Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajuaako vanhukset olevansa vanhoja kuten yli 70-vuotiaat vanhempani?

Vierailija
21.04.2023 |

Miten se menee?

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-vuotiaat eivät ole vanhuksia. Moni erikoislääkäri, apteekkari ja yrittäjä tekee siinä iässä työtä. Myös EU:ssa monissa maissa   normaalia työkykyisten eläkeikää ollaan nostamassa 70 vuoteen, ellei ole jo nostettu. 60 vuotta täyttänyt on kyllä vanha ja kokenut: fysiologiset muutokset esim. immuniteettipuolustuksessa ja työmuistin kapasiteetissa ovat tosiasia. Kestävyyskunto voi säilyä, usea kuntourheileva 75-vuotias on paremmassa peruskunnossa kuin ylipainoinen ja liikkumaton 45-vuotias.

Muistisairauksia potevat vanhukset luulevat joissain olevansa nuoria tai jopa lapsia, kun elävät varhempaa vaihetta elämässään ja muistikerrostumassaan... vaikka olisivat täyttäneet jopa 100 vuotta.  Melkoinen osa vanhuksista säilyy terävinä ja loogisina loppuun asti, jopa  niistä 100-vuotiaista. Kokemusta on lähipiiristä.

Vierailija
42/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tajua, kuvittelevat olevansa kuolemattomia. Jos yrittää ottaa perintöjärjestelyjä puheeksi, se on perinnön kärkkymistä ja ahneutta.

Jospa ovatkin jo järjestelleet asiat ja eivät vain halua kertoa asioistaan. Katsovat olevansa hyvissä voimissa ja pää toimii joten haluavat järjestää ITSE perintöjutut. Miksi kyselet yleensäkään tollasia vanhemmiltasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotien aikaan 70-vuotiaat saattoivat olla ikäloppuja. Nykyään he kykenevät usein jopa maailman johtamiseen, niin hyvässä kuin pahassa. Katso vaikka Bidenia, Niinistöä tai Putinia.

Vierailija
44/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin ihmisestä kiinni! Joku on vanhuksen oloinen jo 6-kymppisenä, toiset ei kymmentä vuotta vanhempanakaan.

Mun vanhemmat ovat tänä vuonna 78 ja 81, ja tosi liikkuvaisia, päästään teräviä, molemmilla ajokortit ja autot. He käyvät joka päivä 5 km;n kävelylenkillä, isäntä pelaa aktiivisesti golfia, mamma leipoo ja kutoo sukkia..

Mutta toki molemmat tiedostaa elämän olevan suht loppusuoralla, läheisiä ovat menettäneet jo niin monta.

Vierailija
45/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukuttaja on taaaas paikalla

Vierailija
46/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tajua, kuvittelevat olevansa kuolemattomia. Jos yrittää ottaa perintöjärjestelyjä puheeksi, se on perinnön kärkkymistä ja ahneutta.

Jospa ovatkin jo järjestelleet asiat ja eivät vain halua kertoa asioistaan. Katsovat olevansa hyvissä voimissa ja pää toimii joten haluavat järjestää ITSE perintöjutut. Miksi kyselet yleensäkään tollasia vanhemmiltasi?

Toki toki, veemäinen vanhus maksattaa kymppitonneja mieluummin valtiolle veroina kuin antaa helpotusta lapsilleen. Se ilkeys, se ilkeys.

Vierailija
47/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vanhemmat omansa tuntevat:

Ei turhaa sano ahneeksi,

Vierailija
48/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sotien aikaan 70-vuotiaat saattoivat olla ikäloppuja. Nykyään he kykenevät usein jopa maailman johtamiseen, niin hyvässä kuin pahassa. Katso vaikka Bidenia, Niinistöä tai Putinia.

Kaikki horiskoja, jotka pitäisi laittaa heti pois viroistaan. Katso ympärillesi mitä tapahtuu maailmassa kun eläkeläiset roikkuu vallan kahvassa ja yrittää antaa viimeisten voimiensa tunnoissa näyttöjään.

Vierailija
49/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vanhemmat omansa tuntevat:

Ei turhaa sano ahneeksi,

Kuten lapset vanhempansa.

