Huolettaa päiväkodin arviointikeskustelu
Arviointikeskustelu tulossa ja hieman pelottaa että mitä sieltä tulee. Negatiivista kommenttia on kuulunut tasan kerran kun olen kuulumisia haettaessa kysynyt, mutta päiväkodin aikuiset vastaavat oudosti "ei mitään" kysyttäessä miten on päivä mennyt. Ilmeisesti kertoisivat vain puutelistan, mikä on hieman outoa, sillä päiväkodin alkaessa osattiin välillä kehuakin. Nyt sitten on "ei mitään" -päiviä päiväkodissa. Odotan, että arviointikeskustelussa se sitten läväytetään että mistä kenkä puristaa. Kokemuksia?
Kommentit (19)
Kannattaa olla mahdollisimman mielin kielin, jotta ne eivät tee lasua.
Ehditäänkö jossain päiväkodissa muka vielä pitää arviointikeskusteluita? Meillä ei ole ollut kummallakaan päiväkoti-ikäisellä vuoteen minkäänlaista keskustelua.
Näitä keskusteluja on myös myöhemmin koulussa. Ne ovat ihan hyvä paikka jutella kaikesta mitä nyt tulee mieleen. Ei kannata huolestua jos tulee jotain negatiivista kommenttia. Ajattele sellaiset pikemmin asioina joita kannattaa harjoitella lapsen kanssa.
Kannattaa mennä avoimin mielin ja oikeasti kuunnella, mitä lapsesta kerrotaan. Vanhemmat eivät usein näe lastaan isommassa ryhmässä ja heidän toimintaa erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa. Päiväkoti-iässä on vielä mahdollisuus vaikuttaa näihin taitoihin ennen koulua. Ei siellä vanhempia ole tarkoitus arvostella.
Varhaiskasvatuksessa ei koulun tavoin arvioida lapsia, koska siellä ei ole mitään tarkkoja oppimistavoitteitakaan. Keskustelu on yhteistyön pohja, jossa voidaan toki asettaa lapselle omia tavoitteita (kuivaksi oppiminen, kaveritaidot jne.), mutta mitään "noottia" sieltä ei pitäisi tulla.
No jos lapsella on haasteita, niin odotahan vaan millaisia keskusteluja koulu tarjoaa. Tulee vielä päiväkotia ikävä.
Minkälaista negatiivista palautetta saatte? Mitä haasteita lapsellasi on päiväkodissa?
Mitä tuo "ei mitään" tarkoittaa? Eivätkö kerro mitään päivästä vai? Kyllä aina pitää vähintään kertoa, mitä tänään on tehty, syöty ja onko nukuttu yms.
Vai kysytkö niiden peruskuulumisten lisäksi, miten on mennyt ja he vastaavat, ettei mitään ole ollut, viitaten niihin normaalihaasteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatuksessa ei koulun tavoin arvioida lapsia, koska siellä ei ole mitään tarkkoja oppimistavoitteitakaan. Keskustelu on yhteistyön pohja, jossa voidaan toki asettaa lapselle omia tavoitteita (kuivaksi oppiminen, kaveritaidot jne.), mutta mitään "noottia" sieltä ei pitäisi tulla.
Meneekö sinulla nyt tässä sekaisin päivähoito ja varhaiskasvatus? Päivähoitossa ei tosiaan ollut mitään sen kummempia tavoitteita. Varhaiskasvatuksessa sen sijaan on ihan lukujärjestys siitä, että mitä taitoja minäkin päivänä opetellaan. Tunnetaidot, sosiaaliset, taidot, hienomotoriset taidot, karkeamotoriset taidot, musikaaliset taidot yms. Lisäksi ryhmällä yleensä ja jokaisella lapsella erikseen on omat varhaiskasvatussuunnitelmat joiden pohjalta kunkin varhaiskasvatus toteutetaan.
Jos lapsen kehityksessä on jotakin mikä mietityttää ns alan ammattilaisia joilla tietotaitoa lukuisista lapsista ja käytännön arjesta niin varmaankin otat sen "huolen" avoimesti vastaan? Ajattelevat lapsesi parasta ja mm sitä, että koulutaipaleen aloitus sujuisi mahdollisimman hyvin, ilman sen kummempia lisähaasteita/vaikeuksia!
Ja se, että sanovat päivän päätteeksi vain "ei mitään" ei ole ok, ihmettelen miksi olet sen toistuvasti "vain ottanut vastaan" ja hyväksynyt..
T. Alalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatuksessa ei koulun tavoin arvioida lapsia, koska siellä ei ole mitään tarkkoja oppimistavoitteitakaan. Keskustelu on yhteistyön pohja, jossa voidaan toki asettaa lapselle omia tavoitteita (kuivaksi oppiminen, kaveritaidot jne.), mutta mitään "noottia" sieltä ei pitäisi tulla.
Meneekö sinulla nyt tässä sekaisin päivähoito ja varhaiskasvatus? Päivähoitossa ei tosiaan ollut mitään sen kummempia tavoitteita. Varhaiskasvatuksessa sen sijaan on ihan lukujärjestys siitä, että mitä taitoja minäkin päivänä opetellaan. Tunnetaidot, sosiaaliset, taidot, hienomotoriset taidot, karkeamotoriset taidot, musikaaliset taidot yms. Lisäksi ryhmällä yleensä ja jokaisella lapsella erikseen on omat varhaiskasvatussuunnitelmat joiden pohjalta kunkin varhaiskasvatus toteutetaan.
Varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa ei ole lapselle oppimistavoitteita vaan henkilökunnan toiminnalle tavoitteita.
Mutta se ei tarkoita suinkaan sitä, että lapsen haasteista ei puhuttaisi ja ohjattaisi erilaisiin arvioihin. Mutta jos vanhempi kaikesta kieltäytyy, niin varhaiskasvatuksessa sille ei mitään voida tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos vanhempi kaikesta kieltäytyy, niin varhaiskasvatuksessa sille ei mitään voida tehdä.
Jos herää huoli, niin lastensuojelulain mukaisesti varhaiskasvattajalla on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatuksessa ei koulun tavoin arvioida lapsia, koska siellä ei ole mitään tarkkoja oppimistavoitteitakaan. Keskustelu on yhteistyön pohja, jossa voidaan toki asettaa lapselle omia tavoitteita (kuivaksi oppiminen, kaveritaidot jne.), mutta mitään "noottia" sieltä ei pitäisi tulla.
Meneekö sinulla nyt tässä sekaisin päivähoito ja varhaiskasvatus? Päivähoitossa ei tosiaan ollut mitään sen kummempia tavoitteita. Varhaiskasvatuksessa sen sijaan on ihan lukujärjestys siitä, että mitä taitoja minäkin päivänä opetellaan. Tunnetaidot, sosiaaliset, taidot, hienomotoriset taidot, karkeamotoriset taidot, musikaaliset taidot yms. Lisäksi ryhmällä yleensä ja jokaisella lapsella erikseen on omat varhaiskasvatussuunnitelmat joiden pohjalta kunkin varhaiskasvatus toteutetaan.
Hohhoijaa. Kyllä on taas ollut jollain virkamiehellä tekemisen puutetta ja koetettu tästäkin asiasta tehdä niin supertärkeää ja byrokraattista.
Lapset ovat hoidossa ja leikkimässä päivän siellä tarhassa. Kunhan joku vähän katsoo, etteivät satuta itseään ja saavat ruokaa, niin se riittää. Ei sinne nyt hyvänen aika pikkulapsille pidä alkaa mitään suunnitelmia väsäilemään :D
Jos keskustelu on negatiivinen, pikkumainen ja syyllistävä, kertoo se lähinnä toiminnan laadusta (sen puutteesta) siinä päiväkotiryhmässä.
Luultavasti vaihtuvat sijaiset hädin tuskin tietää lapsesi nimen ja ne ei muista kuka on kuka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos vanhempi kaikesta kieltäytyy, niin varhaiskasvatuksessa sille ei mitään voida tehdä.
Jos herää huoli, niin lastensuojelulain mukaisesti varhaiskasvattajalla on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus.
Riippuu paikasta, mutta
Jos on huoli, että vanhempien kaltoinkohtelu tai välinpitämättömyys aiheuttaa lapselle oireilua, niin kyllä tehdään.
Jos on pientä kehityksellistä huolta, esim. ADHD, kielenkehityksen häiriö, autismikirjo ja vanhemmat eivät suostu tutkimuksiin tms. niin harvoin uskalletaan tehdä. Silloin se lapsi siirretään vaan koulun huoleksi ja kouluhan laittaa sitten todennäköisesti luokansiirrot vireille ja painostus tutkimuksiin on suurempaa. Jos on vaikea lapsi, niin ehdottavat lomaa koulusta kunnes parempi paikka löytyy. Se on kylmää kyytiä se.
Isoissa kehityksellisissä huolissa tehdään. Jos lapsi esim. vielä yli 2-vuotiaana konttaa ja vanhemmat eivät käytä neuvolassa tai suostu viemään lääkäriin niin kyllä pätevä ope/johtaja/veo sen lasun tekee.
Käytännössä Suomessa aivan liian pitkään odotellaan näissä kehityksen haasteissa. Muualla sivistysmaissa sanottaisiin suoraan, että lapsenne ei kehity normaalisti ja nyt hänen pitää mennä esim. psykologin tutkimuksiin. Ei neuvottelua vaan kylmä ohjaus. Suomessa edes neuvola ei tee näin, vaan jos vanhempi sanoo, että lapsi on normaali niin sitten terveydenhoitaja nostaa kädet pystyyn ja odottelee taas vuoden. Kunnes terveydenhoitaja vaihtuu ja kukaan ei ole oikeastaan perillä lapsen asioista.
Jos keskustelusta jää ikävä fiilis, sanot sen ääneen ja puudät toista hoitajaa käymään keskustelun uudestaan.
Joillakin hoitajilla on syystä tai toisesta tarve tuoda esiin asiat negaation kautta vaikka hän ei tarkoittaisikaan mitään pahaa.
Kiitoksia kommenteista. Lapsella on siis se tilanne, että uhmaa kotona, on 3-vuotias, käsittääkseni tämä on ihan normaalia. Uhma on sitten alkanut näkyä ilmeisesti päiväkodissakin. Enpä minä sille uhmalle kauheasti voi, toki keskustellaan kotona jos on ollut jotain ongelmia vaikka kavereiden kanssa. Neuvolaan lähetettävässä 3-vuotisarviossa sanottiin että lapsi kehittyy normaalisti ja ikätasoisesti, ei tarvitse mitään tukitoimia. Tästä on kuukausi aikaa. Tuo "ei mitään" haettaessa minusta viittaa siihen, että raportoidaan ikään kuin minulle ettei mitään ongelmia ole ollut, vaikka ei kukaan koskaan minulle (paitsi yhden kerran rikkoi kaverin leikin) ole sanonut että mitään suuria ongelmia olisi. Kuitenkin päiväkodin sisällä vaikuttaa tällainen käsitys olevan, että ongelmat ovat oletus. Siellä hän se sitten selviää, mutta toki kaikki huono palaute omasta lapsesta tuntuu kurjalta.
Uhmaikäinen ei tarvitse tukitoimia, mutta kuria se voisi tarvita.
Joo o.
Minäkin olen huolestunut kun kohta pitää lähteä töihin ja eteisessä pitää laittaa kengät jalkaan.
Että miten sitä sitten muistaa laittaa vasemman kengän vasempaan jalkaan ja oikean kengän oikeaan jalkaan.
Ja kun sen jalan työntää sinne kenkään sisään niin mitä siellä on sitten vastassa.
Kun ei yhtään tiedä. Että onko siellä kissan foliopallo, hämähäkki tai lego.
Niin kyllä se huolestuttaa.
Ja kengät pitää sitoa kiinni. Että miten ne pupunkorvat sitten muistaa. Mikä meni minkä alta.
Ja pitää muistaa mennä ovesta ulos. Osaako sitä sitten. Puhumattakaan autolla ajamisesta.
Kyllä tässä nyt huolestuttaa.