Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juhliin tulossa yksi ainoa kasvissyöjä. Mitä tarjota hänelle?

Vierailija
24.04.2023 |

Kaksi voileipäkakkua on (kala ja liha). Mitä kasvissyöjälle?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap ei tiedä, onko vieras vegaani vai ei, kannattaisi ihan ensiksi selvittää se. Voi olla, että on allergioitakin ym.

En kyllä ymmärrä, miten yhden vieraan ruokavalio ön selvittäminen on niin monimutkaista. Yksi puhelinsoitto kun riittää.

Vierailija
42/65 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vitsikkäitä kommentteja täällä. AP kysyy ideoita tarjoiluihin koska haluaa olla vieraanvarainen uutta tuttavuutta kohtaan(niinkuin normaali ihminen on) ja puolet kommenteista on jotain päänauontaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on tarjolla vain liha-ja voileipäkakku, sekä karjalanpiirakat, niin älä tee yhtä kasvispiirakkaa sillä oletuksella, että kasvissyöjä ja joku muukin siitä ottaa. Lähes kaikki ottavat sitäkin niin, että todennäköisesti se kasvissyöjä jää kokonaan ilman.

Kaupoista ja leipomoista saa vegaanisia karjalanpiirakoita, jos kyseessä on vegaani, osta muutama sellainen.

Teetkö itse voileipäkakut vai tilaatko valmiina? Jos itse tekee, niin siinä samallahan se minikokoinen kasviskakku valmistuu, varsinkin jos ei ole vegaanista kyse, niin voit tehdä ihan samalla reseptillä, korvaat vaan lihan jollakin kasviksella, esim. kurkku-ja paprikasilppu maistuvat siellä välissä hyvin.

Jos taas tilaat voileipäkakut, niin voithan itse väsätä vaikka pari kivaa kerrosvoileipää kasvissyöjää varten. 

Vierailija
44/65 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua aina huvittaa nämä Vihreät sitä tai tätä, kun Perussuomalaisten johto on oikeasti vihreä. Halla-aho ja Purra eivät aja autoa, Purralla ei ole ajokorttiakaan. Ja molemmat ovat kasvissyöjiä, Purra 90% vegaani.

Vierailija
45/65 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet leipomolta pari kasvisjuttua ja lakkaat stressaamasta,  jos kerran teidän muut vieraat on noin rajoittuneita. 

(Harva vanhempikaan ihminen oikeasti on, mutta ehkä ne kertyy tietynlaiseen ympäristöön ?)

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Yksi saa kasvikset ja järjestäjä pääsee vähemmällä.

Vierailija
46/65 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit sitten HETI sanonut vegaani! Enpä ala sinulle vaihtoehtoja tarjoamaan, retardi.

Voi anteeksi kamalasti, että tuhlasin aikaasi. Parempaa päivänjatkoa!

T. Ap

P.S. Saatan vielä saada tiedon ettei olekaan vegaani, siksi en halunnut rajata vaihtoehtoja heti.

No eipähän me tiedetty edes, että vanhus vieraat sylkee oliivitkin lattioille. Aika rajallista väkeä taitaa olla kaikki vieraat..

Vierailija
47/65 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kalaruokien ystävä, mutta otan aina juhlissa kasvisvaihtoehdon, koska graavia en syö enkä raa'aksi jätettyä kalaa.

Kalasoppa (juhlissä tavallisesti lohikeitto) on useimmiten ok. Mutta jotkut saa senkin maistumaan raa'alta kalalta. Miten ne onnistuukin. Yök.

Lämmin karjalanpiirakka munavoilla on juhlava herkku. (Jotkut tarjoaa kylmiä piirakoita... hyh.)

Vierailija
48/65 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on tarjolla vain liha-ja voileipäkakku, sekä karjalanpiirakat, niin älä tee yhtä kasvispiirakkaa sillä oletuksella, että kasvissyöjä ja joku muukin siitä ottaa. Lähes kaikki ottavat sitäkin niin, että todennäköisesti se kasvissyöjä jää kokonaan ilman.