Vierailija
50/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-vuotiaat eivät ole vanhuksia. Moni erikoislääkäri, apteekkari ja yrittäjä tekee siinä iässä työtä. Myös EU:ssa monissa maissa   normaalia työkykyisten eläkeikää ollaan nostamassa 70 vuoteen, ellei ole jo nostettu. 60 vuotta täyttänyt on kyllä vanha ja kokenut: fysiologiset muutokset esim. immuniteettipuolustuksessa ja työmuistin kapasiteetissa ovat tosiasia. Kestävyyskunto voi säilyä, usea kuntourheileva 75-vuotias on paremmassa peruskunnossa kuin ylipainoinen ja liikkumaton 45-vuotias.

Muistisairauksia potevat vanhukset luulevat joissain olevansa nuoria tai jopa lapsia, kun elävät varhempaa vaihetta elämässään ja muistikerrostumassaan... vaikka olisivat täyttäneet jopa 100 vuotta.  Melkoinen osa vanhuksista säilyy terävinä ja loogisina loppuun asti, jopa  niistä 100-vuotiaista. Kokemusta on lähipiiristä.

En uskaltaisi mennä yli 70-vuotiaalle lääkärille tai muulle erityisosaajalle. Todella harvalla on enää tuossa iässä ammattitaito tallella ja intoa pysyä oman alan kehityksestä kärryillä. Monesti sovelletaan niitä oman uran ruuhkavuosien takaraivoon painuneita oppeja.

Vierailija
51/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki horiskoja, jotka pitäisi laittaa heti pois viroistaan. Katso ympärillesi mitä tapahtuu maailmassa kun eläkeläiset roikkuu vallan kahvassa ja yrittää antaa viimeisten voimiensa tunnoissa näyttöjään.

Tallenna tuo viestisi johonkin, josta voit lukea sen kun olet itse 70v!

Haluaisin nähdä ilmeesi sitten. Yritä miettiä kohdallesi jo nyt, miten suhtaudut kun olet itse siinä iässä.

Vierailija
52/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri lähestyy seitsemääkymppiä, ja väittää olevansa nuori. Muutenkin olen välillä ärsyyntynyt hänen nuoruudesta vouhottamiseen. Itse olen häntä melkein kymmenen vuotta nuorempi, enkä väitä olevani enää nuori. Kaveri ramppaa jatkuvasti lääkärissä erilaisten vaivojen takia. Luulisi tajuavansa jo siitä, ettei ole enää nuori.

Vierailija
53/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ei tajua. Anoppini n. 85 v. kysyi eräänä päivänä, onko täällä koulussa tilaa.

Vierailija
54/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En uskaltaisi mennä yli 70-vuotiaalle lääkärille tai muulle erityisosaajalle. Todella harvalla on enää tuossa iässä ammattitaito tallella ja intoa pysyä oman alan kehityksestä kärryillä. Monesti sovelletaan niitä oman uran ruuhkavuosien takaraivoon painuneita oppeja.

Silti suuri osa valtiojohtajista on yli 70-vuotiaita. Enkä tarkoita nyt Englantia vaan ihan vaaleilla valittu presidenttejä.

Vierailija
55/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät vain halua pahoittaa mieltäsi paljastamalla, että testamenttasivat jo kauan sitten omaisuutensa kulkukissojen orpokodille etkä sinä saa mitään.

Vierailija
56/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai ihmiset tajuavat oman ikänsä jos ei ole jo niin vanha että dementia vaivaa. Voi tuntea olevansa nuorekas ikäisekseen, mutta kyllä sen silti tietää että on 70, ei 17 enään.

Ei sitä kuitenkaan oikeasti tajua, vaikka numeroina sen tietääkin kun se mieli tuntuu aina kuitenkin kroppaa nuoremmalta.

Vierailija
57/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan niillä se tulee ainakin järkytyksenä, jotka ei vietä aikaansa kameran tai peilin edessä paljoa että eräs päivä siellä kuvassa/peilissä kyylääkin joku vanhus, kuka tuo on.

Vierailija
58/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Woke nuoriso ei hyväksykään 70-85?vuotiaiden olevan nuoria, jos kokevat olevansa.

Vierailija
59/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen työtä ikäihmisten kanssa. Lähes aina, jos niille tarjoaa jotain päivätoiminta tms. paikkaa, niin sanovat, etteivät viihdy siellä, kun siellä on vaan vanhuksia =). Siis saman ikäisiä ihmisiä, kuin itse ovat, mutta mieltävät muut vanhemmiksi, kuin itsensä.

Vierailija
60/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuben skifipojat ne varmaan vielä seitenkymppisinäkin vauhkoaa star warssien woketuksista ja taustalla näkyy samat leluhyllyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi