Epäonnistunut rahan lainaaminen ystävälle tai parisuhteessa
Tarvitsisin vähän vertaistukea, kun ottaa päähän se, että on tullut hyväksikäytetyksi.
Ystävä on ollut luotettava ja aina joskus lainannut rahaa ja maksanut heti tilipäivänä takaisin. Nyt hän lainasi muuttoonsa vedoten tonnin, käytti minua muuttoapuna ja katosi henkisesti seuraavalla viikolla. Tämä tapahtui syksyllä. Olen saanut takaisin satasen, mutta se on pitänyt nyhtää.
Miten voikaan olla noin paskamaisia ihmisiä. Toisaalta, tiedän, että on paljon paskamaisempiakin, mutta ei ole kuvitellut osuvan omalle kohdalle, etenkään ihmiseltä, johon on täysi luottamus.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse opin jo saamatta takaisin 20e lainaa, että en lainaa kellekkään ilman että on nimet paperissa. Moni on pyytänyt, sanon vaan ettei ole, eikä tule.
Mitä sä niillä nimillä paperissa tekisit? Et mitään. Mulle kävi niin, lainasin muutaman satasen puolitutulle ja sitten hänestä ei mitään kuulunut. Ei ollut mitään keinoa vaatia rahoja vaikka nimi oli paperissa.
Eikö rikosilmoituksellakaan?
Ei ole. Sulla pitäisi olla yritys jonka kautta voit velkoa rahoja takaisin, ei yksityiset ihmiset voi.
Eikö se ole rikos, jos ei maksa lainaa takaisin?
Jos velkaa ei makseta takasin, tai muita lainan ehtoja rikotaan, on mahdollista viimekädessä nostaa kanne riita-asiana, joka pannaan vireille käräjäoikeuden kansliaan toimitettavalla kirjallisella haastehakemuksella. Kun haastehakemus saapuu kansliaan, asia tulee vireille ja sen valmistelu alkaa. Todisteina asiassa saatavistasi toimivat hyvin nettipankin tilisiirrot ja mahdolliset kekustelut. Käräjäoikeuden tuomion jälkeen kaverisi voidaan tuomita maksamaan saatavat. Mikäli kaverisi on edelleen maksuhaluton, on mahdollista kääntyä ulosottomiehen puoleen, jonka perii velan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse opin jo saamatta takaisin 20e lainaa, että en lainaa kellekkään ilman että on nimet paperissa. Moni on pyytänyt, sanon vaan ettei ole, eikä tule.
Mitä sä niillä nimillä paperissa tekisit? Et mitään. Mulle kävi niin, lainasin muutaman satasen puolitutulle ja sitten hänestä ei mitään kuulunut. Ei ollut mitään keinoa vaatia rahoja vaikka nimi oli paperissa.
Ei ole. Sulla pitäisi olla yritys jonka kautta voit velkoa rahoja takaisin, ei yksityiset ihmiset voi.
Mistä sinä olet tällaista keksinyt? Tottakai yksityishenkilö voi periä velkojaan käräjäoikeuden ja ulosoton kautta ihan samalla tavalla kuin yritys. Rikosilmoitusta ei tässä tehdä, vaan käräoikeudesta haetaan velkomustuomio, jonka jälkeen maksun (jos velallinen ei sitä tuomion jälkeenkään maksa) voi viedä ulosottoon.
Yksityishenkilöiden välisissä lainoissa ongelmaksi tulee usein velan todistaminen, mutta jos teillä oli velkakirja tehtynä, niin tuossa ei pitäisi olla ongelmaa. Toki ongelma voi sitten olla se, että jos velallisella ei ole vuosikausiin tuloja eikä myöskään omaisuutta, niin ulosottokaan ei saa perittyä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi saada takaisin,jos on paperi ja siinä riittävät tiedot. Toki summasta riippuu, mitä kannattaa lähteä hakemaan, koska syö hermoja.
Niin no kuka jaksaa haastaa oikeuteen muutamasta satasesta
Jos kysymys ei ole siitä, että lainan saaja on täysin maksukyvytön, niin usein maksuhalukkuutta lisää jo maininta siitä, että vie seuraavaksi asian oikeuteen ja sen jälkeen tarvittaessa ulosottoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi saada takaisin,jos on paperi ja siinä riittävät tiedot. Toki summasta riippuu, mitä kannattaa lähteä hakemaan, koska syö hermoja.
Niin no kuka jaksaa haastaa oikeuteen muutamasta satasesta
Jos kysymys ei ole siitä, että lainan saaja on täysin maksukyvytön, niin usein maksuhalukkuutta lisää jo maininta siitä, että vie seuraavaksi asian oikeuteen ja sen jälkeen tarvittaessa ulosottoon.
Niinpä. Etenkin, jos lainaajalla on edelleen luottotiedot kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Luottamuksen voi menettää vain kerran. Haiskahtaa tahalliselta tempulta.
Minulle on käynyt vastaavasti, ja lopulta kaikkien loputtomasti siirtyneiden lupausten jälkeen koko velka kiistettiin melko mielikuvitukselliseen seikkaan vedoten. Sen jälkeen en ole lainannut kenellekään enempää kuin on varaa menettää.
Tuollainen luottotappio kyllä kismittää sen verran, että jatkaisin perintää vaikkapa ehdottamalla osamaksua. Ihan vaan oman maineensa vuoksi saattaa suostua, jos vihjaa että yhteiset tuttavat saavat asiasta muutoin kuulla.
Meillä ei ole juurikaan yhteisiä tuttuja ja hän on varmaan jo etukäteen varmuuden vuoksi mustamaalannut minut oleellisimmalle. Hänestä ei ole kuulunut mitään joulun jälkeen.
Ap
Mulle kävi vähän samalla tavalla.
Just että alkoi vältellä. Siitä seurasi muuta ikävää. Kalliiksihan se tuli, mutta en lainaa enää kellekään.
Tein sellaiselle kaveriystävälle hänen tilaamansa työn firmani kautta ja lähetin laskun. Hän jätti sen maksamatta. Olin raskaassa elämäntilanteessa itse silloin enkä jaksanut lähteä perimään laskua virallisesti, vaikka oli toki siihen kaikki mahdollisuudet ja kanavat olemassa. Siihen meni se kaveriystävyys. En ole halunnut nähdä häntä sen jälkeen. Summa oli muistaakseni 550 e. Olen melko varma, että hän teki tästä kuitenkin kotitalousvähennyksen, vaikkei ole maksanut mitään.
Erehdyin lainaamaan kaverilleni rahaa. Lupasi maksaa kuukausittain takasin. Yhdessä kuussa ei tullut maksua. Kyselin perään ja tämä kaveri kierteli ja kaarteli kunnes lopulta tunnusti ettei ollut maksanut. Suuttui niin paljon kyselyistä että maksoi koko velan seuraavassa kuussa. Ja sitten hävisi elämästäni, siinä meni 20 vuoden ystävyys. Surettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on käynyt vastaavasti, ja lopulta kaikkien loputtomasti siirtyneiden lupausten jälkeen koko velka kiistettiin melko mielikuvitukselliseen seikkaan vedoten. Sen jälkeen en ole lainannut kenellekään enempää kuin on varaa menettää.
Tuollainen luottotappio kyllä kismittää sen verran, että jatkaisin perintää vaikkapa ehdottamalla osamaksua. Ihan vaan oman maineensa vuoksi saattaa suostua, jos vihjaa että yhteiset tuttavat saavat asiasta muutoin kuulla.
Meillä ei ole juurikaan yhteisiä tuttuja ja hän on varmaan jo etukäteen varmuuden vuoksi mustamaalannut minut oleellisimmalle. Hänestä ei ole kuulunut mitään joulun jälkeen.
Ap
Voi ei! Toi mustamaalaaminenkin kävi myös mulle!
Sain tietää kiertoteitse, että se oli aloittanut sen jo ennen kuin
pyysi lainaa.
Mulle tulee vieläkin paha olo kun muistelen asiaa.
Joo lainailin yhdelle kaverille aikojen kuluessa yhteensä useita satasia ja sitten se teki itsemurhan. En kehdannut kuolinpesältä alkaa vaatimaan takaisin. Jäi ne sitten saamatta. Olen kyllä toivonut että täyttäisi kummituksena minulle lottokupongin jolla voittaisin nuo rahat takaisin, mutta ei oke vielä näin käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Voi ei! Toi mustamaalaaminenkin kävi myös mulle!
Sain tietää kiertoteitse, että se oli aloittanut sen jo ennen kuin
pyysi lainaa.
Mulle tulee vieläkin paha olo kun muistelen asiaa.
Veikkaan, että tässä on jotain samantapaista. Hän käytti minua myös muuten hyväkseen vuosi sitten eli halusi kovasti kaikkia palveluksia ja apua. Luulin, että olemme läheiset ystävät. Tuntuu pahalta.
Ap
Toivottavasti karma kostaa näille rahan "lainaajille" ja menettävät jotain kautta kusettamansa summan monin kertaisena.
Tämä oli jotain ihan käsittämätöntä. Ja sama nainen huijannut edelliseltä mieheltäkin noin 20 000 e.
Erehdyin lainaamaan kaverilleni rahaa. Lupasi maksaa kuukausittain takasin. Yhdessä kuussa ei tullut maksua. Kyselin perään ja tämä kaveri kierteli ja kaarteli kunnes lopulta tunnusti ettei ollut maksanut. Suuttui niin paljon kyselyistä että maksoi koko velan seuraavassa kuussa. Ja sitten hävisi elämästäni, siinä meni 20 vuoden ystävyys. Surettaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli jotain ihan käsittämätöntä. Ja sama nainen huijannut edelliseltä mieheltäkin noin 20 000 e.
Jotkut ottaneet kaikenlaisen kusettamisen ihan elinkeinokseen.
Mäkin tiedän erään naisen, joka käyttää miehiä hyväkseen, tosin pienemmässä mittakaavassa. Ghostasi reilut 17 vuotta sitten, eikä ole akasta sen koommin mitään kuulunut. Hävisi kuin kusi lumeen ja jätti kolme tonnia pystyyn. No, pieni hinta siitä, ettei tarvi olla enää missään tekemisissä. Missä lie vaikuttaa ja etsii uusia uhreja.
Melkoista kohtalon vittuilua joutua tekemisiin moisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ottaneet kaikenlaisen kusettamisen ihan elinkeinokseen.
Mäkin tiedän erään naisen, joka käyttää miehiä hyväkseen, tosin pienemmässä mittakaavassa. Ghostasi reilut 17 vuotta sitten, eikä ole akasta sen koommin mitään kuulunut. Hävisi kuin kusi lumeen ja jätti kolme tonnia pystyyn. No, pieni hinta siitä, ettei tarvi olla enää missään tekemisissä. Missä lie vaikuttaa ja etsii uusia uhreja.
Melkoista kohtalon vittuilua joutua tekemisiin moisten kanssa.
Joo, multa mies"ystävä" huijasi parisuhteessa pari tonnia.
Olisipa kiva tietää, miten nämä lainailijat ilman takaisinmaksua ja muut hyväksikäyttäjät oikeuttavat tämän toiminnan itselleen.
Lapsille ja lastenlapsille lainaan usein muutamia kymppejä mutta eihän niillä useinkaan ole rahaa takaisin maksaa niin etten sitä kovasti odotakaan. Harmittaa ainoastaan se kun on niin pieni eläke etten voi enempää "lainata"..kun joku sitten maksaa takaisin käydään yhdessä vaikka jätskillä kun sain yllättäen rahaa! Kun ne ovat niin mukavia ja avuliaita muuten eivätkä avustaan koskaan palkkaa pyydä. Ehkä kannattaa lainata vaan sen verran minkä on valmis menettämään.
Joo. On käynyt vähän samanlaista. Yksi tuttu alkoi esittää ihastunutta pyytäen parisuhteeseen ja katosi heti saatuaan seksiä pari kertaa. Yksi ystävä alkoi vaikeassa elämäntilanteessaan käyttää palvelijana ja katosi heti, kun sai voimansa yhtään takaisin. Ei voi tajuta tuollaisia tyyppejä ja sinun tapauksessasi vielä puhutaan pitkästä ja tiiviistä ystävyydestä.