Kaupoista ja leipomoista saa vegaanisia karjalanpiirakoita, jos kyseessä on vegaani, osta muutama sellainen.

Teetkö itse voileipäkakut vai tilaatko valmiina? Jos itse tekee, niin siinä samallahan se minikokoinen kasviskakku valmistuu, varsinkin jos ei ole vegaanista kyse, niin voit tehdä ihan samalla reseptillä, korvaat vaan lihan jollakin kasviksella, esim. kurkku-ja paprikasilppu maistuvat siellä välissä hyvin.

Jos taas tilaat voileipäkakut, niin voithan itse väsätä vaikka pari kivaa kerrosvoileipää kasvissyöjää varten. 

Vuosikymmenet voileipäkakkuja tehneenä olen huomannut muutoksen. Nykyään tilataan kasvis- ja kalavoileipäkakut. Lihakakkujen aika alkaa olla takanapäin.

Vierailija
49/65 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päätarjottava on voileipäkakku, niin tekisin siihen sivuun muutaman yksittäisen vegaanisen voileivän. Kasvipohjaista margariinia ja päälle löytyy varmasti helposti vegaanisia täytteitä: ihan perinteisiä kasviksia, vegaanista juustoa ja jonkun sopivan enemmän proteiinia sisältävän tahnan valmistuksen voi varmasti googlettaa. Koristeeksi herneenversoja. 

Salaatti on muutenkin järkevää valmistaa niin, että ainoastaan peruspohja on sekoitettu ja muut ainekset ovat erilleen tarjolla, toimii myös allergioihin. Eli salaattipohjan tekisin vegaanisena ja mahdolliset ei-vegaaniset lisukkeet sitten erillisiin kulhoihin, joista kukin voi ottaa haluamiaan. 

Vierailija
50/65 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On todennäköisemmin vegaani, kyseessä erään lähisukulaisen uudehko kumppani mutta tämä sukulainen ei ollut (harmikseni) ihan varma käykö maito/muna. Ajattelin siis varman päälle tarjota jotain vegaanista.

Ap

Itse olen muna- ja maitotuotteita käyttävä kasvissyöjä, ja minua ärsyttää ihan hirveästi vegaanituotteiden tuputtaminen. Tuntuu, että kaikesta kasvisruuasta on tarjolla vain vegaanisia vaihtoehtoja. Varmaan ajatellaan, ettei sillä meille kasvissyöjille ole niin väliä, mutta kyllä sillä on! Minä haluan juustoa ja maitoa ja oikeaa majoneesia!

(Juu, alapeukkuja odotellessa.)

Jos siis juhlissa on yksi vegaani ja yksi kasvissyöjä, mielestäsi molemmille pitäisi tehdä omat ruuat? Joku raja vieraanvaraisuudellakin pitää olla.

Vierailija
51/65 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos juhliin on tulossa yksi kasvissyöjä, niin ainakin meidän juhlissa kasvispiirakat ja kasvisruuat ovat olleet suosittuja sekasyöjillekin.

Jos on ylioppilasjuhlista kysymys ja vieras käy useammat juhlat, eivät he halua syödä rasvaisia ja raskaita voileipäkakkuja, vaan valitsevat kevyemmän vaihtoehdon. Myös kasvisvoileipäkakun.

Kuka on puhunut raskasta ja rasvaisista voileipäkakuista? Kasvisruoan ne usein vasta rasvaisia on.

Vierailija
52/65 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tartteeko snobin tulla toisen juhla pilaamaan.

Kasvissyöjä=snobi? Ok, juntti.

Vierailija
53/65 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap ei tiedä, onko vieras vegaani vai ei, kannattaisi ihan ensiksi selvittää se. Voi olla, että on allergioitakin ym.

