Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huono kunto ja pyöräily

Vierailija
24.04.2023 |

Olen talven pitänyt kuntoa yllä 2-3 x lenkkiä viikossa joko kävellen tai pyöräillen rauhallisesti tunnin lenkkejä (syke 120-130). Kerran viikkoon tehnyt intervallitreeniä missä 30 sek täysiä-pari minuuttia palauttelua-30 sec täysiä, palauttelu tms. Kuntosalilla käyn kaksi kertaa viikossa.

Tänään lähdin uuden pyörän selkään tunnin lenkille. Meinasin heittää pyörän ojaan silkasta ärsytyksestä.
Kaikki pyöräilee ohi, vanhat ja nuoret hymyillen. Oma syke nousee oli koko matkan 150-160-170 (yritin pitää alle 120-140) vaikka vauhtia oli varmaan 13-15km/h eli hidasta vauhtia. Lenkin jälkeen kauhea väsymys ja paita hiestä märkä. Ei ollut palauttava peruskuntolenkki vaan liian raskas lenkki.

Viime vuonna oli sama juttu, kunto ei vaan nouse yhtään. Ärsyttävää ja liikunnanilo on pilalla. Olen heittänyt pois sport trackerit ja kaikki vertailulaitteet, millä ärsyynnyn entisestään.

Kuuluuko pyöräilyn olla tällaista raskasta? Onko teidänkin ensi pyöräilyt aina tällaista raskasta pakkopullaa?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnitän enemmän huomiota tuohon "viime vuonna sama juttu". Eli koko pyöräilykaudella ei tapahtunut mitään kehitystä?

Vierailija
22/36 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tosiaan mummot menee ohi normaalilla mummofillarilla, niin kyllä jotain on pielessä joko pyörässä tai polkijassa. Niin kuin edellä todettu pyörässä jotain vikaa, heikkolaatuinen esim. kylkiäispyörä ja siten raskas polkea tai muuten huonoissa säädöissä/huoltamaton TAI sitten sulla esim. iso ylipaino-ongelma. 120kg on raskas kenelle vaan polkea tai sitten jotain vakavampaa kropassa tai sitten olet vaan röllikkä!... :)

ps. Ihan perustyömatkapolkijalle 20km/h keskivauhti on todella hyvä saavutus mm. itsekään en sitä saavuta aina koska on sen verran jyrkkää hidasta nousua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on luultavasti joku sairaus mikä imee voimasi. Suosittelen lääkäriin menoa.

Vierailija
24/36 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulla (joka on puoliammattilainen kilpaurheilija!) on selässä skolioosi minkä takia hänen kroppansa on ns. väärässä asennossa pyörällä istuessa. Hengitys ei pääse kulkemaan normaalisti ja tulee vaikeuksia kun pyöräillessä syke vähänkin nousee. Kunto hänellä on tosi hyvä. Hän juoksee mieluummin kuin pyöräilee.

Vierailija
25/36 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysi sympatia Ap:lle, olen samanlainen pyöräteiden teiden tukko. Kaikki mummotkin vetää viuhahtaen ohi. Nolottaa naama punaisena sotkea omaa fillaria, kun kunto ei millään parane

Mikä ihmisillä on siinä, kun olisi pakko mennä lujaa? Minusta ei tarvitse yhtään miettiä mitä vauhtia toiset menee.

Siirtymisen tarkoitus on päästä pisteestä A pisteeseen B. Silloin, kun siirrytään, jollekin vauhti tarkoittaa, että tavoitteesta suoriudutaan nopeammin.

Kun liikutaan, ei tavoite ole päästä pisteestä A pisteeseen B, vaan liikkua ja nauttia liikkeelläolosta. Ei sitä tarvitse tehdä otsa kurtussa.

Vierailija
26/36 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtenä vuonna pyöräily tuntui hemmetin raskaalta, sitten havaitsin että etupyörän laakerissa oli huomattavasti välystä, kolinaa ja alkoi tuntua kuopissa ohjaustangossa asti semmoista "näpeille lyöntiä", no kyllä kai kun etupyörännavan kiinnitysmutterit olivat löystyneet. Kun kiristin ne, pyörä kulki aivan huomattavasti herkemmin ja kevyemmin eikä mitään kolinoitakaan enää kuulunut.

Vierailija
27/36 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa se lukko niin pyörä kulkee helpommin. Voit sitten ihan ajaa eikä tarvitse kantaa sitä pyörää.

