Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muusikko EVELIINA on AUTISTI! Mielipiteitä?

Kommentit (398)

Vierailija
41/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin näitä diagnooseja tunnutaan jakelevan melko anteliaalla kädellä.

Lisäksi julkkikset ilmoittavat diagnooseistaan mielellään koko kansalle.

Vierailija
42/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhjä katse, ylimielisyys kuuluuko ne autismi kirjon piirteisiin?

Joo ovat kunnon mulkkuja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistit ei ole vammaisia. Ja moni kirjolainen osaa katsoa silmiin, on ystävällinen ja omaa läheisiä ihmissuhteita. Jännä ettei nämä ole selvillä vielä vuonna 2023.

Vierailija
44/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin muusikko ja havahtunut tähän autismiasiaan lapsen autismiepäilyn takia. Alan tulla siihen uskoon että muusikot ovat hyvin suurilta osin autisteja. Artistit siis. Koska se vaatii aivan erityisenlaista mielenmaisemaa. On niin epävarma ja epämääräinen ammatinvalinta että eivät normaalimmat tälle tielle lähde.

No etkä ole

Vierailija
45/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten varmaan työkyvyttömyys elåkettä voi itse kukin halukas pyytää autismi diagnoosilla.

P. S vähån enemmän siihen tarvitaan kun ylimielisyys sitten.

Vierailija
46/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismi ei kerta kaikkiaan voi olla mikään muotisairaus, kriteerit ovat niin tiukat. Et siis voi mitenkään saada diagnoosia "koska kaverillakin on" tai "saan tästä julkisuusboostia".

Ahdistus, paniikkihäiriö tai jopa masennus voivat jossain määrin näyttäytyä trendinä, koska näiden diagnostiikka on hyvin erilaista. Lähinnä luotetaan ihmisen omaan kertomukseen ja kokemukseen.

Kannattaa huomioida, että entistä asperger-diagnoosia ei enää ole, vaan kaikki ovat nykyisin autismin kirjolla. (Entisen) lievän aspergerin ja syvän autismin väliin mahtuu valtavasti. Kirjo voi näyttäytyä sosiaalisina haasteina ja ajattelun jäykkyytenä, tai liki vegetatiivisena tilana, jolloin ei opi koskaan puhumaan tai kuivaksi.

Eveliina ei ole syvästi autistinen, sehän on päivänselvää. Se ei silti tarkoita, etteikö hänellä olisi neuroepätyypillistä käyttäytymistä sieltä kirjon lievästä päästä. Ihan lievissä tapauksissa ei edes hakeuduta tutkimuksiin, ja lopulta diagnoosin saadakseen oireiston tulee olla selkeää ja johdonmukaista lapsuudesta asti.

T. Tuleva psykoterapeutti

Vierailija
47/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autistit ei ole vammaisia. Ja moni kirjolainen osaa katsoa silmiin, on ystävällinen ja omaa läheisiä ihmissuhteita. Jännä ettei nämä ole selvillä vielä vuonna 2023.

Tuollaiset läheisey ihmissuhteet tai silmiin katsominen.. tuota ei ihan nlin kevyillä voi mitään johtopäätöksiä tehdä. Jos joudurt epäilemään jonkun käytöksestä kovastikin, että onkohan autisti, niin todennäköisesti ei ole. Kyllä silloin on vähän ke...ha....rin tapainen tai selvästi käytös erilaista, eikä sillä tavalla valikoivaa, että joidenkin seurassa normaali ja joidenkin outo. Ja silmiin katsominen eh sehän on myös aspergereille ominaista eli ei kannata nyt siitä hirveästi tehdä diagnooseja.

Tosi moni ei minkään diagnposin omaava ei hirveästi tapita silmiin ellei sitten ole kahdenkeskinen pidempi keskustelu jonkun kanssa.

Vierailija
48/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaa vähän vaikuttaa siltä, että autismi on tän hetken trendidiagnoosi, vrt. ADHD/ADD hetki sitten. Kohta on alan lääkäreiden oven takana jonoa, kun kaikki epäilee olevansa autisteja.

Hyvähän se on tunnistaa, että outoudelle löytyy selitys.

Kaikki me olemme enemmän tai vähemmän "outoja". Ei kaikkea tarvitse diagnosoida.

Vierailija
49/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on trendi olla autisti ja trans

Vierailija
50/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä helvetin MIELIPIDE tästä voi olla???????????

Vierailija
51/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se tämäkin tapa kerjätä huomiota. Olenkin jo kyllästynyt siihen, kun jokainen julkkis kerjää julkisuutta itkemällä muka olleensa koulukiusattu.

Vierailija
52/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei yllätä tämä diagnoosi kun justiin tuli Kirjolla-ohjelmakin. Hyvä että Evelina on ajan hermolla niin pysyy otsikoissa.

Vierailija
53/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Trendidiagnoosi.

Vierailija
54/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että tällä hetkellä ihmisiä ollaan halukkaita ja valmiita diagnosoimaan ns. ammattilaistenkin toimesta ihan samaan tyyliin kuin vaikka täällä vauvapalstalla.

Ja mistä tämä johtuu?   Itse olen sitä mieltä, että liian kovista ja  jyrkistä arvoista, joita ihmisillä on.

Voisitteko myös kommentoida eikä vain alapeukuttaa?  Jos olette erimieltä niin miksi ja mikä on selitys sille, että ihmiset etsivät diagnooseja ja tosi moni voi huonosti.  Ei ole normaalia tällainen massapahoinvointi.

Ihmisillä niitä diagnooseja nyt sattuu olemaan, ei ne oireet ja hankaluudet tule tyhjästä. Monia auttaa kun löytää syyn oireilulle ja parhaassa tapauksessa saa kuntoutusta ja pärjää paremmin.

Vierailija
55/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne enkä tiedä häntä joten eipä minulla voi olla tästä henkilöstä mielipidettäkään

Vierailija
56/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En ihan sovi tähän helppouteen, mitä kaikki muut ihmiset tuntuvat kokevan."

No voi tsiisus. Ei ne sosiaaliset tilanteet ja elämä muillekaan aina mitään helppoa ole. En ymmärrä että mikä on se normaali tai keskiverto johon verrataan ja lätkitään nyt joka toiselle autismidiagnoosit

Vierailija
57/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole. Nyt on autismi-sana trendaa kuten masennus pari vuotta sitten ja kaikki ilmoittautuu autisteiksi. Todella arveluttavaa.

Tuudittaudutaan luuloon, ettei kukaan enää muista viikon päästä, kunhan otetaan ensin julkisuusarvo siitä. Minun silmissä Eveliina todellakin näyttäytyy nyt kun tarkemmin katsoo, autistisena. Moni asia muuttui nyt kun otti tuon puheeksi. Mitenhän Roope suhtautuu...

Voitko tarkentaa miten autismi näkyy hänen aiemmassa käytöksessään?

En siis epäile yhtään. En vain ole Eveliinaa seurannut. Musiikistaan pidän kyllä. Ja on mielestäni hyvin taitava laulaja.

En ole edellinen mutta kommentoin kuitenkin. Katsoin vuosia sitten vain elämää -kauden jolla hän oli mukana ja mieleeni jäi, että oli melko hiljainen ja hyvin hillitty käytökseltään. Tosi miellyttävän oloinen ihminen, toisin kuin olin sitä ennen kuvitellut. Vaikutti ihan tavalliselta introvertilta.

Minulla on diagnoosi ja olen hiljainen ja hillitty ihan vaan sen takia, etten tekisi tai sanoisi jotain tyhmää ja olisi "liikaa". Maskaamista tämäkin ainakin omalla kohdallani.

Vierailija
58/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en usein katso silmiin kaupan kassoja kun olen usein kännyllä ja muutenkin aika valikoivasti käyttäydyn ihmisten seurassa. Esim. tuossa taannoin jos edes epäilin jonkun olevan mukana gang stalkingissa tahalleen käyttäydyin kun en olisi huomannut, en katsonut, en kuunnellut. Tirsk jos joku menee supisemaan joo kyllä sillä joku ongelma on. No monet tietää mitä olen "normaalisti" ilman esitystä gang stalkingin ympyröissä.

Niin siis ei ole varmaan moni ole voinut olla huomaamatta sitä HILPEÄÄ stalkkausta ja maalittamista erään naisen ympärillä.

Vierailija
59/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisuustemppu. On nyt muodikasta.

Miten autismi on muodikasta?

Leffoissa ja sarjoissa on vuosikymmenten ajan tyrkytetty sitä kuvaa, että autistit ovat nörttejä ja noloja. Autisti taitaa myös lasten ja nuorten keskuudessa olla yleisimpiä haukkumasanoja edelleen.

Vierailija
60/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lievä asberger l. autistinen psykopatia kenties

Se on btw asperger.

Vanhentuneiden nimitysten käyttö kuten tuo autistinen psykopatia, ei ole asiallista.