Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiusatun tytön äiti teki rikosilmoituksen koko luokan oppilaista ja lasuthan siitä seuraa. Linkki

Kommentit (314)

Vierailija
281/314 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman lapsenikin luokalla oli aikanaan yksi kiusattu. Tai lähinnä syrjitty. Lapsen äiti ilmoitteli asiasta kouluun ja meille muille vanhemmille ja minä juttelin tietysti oman lapseni kanssa. Hänen versionsa oli, että kyseinen lapsi käyttäytyy itse huonosti ja pilaa välittömästi kaiken mihin osallistuu sooloilullaan ja päsmäröinnillään. Siksi hänet on jätetty pyytämättä mukaan. En myöskään epäile, etteikö olisi ihan pyydetty poistumaan, varmasti myös ilkein sanakääntein.

Kyseinen lapsi pääsi sittemmin tutkimuksiin, tuen piiriin ja pienluokalle, jossa kuulemma pärjää mainiosti. Omakin nuori näkee häntä edelleen vapaa-ajalla ja kertoo huomaavansa muutoksen. 

Tässäkin tapauksessa siis kiusattu vaihtoi luokkaa, jos kokonaisuudesta haluaa nähdä vain sen. Mutta ihmissuhdeasiat valitettavasti eivät taida koskaan olla ihan yksinkertaisia.

Niin tämä erityislapsi oli alempiarvoinen kuin sinun suvaitsematon kiusaava lapsesi? Kiusaus oli kiusatun oma vika. Vai mitä yrität kertoa?

Vierailija
282/314 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo 10 vuotiaat kiskoo sähkötupakkaa ja rikkoo paikkoja yömyöhään. Kyllä se rikosvastuu pitää laskea vähintään 13 ikävuoteen. Lapset tietävät hyvin, etteivät joudu teoistaan vastuuseen.

Lastensuojelu kumminkin se ensimmäinen vaihtoehto, kun lapset voi pahoin.

Rikosvastuuhan se toki on ensimmäinen ja rangaistukset toinen. Ratkaisu kaikkiin lasten ongelmiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/314 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapset kertoo hyvin mitä koulussa tapahtuu. Tiedän tasan millainen kenenkin kakara on js teen kyllä päätelmiä. Tunnen myös monet näistä vanhemmista. Isoin kiusaajaryhmä on työssäkäyvien äitien lapset silloin, kun näillä äideillä on aikaa vievä oma harrastus.

Varmaan tuollaiset vanhemmat ei edes tajua, että joku vanhempi tietää niiden lasten asiat paremmin kuin he itse. Kun eihän ne lapset mihinkään jumppaan äitinsä perässä juokse kertomaan asioita.

Minäkin tiedän seurustelut, ilkeät lapset jne.

Vierailija
284/314 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapset kertoo hyvin mitä koulussa tapahtuu. Tiedän tasan millainen kenenkin kakara on js teen kyllä päätelmiä. Tunnen myös monet näistä vanhemmista. Isoin kiusaajaryhmä on työssäkäyvien äitien lapset silloin, kun näillä äideillä on aikaa vievä oma harrastus.

Mun lapset ja muiden kakarat. Kyllä ihmisellä on yksinkertaiset ajatukset. Vai että oikein työssäjäyvät ja harrastavat äidit.

Vierailija
285/314 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa olla aika vittumainen persoona että kokonainen luokka kiusaa

Vierailija
286/314 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imatralta on tullut jos ja minkälaista lapsi/teini murhaajaa, isoja kiusaamistapauksia. Kannattaisiko kaupungin alkaa panostamaan lasten ja nuorten hyvinvointiin. Avustaa harrastuksissa, lisätä nuorisotaloja, ja alakoululaisille omat valvotut tilat vapaa-ajalle.

Vierailija
287/314 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamisesta kerta ketju, niin mites tuo palstalaisten ahkerasti harrastama ja modejenkin hyväksymä yksinäisten kiusaaminen- tarkoitan inceleitä, joiden ainoa  "rikos" on olla yksinäisiä ja kärsiä siitä.  Tietysti tähän tulee vastaukseksi ryöppy selityksiä että ovat salaa vähintään sarjamurhaajia sun muuta jaskaa, jolla tyypillisesti kiusaajat perustelevat ällötekojaan.  Mutta ajattelin vain muistuttaa teitä tekojeesuksia, että kiusaajia olette itsekin.

Vierailija
288/314 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin moni vanhempi kirjoittaa että, minun lapseni sanoi sanoi sitä sun tätä. Miettikääpä edes kerran, että ehkä se oma lapsi ei aina pysy täysin totuudessa. Jokainen yrittää pelastaa oman nahkansa.

Kun vuosia sitten otin yhteyttä erääseen äitiin, jonka lapsi oli laittanut lapselleni viestiä, että hän kavereineen tulee tappamaan meidän koko perheen, oli äidin reaktio ettei missään tapauksessa pidä paikkaansa. Kun tulostin viestit joissa selvästi näkyi lähettäjän nimi ja näytin ne hänelle, oli pakko uskoa.

