Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirjailijana olen todella surullinen siitä että ihmiset myyvät kirjoja kirpputoreilla

Vierailija
23.04.2023 |

Kirjastojen maksamien lainauskorvausten riittämättömyydestä puhutaan, mutta kukaan ei ole puhunut siitä että kirjailija saa myydystä kirjasta vain kerran, mutta sen jälkeen kun kirja on ostettu niin se ei tuota enempää rahaa tekijälleen vaikka kirjan ostaja päättäisi lukemisen jälkeen myydä kirjan uudelleen kirpputorilla.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin muuta kuin pöytälaatikkokirjailija, olisin iloinen, jos kirjojani olisi edes jossain myynnissä.

Olen ostanut usein kirppikseltä kirjoja.🤓

Mutta missä on korvaus siitä että kirjailijan teos myydään uudelleen kun nyt kaikki rahat menevät suoraan kirjan myyjälle ja kirjailijalle jää vain nälkä ja tyhjä vatsa.

Kirjailija sai korvauksensa siitä ensimmäisestä ostokerrasta. Ei se ole lukijoiden vika, jos kirjailija ei osaa käyttää rahojaan järkevästi. 

t. ero

Vierailija
22/64 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myyn taulujani kankaiden hinnoilla koska ei Suomessa ole tarkoitus tienata tuollaisilla luovilla harrastuksilla. Ihan globaalisti harva niistä leipäänsä saa. Itse maalaan omaksi ilokseni, myymällä saan ostettua uuden pohjan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin älytön aloitus!!!

Kun joku ostaa kirjan tai minkä hyvänsä eduneen, hän saa sen ikiomakseen ja saa tehdä sillä mitä hyvänsö. Hän omistaa sen KOKONAAN.

Vai oletko sitä mieltä, että kun auto tai asunto myydään, joku provikka kuuluu alkuperäiselle tekijälle. Tai maalauksen myynti: taiteilijalle osuus. Jokaisesta kirpparivaatteesta lantti disainerille? Ääliö!

Et edes tee kirjaa (esineenä) itse, kuten taidemaalari trkee maalauksensa. Joku toinen suunnittelee kannen, editoi, taittaa, painaa ja pakkaa sen lastikoihin, ajaa kirjakauppoihin ja myy sen siellä. Ja sen tekstinkin käyt kystannystoimittajan kanssa läpi kokonaan, näin ei ole maalarilla. Esim sinä selkeösti kirjoitat huolimattomasti itse.

Mutta siis taidemaailmasta ulos, ihan jokainen esine on jonkun suunnittelema ja valmistama. Kun kuluttaja ostaa sen, siitä tulee 100% hänen omaisuuttaan. Siitä hän nimenomaan maksaa.

Todella typerä ajattelu.

Vierailija
24/64 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä tulisi varmasti hurjat tulot, jos kirpparin 2€ kirjasta maksettaisiin kirjailijalle joku korvaus :D Verojen jälkeen menisi todennäköisesti miinuksen puolelle. 

Vierailija
25/64 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut,että tonnin kirjoista ei saa vuoden kuluttua penniäkään,ei kun roskiin

Saman huomannut. Itselläni oli vanhoja perinnöksi saatuja kirjoja, osa jopa parisataa vuotta vanhoja. Mutta ei myy edes 20 sentillä vaikka kirjalla olisi ikää enemmän kuin Suomella. Ei auttanut kuin heittää ne pois ja laittaa kierrätykseen koska uudessa asunnossa ei ollut tilaa kirjoille.

Vierailija
26/64 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti myisivätkin kirpparilla! Minä olen pelastanut roskiksista kymmeniä kirjoja; ehjiä, jotka on vain viskattu paperinkeräykseen. Hirveää nähdä kirjojen päätyvän muualle kuin luettavaksi. Luen hieman yli 450 kirjaa vuodessa, suurin osa kirjastosta. Lisäksi näitä löytökirjoja on jo kymmeniä. Osan niistä pidän (5 kirjahyllyä kotona), osa menee erääseen laitokseen aikuisille lukijoille. Laitos on mm. sellainen, josta moni ei edes tiedä, eivätkä he saa juuri koskaan mitään lahjoituksia ja avustuksia. Viimeksi vein sitten kaksi kassillista kirjoja ja kaksi vaatteita. Eivät kummoisia, mutta ehjiä ja korjattuja, pestyjä jne. Sain iloiset kiitokset enkä muuta kaipaakaan.

Vierailija
27/64 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennusmiehenä olen todella surullinen siitä, että ihmiset myyvät talojaan. Kyllä pitäisi minulle tulla siitä korvaus. 

Vierailija
28/64 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roskiinko ne pitäisi sitten heittää?

Ihmisille on niin ylivoimaisen vaikeaa irrottaa sivut kansista ja laitaa sivut paperin keräykseen ja kannet pahvi keräykseen.

Paperinkeräykseen itse asiassa ei saa laittaa paria vuotta vanhempaa paperia. Ei toimi uuden paperin materiaalina sen vanhemmat kuidut. Fakta.

Vierailija
29/64 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä siivoojana olen surullinen, kun siivouksen jälkeen heti sotketaan.😔

Vierailija
30/64 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin juuri Timo Soinin teoksen, Yhden miehen enemmistö, kirjakaupan ale-laarista 2 €. Lohdutukseksi Soinille, en olisi muuten ostanut, mutta kun oli niin halpa ja olihan se ihan luettava, sujuvaa tekstiä.

Vierailija
31/64 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
32/64 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjat on niin out, ettei ne mene kaupaksi edes kirpputorilla. Niitä ei oteta edes kierrätyskeskuksiin, koska niitä on liikaa.

Tämä on niin totta, ei niitä huolita ilmaiseksikaan vaikka mieli tekisi kierrättää. Olen muuttamassa ja juuri hävittänyt kirjoja, repinyt sivut paperinkeräykseen ja kovat kannet sekajätteeseen. Pokkarit menee kansineen paperinkeräykseen. 

Luen tosi paljon, käyn viikoittain kirjastossa. En suostu kuuntelemaan kirjoja, kyllä ne pitää lukea, saa palata vaikka edelliselle sivulle, että mitä siinä olikaan ja pitää nähdä teksti, ne pilkut ja pisteet.

Vierailija
33/64 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut,että tonnin kirjoista ei saa vuoden kuluttua penniäkään,ei kun roskiin

Saman huomannut. Itselläni oli vanhoja perinnöksi saatuja kirjoja, osa jopa parisataa vuotta vanhoja. Mutta ei myy edes 20 sentillä vaikka kirjalla olisi ikää enemmän kuin Suomella. Ei auttanut kuin heittää ne pois ja laittaa kierrätykseen koska uudessa asunnossa ei ollut tilaa kirjoille.

Selkeästi et tiennyt minne myydä tai sitten kirjat olivat huonokuntoisia tai jotai todella geneerisuä. Vanhoilla kirjoilla on keräilijänsä, minkä Googlekertoo heti. Laatu antikvariaatit tuntevat keräilijät ja ostavat sisään sen mukaan, minkä tietövät käyvän kaupaksi.

Vierailija
34/64 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjat on niin out, ettei ne mene kaupaksi edes kirpputorilla. Niitä ei oteta edes kierrätyskeskuksiin, koska niitä on liikaa.

Tämä on niin totta, ei niitä huolita ilmaiseksikaan vaikka mieli tekisi kierrättää. Olen muuttamassa ja juuri hävittänyt kirjoja, repinyt sivut paperinkeräykseen ja kovat kannet sekajätteeseen. Pokkarit menee kansineen paperinkeräykseen. 

Luen tosi paljon, käyn viikoittain kirjastossa. En suostu kuuntelemaan kirjoja, kyllä ne pitää lukea, saa palata vaikka edelliselle sivulle, että mitä siinä olikaan ja pitää nähdä teksti, ne pilkut ja pisteet.

Pilasit ne erät keröyspaperia, jonne kannoit nuo kirjasi. Keräys on vain korkeintaan parivuotiaalle paperille!

Vierailija
35/64 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selkeästi et tiennyt minne myydä tai sitten kirjat olivat huonokuntoisia tai jotai todella geneerisuä. Vanhoilla kirjoilla on keräilijänsä, minkä Googlekertoo heti. Laatu antikvariaatit tuntevat keräilijät ja ostavat sisään sen mukaan, minkä tietövät käyvän kaupaksi.

Jos vanhoille kirjoille olisi keräilijöitä ja kysyntää niin joka viikko ei olisi joku antikvariaatti menossa konkurssiin ja lopettamassa koska kirjat eivät myy.

Vierailija
36/64 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjojen elinkaari on nykyisin hyvin lyhyt, joten jos lukija myy kirjan kirpparilla vaikka vajaa vuosi sen ostamisen jälkeen, uusi ostaja joko ostaa sen kirpparilta tai ei osta ollenkaan, koska ei sitä enää ole kirjakaupoissa. Onko tämä järkevää onkin jo toinen kysymys. Ja kirjailijoiden palkkiot ylipäätään. Kaarina Davis on kertonut, että jos hän saa lukijalta kirjeen, hänen ei kannata vastata siihen, jos lukija on lainannut kirjan kirjastosta. Korvaus siitä lainasta on pienempi kuin postimerkin hinta. Jos lukija on ostanut kirjan, voi jo nippa nappa kannattaa. Tätä luokkaa ne palkkiot ovat. Hän onkin nykyisin omakustannekirjailija, joka voi itse päättää palkkionsa.

Vierailija
37/64 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa itselle turhia kirjoja edes lahjoitettua, joten joudun repimään paperinkeräykseen. Se sattuu.

Vierailija
38/64 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne vanhimmat olivat jotain vanhoja maanviljelyoppaita, sekä yrtti ja luontaislääke kirjoja. Antikvariaatin mukaan sellaisille ei ollut kysyntää kun nykyään on internet ja heillä oli varastot muutenkin täynnä.

Vierailija
39/64 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No heitänkö ne kirjat mieluummin roskiin?

Vierailija
40/64 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ongelmaasi. Varmaan parempi jättää kirjojen ostaminen kokonaan.