Tuletteko muut 40+ ikäiset jo raihnaiseksi suursiivouksesta?
Siivosin toissapäivänä mökillä 9 tuntia (välissä kyllä istuin sen ajan että söin, ja join kahvit paristi).
Siivoukseen kuului myös piharakennuksen siivousta, kannoin tynnyreitä yms painavaa, ja olin koko päivän jalkojen päällä liikkeellä, paikasta toiseen kulkien.
Illalla särki nilkkoja, jalkapohjia ja polvia.
Seuraavana päivänä eli eilen piti jatkaa siivousta kotona, siivosin 4 tuntia, vaihdoin järjestystä eli kannoin huonekaluja eri paikkoihin, imuroin, luuttusin, kontaten pesin vessanlattiat, järjestelin jne...
Vaikka loppupäivän vain istuskelin sohvalla, niin illalla sänkyyn päästyäni jalkapohjia, nilkkoja ja polvia kihelmöi särystä varmaan tunnin, ennenkuin rauhoittuivat.
Ja tänään on polvet olleet kipuilevat jo heti herättyä. Olokin flunssainen, pieni päänsärky ja tukkoinen olo. Tiedän, että johtunee vaan noista siivouksista.
Mutta siis, olenko jotenkin poikkeuksellisen huonokuntoinen nelikymppinen, vai tuleeko teille muillekin jo tällaisista parin päivän suursiivouksista tällaisia oireita kehoon...?
Kommentit (33)
En usko. Sen sijaan jos istun vaikka puoli päivää, raajat tulevat kipeiksi.
Mulla väheni tai oikeastaan loppui sohvien nostelu imuroidessa 45-46 vuotiaana. Urheilin töissä liian painavia kannettavaa kerralla niin tuli tenniskyynärpäät. Ruukasin toisella kädellä nostaa yhdestä päästä niin sai imuroitua sen alta. Lisänä jokin etenevä nivelkipu että on tämä vanheneminen niin hauskaa. Pelinä minkä uuden vaivan saat seuraavaksi?
Mökillä varsinkin olen aika poikki kaikesta työstä. Ja minulla on muuten ihan hyvä kunto, edelleen pelaan raskasta joukkuelajia jne. Mutta tuo kaikenlainen kurottelu ja jalkojen päällä olo kyllä verottaa.
Mulle olis tullut varmaan raihnainen olo tuollaisesta urakasta parikymppisenä. Tosin olin silloin huonokuntoinen, laiha ja lihakseton sohvaperuna.
Nyt yli 40 vee teen fyysisesti erittäin raskasta kotisaraanhoidon työtä lähihoitajana ja kunto huipussaan. En kuitenkaan tiedä mitä tapahtuisi, jos tekisin yllättäen täysin erilaisia lihasryhmiä käyttäen suursiivouksen. Ehkä keho reaktoisi samaan tapaan kuin ensimmäisellä kuntosalikerralla ja kipeytyisi sen seurauksena.
Ylipäätänsä tällä palstalla vellova jatkuva ketjujen virta, joissa nelikymppiset voivottelevat vanhuuttaa ja vaivaisuuttaan tuntuu hieman omtuiselta. Voi tietysti johtua myös siitä, että elän jossain omassa hyväkuntoisten keski-ikäisten kuplassa.
Myyräkuumeen itämisaika on 2 - 4 viikkoa (jossain mainitaan jopa 6 vkoa), ja siis kun siivosin mökillä toissapäivänä, ei tämä oireilu mitään myyräkuumetta ole 😅
Eikä mulla siis ole ees kuumetta. Päätä särkee hieman (nivelien ohella) ja tukkoinen olo vain.
Ap
Sekin voi selittää jos olet hengitellyt pölyistä ilmaa. En tiedä asutko alueella missä vaivaa katupöly mutta itse ainakin huomaan katupölytilanteen ollessa pahimmillaan oloni tukkoiseksi ja voinnin selvästi huonommaksi kuin muutoin.
Vierailija kirjoitti:
Ootpa ahkera. Ite siivoon nykyisin ehkä kaks tuntia kerrallaan. Sängynaluset on pahat.
Mut oonki jo 62. Laiska liikkumaan. Aiemmin keväällä sain lenkkeilyinnon. Nyt istuskelen tuolissa kuunnellen lintuja
Näköjään sängynjalkoihin voi kiinnittää pyörät, niin ei tarvitse kompuroida:
https://hkttalvitie.fi/tuote/pyorasarja-sankyyn/
https://www.coolpriser.fi/shop/sangyn-jalat-micel-2006775p.html?gclid=C…
Hierojalle palkkioksi, tai ostaa oikein kunnon hierontalaitteen, ja jalkoja voi itsekin hieroa.
Olen 50. Ylläpidän siivousta joka pv niin suursiivouksia ei tarvitse koskaan tehdä. Ja tavaraa meillä on erittäin vähän
Kuulostaa rankalta, olisin varmaan tullut tuollaisesta 9 h raivosiivouksesta kipeäksi nuorempanakin.
En koskaan suursiivoa, teen juttuja ohikulkiessani, kun tulee nieleen ja tuntuu olevan hyvä hetki, yhtenä päivänä lattiat, toisena vessat jne.
Yksi suuria oivalluksia on, ettei tarvitse vetää itseään piippuun. Jaan töitä pienempiin eriin ja/tai tingin tavoitteista.
T. 57v
No kyllä tulisi raihnainen olo, enkä edes jaksa noin pitkiä siivousrupeamia. Mutta ap jos sulla tulee kovin kipeä olo ja nousee kuumettakin, niin tiedoksi jotkut on saaneet myyräkuumeen mökin siivoiluista. Hyvä vaan olla tietoinen semmoisestakin mahdollisuudesta.