Vierailija
289/314 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin moni vanhempi kirjoittaa että, minun lapseni sanoi sanoi sitä sun tätä. Miettikääpä edes kerran, että ehkä se oma lapsi ei aina pysy täysin totuudessa. Jokainen yrittää pelastaa oman nahkansa.

Kun vuosia sitten otin yhteyttä erääseen äitiin, jonka lapsi oli laittanut lapselleni viestiä, että hän kavereineen tulee tappamaan meidän koko perheen, oli äidin reaktio ettei missään tapauksessa pidä paikkaansa. Kun tulostin viestit joissa selvästi näkyi lähettäjän nimi ja näytin ne hänelle, oli pakko uskoa.

No tuosta nyt ainakin olisi pitänyt tehdä lasu ja rikosilmoitus. Jos todisteetkin ovat.

Tiedämme uutisista, että joskus lapset ja nuoret voivat toteuttaa uhkauksensa.

Vierailija
290/314 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuosta nyt ainakin olisi pitänyt tehdä lasu ja rikosilmoitus. Jos todisteetkin ovat.

Tiedämme uutisista, että joskus lapset ja nuoret voivat toteuttaa uhkauksensa.

Tapaus meni poliisin nuorisotyön sovitteluun.

Vierailija
291/314 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kusipäistä laimentaa pahoinpitely "vain kiusaamiseksi". Lain mukaan henkinen väkivalta on pahoinpitelyä siinä missä fyysinenkin. Useimmiten tämä ikuiset arvet jättävä pahoinpitely tehdään isommalla porukalla ja jatkuu useiden vuosien ajan.

Jos lasten tekemiä pahoinpitelyjä vastaavat asiat tapahtuisivat missä tahansa aikuisten yhteisössä, niin asia käsiteltäisiin tuomioistuimissa. Työpaikoilla tekijöiden lisäksi raastuvassa olisivat syytettyinä myös työpaikan omistaja ja esimiehet. Pahoinpitelijät saisivat tuomiot ja maksaisivat tuhansien eurojen korvaukset uhrille.

Alaikäisillä ei ole rikosvastuuta mutta vahingonkorvausvastuu on aina eikä riipu tekijän iästä.

Kehoitan ehdottomasti jokaista lapsen vanhempaa tekemään lapsen henkisestä ja/tai fyysisestä pahoinpitelystä rikosilmoituksen. Teidän ei tarvitse tietää täyttääkö se tai tämä teko rikoslain kaikkia pykäliä. On poliisin tehtävä tutkia tarkemmin mitä on tapahtunut ja onko sen perusteella syytä epäillä rikosta. Pahoinpitelyn tutkiminen ei ole opettajan tai rehtorin toimialaa millään mittapuulla.

Olkaa oman lapsenne puolella. Kuka muu häntä suojelisi jos et sinä?

Olin itse yksi niistä, joka ajoittain ala-asteella "kiusasi" erästä luokkatoveriani. Häpeän tekoani syvästi edelleen monia vuosikymmeniä myöhemmin. Minun ja muiden vastaavien kusipäiden kuuluisi jäädä kiinni heti alkuvaiheessa, saada ankara rangaistus ja jäädä tiukan silmälläpidon kohteeksi.

Vierailija
292/314 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sivuhuomautuksena, ettei koko luokasta voi edes tehdä rikosilmoitusta. Rikosilmoitusta tehdään tehdystä rikoksesta ja siihen toki voi laittaa tekijän ,jos tämä on tiedossa.

Riskinä tällaisessa massailmoittelussa on sitten se, että tulee summanmutikassa syytelleeksi syyttömiäkin. Luokassa on varmasti paha kiusaamisongelma, mutta kiusattuja oli muitakin kuin tämä tyttö. Nyt niistä muistakin on ilmeisesti tehty rikosilmoitusta.

Rikosilmoitus ei ole mikään rangaistus. Poliisi tutkii, syyttäjä syyttää, tuomioistuin rankaisee.

Vierailija
293/314 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä ajatella rikosilmoitusta pahana asiana. Meidän lapsen asiassa se toi apua tilanteeseen, josta koko koulu hyötyi.

Vierailija
294/314 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

saa olla aika vittumainen persoona että kokonainen luokka kiusaa

Tai vaan täysin vietävissä olevia lapsia, eli kun yksi tai kaksi houkuttelee mukaan, muut seuraavat kuin karjalauma. On ihan sama, millainen ihminen silmätikuksi joutunut on, kun some käy kuumana ja kaikki haluavat "kuulua porukkaan", eli tehdä samaa kuin muut, eli kiusata. Omat aivot narikkaan vaan, sitä se on aina ollut.

