Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

A-Studio alhaisesta syntyvyydestä NYT

Vierailija
24.04.2023 |

Voi surku. Samaistun tämän miehen kokemuksiin siitä, kuinka vaikeaa pariutuminen on.

Kommentit (720)

Vierailija
501/720 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Abortit on vähentymään päin, v 2011    10.700 aborttia ja v 2021  7600 

Hedelmöityshoidoissa käy n 3000-4000 paria tai itsenäistä naista. Lapsettomuudesta kärsii n 60 000. Kaikkea muuta katuu vaan ei nuorna naimista. 

Nuorena naimista ja varsinkin lasten tekemistä katuu.

No en tiiä..jos parikymppisenä tekee niin nelikymppisenä on jo lapsi maailmalla ja vanhemmat on osansa tehneet..ku taas jos alottaa lasten teon nelikymppisenä niin aika vanha on ku lapsi kotoa lähtee...

Nelikymppisenä pääsee sitten hoitamaan lapsenlapsia, eläkkeelle päästessä omia vanhempia. Ei siinä tule aikaa elää itselleen.

Minä minä minä, minä elän vain itselle...ai että jos joku läheinen apua kaipaa niin sitä ei näiltä tällaisilta minä ihmisiltä tule.

Aioin hoitaa lapseni, auttaa heitä lastenhoidossa jos he lapsia saavat ja auttaa myös ikääntyviä vanhempiani. Kyllä siinä itsellekin aikaa jää...ai hyvä luoja miten jotkut on itsekeskeisiä :D

Eipä muuta kuin peukkua pystyyn, että säilyt terveenä eikä mikään muu verota jaksamistasi. Samaa toivon myös puolisollesi. Siinä vaaditaan voimia, kun käyt töissä, kiirehdit katsomaan vanhempaasi saattohoitoon, sieltä kotiin huolehtimaan syöpäsairasta puolisoa ja jossain välissä menet hoitamaan lapsenlapsia.

Vierailija
502/720 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei Suomessa suojata naista peitteillä , kun makaa gynekologisessa tutkimuksessa jalat telineillä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/720 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää lukea että raha ja työ on mukamas tärkeämpää kun monelle työ on pakollinen paha jotta saa asumisen, auton, bensan ja ruuan maksettua. Noihin menee helposti iso osa tuloista ja päälle opintolainat ja muut elämisen kulut. Esimerkiksi minulla ja ei miehelläni ei olisi varaa olla yhden henkilön tulojen varassa joten tuntuisi julmalta ja vastuuttomalta hankkia lapsi noin epävakaaseen tilanteeseen. Meillä opinto-, asunto- ja autolaina koronnousu on tehnyt -1200€ kuukausittaisen loven budjettiin ja päälle sitten noussut vastike sekä ruuan ja kaiken muun hinta. Pärjätään edelleen ja säästäminen on aika maltillista, asunnon arvo vaan laskee ainakin lähivuosina ja en usko että tulemme saamaan niin paljon parempipalkkaisia töitä että verojen jälkeen elintaso nousisi tästä huomattavasti. Ja moni on tässä ihan samassa ansassa. Perintöäkään ei ole tulossa joten kun tähän hankkisi vielä lapsen niin ei ottaisi kuin toisen sairastumisen tai pidemmän työttömyyden ja talous olisi aika nopeasti huonossa jamassa.

En halua laskea senttejä ja miettiä onko varaa osaa kurahousuja, mennä korvalääkäriin ja ostaa kaupasta ruuaksi pitkälti mitä haluaa laskematta sitä meneekö viikon budjetti nurin. Tuota elämää sai koska ihan tarpeeksi lapsena ja myöhemmin opiskelijana. Lapsen hankkiminen veisi taas tuohon samaan, stressaavan jamaan. Ja lapsi vie kasvaessaan enemmän vaan joten tilanne ei ajan myötä parane.

Vierailija
504/720 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi päästää +40 vuotiast lahjamunasoluhoitoihin kunnalliselle ennen kuin on myöhäistä!

Näiden lisääntymistä tulisi tukea vahvasti.

ilman keinosiemmennyksiä nk perinteisellä menetelmällä äidiksi yli 40 v.

Vierailija
505/720 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin ketjusta on poistettu kymmenittäin lasten hankkimista kehuvia viestejä, joissa kerrotaan ihanasta lapsiperhe-elämästä, kun taas kaikki sairaat "lapset ovat ympäristörikos" ja muut ikiteinien lapselliset "lasten kanssa ei voi elää oikeaa elämää"-typeryydet ovat jääneet. Tästä ketjusta ei jää realistinen kuva vauvapalstan kirjoittajien käsityksistä lasten hankintaan liittyen, eli on samaa Venäjän propagandaa kuin tämä palsta yleensäkin.

Vierailija
506/720 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei Suomessa suojata naista peitteillä , kun makaa gynekologisessa tutkimuksessa jalat telineillä?

Wtf? Miksi?

Vierailija
507/720 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

täytyyhän gynekologin nähdä alapää jota tutkitaan ja jos oot niin estynyt niin pyydä ajanvarauksesta naisgynekologia. 

Vierailija
508/720 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hedelmöityshoidoissa käy n 3000-4000 paria tai itsenäistä naista. Lapsettomuudesta kärsii n 60 000. Kaikkea muuta katuu vaan ei nuorna naimista. 

Kansanviisaus kertoo toisin.

Vierailija
509/720 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en tiiä..jos parikymppisenä tekee niin nelikymppisenä on jo lapsi maailmalla ja vanhemmat on osansa tehneet..ku taas jos alottaa lasten teon nelikymppisenä niin aika vanha on ku lapsi kotoa lähtee...

Nelikymppisenä pääsee sitten hoitamaan lapsenlapsia, eläkkeelle päästessä omia vanhempia. Ei siinä tule aikaa elää itselleen.

Minä minä minä, minä elän vain itselle...ai että jos joku läheinen apua kaipaa niin sitä ei näiltä tällaisilta minä ihmisiltä tule.

Aioin hoitaa lapseni, auttaa heitä lastenhoidossa jos he lapsia saavat ja auttaa myös ikääntyviä vanhempiani. Kyllä siinä itsellekin aikaa jää...ai hyvä luoja miten jotkut on itsekeskeisiä :D

Eipä muuta kuin peukkua pystyyn, että säilyt terveenä eikä mikään muu verota jaksamistasi. Samaa toivon myös puolisollesi. Siinä vaaditaan voimia, kun käyt töissä, kiirehdit katsomaan vanhempaasi saattohoitoon, sieltä kotiin huolehtimaan syöpäsairasta puolisoa ja jossain välissä menet hoitamaan lapsenlapsia.

Ikävää jos sinun elämäsi on mennyt noin. Yritän pitää itseni kunnossa ja elää terveellisesti, mutta elämäähän tämä on, kaikkea voi sattua ja se on sitten elettävä kun vastaan tulee

Vierailija
510/720 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

täytyyhän gynekologin nähdä alapää jota tutkitaan ja jos oot niin estynyt niin pyydä ajanvarauksesta naisgynekologia. 

Miten voi olla näitä kummallisia siveydensipuleita jopa Suomessa? Eikö täällä kaikki totu käymään alasti saunassa muiden kanssa? Miten voi kuvitella, että gynekologia kiinnostaa sun naamasi siellä tarkastuksessa käydessäsi - kyllä sillä on huomio ihan siellä toisessa päässä.

Vierailija
511/720 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaa saada lapsia, kun suominaisille ei kelpaa tavallinen mies, tavallinen arki ja tavallinen elämä. Pitää olla vain luksusta, matkustelua ja kulttuuria.

Eikö jokainen saa yrittää saada sitä, mitä haluaa? Minä toivoin miestä, lasta ja mukavaa elämää matkoineen. Sain ne! Miksi minun olisi pitänyt ottaa joku nuriseva "maksetaan puoliksi"-Turhapuro, kun tarjolla oli raitis, mukava, varakas ja huomaavainen mies?

Kulttuuri on mielestäni kaikille. Siinä on laaja skaala. Ei ole pakko tykätä baletista tai oopperasta, voi käydä kirjastossa tai bongailla katutaidetta.

Ei tuo ole realistista kaikille. Te molemmat olette top 5% yksilöitä ja siksi pariuduitte keskenänne. Ei sinun miehesikään olisi mitään tavisnaista hyväksynyt.

Vierailija
512/720 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymä on kuolemantuomio :(

Ei kukaan pysty hillitsemään sikiämistään.

Vierailija
513/720 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää jos sinun elämäsi on mennyt noin. Yritän pitää itseni kunnossa ja elää terveellisesti, mutta elämäähän tämä on, kaikkea voi sattua ja se on sitten elettävä kun vastaan tulee

Onneksi ei ollut lapsenlapsia, yhtään enempää en olisi kestänyt, rytmihäiriöitä tuli tuostakin. Sinä taidat olla vahvempaa tekoa kuin minä.

Vierailija
514/720 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

VOI EI! Syntyvyys sama tai matalampi kuin Suomessa:

Albania

Andorra

Anguilla

Aruba

Bahamasaaret

Bermuda

Bosnia ja Hertsegovina

Neitsytsaaret

Kiina

Kypros

Kreikka

Hongkong

Jamaika

Japani

Luxemburg

Malta

Portugali

Puerto Rico

Saint-Barthélemy

San Marino

Singapore

Etelä-Korea

Espanja

Taiwan

Thaimaa

Ukraina

Vatikaanivaltio

Miksi tämä viesti poistettiin :D

Vierailija
515/720 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla näitä kummallisia siveydensipuleita jopa Suomessa? Eikö täällä kaikki totu käymään alasti saunassa muiden kanssa? Miten voi kuvitella, että gynekologia kiinnostaa sun naamasi siellä tarkastuksessa käydessäsi - kyllä sillä on huomio ihan siellä toisessa päässä.

Siinä voi tulla kylmä. Minä saan sitten reisilihaksiin suonenvetoja ja ne sattuu.

Vierailija
516/720 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaa saada lapsia, kun suominaisille ei kelpaa tavallinen mies, tavallinen arki ja tavallinen elämä. Pitää olla vain luksusta, matkustelua ja kulttuuria.

Eikö jokainen saa yrittää saada sitä, mitä haluaa? Minä toivoin miestä, lasta ja mukavaa elämää matkoineen. Sain ne! Miksi minun olisi pitänyt ottaa joku nuriseva "maksetaan puoliksi"-Turhapuro, kun tarjolla oli raitis, mukava, varakas ja huomaavainen mies?

Kulttuuri on mielestäni kaikille. Siinä on laaja skaala. Ei ole pakko tykätä baletista tai oopperasta, voi käydä kirjastossa tai bongailla katutaidetta.

Ei tuo ole realistista kaikille. Te molemmat olette top 5% yksilöitä ja siksi pariuduitte keskenänne. Ei sinun miehesikään olisi mitään tavisnaista hyväksynyt.

Minulla on tatuointeja ja puolisoni on ylipainoinen. Ollaanko edelleen mielestäsi jotain top5%? (En ymmärrä näitä "tilastoja".)

Tietenkään mitään takeita toiveiden mukaisesta elämänkumppanista ei ole. Sattuman kauppaa monelta osin. Silti olen sitä mieltä, että tyytyminen on kyseenalaista etenkin perhettä perustaessa.

Lapsiperhe-elämä nostaa stressitasoja ja tuo monenlaista haastetta tiukemman talouden ja univelan vain nopeasti mainitakseni. Siinä jos on yhtään sellainen tyytymissuhde, niin ero on lähellä. Ja puolethan eroaa.

Ihmiset ei minusta eroa liian helposti. Oikeastaan päinvastoin. Kestetään alkoholismia, väkivaltaa ja pettämistä. Minusta ihmiset menee yhteen liian helposti. Joku sattuu kohdalle ja siihen jäädään.

Tietenkään loputtomasti ei voi nirsoillakaan. Pointtini on, että pitää tietää, mitä haluaa ja kertoa se. Ensimmäisillä treffeillä ei tarvitse ladella vaatimuslistaa, mutta hyvissä ajoin ne omat toiveet on hyvä esittää ja syventää keskustelua tulevaisuuden ajatuksista.

Vierailija
517/720 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää lukea että raha ja työ on mukamas tärkeämpää kun monelle työ on pakollinen paha jotta saa asumisen, auton, bensan ja ruuan maksettua. Noihin menee helposti iso osa tuloista ja päälle opintolainat ja muut elämisen kulut. Esimerkiksi minulla ja ei miehelläni ei olisi varaa olla yhden henkilön tulojen varassa joten tuntuisi julmalta ja vastuuttomalta hankkia lapsi noin epävakaaseen tilanteeseen. Meillä opinto-, asunto- ja autolaina koronnousu on tehnyt -1200€ kuukausittaisen loven budjettiin ja päälle sitten noussut vastike sekä ruuan ja kaiken muun hinta. Pärjätään edelleen ja säästäminen on aika maltillista, asunnon arvo vaan laskee ainakin lähivuosina ja en usko että tulemme saamaan niin paljon parempipalkkaisia töitä että verojen jälkeen elintaso nousisi tästä huomattavasti. Ja moni on tässä ihan samassa ansassa. Perintöäkään ei ole tulossa joten kun tähän hankkisi vielä lapsen niin ei ottaisi kuin toisen sairastumisen tai pidemmän työttömyyden ja talous olisi aika nopeasti huonossa jamassa.

En halua laskea senttejä ja miettiä onko varaa osaa kurahousuja, mennä korvalääkäriin ja ostaa kaupasta ruuaksi pitkälti mitä haluaa laskematta sitä meneekö viikon budjetti nurin. Tuota elämää sai koska ihan tarpeeksi lapsena ja myöhemmin opiskelijana. Lapsen hankkiminen veisi taas tuohon samaan, stressaavan jamaan. Ja lapsi vie kasvaessaan enemmän vaan joten tilanne ei ajan myötä parane.

Monet joilla on takaraivossa tieto siitä, että saa apua lähipiiriltä tarvittaessa (henkistä tai taloudellista tukea, apua), eivät millään tule ymmärtämään itsensä varassa elävien ihan realistista pelkoa pärjäämisestä. Sitä voi olla vaikea tiedostaa sen kuplan sisältä, miten automaattisesti se ohjaa luottamusta heittäytyä "epävarmuuteen). Sitä hätää ja stressiä on mahdoton kuvitella, jos on joku jolle soittaa, joku joka tarjoaa apua jopa automaattisesti.

Vierailija
518/720 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ohjelmassahan sen jo haastateltava sanoi, että Suomessa maksetaan työttömyydestä enemmän kuin äitiydestä. Eli näin paljon meillä arvostetaan äitiyttä. Työtön saa enemmän rahaa kuin mitä kotihoidontuki on + että sinä on vielä se lapsi elätettävänä.

Työttömillä on lapsia.

Ei pitäisi olla. Kierre on valmis.

Vierailija
519/720 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin voi sanoa vain hlö, jolle ei ole vielä vastaan tullut.

Vierailija
520/720 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvä puhua nyt kun ei ole mitään käsitystä siitä, mitä ikääntyvien ja mahdollisesti musitisairaiden ja aggressiivisten vanhempien hoito oikeasti on - ota huomioon, ettet ole itsekään ihan nuori silloin enää.