En kyllä ymmärrä, miten yhden vieraan ruokavalio ön selvittäminen on niin monimutkaista. Yksi puhelinsoitto kun riittää.

Tämä on paras neuvo! Ihan kullekin voi olla ikävää jos juhliin on tehty erikseen ruokaa, mutta siinä on joku aines josta ei pidä tai pahimmassa tapauksessa on allerginen. 

Vierailija
55/65 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko siellä tarjolla mitään muuta? Jos et tee itse karjalanpiirakoita, niin niitä on myös saatavana vegaanisina. On sekä sellaisia tuoreita että sulatettavia.

Vierailija
56/65 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvisvaihtoehto ei ole vain yhdelle. Sitä voi syödä muutkin. Ihme asenne, että vain yksi yksi söisi kasvisvaihtoehtoa, jos sellaista on tarjolla.

No niinpä, ja moni ottaa myös gluteenittomia tai laktoosittomia vaihtoehtoja vaikka niitä olisi varattu nimenomaan niille jotka ei muuta voi syödä. Siinäpä sitten teet koko porukalle joka ainoaa erityisruokavaliota varmuuden vuoksi ja lopulta päädyt järjettömään määrään ylimääräisiä ruokia juhlien jälkeen.

Vierailija
57/65 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa "ylihyvä vegaaninen voileipäkakku". Mä teen aina sillä reseptillä. Todella hyvää. Siis jos haluat voileipäkakkua tarjota. Myös piirakan voi tehdä vegaanisena, karjalanpiirakoita pitäisi löytyä myös kaupasta valmiinakin vegaanisena (pakasteena? teen yleensä itse karjalanpiirakat niin en kovin hyvin tämänhetkistä valikoimaa tunne). Monet keksit ovat vegaanisia, ja kerma- ja juustokakkuja saa hyvin tehtyä kun käyttää soija- tai kaurapohjaisia tuotteita ja vegegeliä hyydyttämiseen.

Kannattaa huolehtia että erikoisruokavaliota noudattava saa otettua ensin ruokansa. Minua on muutamissa juhlissa harmittanut kun olen hyvissä ajoin ilmoittanut ruokavalioni, mutta sellaiset kenellä ei erikoisruokavalioita ole ovat käyneet ennen minua rohmuamassa lähes kaiken itselleni sopivan :(

Vierailija
58/65 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvisvaihtoehto ei ole vain yhdelle. Sitä voi syödä muutkin. Ihme asenne, että vain yksi yksi söisi kasvisvaihtoehtoa, jos sellaista on tarjolla.

No niinpä, ja moni ottaa myös gluteenittomia tai laktoosittomia vaihtoehtoja vaikka niitä olisi varattu nimenomaan niille jotka ei muuta voi syödä. Siinäpä sitten teet koko porukalle joka ainoaa erityisruokavaliota varmuuden vuoksi ja lopulta päädyt järjettömään määrään ylimääräisiä ruokia juhlien jälkeen.

Ei sitten tule mieleen yhdistää eri ruokavalioita? Nykyään pääsääntö on, että melkein kaikki tehdään laktoosittomana pitopalveluissakin, kun se on todella helppoa eikä tartte tehdä erillisiä ruokia laktoosittomille.

Vierailija
59/65 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ciabattasta lämppäreitä tomaattia ja mozzarellaa, jos taas ei juustokaan kelpaa, niin osta jotain valmista vegaaneille kelpaavaa, onhan nykyisin jopa vegaaneille leikkeleitä joten pistäkööt niitä ja jotain salaattia kurkkua ja tomaattia leivän päälle.

Vierailija
60/65 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosikymmenet voileipäkakkuja tehneenä olen huomannut muutoksen. Nykyään tilataan kasvis- ja kalavoileipäkakut. Lihakakkujen aika alkaa olla takanapäin.

Sama näkyy muissa tarjoiluissa. Meillä ei enää organisaation hallituksen kokouksiin tilata muita kuin kasvis- ja kalavaihtoehdot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi