Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: alkoholistin perhe ei kiitä viinien vapauttamista

Vierailija
24.04.2023 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009535560.html

Hyvä ja aiheellinen kommentti, joka on kuitenkin jokseenkin järjetön. Mistä alkoholisti on tähän saakka löytänyt juomansa? Ei se alkoholistin hankintoihin ja piilopulloihin sen suurempaa hetkautusta tee. Nyt ehkä Virosta ostettu lasti ostetaan osittain Suomesta, väkevät korjautuvat miedommilla. Joka tapauksessa klo 21 jälkeen viinaksia ei saa edes ruokakaupasta ja siihen mennessä alkoholisti on jo iltapöhnässään. Tutusta ruokakaupasta ei kehtaa edes pulloja kovin monta ostaa. Ainakaan pikkukylällä, maine siinä menee.

Muu maailma pärjää kyllä, vaikka olisi väkevätkin tarjolla ruokakaupassa.

Sanotaan nyt asia suoriksi: Jeppe juo vaikka kuusen alla tiputettua joka tapauksessa. Ainoa häviäjä olisi Alko. Toisaalta kyllä ne verot kerätään ruokakaupoissakin.

Kommentit (697)

Vierailija
201/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoilla linjoilla, mutta tästä asiastahan ei sovi puhua.

Pää vedetään pöpperöön konstilla millä hyvänsä, kun ihminen on addikti. Poistetaan kaikki viina maasta vähäksi aikaa ja katsotaan, mitä kehittelevät tilalle. Viinaa on helppo syyttää, kun oikea osoite on kuitenkin se ihminen, joka sen viinan juo.

Kyllä tämä silti voi nyt tehdä sen, että joka ennen otti kaupasta heräteostoksena suklaapatukan, ottaakin nyt viinipullon. Eli sellainen, joka ennen ei ole lipsunut säännölliseen käyttöön, lipsuu nyt salakavalasti ja alkoholisoituu.

Toisaalta minulla on aina kotona viina/kaljavarasto koska myyntiä on rajoitettu. Heräteryyppäys voi alkaa ihan milloin vain, ei tarvitse kävellä edes kauppaan.

Vierailija
202/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat omaksuneet "eurooppalaiset juomatavat" oman humalahakuisen juomisen lisäksi. Kyllä on niin sivistynyttä, että!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa, kuinka alkoholiongelma puetaan viininmaisteluksi, ruoan kanssa nauttimiseksi, tai keksitään valheellista paskaa kuten Ranskassa ja Italiassa juovat pullon päivässä ja terveitä ovat!!!!1 Ei helvetti.

Mutta miksi muiden alkoholiongelma pitäisi olla minun ongelmani, kun minulla ei ole alkoholiongelmaa? Minä olen ihan tavallinen Suomen kansalainen, en edes terveydenhoitoalalla. Miksi alkoholiongelmaisten elämä on niin paljon tärkeämpi kuin minun??

Sama täällä, minä olen veroja 33%:sti maksava henkilö ja haluan asua maassa joka sivistysvaltio ja jossa myydään viinejä ruokamarketeissa, laadukkaiden ruokien ja raaka-aineiden lisäksi.

Vierailija
204/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa, kuinka alkoholiongelma puetaan viininmaisteluksi, ruoan kanssa nauttimiseksi, tai keksitään valheellista paskaa kuten Ranskassa ja Italiassa juovat pullon päivässä ja terveitä ovat!!!!1 Ei helvetti.

Mutta miksi muiden alkoholiongelma pitäisi olla minun ongelmani, kun minulla ei ole alkoholiongelmaa? Minä olen ihan tavallinen Suomen kansalainen, en edes terveydenhoitoalalla. Miksi alkoholiongelmaisten elämä on niin paljon tärkeämpi kuin minun??

Sama täällä, minä olen veroja 33%:sti maksava henkilö ja haluan asua maassa joka sivistysvaltio ja jossa myydään viinejä ruokamarketeissa, laadukkaiden ruokien ja raaka-aineiden lisäksi.

Lastu= Lupa tissutella

Vierailija
205/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat omaksuneet "eurooppalaiset juomatavat" oman humalahakuisen juomisen lisäksi. Kyllä on niin sivistynyttä, että!

Viininlitkijät voisi ihan hyvin ottaa pari napsua Koskenkorvaa ja sivistys olisi ihan samalla tasolla.

Vierailija
206/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä jotka vastustaa viinejä ruokakauppoihin, taitaa olla nimenomaan niitä alkkiksia. Joilla lähtee käsistä lasillisen jälkeen, ja pitää vetää 3 pulloa illassa. Eivät enää uskaltaisi mennä kauppaan, siksi pelkäävät.

No jos sä itsekin ymmärrät, että tuollaisia ihmisiä on, niin pitääkö ne viinit silti saada kauppoihin?

Ei 95% kansasta voi tanssia 5% vähemmistön addiktion mukaan. Miten se voi olla noin vaikeaa käsittää? 10% kansasta juo 80% kaikesta alkoholista Suomessa.

Totta kai voi. Viiniä saa Alkosta, joten ei tämä mikään iso ongelma sinullekaan varmaan ole. Ymmärtäisin itkusi, jos viiniä ei myytäisi ollenkaan muille kuin alkoholiongelmaisille, joten et saisi sitä tärkeää viinipulloasi, josta kohtuudella vain maistelet.

Huom lasillisen kera hyvän ruoan.

Mutta vain jouluna. Yhden lasillisen.

Vierailija
207/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut Pariisissa työn takia kolme vuotta, tuttavaperheen 13-17v lapset juo viinit veteen lantrattuna ruokajuomana, saavat viininsä ilman vettä 18 -vuotispäivänä ja siitä eteenpäin.

Millainen ihminen ihannoi tällaista toimintaa ja haluaa apinoida sitä? Me emme ole ranskalaisia. Suomalaisilla on erilainen geeniperimä ja erilainen on tämä meidän yhteiskuntakin ja meidän ei tarvitse mistään Ranskasta, Italiasta, Jenkeistä jne. apinoida yhtään mitään, varsinkaan jotain ummehtunutta viinintissuttelua.

Lasi tai kaksi viiniä ruoan kanssa ei ole mitään tissuttelua.

Kyllä on. Se ei ole sen kummempaa, kuin vetäisit viinaa tai kaljaa tai käsidesiä ruoan kanssa. Samaa alkoholia se kaikki on. Mut ku se on Viiinii ja niin sivistynyttä!!!1 -ajattelu on pelkkää harhaa.

Yhtä lailla on ihan sama syötkö perunoita vai pastaa ja minkälaista pastaa, samaa hiilaria se on. Tai onko jotain hienoa pihviä vai sika-nautaa, protskuja vaan. Tai no, näinhän jotkut kai ajattelevatkin. Itse ainakin haluan nauttia ruoasta ja siinä ohessa välillä viinistä. Muista alkoholijuomista en juuri välitä, joten saattaapi olla, että viinissä kiehtoo joku muukin kuin vaikuttava aine. Toki siinä saa pitää varansa ja en pitäisi normaalina, että joka aterialla joisin viiniä. Mutta saahan sitä varoa ruoankin kanssa, lihavuus tappaa. Siinä ohessa voi kyllä nauttia erilaisista mauista.

Ruokaa ei edelleenkään voi rinnastaa alkoholiin, tampio. Jos et ymmärrä päihteen ja ravintoaineen eroa, niin huonosti on asiat.

Karkkia syömällä ja siitä aiheutetut puutostilat, mahdollinen diabetes ja ylilihavuus ei ole rinnastettavissa vaikka alkoholiin? Jos karkkia et hyväksy, niin valkoiset jauhot ja hiilihydraattia ja rasvaa sisältävät ruoat?

Sokerihumalaankin pääsee ja sokeri on myös addiktoiva.

Vierailija
208/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut Pariisissa työn takia kolme vuotta, tuttavaperheen 13-17v lapset juo viinit veteen lantrattuna ruokajuomana, saavat viininsä ilman vettä 18 -vuotispäivänä ja siitä eteenpäin.

Millainen ihminen ihannoi tällaista toimintaa ja haluaa apinoida sitä? Me emme ole ranskalaisia. Suomalaisilla on erilainen geeniperimä ja erilainen on tämä meidän yhteiskuntakin ja meidän ei tarvitse mistään Ranskasta, Italiasta, Jenkeistä jne. apinoida yhtään mitään, varsinkaan jotain ummehtunutta viinintissuttelua.

Kyllä on. Se ei ole sen kummempaa, kuin vetäisit viinaa tai kaljaa tai käsidesiä ruoan kanssa. Samaa alkoholia se kaikki on. Mut ku se on Viiinii ja niin sivistynyttä!!!1 -ajattelu on pelkkää harhaa.

Siis jos juon aterian yhteydessä lasin viiniä silloin tällöin, se on tissuttelua? Sinulla on täysin kieroutunut suhde alkoholiin. Kaikki eivät ole juoppoja kuten sinä. Et näemmä ymmärrä myöskään gastronomiasta ja ruoan ja viinin yhteensovittamisesta yhtään mitään.

Niinpä. Ei noi turvonneet yh-siideripissikset ymmärrä viineistä mitään, niiden pitää vaan päästä huutelemaan kaikille jotka on niiden mielestä eliittiä ja harrastaa kerskakuluttamista, kuten kalliita vuosikertaviinejä.

Vierailija
209/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä olla kova viininhimo, että oikein kovalla hingulla haluaa viinit marketteihin. Siinä ei todellakaan mistään kohtuukäyttäjästä puhuta. Oikealla kohtuukäyttäjällä ei ole mitään ongelmaa hakea pullo viiniä Alkosta muutaman kerran vuodessa. Ei ole käynyt mielessäkään, että pitäisi ne tuohon lähimarkettiin saada. Hullua.

Minulla on. Ei ole autoa ja matkaakin on Alkoon jonkin verran. Sen lisäksi käyn töissä. Ei kaikki asu Helsingissä. Tykkään laittaa ruokaa isommallekin porukalle.

Juu siis viinihän on niin huonosti säilyvää ja nopeasti pilaantuvaa, että ei voi ennakoida ja ostaa jokusen pullon varastoon.

Todella epätoivoista räpiköintiä trollilta.

Olitko jo syntyessä noin tyhmä vai oletko harjoitellut?

Jos ei ole autoa niin viinien roudaaminen matkojen päästä varastoon on vaikeaa. Toisaalta sekö vähentää alkoholin käyttöä kun kaikilla on viinivarasto kotona?

Sinunlaistesi kannattaisi keskittyä niihin realityihin ja jättää ajattelutyöt viisaammille.

-eri

Vierailija
210/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä jotka vastustaa viinejä ruokakauppoihin, taitaa olla nimenomaan niitä alkkiksia. Joilla lähtee käsistä lasillisen jälkeen, ja pitää vetää 3 pulloa illassa. Eivät enää uskaltaisi mennä kauppaan, siksi pelkäävät.

No jos sä itsekin ymmärrät, että tuollaisia ihmisiä on, niin pitääkö ne viinit silti saada kauppoihin?

Ei 95% kansasta voi tanssia 5% vähemmistön addiktion mukaan. Miten se voi olla noin vaikeaa käsittää? 10% kansasta juo 80% kaikesta alkoholista Suomessa.

Totta kai voi. Viiniä saa Alkosta, joten ei tämä mikään iso ongelma sinullekaan varmaan ole. Ymmärtäisin itkusi, jos viiniä ei myytäisi ollenkaan muille kuin alkoholiongelmaisille, joten et saisi sitä tärkeää viinipulloasi, josta kohtuudella vain maistelet.

Huom lasillisen kera hyvän ruoan.

Mutta vain jouluna. Yhden lasillisen.

Ja isäntä ottaa joskus yhden saunaoluen kun lapset on mummolassa mutta useimmiten jää osa juomatta.

Vierailija
211/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä et itse ole omaksunut edes alkeellisia käytöstapoja, joten poistu meidän internetistä ja mene se rööki suupielessäs katsomaan miksi se sun Jenniina-Aborttiina huutaa siellä pahvilaatikossa.

Vierailija
212/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ymmärtänyt miksi niiden jotka osaavat käyttää päihteitä vastuullisesti joutuvat kärsimään päihdeongelmaisten sekoiluista.

Ihanko joudut kärsimään, kun pitää käydä se pakollinen viinipullosi ostamassa Alkosta.

Vierailija
213/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholivastustajat on PELKUREITA.

Pelkäävät että kun ottavat niin vetävät blackoutit.

Kun he ei uskalla ottaa niin muutkaan ei saisi. Tyypillistä suomalaista kateutta tuo.

Vierailija
214/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi muiden alkoholiongelma pitäisi olla minun ongelmani, kun minulla ei ole alkoholiongelmaa?

Koska maksat veroissasi maamme laajoista alkoholihaitoista muutaman tonnin vuodessa.

Juoppo kyllä löytää juomansa joten maksat joka tapauksessa nuo rahat, oli ne viinit kaupoissa tai ei. Niinpä miksi ne pitäisi pitää poissa kaupoista?

Vierailija
215/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä olla kova viininhimo, että oikein kovalla hingulla haluaa viinit marketteihin. Siinä ei todellakaan mistään kohtuukäyttäjästä puhuta. Oikealla kohtuukäyttäjällä ei ole mitään ongelmaa hakea pullo viiniä Alkosta muutaman kerran vuodessa. Ei ole käynyt mielessäkään, että pitäisi ne tuohon lähimarkettiin saada. Hullua.

Minulla on. Ei ole autoa ja matkaakin on Alkoon jonkin verran. Sen lisäksi käyn töissä. Ei kaikki asu Helsingissä. Tykkään laittaa ruokaa isommallekin porukalle.

Juu siis viinihän on niin huonosti säilyvää ja nopeasti pilaantuvaa, että ei voi ennakoida ja ostaa jokusen pullon varastoon.

Todella epätoivoista räpiköintiä trollilta.

Olitko jo syntyessä noin tyhmä vai oletko harjoitellut?

Jos ei ole autoa niin viinien roudaaminen matkojen päästä varastoon on vaikeaa. Toisaalta sekö vähentää alkoholin käyttöä kun kaikilla on viinivarasto kotona?

Sinunlaistesi kannattaisi keskittyä niihin realityihin ja jättää ajattelutyöt viisaammille.

-eri

Minulla ei ole autoa mutta erittäin hyvin olen aina pystynyt tavaroita kuljettamaan.

Vierailija
216/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän ystävät ranskalaisia, kastoivat vauvan tutin samppanjaan, nukkuu paremmin.

Että voi olla säälittäviä nämä alkoholihuumeen kannattajien viestit. Vauvallekin pitää jo antaa huumetta, että nukkuu paremmin.

Britit kastaa vauvan tutin sherryyn että vauva nukkuu paremmin.

Näin se on. Minkä jo nuorena oppii, sen vanhana taitaa, kunnes kuolee maksakirroosiin.

Vierailija
217/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jos juon aterian yhteydessä lasin viiniä silloin tällöin, se on tissuttelua? Sinulla on täysin kieroutunut suhde alkoholiin. Kaikki eivät ole juoppoja kuten sinä. Et näemmä ymmärrä myöskään gastronomiasta ja ruoan ja viinin yhteensovittamisesta yhtään mitään.

Nauran paskaisesti näille selityksille. Luuletko, ettei juoppojen tekosyyt ole jo kaikilla tiedossa?

Sinä projisoit hienosti, taidat itse olla juoppo kun menee noin tunteisiin. Minä pystyn olemaan aivan hyvin täysin ilman alkoholia ja olen ollutkin vuosia. Sinä näemmä et. Olet typetä alkkisjuntti, joka ei todellakaan ymmärrä mitään ruoasta ja viineistä ja kuvittelee kaikkien muidenkin olevaan kaltaisiaan juoppoja.

"Ymmärtää ruoasta ja viineistä" on tekosyy tissutella.

Sinulle lasi viiniä ruoan kanssa silloin tällöin - vaikkapa pari kertaa viikossa - on tissuttelua? Mene hoitoon, oikeasti. SInun piireissäsi se päivittäinen kaljanryystäminen ei sitten varmaankaan ole alkoholinkäyttöä laisinkaan, eikö vain?

Vierailija
218/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoilla linjoilla, mutta tästä asiastahan ei sovi puhua.

Pää vedetään pöpperöön konstilla millä hyvänsä, kun ihminen on addikti. Poistetaan kaikki viina maasta vähäksi aikaa ja katsotaan, mitä kehittelevät tilalle. Viinaa on helppo syyttää, kun oikea osoite on kuitenkin se ihminen, joka sen viinan juo.

myyntirajoituksetkin( 9-21) kierrettiin jossakin vaiheessa juomalla ykköskaljaa johon oli sekoitettu hiuslakkaa..toki ei ehkä ihan tavisalkoholistin valikoimaa tämä, mut ammattimiehet kyllä keksii mistä saa promilleja. En halua edes tietää miltä tommonen on maistunut, toki samat veijarit varmaan nauttineet aiemmin sitä lasinpesunestettäki että ehkä ei mennä maku edellä.

Puhumattakaan näistä kotimyyjistä, jotka rahtaa laivalta ja kauppaa täällä, se putiikki saatta olla 24/7 auki, ei silleen että omakohtaista kokemusta tai tarvetta olisi. Mä kestän ostaa sen muutaman annoksen vuodessa ihan virallisia reittejä, oli sitten alko tai ruokakauppa kyseessä.

Vierailija
219/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ymmärtänyt miksi niiden jotka osaavat käyttää päihteitä vastuullisesti joutuvat kärsimään päihdeongelmaisten sekoiluista.

Miten sinä siitä kärsit?

Vierailija
220/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt menen kaatamaan lasiin viilentynyttä Whispering Angel -roséviiniä. :) Tämän keskustelun innoittamana ja kateellisten kiusaksi! Olisi tuolla kylmässä pullo Krug Grande Cuvée 170ème -shampanjaa. Kumman valitsen?

Cin cin, salud, skål, prost, santé myös teille muille jotka pidätte laatuviineistä ja tunnette kevättä rinnassanne! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan