Luova ihminen: mitä teet kun ideattyrehtyvät etkä pääse luomistyössä eteenpäin?
Kauanko luova taukonne kestää?
Miten päihitätte tyhjyyden tunteen ja sen epätoivon että "ei tästä kuitenkaan tule mitään"?
Olen kuvataiteilija ja tuota pysähtynyttä ideoiden pohtimista on nyt mennyt puolitoista vuotta. En vaan saa aikaiseksi eikä mikään nyt tunnu miltään.
Olen ihan tyhjä kaikesta innostuksesta ja kunnianhimosta.
Mikä neuvoksi? Punkkua en käytä.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen taidetta 5-6 päivää viikossa. Elän stabiilia perhe-elämää. En matkustele paljon ja illat olen kotona. Miten olen ratkaissut asian?
Ensinnäkin minulla on kaksi työhuonetta, kolmas käytössä kesäisin. Aloitan aamun lähes aina samalla työhuoneella, teen rutiinitöitä käsillä. Tämä on tavallaan rentouttavaa ja herättää aivot. 1-2 tunnin kuluttua siirryn toiselle työhuoneelle. Tämä tila on täynnä virtaa, melkein suoraan kadulta. Välillä jopa pelottaa siinä liikkevat ihmiset. Minulle tulee adrenaliinia, kun olen varuillani. Katson kokoajan ovelle, ettei kukaan kutsumaton tule sisälle. Adrenaliini pitää minut virkeänä, saatan maalata 3 tuntia helposti putkeen. Lisäksi ikkunat ovat auki, minulla on kylmä. Usein syön lounasta vasta kello 14, aamulla juon kahvin. Varuillaan olo, kylmyys ja unohtunut nälkä ovat hyvä yhdistelmä. Kuuntelen musiikkia.
Maalaan virtana. Minulla on 25 keskeneräistä työtä. Yhden valmistuminen vie puoli vuotta. Maalaan päälle, välillä raaputan pintaa pois ja jatkan. Huonoinakin päivinä saan aina aikaiseksi. Koska aikajana on niin pitkä. En stressaa. Kaiken tekemäni voi poistaa, tai maalata uudestasn. Kerrostumia syntyy.Vaihtoehtoisesti kesäisin minulla on luontomainen työhuone. Saan olla rauhassa. Hiljaisuutta ei ole, kun linnut laulavat.
Maalaat. Et tee taidetta. Ne ovat kaksi aivan eri asiaa.
Kyllä teen taidetta. Teen ihan omaa juttua. Maalaaminen on minun välineeni. Minun maalaukseni lähentyvät veistotaidetta.
Tottakai teet taidetta, sinun näköistä taidetta. Hienoa, että olet noin motivoitunut maalaaja :) Älä välitä tyhmistä kommenteista.
Vierailija kirjoitti:
Mahdatko olla yhtä hYvÄ kuin Kata Kärkkäinen?😆🤣
Parempi. Olen matrikkelitaiteilija. Pystyn uusiutumaan jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen taidetta 5-6 päivää viikossa. Elän stabiilia perhe-elämää. En matkustele paljon ja illat olen kotona. Miten olen ratkaissut asian?
Ensinnäkin minulla on kaksi työhuonetta, kolmas käytössä kesäisin. Aloitan aamun lähes aina samalla työhuoneella, teen rutiinitöitä käsillä. Tämä on tavallaan rentouttavaa ja herättää aivot. 1-2 tunnin kuluttua siirryn toiselle työhuoneelle. Tämä tila on täynnä virtaa, melkein suoraan kadulta. Välillä jopa pelottaa siinä liikkevat ihmiset. Minulle tulee adrenaliinia, kun olen varuillani. Katson kokoajan ovelle, ettei kukaan kutsumaton tule sisälle. Adrenaliini pitää minut virkeänä, saatan maalata 3 tuntia helposti putkeen. Lisäksi ikkunat ovat auki, minulla on kylmä. Usein syön lounasta vasta kello 14, aamulla juon kahvin. Varuillaan olo, kylmyys ja unohtunut nälkä ovat hyvä yhdistelmä. Kuuntelen musiikkia.
Maalaan virtana. Minulla on 25 keskeneräistä työtä. Yhden valmistuminen vie puoli vuotta. Maalaan päälle, välillä raaputan pintaa pois ja jatkan. Huonoinakin päivinä saan aina aikaiseksi. Koska aikajana on niin pitkä. En stressaa. Kaiken tekemäni voi poistaa, tai maalata uudestasn. Kerrostumia syntyy.Vaihtoehtoisesti kesäisin minulla on luontomainen työhuone. Saan olla rauhassa. Hiljaisuutta ei ole, kun linnut laulavat.
Maalaat. Et tee taidetta. Ne ovat kaksi aivan eri asiaa.
Kyllä teen taidetta. Teen ihan omaa juttua. Maalaaminen on minun välineeni. Minun maalaukseni lähentyvät veistotaidetta.
Tottakai teet taidetta, sinun näköistä taidetta. Hienoa, että olet noin motivoitunut maalaaja :) Älä välitä tyhmistä kommenteista.
Minä teen sitä 3 tuntia joka päivä ma-pe. Pystyn siihen. Se on jo saavutus. Minua ei kiinnosta, mitä mieltä muut ovat minusta tai tekemisistäni. Olen sen yläpuolella jo. Sisäinen motivaatio on tärkein,
Jos ihmisen ala on joku, ennen pitkää tekee lisää.
Muusikoilla voi olla vuosien taukoja. Pikkuhiljaa tekevät jotain tai kerralla enemmän. Neljän vuoden välein julkaistu albumi aika tavallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luovuus ja ajattelu on aina ollut ylitsetursuavaa sorttia, joten kamppailen toisenlaisten ongelmien kanssa. Jos meinaa saada hommia etenemään niin pitää luoda rutiineja ja käydä heti aamusta työhön. Noita työkuureja ei kuitenkaan jaksa liiaksi, mutta onneksi silloin myös tapahtuu paljon, joten on varaakin vetää lonkkaa ja luovia noin 80 prosenttisesti ajasta.
Nähdäkseni lähes kaikki tykimpi taide on päihteillä marinoitua, joten ihmettelen jos työkalupakki on ammattilaisella näiltä osin tyhjä. Ketään en tietenkään mihinkään kehoita tai yllytä.
Sepä se, minä en käytä päihteitä. Enkä tule käyttämään. Ei se kuitenkaan auta pidemmän päälle. En halua pilata aivojani. Pitää keksiä muita keinoja.
Lisäksi päihteet tekevät ajattelusta mössöä.
Alkoholi turruttaa eikä ole hyvä taiteilupäihde. Lisäksi se on vaarallista ja koukuttavaa. Sen sijaan Yrtti maltillisesti ja harvoin nautittuna saa jumiutuneet neuronit liikkeelle.
Itse en ole luovan alan työntekijä, mutta vanhempani on pyörittänyt media-alan yritystä 34 vuotta.
Hän on sanonut, että välillä on vaan pakko luopua ajatuksesta, että olenpa nyt luova, vaan keskittyä vaan tekemään työtä enemmän tai vähemmän luovana.