Millaiset ihmiset käy museoissa?
Olen aina miettinyt tätä. mielestäni ehkä tylsimpiä keinoja viettää vapaa-aikaa. Olen käynyt vain ryhmämatkoilla kun kuulunut järjestettyyn ohjelmaan tai omilla matkoilla jos olen odottanut esim junaa/lentoa eikä muuta tekemistä.
Kommentit (56)
Minä ainakin. Koska olen kiinnostunut asioista.
Miten kukaan voi sanoa, että kaikki museot ovat tylsiä?
Museoita on ihan kaikilta aloilta: taide, lelu, sirkus, historia, luonnontiede, teatteri, tekniikka, eläimet, pitsi, seksi... Jopa Suomessa on monenlaisia museoita.
Ap ei ilmeisesti koe mitään kiinnostavaksi. Outoa.
Berliinin Neues Museum ja se kuuluisa Nefertitin rintakuva on jäänyt mieleen, enkä varmaan ikinä unohda sen kauneutta. Sitä kauneutta ei saa vangittua kuviin.
Ei tuollaista kauneutta nykyisin näe. Ilmeisesti nykyin ei joko osata tai sitten ei kustannussyistä pystytä tekemään noita entisajan käsittämättömän kauniita esineitä, puhumattakaan rakennuksista.
Näyttelyistä upea on ollut myös Tanskassa Aarhusissa Moesgaard museossa vieraillut erikoisnäyttely kiinalaiset terrakottasotilaat. Ja tietenkin heidän kuuluisa suomuumio rautakaudelta, Grauballe man, joskin Silkeborgin museon Tollundin mies on oma suosikkini. Kyllä siihen hiljentyy, suree ja miettii, mikä on ollut hänen kohtalonsa. Hän on niin rauhallisen näköinen, jotain niin elävää hänessä on. Aivan kuin nukkuisi.
Mä rakastan museoita. Ylläolevat museot on sellaisia, mitkä ehkä kiinnostaisi myös ihmisiä, jotka eivät tavallisesti museoissa liiku ja siksi otin ne esiin.
Minä käyn mielelläni. Rakastan katsella vanhaa taidetta, mutta myös uudempaa. Olen aina pitänyt historiasta, joten myös pienet kotiseutumuseot vanhoine kodin tarvikkeineen ja työkaluineen ovat mielestäni kiinnostavia. Joskus asuimme vuoden Lontoossa, minulla oli lauantain aamupäivät omaa aikaa. Sen oman ajan vietin yleensä jossain museossa. Ja siellähän niitä riittää.
Viimeksi kävimme Tampereella Vapriikissa, sieltä ei miestä ja poikaa meinaa saada pois, jos he löytävät tiensä pelimuseon puolelle.
T : Onnellinen museokortin käyttäjä
Tylsät. Olisi todellinen turn off jos mies kertoisi käyvänsä museoissa. N34
Vierailija kirjoitti:
Berliinin Neues Museum ja se kuuluisa Nefertitin rintakuva on jäänyt mieleen, enkä varmaan ikinä unohda sen kauneutta. Sitä kauneutta ei saa vangittua kuviin.
Ei tuollaista kauneutta nykyisin näe. Ilmeisesti nykyin ei joko osata tai sitten ei kustannussyistä pystytä tekemään noita entisajan käsittämättömän kauniita esineitä, puhumattakaan rakennuksista.
Näyttelyistä upea on ollut myös Tanskassa Aarhusissa Moesgaard museossa vieraillut erikoisnäyttely kiinalaiset terrakottasotilaat. Ja tietenkin heidän kuuluisa suomuumio rautakaudelta, Grauballe man, joskin Silkeborgin museon Tollundin mies on oma suosikkini. Kyllä siihen hiljentyy, suree ja miettii, mikä on ollut hänen kohtalonsa. Hän on niin rauhallisen näköinen, jotain niin elävää hänessä on. Aivan kuin nukkuisi.
Mä rakastan museoita. Ylläolevat museot on sellaisia, mitkä ehkä kiinnostaisi myös ihmisiä, jotka eivät tavallisesti museoissa liiku ja siksi otin ne esiin.
Kiitos vinkeistä. Tukholman Wasa-museo on myös aikamoinen elämys.