Vierailija
28/36 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysi sympatia Ap:lle, olen samanlainen pyöräteiden teiden tukko. Kaikki mummotkin vetää viuhahtaen ohi. Nolottaa naama punaisena sotkea omaa fillaria, kun kunto ei millään parane

Mikä ihmisillä on siinä, kun olisi pakko mennä lujaa? Minusta ei tarvitse yhtään miettiä mitä vauhtia toiset menee.

Siirtymisen tarkoitus on päästä pisteestä A pisteeseen B. Silloin, kun siirrytään, jollekin vauhti tarkoittaa, että tavoitteesta suoriudutaan nopeammin.

Kun liikutaan, ei tavoite ole päästä pisteestä A pisteeseen B, vaan liikkua ja nauttia liikkeelläolosta. Ei sitä tarvitse tehdä otsa kurtussa.

Endorfiinit kai ja itsensä haastaminen.

Tiedän tunteen. Mulla liittyy uneen ainakin.

Vierailija
29/36 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäpyöräily on paljon kevyempää ja helpompaa kuin ulko. Ei niitä voi verrata.

Vierailija
30/36 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisäpyöräily on paljon kevyempää ja helpompaa kuin ulko. Ei niitä voi verrata.

Ap:lla kropassa vikaa, jos sykee nousee vähäisessä liikunnassa. Mars tutkimuksiin!

Vierailija
31/36 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laittaa satula paikoilleen.

Vierailija
32/36 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap., mutta tänään tuli ajettua tämän vuoden ensimmäinen pyörälenkki, ajelin sellaisella tahdilla kuin hyvältä tuntui ja muutaman kilometrin lenkin vain näin ensimmäisenä lenkkinä. Ihan hyvä fiilis jäi. Viime vuonna jostain syystä ekalla lenkillä hengästyin ja oli verenmaku suussa, nyt ei sellaista ollut.

Vierailija
33/36 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde pitkälle maisemareitille. Katsele luontoa, ota kiikari ja kamera mukaan. Tee eväät. Pyöräile 5 tunnin reissuja ja osallistu kesällä 2 päivän  sadan kilometrin pyöräilyretkiin porukoissa. Unohda sykemittarit. Polje ja nauti. Moikkaa ihmisiä, jotka ajavat ohi ja hymyile heille. Olen 68-vuotias nainen ja hyvässä kunnossa. Talvipyöräilin pyörällä, jossa ei ollut vaihteita; nyt on jo vaihdepyörä käytössä. Kesäksi varattu piiiitkä pyöräretki.

Vierailija
34/36 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilyssä tai juoksussa ei merkkaa joku sykemittari yhtään mitään. Heittäkää ne roskiin saman tien ja ostakaa nopeus mittari niihin pyöriinne.. 25-30 km /h on pyörälenkin nopeus ja kun 30-60 minsaa polkee sitä vauhtia niin alkaa kunto.  paranee. Opin mieheltäni joka pyöräillyt 30 vuotta että ei kannata luottaa muuhun kuin vauhtiin eli kilsat tunnissa. Minä en pyöräillyt yli 10 vuoteen mutta mieheni kannustama  aloitin ja aluksi oli tosiaan vaikeuksia 10 km lenkkkiin meni 35 minuuttia koska ei ollut jaloissa voimaa. Nykyään menee 20 minuuttia 10 km jos lähdetään lenkille.

Vierailija
35/36 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräily ei ole kevyttä liikennettä, se on raskasta liikennettä. Sitä ei voi talvella treenata kuin oikeasti ajamalla. Kaikki trackerit ja mittarit pois, keskittyy pelkästään ajamiseen. Joka päivä ajelee jonkun lenkin minkä perse suosiolla kestää ja siitä se alkaa parin viikon kohdalla matka kasvamaan.

Vierailija
36/36 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen ap!

Mua kyllä lähinnä naurattaa, kun mun meno varmasti näyttää tuskaselta ja on hidasta. Tämä on joka kevät sama juttu, ja helpottaa hieman kesän mittaan. Jotenkin aina mulle sattuu vastatuuli, enkä tiedä onko pyöränikään paras mahdollinen. Sillon kyllä meinaa päästä huutonauru, kun joku polkee alepa-pyörällä ohi, mutta minkäs teet :D

Oon huomannut, että kuntopyörällä polkeminen ei auta yhtään kevään pyöräkauden alkua. Mutta tuskin talven aikana huhkiminen hukkaankaan menee, se ei nyt vain jostain syystä tunnu pyöräillessä.

Jos jättää vastatuulen huomiotta, niin selkein vaikutus on sillä, miten olen syönyt ja juonut juuri ennen lenkkiä. Silllä on yllättävän iso vaikutus, ja tuskin on pelkkää lumetta.

Tiukka mutru huuleen, pyörä vastatuuleen! Kyllä tää tästä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi