalla.

Ja mistä tämä johtuu?   Itse olen sitä mieltä, että liian kovista ja  jyrkistä arvoista, joita ihmisillä on.

Voisitteko myös kommentoida eikä vain alapeukuttaa?  Jos olette erimieltä niin miksi ja mikä on selitys sille, että ihmiset etsivät diagnooseja ja tosi moni voi huonosti.  Ei ole normaalia tällainen massapahoinvointi.

Vierailija
34/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole. Nyt on autismi-sana trendaa kuten masennus pari vuotta sitten ja kaikki ilmoittautuu autisteiksi. Todella arveluttavaa.

Tuudittaudutaan luuloon, ettei kukaan enää muista viikon päästä, kunhan otetaan ensin julkisuusarvo siitä. Minun silmissä Eveliina todellakin näyttäytyy nyt kun tarkemmin katsoo, autistisena. Moni asia muuttui nyt kun otti tuon puheeksi. Mitenhän Roope suhtautuu...

Voitko tarkentaa miten autismi näkyy hänen aiemmassa käytöksessään?

En siis epäile yhtään. En vain ole Eveliinaa seurannut. Musiikistaan pidän kyllä. Ja on mielestäni hyvin taitava laulaja.

Vierailija
35/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykäs pystyy peittämään autismia ja opettelemaan olemaan normaalisti. Epätyypillisyys on kuitenkin pinnan alla.

Mietin vain, että kuinka tyypillisiä tietyn muotin mukaisia ihmisten kuuluu nykyään olla? Mitä jos kyse onkin vain erilaisista ihmisistä ja persoonallisuuksista, joiden on vain mahdoton toimia järkevästi vallitsevan ihmiskösityksen mukaisesti yhteiskunnassa?

36/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi selittää ihmissuhdeongelmat ja tämän Roope Salminen -sekoilun. 

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
37/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin muusikko ja havahtunut tähän autismiasiaan lapsen autismiepäilyn takia. Alan tulla siihen uskoon että muusikot ovat hyvin suurilta osin autisteja. Artistit siis. Koska se vaatii aivan erityisenlaista mielenmaisemaa. On niin epävarma ja epämääräinen ammatinvalinta että eivät normaalimmat tälle tielle lähde.

Vierailija
38/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin vain, että kuinka tyypillisiä tietyn muotin mukaisia ihmisten kuuluu nykyään olla? Mitä jos kyse onkin vain erilaisista ihmisistä ja persoonallisuuksista, joiden on vain mahdoton toimia järkevästi vallitsevan ihmiskösityksen mukaisesti yhteiskunnassa?

Omalta kohdaltani voin sanoa, että jo esikoulussa huomasin olevani jotenkin erilainen. Ekaluokalla havahduin siihen, kun minulla oli kaverikirja ja laitoin omaa kuvaani kuvalokeroon, joka oli passikuvan kokoinen ja kehyksien sisällä alhaalla luki kuva. Ehdin leikata kuvaa niin, että teksti kuva tuli näkyviin. Minun lokerossani piti passikuvan alla lukea kuva. Myöhemmin tajusin, että eihän siinä tarvitse olla tekstiä kuva, kun kuva on siinä.

Siis tälläistä. Ajattelu on erilaista.

Maailma on tehty normaaleille ja erilaiset kärsivät.

Aina on hiukan sellainen olo, että mahtuuko muottiin.

Vierailija
39/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalta kohdaltani voin sanoa, että jo esikoulussa huomasin olevani jotenkin erilainen. Ekaluokalla havahduin siihen, kun minulla oli kaverikirja ja laitoin omaa kuvaani kuvalokeroon, joka oli passikuvan kokoinen ja kehyksien sisällä alhaalla luki kuva. Ehdin leikata kuvaa niin, että teksti kuva tuli näkyviin. Minun lokerossani piti passikuvan alla lukea kuva. Myöhemmin tajusin, että eihän siinä tarvitse olla tekstiä kuva, kun kuva on siinä.

Siis tälläistä. Ajattelu on erilaista.

Maailma on tehty normaaleille ja erilaiset kärsivät.

Aina on hiukan sellainen olo, että mahtuuko muottiin.

Ihmissuhteissa on vaikeuksia. Saatan töksäytellä asioita. Ja ikäänkuin näen, että seuraukset ovat ihmisen oman käytöksen syytä. Olen koittanut hioa tätä asiaa. Olla ymmärtäväisempi. Viimeksi se meni siihen, että kuuntelin yhden kaverin tilitystä muista ihmisistä ja aloin kannustaa tätä lyömään muita. Että ei saa alistua ja sinulla on oikeus näyttää paha olo vaikka lyömällä muita.

Jälkeenpäin mietin, että olikohan tuokaan nyt ihan oikein. Aikuisia ollaan.

Vierailija
40/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko tarkentaa miten autismi näkyy hänen aiemmassa käytöksessään?

En siis epäile yhtään. En vain ole Eveliinaa seurannut. Musiikistaan pidän kyllä. Ja on mielestäni hyvin taitava laulaja.

En ole edellinen mutta kommentoin kuitenkin. Katsoin vuosia sitten vain elämää -kauden jolla hän oli mukana ja mieleeni jäi, että oli melko hiljainen ja hyvin hillitty käytökseltään. Tosi miellyttävän oloinen ihminen, toisin kuin olin sitä ennen kuvitellut. Vaikutti ihan tavalliselta introvertilta.