Kulttuurista ja /tai historiasta kiinnostuneet?
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään jos ei itselle maistu. En vaan tiedä miksi pitää lytätä jos se jollekin toiselle on mieleinen ajanviete. Kaikki eivät esim. perusta "rantalomista" vaan mielummin kiertävät historiallisia paikkoja ja/tai museoita.
Ja itse en tajua, miksi jotkut olettavat, että rantalomailu ja museot jotenkin sulkevat toisensa pois. Useimmat tuntemistani ihmisistä harrastavat molempia.
Minä tykkäsin jo lapsena käydä museoissa. Ovat todella kiinnostavia.
Osa voisi jättää museon historiaan ja ottaa tilalle paremmin kuvaavan termin jotta olisi houkuttelevampi.
AP on perusjuntti persu ei ymmärrä mistään mitään.
Työkaveri oli vuosia sitten järkyttynyt, kun ehdotin museokäyntä. Hän olisi halunnut mennä juomaan kaljaa terassille. Kävimme ensin museossa ja istuimme sen jälkeen terassilla. Hän joi kaljansa ja minä todennäköisesti jonkin virvoitusjuoman.
Olen lapsesta lähtien pitänyt museoista, koska äiti vei meitä museoihin, konsertteihin ja näyttelyihin.
Kaljaterasseja vierastan örvelöiden vuoksi.
Nykyään nuorisokin on museoista kiinnostunut, tästä oli lehtijuttu parisen viikkoa sitten.
Millainen? Ei voida sanoa olevan mitään stereotyyppiä. Museoitakin on monenlaisia.
Jos sua ei kiinnosta, se on sun oma asias. Se, ettet sinä näe museokäynneissä järkeä, ei tee niistä jotka museoissa käyvät, sua tyhmemmiksi.
Mopomuseo, ilmailumuseo, sotatieteellinen museo, taidemuseo, eläinmuseo, käsityömuseo, automuseo, postimuseo, elektroniikkamuseo, pelimuseo, museolaiva, valokuvataiteen museo, viikinkimuseo...
Toki susällöllinen anti on rikkaampaa, jos hankkii esim kirjallisuuden kautta lisätietoa....
Olen utelias. Mielikuvitus ei riitä näkemään asioita ja esineitä samalla tavalla pelkillä kuvitelmilla. Esim. viuhkamuseo oli hauskaa vaihtelua turistirysän keskellä.
Oppiminen vain on tehokkaampaa kun itse on paikan päällä. Mutta erilaisia tyylejähän siinäkin on, enkä minä ole mikään sanomaan toisen kokemusten laadusta mitään erityistä.
Koska olen kiinnostunut historiasta.
Mielestäni ihmiset jotka eivät arvosta historiaa ovat tyhjäpäitä.
Varsinkin kuvataidetta esittävissä museoissa mielenkiintoa lisää, jos ymmärtää jotain taidehistoriasta tai esim. raamatusta. Taiteessa on paljon symboliikkaa, mikä ei aukea helposti. Opastetut kierrokset ovat tästä syystä hyviä. Kuulee tarinoita ja kiinnostavia yksityiskohtia.
Itse tykkään katsoa esim. siveltimen käyttöä, miten taidokkaasti sametit ja silkit onkaan maalattu. Itse en osaa maalata saati piirtää.
Nykytaidemuseot puolestaan vaativat avointa mieltä, aina en tajua teoksia, mutta onhan sekin kiinnostavaa, miten muiden ihmisten mieli liikkuu. Olivathan impressionistitkin aikanaan uuden tyylin raivaajia. Taide liittyy laajempaan maailman historiaan.
Viimeksi kävin museossa Lontoossa kun piti päästä paskalle, ihan siistit vessat oli. En muista mikä museo, siinä Shakespear teatterin lähellä.
Museoissa käyvät museoikäiset ihmiset, ne ikäloput fossiilit.
Hmm, minä tykkään museoista, etenkin taidemuseot ja käyn kaupunkini taidemuseossa melko usein. Rakastan taidetta, oli se sitten klassista tai nykytaidetta, käyn silti katsomassa ja joskus voi nähdä varsin mielenkiintoisiakin töitä siellä, mutta makunsa kullakin.
Museot on hieno kokemus.