Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajuaako vanhukset olevansa vanhoja kuten yli 70-vuotiaat vanhempani?

Vierailija
21.04.2023 |

Miten se menee?

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tajua, kuvittelevat olevansa kuolemattomia. Jos yrittää ottaa perintöjärjestelyjä puheeksi, se on perinnön kärkkymistä ja ahneutta.

Jospa ovatkin jo järjestelleet asiat ja eivät vain halua kertoa asioistaan. Katsovat olevansa hyvissä voimissa ja pää toimii joten haluavat järjestää ITSE perintöjutut. Miksi kyselet yleensäkään tollasia vanhemmiltasi?

Kyllä niistä aika häviävän harva viitsii järjestellä ennen kupsahtamistaan mitään, kertoohan sen jo kämpän siivoamisen vaivakin kun rojua on hamstrattu muttei pois heitetty.

Vierailija
62/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisareni paasasi muinoin kun appivanhempansa muuttivat maalle jäätyään eläkkeelle. Hänen mielestään vanhusten olisi pitänyt muuttaa kaupunkiin tai kirkonkylään.

Nyt hän itse on 69 ja osti omakotitalon kaukaa kaikesta. Minusta hän on vanha tuohon.

Minä olen 57. Asun taajamassa. Lapseni eivät vielä ole suositelleet muuttoa isolle kirkolle.

Eli ei tajua. Tietää olevansa iäkäs mutta luulen useimmiten itsestään liikoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2005 syntyneiden eläkeikä 68 v 11 kk. Tänä vuonna syntyneet pääsevät eläkkeelle vanhuksena aloittajan ajatusmaailman mukaan.

Vierailija
64/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-vuotiaat eivät ole vanhuksia. Moni erikoislääkäri, apteekkari ja yrittäjä tekee siinä iässä työtä. Myös EU:ssa monissa maissa   normaalia työkykyisten eläkeikää ollaan nostamassa 70 vuoteen, ellei ole jo nostettu. 60 vuotta täyttänyt on kyllä vanha ja kokenut: fysiologiset muutokset esim. immuniteettipuolustuksessa ja työmuistin kapasiteetissa ovat tosiasia. Kestävyyskunto voi säilyä, usea kuntourheileva 75-vuotias on paremmassa peruskunnossa kuin ylipainoinen ja liikkumaton 45-vuotias.

Muistisairauksia potevat vanhukset luulevat joissain olevansa nuoria tai jopa lapsia, kun elävät varhempaa vaihetta elämässään ja muistikerrostumassaan... vaikka olisivat täyttäneet jopa 100 vuotta.  Melkoinen osa vanhuksista säilyy terävinä ja loogisina loppuun asti, jopa  niistä 100-vuotiaista. Kokemusta on lähipiiristä.

En uskaltaisi mennä yli 70-vuotiaalle lääkärille tai muulle erityisosaajalle. Todella harvalla on enää tuossa iässä ammattitaito tallella ja intoa pysyä oman alan kehityksestä kärryillä. Monesti sovelletaan niitä oman uran ruuhkavuosien takaraivoon painuneita oppeja.

Silti suuri osa valtiojohtajista on yli 70-vuotiaita. Enkä tarkoita nyt Englantia vaan ihan vaaleilla valittu presidenttejä.

Ei haittaisi jos olisivatkin vanhoja JA viisaita. Sellaisia wanhan ajan ruhtinaita. 

Vierailija
65/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat ei tajua eikä niiden työnantajakaan ole huomannut, että ne on vanhuksia. Kumpikin käy töissä, eläke on pelkkä sivutulo. Kuulemma elämästä saa enemmän irti, kun on mukana kaikenlaisissa hankkeissa ja vähän valvoo, miten rakentavat tai opettaa alakoululaisia.

Ikävää sada slaagi siellä oppilaiden edessä. Tulee lapsille traumoja.

Mun opettaja kuoli aikanaan 43v iässä kesken liikuntatunnin. Ikäväähän se oli eli eli kuolo kysele ikää.

Vierailija
66/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakesijoittaminen kannattaa aina, kunhan pitää sijoituksia noin 45 vuotta. Joo, jos elää niin kauan. Mietin kannattaako ostaa edes enää uusia vaatteita, jos käytän niitä enää kymmenen vuotta. Siis kun olen jo niin vanha, että voipi käydä, etten tarvitse kauempaa. Mitä jälkipolvi tuumii mun vaatekaappia tutkiessaan, että mitä ihmeen bilevaatteita se on hommannut itselleen vielä vanhoilla päivillään. Surullista, että aika loppuu joskus. Ehkä uuden ulkoilupuvun vielä voi ostaa kevään kunniaksi.

Vierailija
67/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnan työpaikasta saa kenkää viimeistään kun täyttää 68. Kyseessä on kaiketi tavoite-eläkeikä täyteen eläkkeeseen.

Vierailija
68/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on 70-vuotias, aktiivinen ja teräväpäinen eläkeläinen. Hän toimi yrittäjänä ja teki ympäripyöreää työpäivää vielä vajaa kolme vuotta sitten. En koe häntä vanhaksi, eikä hän itsekään. Toki vuosikymmenet fyysisessä työssä jätti jälkensä, mutta edelleen hän ahkeroi puutarhassa ja metsätöissä. Ja pää pysyy virkeänä maalaiselämän sosiaalisia kiemuroita seuraillessa ja kaikenlaisia omia ja yrityksen asioita hoitaessa. Testamentin ja edunvalvontapaperit hän on hoitanut kuntoon jo kauan sitten.

Isä taas tuntui vanhemmalta, vaikka oli äidin kanssa saman ikäinen. Hän ei sitten nähnytkään 70-vuotispäiväänsä.

Vierailija
69/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tajua. Ovat vanhemmat 75 ja 76 ja luulevat olevansa NUORIA. Eivät usko kuolevansa koskaan, eivät aio tehdä mitään edunvalvontavaltuutuksi, reissaavat ja hummaavat. Hämmentävää. Ei siis se että ovat vielä virkeitä vaan jotenkin se itsepetos. Minäkin tajuan olevani vanha pin 50v mutta nuo tituleeraa itseään nuoriksi ja se ei ole edes vitsi vaan tosissaan sanottu.

Muistan kun tapasin joskus nuorena ystäväni 30-v juhlissa parikymppisen naisen, joka oli omasta mielestään liian vanha lähtemään yökerhoon / tanssimaan/ meikkaamaan/.... "Ei sitä enää tämmöisenä vanhana akkana..." hän selitti.

Viiniä hän kuitenkin pystyi juomaan, eli mistään tiukasti uskonnollisuudesta ei ollut kyse..

Se oli todella outoa. Tämä nainen vaan selitti, että "mä oon jo 26, ei tässä iässä enää voi...." Hän oli nuorimmasta päästä koko porukasta. Välillä kävi mielessä, että vihjaileeko hän meidän muiden olevan liian vanhoja elämään ja juhlimaan.

Itse en ole ikärajoja ottanut riesakseni, vaan jatkan elämääni niin kauan kuin pystyn. Olisi hirveä tragedia jos muistokirjoitukseen pitäisi kirjoittaa "kuoli kolmekymppisenä, haudattiin kahdeksankymppisenä".

N52v

Vierailija
70/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat ei tajua eikä niiden työnantajakaan ole huomannut, että ne on vanhuksia. Kumpikin käy töissä, eläke on pelkkä sivutulo. Kuulemma elämästä saa enemmän irti, kun on mukana kaikenlaisissa hankkeissa ja vähän valvoo, miten rakentavat tai opettaa alakoululaisia.

Ikävää sada slaagi siellä oppilaiden edessä. Tulee lapsille traumoja.

Mun opettaja kuoli aikanaan 43v iässä kesken liikuntatunnin. Ikäväähän se oli eli eli kuolo kysele ikää.

Isäni kuoli aivan yllättäen 38-vuotiaana. Sydän pysähtyi ilman mitään ennakkovaroituksia. Ei kysellyt kuolo häneltäkään että milloin olisi sopiva aika lähteä.

Vierailija
71/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen työtä ikäihmisten kanssa. Lähes aina, jos niille tarjoaa jotain päivätoiminta tms. paikkaa, niin sanovat, etteivät viihdy siellä, kun siellä on vaan vanhuksia =). Siis saman ikäisiä ihmisiä, kuin itse ovat, mutta mieltävät muut vanhemmiksi, kuin itsensä.

Tätä ei oikeasti ymmärretä, ajatellaan että olisiko jo vähän hassahtanut, vaikka kyse on varsin vaikeasta psykologisesta sopeutumisesta ikääntymiseen, mutta silti nämä ängetään samaan ryhmään, asumaan, harrastamaan ikään kuin olisi pikku juttu, ei todellakaan ole, oikeasti useimmat ikääntyneet inhoaa samanikäisiä puhumattakaan itseään vanhemmista.

Vierailija
72/101 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini on yli 90-vuotias ja harvinaisen kartalla maailman menosta. Anoppi on 70-v. ja olen kohdellut häntä kuin nuorisoa, vaikka ei välttämättä olekaan. Siis verrattuna äitiini.

Vierailija
73/101 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä teen työtä ikäihmisten kanssa. Lähes aina, jos niille tarjoaa jotain päivätoiminta tms. paikkaa, niin sanovat, etteivät viihdy siellä, kun siellä on vaan vanhuksia =). Siis saman ikäisiä ihmisiä, kuin itse ovat, mutta mieltävät muut vanhemmiksi, kuin itsensä.

Tätä ei oikeasti ymmärretä, ajatellaan että olisiko jo vähän hassahtanut, vaikka kyse on varsin vaikeasta psykologisesta sopeutumisesta ikääntymiseen, mutta silti nämä ängetään samaan ryhmään, asumaan, harrastamaan ikään kuin olisi pikku juttu, ei todellakaan ole, oikeasti useimmat ikääntyneet inhoaa samanikäisiä puhumattakaan itseään vanhemmista.

Kuka sinne haluaisi jotain lasten askarteluja tekemään, ei ne tyydytä niitä, jotka eivät ole koskaan tykänneet tehdä käsitöitä tai näperrellä käsillään, kuin ei myöskään niitä, jotka ovat tehneet vaativia käsitöitä. Lisäksi kun ihmisille lässytetään kuin vähä-älyisille alentuvasti tyyliin, "Kuinkas me ollaan nukuttu".

Lisäksi vanhat ihmiet päinvastoinkuin ajatellaan, he vasta ovatkin keskenään erilaisia, mutta samalla sabluunalla kohdellaan kaikkia sekatyömiehistä professoreihin, ei ymmärretä, että ihmisillä on ihan eri intressit ja kiinnostuksen kohteet!

Vierailija
74/101 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä he ovat suunnitelleet perintöveron pieneksi jo. Sen voi tehdä niin, että käyttää itse rahaansa mahdollisimman paljon itse ja sen lisäksi laittaa testamentin jollekin, niin ap saa vain pienen lakiosansa ja veroa ei mene.  

Vierailija
75/101 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tulisin vihaamaan noita päivätoimintoja, en vanhusten takia, vaan hirveiden aktiviteettien takia. Vihaan yhteislaulua ja askartelua ja joutavanpäiväisiä leikkejä. Ymmärrätkö, vihaan!  

Vierailija
76/101 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kannattaako sitä sitten jäädä edes 70-vuotiaana jäädä valittamaan vanhuuttaan ? Kyllä sitä voi tehdä ihan kaikka mihin vain pystyy. On myös aika rasittavaa läheisille, jos koko ajan kitisee, että tässä on vanha eikä mihinkään enää pysty. Niin kauan voi tehdä ihan kaikkea kuin pystyy ja jaksaa. 

Monienhan toivotaan olevan ihan töissä 70-vuotiaaksi asti. Eli ei tuo 70 niin paha ikä vielä ole. 

50-vuotiaskin voi tekeytyä vanhaksi ja laittaa hanskat tiskiin. Se on kiinni myös asenteista ja ihan omasta voinnista. 

Vierailija
77/101 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuaako nelikymppinen olevansa nelikymppinen, hmmm.

Vierailija
78/101 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei oo kovin vanhoja vielä tuossa iässä

80 v ovat oikeasti vanhoja

Jenkkien pressa on 80 v. Ikä on vain numeroita.

Jenkkien pressa on jo pahasti seniili. 

Vierailija
79/101 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän ne tämän päivän 70-vuotiaat ovat kiinnostuneita. Tuskin kaikki ainakaan mistään jumalanpalveluista tai papin vierailuista. Eikä edes Tapio Rautavaaran musiikkikaan enää kiinnosta, taitavat tykätä rockista. Eivät enää pukeudu mihinkään mummovaatteisiin.  Eivät syö enää perunaa ja lihakastiketta, vaan hampurilaisia ja juovat cokista. 

Vierailija
80/101 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei oo kovin vanhoja vielä tuossa iässä

80 v ovat oikeasti vanhoja

Jenkkien pressa on 80 v. Ikä on vain numeroita.

Jenkkien pressa on jo pahasti seniili. 

No ihanhan tuo näyttää hommansa hoitavan. Ei ikä merkitse mitään seniilisyyttä. Eihän nuo nuoremmatkaan sen paremmin ole tuosta vaativasta tehtävästä selvinneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi