Talousostokseni s-ryhmälle 370e/kk, puhelinlasku 20-25e/kk, taloyhtiölaajakaista 12e/kk, kuntosalin kk-maksu 28e/kk, hsl-kausikortti 60e/kk...Voisiko nyt joku selittää että miten minun perustoimeentulotuestani voitaisiin leikata???
370e+25+12+28+60 = 495e
Kuukausittaiset PAKOLLISET kuluni ovat siis 495e kun ruoan hinta on noussut niin älyttömästi viimensen vuoden parin aikana...Perustoimeentulotuena määrä on 555e/kk.
Syön terveellisesti mutta en ökyillen...Ruoan osuus on ehkä 340e/kk, ja loput muita talousostoksia.
Käyn 4 kertaa viikossa kuntosalilla ja treenaan tavoitteellisesti sekä kovaa.
Urheilen myös muuten; Käyn uimassa sekä juoksemassa.
Pakollisten kulujen jälkeen jää siis vain 60e "liikkumavaraa".
Ja ottakaa huomioon että tuossa ei ole vielä mitään ns. ylimääräistä...Ei edes vaatteita, jotka nekin ovat melko pakollisia ostoksia ajoittain.
Puhumattakaan virkistyksestä, jota sitäkin kai saa työttömälläkin olla joskus?
Kaikkia lääkkeitäkään ei saa kelasta korvattuna...
Joten voisitteko laskelmalla nyt kertoa että miten tästä "ruhtinaallisesta" perustoimeentulotuesta olisi muka varaa leikata jotain?
Mielestäni se tarvitsisi ennemminkin korotustua, ruoan hinnan noususta johtuen...
M34
Kommentit (1047)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletko oikeasti että sinulle pitäisi jäädä jotain säästöön vai mikä on ongelma nimi?
Mene töihin niin pystyt säästämään, tekemään kivoja asioita ja elämään kukkaron nyörit löysemmin. Toimeentulotuella pitää pysyä hengessä, ei viettää mukavaa elämää.Mutta entäpä siinä tapauksessa jos toimeentulotuella elääkin mukavaa elämää? Minä olen nauttinut siitä jo vuosia. Pienet menot kuten puhelinlasku ja joku maksukanavapalvelu silloin tällöin yhteensä 25e/kk. Edullinen harrastus (metallinpaljastus) ja ruuat kun tekee itse alusta alkaen itse, niin 100-200e/kk menee niihin. Loput säästöön ja kohti uusia maisemia.
Toimeentulotuen tarkoitus ei ole että sillä eletään vuosia vain koska huvittaa.Eikö itseäsi hävetä?
Jos on kyse yhdestä henkilöstä niin nuo "talousostokset" saa kyllä helposti vähintään puoleen. Kuntosalikorttia ei myöskään tarvita. Ulkokuntosali tai kuminauhajumppa ajaa saman asian. Eikö fillarimatkan päästä löydy kauppoja ja kirjastoa yms. palveluita, vai miksi tarvitaan kuukausilippu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinulla voi mennä työnhakupuheluihin noin paljon rahaa kuussa? Kaikkihan on netissä nykyään. Kuntosali ja bussilippu on ylimääräistä luksusta ja ruokakuluista pystyy aivan varmasti säästämään.
Bussilippu ylimääräistä luksusta??? Täh? Nyt olen aivan ällikällä lyöty.
Millä minä sitten kuljen esim. kuntosalille tai työhaastatteluun? Vanhempia/sisaruksia tapaamaan? Kaverille? Vaatteita ostamaan kun tarve?Vai onko työttömän mielestäsi tarkoitus ainoastaan istua neljän seinän sisällä?
Ap
Työhaastattelun matkakuluihin saa erillistä tukea. Kuntoile kotona. Kävele vaatekauppaan. Ei veronmaksajien tehtävä ole maksaa sun sosiaalisten suhteiden hoitoa.
Kotona ei pysty tekemään samanlaista kehitystä antavaa harjoitusta kuin kuntosalilla...Ei voi edes verrata keskenään.
Millä minä esimerkiksi korvaisin 150kg:lla tehdyn kyykkysarjan kotona?
ap
Tuo on suurin piirtein sama kuin kysyisit, miten saat Elton Johnin musiikin kuulostamaan samalta ilman hänen sadantonnin flyygeliään. Jostainhan sinun pitää mukavuustasostasi tinkiä, ei tuilla ole tarkoitus leveästi elääkään.
Ei kylläkään ole sama asia.
Sama asia olisi kysyä että miten elton john olisi koskaan voinut tulla kuuluisaksi muusikoksi, jos hänen olisi pitänyt soittaa ja treenata vain lusikoilla ja kattiloilla oikeiden instrumenttien sijaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastukset ja sosiaalinen toiminta pitävät yllä mielenterveyttä. Kuntoiluharrastus hyväksi fyysiselle kunnolle. Työssäkäyvät haluaisivat nämä pois työttömiltä?
Masennus, huono fyysinen kunto ja heikko ravitsemus ne vasta yhteiskunnalle maksavatkin. On kaikkien etu, että työtön pystyy pitämään yllä työkykyä työttömyysjaksolla. Terveet ihmiset työllistyvät paremmin.
Moni tukien varassa oleva käy myös töissä, nollatuntisopimuksilla vuokratyövoimana. Osa käy töissä ilman palkkaa (työvoimapoliittiset koulutukset).
Käsittämätöntä tämä empatian puute ihmisillä. Köyhältä halutaan ottaa pois siitä vähästäkin.
Kumpa tietäisit kuinka monella suomalaisella töissäkäyvällä ei ole varaa kuntosalikortteja ostella. Saati sitten, että olisi aikaa käydä siellä kuntosalilla, uimassa ja lenkillä. Jos ap. pystyy treenaamaan tavoitteellisesti, niin sen pitäisi osoittaa, että nyt ei tarvita enää kuntouttamista, vaan aika on pistää mies töihin!
Mihin töihin siis olet minut pistämässä?
Mikä on työnkuvani? Paljonko maksat palkkaa? Työajat?
ap
Suomessa on lähemmäs 2000 siivoojan paikkaa auki. Siinä nyt ensimmäiseksi. Ei siinä vaiheessa,kun toimeentulolta ollaan työllistymässä, ensimmäiseksi kysellä mitään työnkuvaa, palkkaa ja työaikoja!
No näille pitää olla se 3000 e palkkaa ja päivätyö että viitsisi hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
400e ruokakauppaan yhdelle on melkoisesti. Ei yhteiskunnan ole tarkoitus kustantaa sulle saliharjoituksia ja proteiineja mitä ikinä sitten käytätkään lisäravinteina. Tällaiset sun pitää kustantaa ihan itse tai olla menemättä. Toi puhelinlaskukin on melko ruhtinaallinen, itsellä keskiluokkaisena 9e/kk. Toimeentulotuen ei kuulu rahoittaa mitään kivaa, eikä harrastuksia jne. ne kuuluu niiden etuihin, jotka elättää itsensä. Toimeentulo pitäisi olla vain sellainen, että sen kanssa selviää hengissä. On katto päänpäällä, sähköt vesi ja perusruoka. Vaatteet voi ostaa muutamalla eurolla kirpparilta, niin keskiluokkaisetkin tekee.
Tuista pitäisi ensimmäisenä leikata pois kaikki harkinnanvarainen, tuetut lomat jne. On irvokasta esim. kesäisin Lintsillä, kun vieressä jonottaa moni perhe, joka ei taatusti itseään maksanut huvipuistoon. Se on väärin niitä kohtaan, jotka käy töissä, maksaa hirveitä veroja ja säästää jotta itse pääsee Lintsille.
Millaisella liittymällä saat 9e/kk?
Vaihdan itsekin siihen jos se on järkevä, eikä netins käytöstä tule lisälaskua.
Antaisitko tarkemmat tiedot?
ap
Moi-liittymä.
Aloituskysymykseesi vastaus: hyvin voidaan leikata. On oma asiasi, mistä luovut, jotta leikattu tuki riittää perustoimeentuloksesi.
Mikä näistä liittymistä? Mikä nimi sillä?
Olen nyt moi.fi -sivustolla, enkä ainakaan heti löydä 9e maksavaaap
Hahaha, joo, no nyt alkaa selvitä. Ei sinulla noilla spekseillä taida ollakaan asiaa työssäkäyvien joukkoon.
Pärjäile.
Eli tällaista liittymää ei siis ole olemassa? Puhuit puuta heinää?
Halvin jolla voi soittaa näyttäisi olevan 12e/kk, mutta siinä tulee maksua datasta 6 gigan jälkeen.
ap
6 gigaa kuussa riittää asioiden hoitoon vallan mainiosti, ei sillä leffoja tarvitse katsoa.
Juuri eilen puhelin ilmoitti että "varoitus, 19 piste jotain gigaa dataa käytetty"...Siinä siis päällä jotkut automaattiset varoitukset.
En katsele leffoja puhelimella, vaan surffailen yms.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuossa olisi vielä kiristämisen varaa. Turhia kuluja ainakin
-kuntosali -> kuntoa voi hoitaa ilmaiseksikin
-puhelinkulut-> reilusti halvempiakin liittymiä on
-Netti - > miksi maksat netistä kun selkeäasti taloyhtiöliittymä on, se perusnopeus on ihan riittävä normikäyttöön.
-Ruoka. Ruokakuluista selkeämmin voisi nipistää,pienemmälläkin kulutuksella pärjää.
Eli "pakolliset" kulusi EIVÄT olleet pakollisia kuluja vaan sisälsi jo niitä "virkistymismenoja".
Poistoon joutaa tämäkin spämmialoitus.
-Ei ole halvempaa liitttymää, eikä enää edes samanhintaista. Olen kyllä kysellyt. Minulla siis 4g rajaton, joka 19e/kk. Halvempi perusmaksullinen tietysti olisi, mutta sitten siinä nostaisi netin käyttö ja puhelut laskun yli nykyisen.
Irtisano sitten se taloyhtiön netti, mihin sinä kahta nettiliittymää tarvitset?
Minulla on pöytätietokone kotona.
Lisäksi televisio tarvitsee yhteyttä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyt urheilemaan tavoitteellisesti ja olet 34-vuotias mies, niin se on hämmentävää, miksi ihmeessä et ole töissä. Ei pitäisi olla kiinni ainakaan mistään masennuksesta, huonosta fyysisestä kunnosta. Jos pystyt käymään neljä kertaa viikossa kuntosalilla + uimassa ja juoksemassa, niin miksi ihmeessä et ole töissä? Olen siis sitä mieltä, että juuri sinun toimeentulotuesta voitaisiin leikata 100%:ia ja sinut pitäisi työllistää. On paljon hommia, johon riittää, että henkilöllä on tuollainen fyysinen kunto.
Siksi koska töihin ei "mennä", vaan haetaan ja toivotaan valituksi tulemista.
Minua ei ole valittu. Niin yksinkertaista se on.
Työnantajia varmaan pelottaa pitkäaikaistyöttömyys.
ap
No tee sitten jotain sen eteen, että ainut valittaisiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuossa olisi vielä kiristämisen varaa. Turhia kuluja ainakin
-kuntosali -> kuntoa voi hoitaa ilmaiseksikin
-puhelinkulut-> reilusti halvempiakin liittymiä on
-Netti - > miksi maksat netistä kun selkeäasti taloyhtiöliittymä on, se perusnopeus on ihan riittävä normikäyttöön.
-Ruoka. Ruokakuluista selkeämmin voisi nipistää,pienemmälläkin kulutuksella pärjää.
Eli "pakolliset" kulusi EIVÄT olleet pakollisia kuluja vaan sisälsi jo niitä "virkistymismenoja".
Poistoon joutaa tämäkin spämmialoitus.
-Ei ole halvempaa liitttymää, eikä enää edes samanhintaista. Olen kyllä kysellyt. Minulla siis 4g rajaton, joka 19e/kk. Halvempi perusmaksullinen tietysti olisi, mutta sitten siinä nostaisi netin käyttö ja puhelut laskun yli nykyisen.
Irtisano sitten se taloyhtiön netti, mihin sinä kahta nettiliittymää tarvitset?
Minulla on pöytätietokone kotona.
Lisäksi televisio tarvitsee yhteyttä.ap
Ei televisio tarvitse mitään nettiyhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntosalikortti ihan turhaa, siitä voi leikata.
Pääasiallinen harrastukseni ja henkireikäni, lisäksi olen jo kovassa kunnossa jota täytyy ylläpitää salitreenilla. Lisäksi kehitystä tulee edelleen.
Käyn jo halvimmalla mahdollisella kaupungin salilla.Ap
Tiedätkö mitä varten minun (ja varmasti monen muunkin) täytyy pitää lihaskuntoa ja liikkuvuutta yllä? Sen takia, että jaksan tehdä työtäni ja että selviän työstäni rikkomatta itseäni. Mitä varten sinä treenaat? Että näyttäisit hyvältä peilissä? Mene nyt hyvä mies töihin! Sun kaltaisille hyväkuntoisille ukoille olisi kyllä käyttöä monessa.