Vierailija
295/314 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että teki. Meidän perheessä kokemusta samasta, opettaja ja kuraattori sekä ulkopuolinen auttaja yrittäneet puuttua kiusaamiseen ja koulu tehnyt laskuja kiusaajista mutta kun kiusaajiin ei tehoa mikään, sanotaan vaan sitkeästi et ei me olla mitään tehty ja vanhemmat säestää et oma lapsi on kiva ja kiltti. Ja sama jatkuu päivästä toiseen.

Ja sit sossulle ne kertookin jotain muuta vai? Ihan ok tehdä lasut kaikista, mutta ei se kyllä vielä mikään ratkaisu ole. Joku lapsi sieltä myt sit ehkä avun saa tarpeeseensa, mutta ne todelliset kiusaajat saa vain yhden syyn lisää vihata.

Koulukiusaaminen on sen laadun syöpä, että ei sitä saada kitkettyä. Ei ole saatu tähänkään asti eikä sitä saada jatkossakaan. Ikävä tosiasia. Me ei voida muuta kuin suojella omia lapsiamme niin hyvin kuin mahdollista ja toivoa parasta.

Vierailija
296/314 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"ei ota kantaa yksittäistapaukseen". Koko luokka on yksittäistapaus :D

Se ei ole esimerkiksi ilmiö, josta voi puhua yleisellä tasolla

No milläs tasolla siitä sitten VOI puhua, jollei yleisellä?

Vierailija
297/314 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin näistä asioista ja ennaltaehkäisevästä toiminnasta tulee puhua isosti ja avoimesti.

Me ollaan kusessa kohta koko sakki. Ympäri Suomen.

Vierailija
298/314 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa minun vanhemmat tehneet, kun ilmi tuli kiusaaminen. Opettaja pisti sen minun syyksi, kun kiusataan. Lopulta se meni koulussa siihen, että välitunneilla jouduin luokassa tappelemaan toisen tytön kanssa. Muu luokka seurasi vierestä. Opettaja ummisti silmänsä tälle asialle ja kiusaaminen vai jatkui. Sellaista menoa Espoossa 80-luvulla.

Oman lapsen kohdalla olen ollut todella tarkka sen suhteen, jos kiusaamista ilmenee. Nyt poika alkaa olla minua pidempi ylä-asteelainen joka osaa pitää puolensa.

Vierailija
299/314 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman lapsenikin luokalla oli aikanaan yksi kiusattu. Tai lähinnä syrjitty. Lapsen äiti ilmoitteli asiasta kouluun ja meille muille vanhemmille ja minä juttelin tietysti oman lapseni kanssa. Hänen versionsa oli, että kyseinen lapsi käyttäytyy itse huonosti ja pilaa välittömästi kaiken mihin osallistuu sooloilullaan ja päsmäröinnillään. Siksi hänet on jätetty pyytämättä mukaan. En myöskään epäile, etteikö olisi ihan pyydetty poistumaan, varmasti myös ilkein sanakääntein.

Kyseinen lapsi pääsi sittemmin tutkimuksiin, tuen piiriin ja pienluokalle, jossa kuulemma pärjää mainiosti. Omakin nuori näkee häntä edelleen vapaa-ajalla ja kertoo huomaavansa muutoksen. 

Tässäkin tapauksessa siis kiusattu vaihtoi luokkaa, jos kokonaisuudesta haluaa nähdä vain sen. Mutta ihmissuhdeasiat valitettavasti eivät taida koskaan olla ihan yksinkertaisia.

Niin tämä erityislapsi oli alempiarvoinen kuin sinun suvaitsematon kiusaava lapsesi? Kiusaus oli kiusatun oma vika. Vai mitä yrität kertoa?

Mistä arvoista sinä höpötät? Joskus yksi lapsi voi onnistua olemaan se kiusaaja, sen sijaan että niitä ovat ne ihan kaikki 20 muuta. Ihan sama ilmiö on nähtävissä työpaikoilla, joissa yksi päsmäröi ja määräilee, ja sitten kokee tulevansa kiusatuksi kun muut eivät tähän taivukaan ja tekevät hänen käytöksestään ilmoituksia esimiehelle.

"Jos kokee tulevansa kiusatuksi, tulee kiusatuksi" ei ole mikään silkka fakta. Ei aina, läheskään. Mutta joskus tietenkin on.

Vierailija
300/314 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantien kun koulussa kiusataan, tulisi haastatella kiusattu että onko vain kertatapaus vai pidempään jatkunutta. Jos 1 kerta ja lievä, voi sovitella jos onnistuu. Jos vakavampaa tai toistuvaa, samantien koululle velvollisuus tehdä rikosilmoitus. Jos ei tilanne muutu, kiusaaja väliaikaisesti tai kokonaan pois koulusta. Ei kiusattu lähde, vaan kiusaaja, niin sen tulisi olla. Nollatoleranssi siihen että ei osata käyttäytyä, näistä myös tulee usein aikamoisia aikuisia ja sitten ne on työpaikoilla kaikkien riesa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi