Pärjäisitkö yksin erämaa mökillä jossa ei
Ole sähköä, ei hanavettä, ei autoa käytössä. Polttopuita on valmiina.
Lähde on, kaasuhella.
Olen nainen. Olen ollut mökillä keväällä 2kk,nyt ajattelin jäädä kesäloman jälkeen 2kk. Elo-, syyskuu.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Pärjäisin. Tosin kaasuhellaa pelkään, joten sapuskat ja kahvin keittäisin avotulella.
Miksi pelkäät ?
Meillä kotona ei muuta ollutkaan kuin kaasu ja leivinuuni/ hella ja kaasuvalot
Kyllä siellä pärjäisi, mutta sähköttömyys mietityttää. Kun pitäisi niitä töitäkin tehdä ja siihen tarvitsen sähköä, läppärin ja nettiä joten moobiiliverkon pitäisi kuulua, samoin laskut sun muut pitäisi hoitaa jotenkin ja ruoan säilytys hoitaa ilman jääkaappia (ellei ole kaasuversiota/hyvää kellaria). Tietty loman pärjäisi hyvinkin ja joskus kuukauden olen tuollaisella mökillä ollutkin - mutta suurimman osan ajasta vietin vaeltamalla ympäristössä.
Varmaan jos olisi eläkeläinen tai työtön, niin sitten. Joskin työttömänkin pitää ne työhakemuksensa nettiin jotenkin hoitaa. Ehkä se sitten onnistuisi puhelimella.
Jos kauppias tuo tarvittavan tavaran, niin sitten ei omaa autoa tarvitse, mutta tuollainen palvelu ei ole tavallista korvessa eikä varmaan kovin usein lähde tavaraa tuomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pärjäisin muuten, mutta jos en saisi puhelinta ladattua, niin olisi kyllä orpo olo. Haluan, että läheiseni saavat minuun yhteyden
On aurinkopaneelit
Aloituksessa luki, että ei ole sähköä.
Selviytyisin hyvin alkeellisissakin oloissa, kunhan on se kaasu tms. Jos pitäisi ruoka hankkia kalastamalla ja marjastamalla, niin sitten voisi tehdä heikkoa, kun olen jo ikäihminen. Puhelimeen ottaisin mukaan varavirta-akkuja ja lisäksi tarkulapppu..Yksinäisyys voisi kyllä vaivata.
Kyllä pärjäisin. Mulla on mökki, melkein yhtä alkeellinen kuin aloituksessa. Vietän sillä pitkiä aikoja, joskus perheen kanssa ja joskus yksin.
N 63
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kesämökki on sähkötön ja vedetön, joten kyllä pärjäisin. Pärjäänhän omalla mökilläkin ihan jatkuvasti eikä meillä ole edes lähdettä. Olisikin, lähdevesi on parasta!
Keväällä pitkä aika odottaa sadetta että saa pesuvettä kun hyvä olisi kerran viikossa päästä peseytymään.
Juomaveden jaksaa kantaakkin.
Olin hieman epäselvä, siis mökki on kyllä järven rannalla, mutta on kantovesi. Eli ei peseytymisongelmaa.
En pärjäis yksin.
Miehen kanssa kyllä.
En saa edes tulta nuotioon syttymään.
Pitää harjoitella, erätaitoja ois ihan hyvä osata.
Missä se vesi on? Oliko saunaa?
Kyllä mä pärjäisin varmaan mutta en kyllä viitsisi enää. Osaan käyttää kaasuhellaa ja yms. mutta ei kyl enää huvittaisi tuommonen askeettisuus.
Tietenkin pärjään.
Mutta en viitsi. En tarvi elämääni ankeutta
En, koska mä en voisi tehdä töitä. En siis saisi rahaa mistään ruokaan tai muihin tarpeisiin.
Tuoko se kauppias sulle kaasupullotkin? Millä sä maksat sille, otatko mökille lähtiessä ison kasan käteistä mukaan vai miten? Mistä sä saat ylipäänsä rahaa, ootko eläkkeellä?
Käykö kukaan sun luona kylässä muuten, siis perhe tai ystävät? Laitatko sen kauppiaan mukaan kirjeet, joilla pidän yhteyttä perheeseen ja sukulaisiin, vai etkö ole kenenkään kanssa väleissä?
Miten sä täällä kyselet, jos sulla ei oo sähköä ja muuta? Antaako kauppias käyttää läppäriään samalla kun se tuo sulle ruokaa?
Toki, jos kaikki muut olisi mökkitasoa, puuttuisi vain sähkö ja vesi. Voisin nauttiakin siitä. Märkiä puita poltellen ei olisi toivetila, mutta kyllä nekin palamaan kärytellen saa. Ensimmäisten päivien työ olisi saada puhdasta vettä ja klapia, verkot veteen jne. Osaan kalastaa, ja metsästyskin sujuu mutten ehkä lähtisi kun ei ole pakko.
Aika paljon saisi olla valmiina mökillä; sadevesitynnyriä, kalastustarpeet, patja, peitot ja astiat. Pyörällä toisin pyörälaukulliset + selässä rinkan verran peruselintarvikkeita ja säilykkeitä, ja kyllä pääsisin melkein joka mökiltä suomessa sillä pyörälläni kauppaan kerran kuussa ainakin. Totuus on että nyt kun huhtikuussa menisi mökille ei vielä kuukauteen olisi juuri mitään kasvista syötävänä. Ruoaksi asti vasta aikaisintaan juhannuksena perunaa kun nyt kylväisi valokatteen alle, myöhemmin muut juurekset, kasvikset. Salaatti on nopein. Monta naattia perunaa saisi kiskoa jussinakin. Puolen hehtaarin perunapellosta voisi saada koko vuoden perunat yhdelle-kahdelle. Maakuopan kaivaisin ehkä ja sinne sitten jotain juustoa herkuksi, ei paljon muuta tarvitsisi siellä säilytellä kuitenkaan.
Kyllä nykyään pärjää vaikka kuinka kaukana "sivistyksestä" tavarantoimitusten suhteen kun on dronet keksitty. Niillähän voi toimittaa ruoan lisäksi vaikkapa lääkkeet, vessapaperit, kirjat kirjastosta, kirjeet postista etc. T Iloinen erämaamökkeilijä
No hienoa jos drone-palvelu pelaa - taitaa toistaiseksi kylläkin olla kokeiluasteella ja mikähän mahtaa olla nykyinen kantama. Vai onko se jo arkipäivää jossain päin Suomea, sitä en nimittäin ole tiennyt. Hienoa jos näin on. Erilaisista kokeiluista olen kyllä lukenut kiinnostuneena.
Joskaan ei niitäkään tilauksia tehdä ellei ole edes jonkinasteista sähköä saatavilla ja sitä kautta mahdollistettua yhteyttä jonkin laitteen avulla. Aurinkopaneelit/tuuli/aggregaatti/vara-akut tms. uudelleenlatausta varten. Eli ei täysin sähkötön mökki vaikkei piuhoja seinään tulisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuossa jotain miksi ei tavallinen ihminen noissa oloissa pärjäisi?
Uusavuttomat ja nirppanokat eivät pärjää muualla kuin betonikuutoissa, siellä kun menee viemäri tukkoon niin eivät tiedä edes mitä pitäisi tehdä. Ruuvimeisseliä tai kirvestä, vasaraa ei ole edes nähty. Pelkäävät pimeää ja oksien rasahtelua yöllä jne.
Jaaha. No muistan kyllä itsekin nuorena säikkyneeni kaikkea, ihan normaaleja luonnon ilmiöitäkin. Kyllä se varmasti vähän kuuluukin siihen ikään, varsinkin meillä naisilla.
Mutta tässä vaiheessa elämää saa säikkyä se, joka erehtyy mun mökin nurkille norkoilemaan. Saa lihavan tädin paistinpannu kädessä ja fileerausveitsi toisessa jahtaamaan takaa itseään.
Kaikki oksien rasahtelut sun muut luonnon äänet ja ilmiöt on jo nähty ja kuultu jo vuosikymmeniä.
Polttopuita ei tietenkään oleerämaamökissä riittävästi valmiina, vaan niitä on tehtävä lisää. Tällöin käytännössä kaikki naiset tippuvat pelistä pois(moottorisahan käyttö ei ole hallussa).
Ihan hyvin jos on auto joilla käydä kaupassa
Pärjäisin helposti. Olen asunut nyt 5kk teltassa, joten erämaamökissä eläminen onnistuisi myös.
Ei enää 55v. näe, nuorena olisin nähnyt. Otsalamppua käytän paljon täällä kotonakin, kun asun maalla, joten otsalamppu varmaan olisi hyvä lukemiseen. Puulämmitys on minulla muuten tässä kotonakin eikä ole puita valmiina, itse on nekin metsästä haettava ja tehtävä :)
Olen pikkutyttönä asunut isovanhempien kanssa kuvaamallani kesämökillä, ei sähköjä eikä sitä kaasuhellaakaan. Puhelin kyllä oli. 80-luvulla tuli vasta sähköt ja ihan hyvin siellä pärjättiin talvellakin. Samat öljylamput on siellä vielä katossa, nykyisin kyllä koristeena. Tykkään tehdä ruokaa puuhellalla enkä käytä kaasuhellaa enää, se on tallessa vintillä. Kesällä sillä tehtiin ruoka, jos oli kuuma. Ruoka pidettiin lähteeseen tehdyillä hyllyillä ja kellarissa, kun ei ollut sähköä.
Näinkin nuorella kuin 55v. on vielä muistoja ajasta, jolloin ei ollut sähköä eikä mukavuuksia. Isovanhempani olivat maailman parhaat isovanhemmat, jotka pitivät minusta huolta, kun vanhemmilla oli vaikeaa. Lapselle tärkein on rakkaus ja huolenpito, vaikka aineellisesti ei ihmeitä ollut. Vähistä rahoistaan minulle ostettiin aina sitä mitä toivoin, vaikkapa jokin pieni lelu tai mieluisaa ruokaa kauppa-autolta.