N44
Mihin töihin siis olet voin nyt mennä?
ap
Salitreenin voi korvata kotitreenillä oman kehon painoa vastaan. Bussimatkat voi muuttaa hyötyliikunnaksi. Jos et ole töissä, ei sinulla varmaan ole kiire, joten voit kävellä vaikka parinkin tunnin matkan. Sinulla on kaiketi myös aikaa miettiä edullisemmat ruokaostokset.
Vierailija kirjoitti:
Käyn töissä ja mulla on varaa käyttää kuussa ruokaan 200-250 e. Ei ole varaa kuntosaliin tai HSL:ään vaan kuljen pyörällä.
Niin kauan kun työssäkäyvällä ei ole näihin varaa, en vuodata kyyneliä kotona makaavan puolesta.
Jos noin vähän rahaa jää käteen palkasta, oot ehkä oikeutettu toimeentulotukeen. Taisit kuitenkin liioitella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletko oikeasti että sinulle pitäisi jäädä jotain säästöön vai mikä on ongelma nimi?
Mene töihin niin pystyt säästämään, tekemään kivoja asioita ja elämään kukkaron nyörit löysemmin. Toimeentulotuella pitää pysyä hengessä, ei viettää mukavaa elämää.Mutta entäpä siinä tapauksessa jos toimeentulotuella elääkin mukavaa elämää? Minä olen nauttinut siitä jo vuosia. Pienet menot kuten puhelinlasku ja joku maksukanavapalvelu silloin tällöin yhteensä 25e/kk. Edullinen harrastus (metallinpaljastus) ja ruuat kun tekee itse alusta alkaen itse, niin 100-200e/kk menee niihin. Loput säästöön ja kohti uusia maisemia.
Toimeentulotuen tarkoitus ei ole että sillä eletään vuosia vain koska huvittaa.Eikö itseäsi hävetä?
en ole tuo kommentoija mutta ihnwtteken eikö yrittäjiä jotka tekevät työtä pimeästi,hävetä? tuttavani on Kampaaja ja tienaa pimeästi n 1000 e kk näin on tehnyt jo vuosia...tutut menee liikkeeseen sulkemisajan jälkeen. onko se ok? Miksi vain tuilka eläjän olisi " syytä hävetö"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
400e ruokakauppaan yhdelle on melkoisesti. Ei yhteiskunnan ole tarkoitus kustantaa sulle saliharjoituksia ja proteiineja mitä ikinä sitten käytätkään lisäravinteina. Tällaiset sun pitää kustantaa ihan itse tai olla menemättä. Toi puhelinlaskukin on melko ruhtinaallinen, itsellä keskiluokkaisena 9e/kk. Toimeentulotuen ei kuulu rahoittaa mitään kivaa, eikä harrastuksia jne. ne kuuluu niiden etuihin, jotka elättää itsensä. Toimeentulo pitäisi olla vain sellainen, että sen kanssa selviää hengissä. On katto päänpäällä, sähköt vesi ja perusruoka. Vaatteet voi ostaa muutamalla eurolla kirpparilta, niin keskiluokkaisetkin tekee.
Tuista pitäisi ensimmäisenä leikata pois kaikki harkinnanvarainen, tuetut lomat jne. On irvokasta esim. kesäisin Lintsillä, kun vieressä jonottaa moni perhe, joka ei taatusti itseään maksanut huvipuistoon. Se on väärin niitä kohtaan, jotka käy töissä, maksaa hirveitä veroja ja säästää jotta itse pääsee Lintsille.
ap
Moi-liittymä.
Aloituskysymykseesi vastaus: hyvin voidaan leikata. On oma asiasi, mistä luovut, jotta leikattu tuki riittää perustoimeentuloksesi.
Hahaha, joo, no nyt alkaa selvitä. Ei sinulla noilla spekseillä taida ollakaan asiaa työssäkäyvien joukkoon.
Pärjäile.
Halvin jolla voi soittaa näyttäisi olevan 12e/kk, mutta siinä tulee maksua datasta 6 gigan jälkeen.
ap
6 gigaa kuussa riittää asioiden hoitoon vallan mainiosti, ei sillä leffoja tarvitse katsoa.
