A-talk: Aki Kangasharjun mielestä yksityinen palvelu on aina paljon parempaa ja halvempaa kuin julkinen palvelu
Kuulostaa vähän ideologiselta näkemykseltä..
Epäilen löytyykö tutkimusnäyttöä, joka aukottomasti tukisi tuollaista näkemystä.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Yli 4000 e/kk palkka, ok talo, kesämökki, vene, 2 autoa, hevonen, 2 koiraa, lomaosake, osakesalkku...
Enkä heillä on mistä ottaa?
Mutta jos keinot on leikata köyhiltä, niin sitä saa mitä tilaa.
Ei todella ole ja tottakai elämän menot on suhteutettu tuloihin. Ei ole mitenkään perusteltua vaatia, että myy omakotitalosi, me halutaan viedä vielä enemmän sun itsesi työllä ansaitsemista rahoistasi. Se 4000€/kk tienaava maksaa jo nyt kaikille kaikki. Ehkä muidenkin pitäisi kantaa kortensa kekoon.
Ruotsissahan yksityistettin terveydenhoito, kulut kasvoi ja palvelut heikkeni. Mutta ainahan Suomi on Ruotsista ne paskat ja koetellut ideat kopioinut.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisillä terveysasemilla tehdään isoa tiliä sen omistajille.
5 minuuttia vastaanotolla ja 150€ lasku käteen. Pärjäile!
Vastaanottoaika ei ole 5 minuuttia. Tehoton etana yrittää valehdella.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä terveysasemalla tehdään töitä, kaikki hoituu nopsaan. Terveyskeskuksissa henkilökunta lintustaa kuin etanat, ei viitsitä edes nyökätä tervehdykseksi. Kangasharju on oikeassa suojatyöpaikoista.
Oletko ollut työssä tkssa?
Onhan se aina parempaa jos se on halvempaa, ekonomistille. Senhän nyt osaa kertoa laskinkin.
Oma kokemus
Molemmilta lapsiltani on putkitettu korvat 1-2 vuoden iässä. Toinen putkitus yliopistollisessa keskussairaalassa toinen yksityisellä. Julkisessa sairaalassa samana päivänä korva-nenä ja kurkkutauteihin erikoistunut låäkäri putkitti 10 lasta. Yksityisellä putkitettiin kaksi lasta koko aamupäivän aikana. Palvelu yksityisellä paljon parempi. Keskustelin mm. Lääkärin kanssa ennen ja jälkeen toimenpiteen. Sairaalassa meininki, kuin liukuhihnalla ja lapsi joutui odottamaan syömättä pitkään, lähes puolille päivin. Kun miettii kustannustehokkuutta niin julkinen pesi yksityisen mennen tullen. Lääkärin työpanos oli optimoitu, kaikki oli tehty niin tehokkaaksi kuin mahdollista. Vakuutukseen meni tuo yksityisen putkitus joten hinnalla ei minulle väliä. Todellinen hintalappu yksityisellä kuitenkin paljon suurempi.
Ei sanonut aina. Vääristelyä muuttaa sanomisia.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisillä terveysasemilla tehdään isoa tiliä sen omistajille.
5 minuuttia vastaanotolla ja 150€ lasku käteen. Pärjäile!
Tehokasta. Samoin kuin yksityiset hoivakodit.
Suomessa on EU:n kallein ja tehottomin perusterveydenhuolto. Milloin itse tarvitsit hoitoa? Kestikö kauan. Yksityisellä tilaat ajan ja menet sinne. Säästyy aikaa ja täten myös rahaa. Terveyskin säilyy.
Suoraan erikoislääkärille ilman välikäsiä. Onnistuu yksityisellä. Julkisella voit juuttua jo siihen matelevaan lähihoitajaan. Kalliimmaksi tulee loppupeleissä. Kumma, että teidät pitää pakottaa virtaviivaistamaan toimintaa.
Huomaa, että on vassareitten palsta. Kaikki kunnalle töihin🤣
En usko.
Ihan sen perusteella, mitä minulle maksetaan hoiva-avustajana yksityisen puolen julkiselle tuottamissa ostopalveluissa. Jostain ne yli 20 euroa tunti palkat arkipäivän aamuvuorosta tulee, ja oma veikkaukseni on veronmaksajat.
Yksityinen toiminta on lähtökohtaisesti aina tehokkaampaa. Ja toisin kuin se tässä vasemmistomaassa usein ajatellaan, se ei tarkoita että pitäisi painaa pitkää päivää ja työhyvinvointi olisi heikompaa. Mutta ettehän te vasurit tästä mitään ymmärrä, joten en jaksa vääntää.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko hanavesikin paljon parempaa jos vesiosuuskunnat yksityistetään voittoa tuottaviksi yhtiöiksi kuten kokoomus on jo haaveillut pitempään.
Niin ja sitten kun myytäisiin ulkomaille, se olisi kuin shamppanjaa omistajille.
Kun kunnallisia palveluita yksityistetään, kulut moninkertaistuvat.
Suomi on aina ollut hyvinvointiyhteiskunta. Ikävää, että oikeisto haluaa rikkoa sen mikä on suomalaista. Vain oman ahneutensa ja piittaamattomuutensa vuoksi 🙄
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen toiminta on lähtökohtaisesti aina tehokkaampaa. Ja toisin kuin se tässä vasemmistomaassa usein ajatellaan, se ei tarkoita että pitäisi painaa pitkää päivää ja työhyvinvointi olisi heikompaa. Mutta ettehän te vasurit tästä mitään ymmärrä, joten en jaksa vääntää.
Tehokasta mm siten, että tarvitaan vähemmän työntekijöitä, kun vanhukselle vaihdetaan vain kaksi vaippaa/vrk ja listalla yksi hoitaja + akuankat hoitavat kaksi osastoa.
Kun olin töissä julkisella puolella, kuntalaskutus työstä oli huomattavasti enemmän, kuin nyt, kun olen yksityispuolella, laskutan siis vähemmän samasta työstä. Asiakas itse toki kuntapuolella pääsi halvalla, mutta kuntalaskutus oli suurta. Että siinä mielessä julkiset palvelut ovat kalliita.
Olen ajatellut perustaa yksityisen hoivakodin sellaisella liukuhihnatyyppisellä ratkaisulla. Asiakas sisään kävelevien päästä, sen jälkeen tehokasta liikkumattomuutta ja liukuhihnalla vuodeosastolle..seuraavaksi tehokkaasti saattohoitoon talon toiseen päähän ja lopuksi erillinen krematorio erilliseen rakennukseen likuhihnan päähän. Ajattelin sellaista 600e/vrk/täysihoito. Halpaa eikö totta? Nimeksi vaikka joku "elämän polku" tai jotain.
Olisiko hanavesikin paljon parempaa jos vesiosuuskunnat yksityistetään voittoa tuottaviksi yhtiöiksi kuten kokoomus on jo haaveillut pitempään.