Tajuaako vanhukset olevansa vanhoja kuten yli 70-vuotiaat vanhempani?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei oo kovin vanhoja vielä tuossa iässä
80 v ovat oikeasti vanhojaJenkkien pressa on 80 v. Ikä on vain numeroita.
Jenkkien pressa on jo pahasti seniili.
No ihanhan tuo näyttää hommansa hoitavan. Ei ikä merkitse mitään seniilisyyttä. Eihän nuo nuoremmatkaan sen paremmin ole tuosta vaativasta tehtävästä selvinneet.
En minäkään ole saanut mitään näyttöä, etteikö hänellä leikkaisi, jalka vain ei nouse enään niin kuin ennen. Vähän kuitenkin ihmettelen, että aikoo vielä hakea toista kautta, liekö demokraateilla pulaa hyvistä ehdokkaista.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ne tämän päivän 70-vuotiaat ovat kiinnostuneita. Tuskin kaikki ainakaan mistään jumalanpalveluista tai papin vierailuista. Eikä edes Tapio Rautavaaran musiikkikaan enää kiinnosta, taitavat tykätä rockista. Eivät enää pukeudu mihinkään mummovaatteisiin. Eivät syö enää perunaa ja lihakastiketta, vaan hampurilaisia ja juovat cokista. [/
Musiikista, kirjallisuudesta,elokuvista, politiikasta, ilmastonmuutoksesta, hiihtoreissusta Alpeilla tai Lappiin, mökin remppaamisesta (kaveri teki tyttärelleen olohuoneeseen ruokapöydän ja viime kesänä mökille laiturin), puutarhanhoidosta, lastenlasten kanssa touhuamisesta, ystävien tapaamisesta, lenkkeilystä (suunnistus on jäänyt, kun nilkka oikuttelee epätasaisilla alustoilla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ne tämän päivän 70-vuotiaat ovat kiinnostuneita. Tuskin kaikki ainakaan mistään jumalanpalveluista tai papin vierailuista. Eikä edes Tapio Rautavaaran musiikkikaan enää kiinnosta, taitavat tykätä rockista. Eivät enää pukeudu mihinkään mummovaatteisiin. Eivät syö enää perunaa ja lihakastiketta, vaan hampurilaisia ja juovat cokista. [/
Musiikista, kirjallisuudesta,elokuvista, politiikasta, ilmastonmuutoksesta, hiihtoreissusta Alpeilla tai Lappiin, mökin remppaamisesta (kaveri teki tyttärelleen olohuoneeseen ruokapöydän ja viime kesänä mökille laiturin), puutarhanhoidosta, lastenlasten kanssa touhuamisesta, ystävien tapaamisesta, lenkkeilystä (suunnistus on jäänyt, kun nilkka oikuttelee epätasaisilla alustoilla).
Tuosta ruoasta, hampurilaisia en syö ja kokista viimeksi juonut 1900-luvulla. Oikeata ruokaa syödään mitä nyt milloinkin, yleensä vettä tai mehua sen kanssa, silloin tällöin viikonloppuna viiniä. Makeat ei oikein maistu ja hyvä niin, paitsi palanen tummaa suklaata silloin tällöin.
Eivät ajattele. Meilläkin töissä kohta eläkeläisiä eukkoja jotka kuvittelevat olevansa ikinuoria..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen työtä ikäihmisten kanssa. Lähes aina, jos niille tarjoaa jotain päivätoiminta tms. paikkaa, niin sanovat, etteivät viihdy siellä, kun siellä on vaan vanhuksia =). Siis saman ikäisiä ihmisiä, kuin itse ovat, mutta mieltävät muut vanhemmiksi, kuin itsensä.
Tätä ei oikeasti ymmärretä, ajatellaan että olisiko jo vähän hassahtanut, vaikka kyse on varsin vaikeasta psykologisesta sopeutumisesta ikääntymiseen, mutta silti nämä ängetään samaan ryhmään, asumaan, harrastamaan ikään kuin olisi pikku juttu, ei todellakaan ole, oikeasti useimmat ikääntyneet inhoaa samanikäisiä puhumattakaan itseään vanhemmista.
Kuka sinne haluaisi jotain lasten askarteluja tekemään, ei ne tyydytä niitä, jotka eivät ole koskaan tykänneet tehdä käsitöitä tai näperrellä käsillään, kuin ei myöskään niitä, jotka ovat tehneet vaativia käsitöitä. Lisäksi kun ihmisille lässytetään kuin vähä-älyisille alentuvasti tyyliin, "Kuinkas me ollaan nukuttu".
Lisäksi vanhat ihmiet päinvastoinkuin ajatellaan, he vasta ovatkin keskenään erilaisia, mutta samalla sabluunalla kohdellaan kaikkia sekatyömiehistä professoreihin, ei ymmärretä, että ihmisillä on ihan eri intressit ja kiinnostuksen kohteet!
Tämä! Yövyin taannoin muutaman yön vanhusten palvelukeskuksessa, jossa tarjotaan huoneita muillekin esim. vesivahingon ajaksi asumiseen. Eräänä aamuna koputti hoitaja ovelle ja sanoi: Otetaanpas sitten nämä aamulääkkeeet! Sanoin, että hän on nyt kyllä tullut väärään huoneeseen. - Ei, ei, otetaan nyt vain nämä lääkkeet!
Ei sentään väkisin työntänyt niitä kurkkuuni ja huomasi sitten itsekin, kin pöytäni oli täynnä älylaitteita, läppäriä jne.
vesivah
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ihan samoista asioista kuin muunkin ikäiset.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ajattele. Meilläkin töissä kohta eläkeläisiä eukkoja jotka kuvittelevat olevansa ikinuoria..
No entäs itse, kuvitteletko olevasi kovinkin nuori? Mistä muuten tiedät heidän ajatuksensa?Entä millainen sitten pitäisi olla vanhana? Hyvä, että käyvät töissä, jos jaksavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta ruoasta, hampurilaisia en syö ja kokista viimeksi juonut 1900-luvulla. Oikeata ruokaa syödään mitä nyt milloinkin, yleensä vettä tai mehua sen kanssa, silloin tällöin viikonloppuna viiniä. Makeat ei oikein maistu ja hyvä niin, paitsi palanen tummaa suklaata silloin tällöin.
Niin ei se ikä tarkoita, että ihan kokonaan ollaan ja syödään ""vanhoille tarkoitettuja ruokia".
Onko omassa iässä jotain erityistä tajuamista?
Itse olen 66 v ja vanhenemisesta muistuttavat esimerkiksi nivelvaivat vanhoista liikuntavammoista, jotka nyt ilmoittelevat olostaan. Ihon oheneminen niin että aurinkosuojaa tarvitaan enemmän. Vaihdevuosien jälkeen taipumus vyötärölihavuuteen vaatii tarkkailua ja itsekuria. Lukulaseja tarvitaan. Mitä vielä? Hiukset ohenee.
Keho rappeutuu, mutta mieli ei, ainakaan vielä. On kiinnostavaa olla tällä elämänkokemuksella varustettu nainen, ja minulla on paljon suunnitelmia tajuntani laajentamiseksi nyt, kun kaikki aikani on omassa määräysvallassani.
Jonkinlaista vanhusvihaa aistin ap:n aloituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 66 v ja vanhenemisesta muistuttavat esimerkiksi nivelvaivat vanhoista liikuntavammoista, jotka nyt ilmoittelevat olostaan. Ihon oheneminen niin että aurinkosuojaa tarvitaan enemmän. Vaihdevuosien jälkeen taipumus vyötärölihavuuteen vaatii tarkkailua ja itsekuria. Lukulaseja tarvitaan. Mitä vielä? Hiukset ohenee.
Keho rappeutuu, mutta mieli ei, ainakaan vielä. On kiinnostavaa olla tällä elämänkokemuksella varustettu nainen, ja minulla on paljon suunnitelmia tajuntani laajentamiseksi nyt, kun kaikki aikani on omassa määräysvallassani.
Jonkinlaista vanhusvihaa aistin ap:n aloituksessa.
Lisäksi iän karttumisesta kertoo se, että ei jaksa innostua enää jokaisesta trendistä tai nuorten kotkotuksista kuten vaikkapa sukupuolikiihkoilusta.
Minun vanhemmat ei tajua. Päättivät 70-vuotiaana muuttaa kerrostalosta omakotitaloon satojen kilometrien päähän lapsistaan. Hometalo muuttotappiokunnasta. Ekana syksynä äiti itki, kun haravointi niin raskasta. Isä sai talvella sydärin lumitöitä tehdessään. Nyt ei jakseta eikä pärjätä ja vaaditaan lapsia apuun. Normaalisti tuon ikäiset tiedostaa elämän ja voimien rajallisuuden, mutta ei nämä.
Oman ikääntymisen myötä vanhuuden raja hilautuu ylemmäs ainakin minulla. Nyt kun olen itse nelikymppinen, pidän tätä vielä aika nuorena ikänä, vaikka parikymppisenä nelikymppiset olivat minusta ihan selvästi jo, jos ei nyt vanhoja, niin keski-ikäisiä. En vielä koe olevani keski-ikäinen.
Voi kyllä olla, että jos tulee hirveästi terveysongelmia ja vanhuudenvaivoja, alkaa kokea olevansa vanha ihan sen takia. Eli ei tuo vanhuuden rajan ylemmäs hilautuminen loputtomiin jatkune.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen työtä ikäihmisten kanssa. Lähes aina, jos niille tarjoaa jotain päivätoiminta tms. paikkaa, niin sanovat, etteivät viihdy siellä, kun siellä on vaan vanhuksia =). Siis saman ikäisiä ihmisiä, kuin itse ovat, mutta mieltävät muut vanhemmiksi, kuin itsensä.
Tätä ei oikeasti ymmärretä, ajatellaan että olisiko jo vähän hassahtanut, vaikka kyse on varsin vaikeasta psykologisesta sopeutumisesta ikääntymiseen, mutta silti nämä ängetään samaan ryhmään, asumaan, harrastamaan ikään kuin olisi pikku juttu, ei todellakaan ole, oikeasti useimmat ikääntyneet inhoaa samanikäisiä puhumattakaan itseään vanhemmista.
Mä tulisin vihaamaan noita päivätoimintoja, en vanhusten takia, vaan hirveiden aktiviteettien takia. Vihaan yhteislaulua ja askartelua ja joutavanpäiväisiä leikkejä. Ymmärrätkö, vihaan!
Mistä toiminnasta itse pitäisit? Oletetaan, että ryhmässä olisi noin 10 henkeä.
T: aloitteleva päivätoimintahoitaja.
Enpä ole aikoihin kuullut noin typerää aloitusta. Tajuaakohan Ap, että jokaisella yksilöllä on yksilöllinen käsitys siitä, mikä on vanha ja että vähälläkin älyn lahjalla syntynyt ihminen tajuaa, että yksilölliset elämänkokemukset, sairaudet jne vaikuttavat tähän.
Onneksi minulla ei ole lapsia jotka ovat noin tyhmiä eikä vanhempia, joille ikä on jotakin totuutta ihmeellisempää.
Mene Ap kasvamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kerro kun haet uutta työtä
Et saa diyä ainakaan minun yrityksestäni
Vierailija kirjoitti:
70-vuotiaat eivät ole vanhuksia. Moni erikoislääkäri, apteekkari ja yrittäjä tekee siinä iässä työtä. Myös EU:ssa monissa maissa normaalia työkykyisten eläkeikää ollaan nostamassa 70 vuoteen, ellei ole jo nostettu. 60 vuotta täyttänyt on kyllä vanha ja kokenut: fysiologiset muutokset esim. immuniteettipuolustuksessa ja työmuistin kapasiteetissa ovat tosiasia. Kestävyyskunto voi säilyä, usea kuntourheileva 75-vuotias on paremmassa peruskunnossa kuin ylipainoinen ja liikkumaton 45-vuotias.
Muistisairauksia potevat vanhukset luulevat joissain olevansa nuoria tai jopa lapsia, kun elävät varhempaa vaihetta elämässään ja muistikerrostumassaan... vaikka olisivat täyttäneet jopa 100 vuotta. Melkoinen osa vanhuksista säilyy terävinä ja loogisina loppuun asti, jopa niistä 100-vuotiaista. Kokemusta on lähipiiristä.
Ai muistisairas elää 100-vuotiaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tajua. Ovat vanhemmat 75 ja 76 ja luulevat olevansa NUORIA. Eivät usko kuolevansa koskaan, eivät aio tehdä mitään edunvalvontavaltuutuksi, reissaavat ja hummaavat. Hämmentävää. Ei siis se että ovat vielä virkeitä vaan jotenkin se itsepetos. Minäkin tajuan olevani vanha pin 50v mutta nuo tituleeraa itseään nuoriksi ja se ei ole edes vitsi vaan tosissaan sanottu.
Muistan kun tapasin joskus nuorena ystäväni 30-v juhlissa parikymppisen naisen, joka oli omasta mielestään liian vanha lähtemään yökerhoon / tanssimaan/ meikkaamaan/.... "Ei sitä enää tämmöisenä vanhana akkana..." hän selitti.
Viiniä hän kuitenkin pystyi juomaan, eli mistään tiukasti uskonnollisuudesta ei ollut kyse..
Se oli todella outoa. Tämä nainen vaan selitti, että "mä oon jo 26, ei tässä iässä enää voi...." Hän oli nuorimmasta päästä koko porukasta. Välillä kävi mielessä, että vihjaileeko hän meidän muiden olevan liian vanhoja elämään ja juhlimaan.Itse en ole ikärajoja ottanut riesakseni, vaan jatkan elämääni niin kauan kuin pystyn. Olisi hirveä tragedia jos muistokirjoitukseen pitäisi kirjoittaa "kuoli kolmekymppisenä, haudattiin kahdeksankymppisenä".
N52v
Luulen, että tuo parikymppinen nainen oikeasti ajatteli näin. Muistan itsekin ajatelleeni tuolloin, että olen liian vanha johonkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me käydään kahden nuorimman lapsenlapsen kanssa hampparilla n. kerran kuussa. Se on heille ja meille luksusta, kun saadaan tavata. Eikä se satunnainen hampurilaisateria ole varmaan kenellekään mitään pahaa aiheuttanut. 😊
Sitä voi koko elämänsä olla vanha, koska 20-vuotiaana on jo vanha, kun puhutaan 10-vuotiaasta. 30-vuotias on jo vanha 20-vuotiaan mielestä. 40-vuotias on jo ikäloppu 20-vuotiaan mielestä. 50-vuotias on vanha 30-vuotiaan mielestä jne. aina on vanha.