Juuri eilen puhelin ilmoitti että "varoitus, 19 piste jotain gigaa dataa käytetty"...Siinä siis päällä jotkut automaattiset varoitukset.
En katsele leffoja puhelimella, vaan surffailen yms.ap
Vauva -palstailet tuntikausia päivässä 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastukset ja sosiaalinen toiminta pitävät yllä mielenterveyttä. Kuntoiluharrastus hyväksi fyysiselle kunnolle. Työssäkäyvät haluaisivat nämä pois työttömiltä?
Masennus, huono fyysinen kunto ja heikko ravitsemus ne vasta yhteiskunnalle maksavatkin. On kaikkien etu, että työtön pystyy pitämään yllä työkykyä työttömyysjaksolla. Terveet ihmiset työllistyvät paremmin.
Moni tukien varassa oleva käy myös töissä, nollatuntisopimuksilla vuokratyövoimana. Osa käy töissä ilman palkkaa (työvoimapoliittiset koulutukset).
Käsittämätöntä tämä empatian puute ihmisillä. Köyhältä halutaan ottaa pois siitä vähästäkin.
Kumpa tietäisit kuinka monella suomalaisella töissäkäyvällä ei ole varaa kuntosalikortteja ostella. Saati sitten, että olisi aikaa käydä siellä kuntosalilla, uimassa ja lenkillä. Jos ap. pystyy treenaamaan tavoitteellisesti, niin sen pitäisi osoittaa, että nyt ei tarvita enää kuntouttamista, vaan aika on pistää mies töihin!
Mihin töihin siis olet minut pistämässä?
ap
Suomessa on lähemmäs 2000 siivoojan paikkaa auki. Siinä nyt ensimmäiseksi. Ei siinä vaiheessa,kun toimeentulolta ollaan työllistymässä, ensimmäiseksi kysellä mitään työnkuvaa, palkkaa ja työaikoja!
Näihinkään ei "mennä", vaan haetaan ja vaaditaan kaikenlaisia pätevyyksiä sekä kokemusta.
ap
Mene töihin mätisäkki loinen. Mikä velvollisuus meillä on elättää sinun makaamisesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ei ole töitä.
Ihan jos olet perussiisti ja osaat käytttäytyä saat heti töitä ravintoloista tai kaupoista.
Jos ei olisi toimeentulotukea, tuskin kuolisit nälkään vasn menisit töihin.
Ei saa palkata jos ei ole hygieniapassia ja työturvallisuuskorttia.
Ei kuule mitään työturvallisuuskorttia tarvita ja hygieniapassi maksaa muutaman kympin .Ai niin, nehän olikin tekosyitä taas ettei vaan tarvitse hakea töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyt urheilemaan tavoitteellisesti ja olet 34-vuotias mies, niin se on hämmentävää, miksi ihmeessä et ole töissä. Ei pitäisi olla kiinni ainakaan mistään masennuksesta, huonosta fyysisestä kunnosta. Jos pystyt käymään neljä kertaa viikossa kuntosalilla + uimassa ja juoksemassa, niin miksi ihmeessä et ole töissä? Olen siis sitä mieltä, että juuri sinun toimeentulotuesta voitaisiin leikata 100%:ia ja sinut pitäisi työllistää. On paljon hommia, johon riittää, että henkilöllä on tuollainen fyysinen kunto.
Siksi koska töihin ei "mennä", vaan haetaan ja toivotaan valituksi tulemista.
Minua ei ole valittu. Niin yksinkertaista se on.
Työnantajia varmaan pelottaa pitkäaikaistyöttömyys.
ap
No tee sitten jotain sen eteen, että ainut valittaisiin!
No daa? Taidat olla varsinainen älykkö.
ap
Ap mikset vaan mene töihin?
Ei meidän kuulu maksaa sun treenaamista.
Ketuttaa maksaa sun kuluja kun itekin voisit tienata rahaa
Jos haluat elää leveämmin, tienaa ite käyttörahasi.
Mulle sopii hyvin että sulta leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Moi-liittymä.
Pärjäile.
ap
En katsele leffoja puhelimella, vaan surffailen yms.ap
Vauva -palstailet tuntikausia päivässä 🙄
Olen tehnyt tässä koko ketjun ajan muita askareita, ja välillä käyn vastailemassa kun "lepään"
ap