Onko sf-mitoissa järkeä?
Mulla on molemmista lapsista ollut sf-mitta aina alakäyrillä. Esikoinen oli 3800 ja toinen 4700, eli varsinkin kakkonen ei todellakaan ollut pieni. Nyt kolmannesta käyrät laahaa taas alakäyrillä, rv 30 ja sf-mitta 25,5. Silti vauva oli ultrassa 29 viikolla 1400g eli täysin aikaa vastaava. Kakkosesta kukaan ei uskonut että hän on isokokoinen, vaikka itse tunsin että on -kun käyrät oli niin alhaiset. PAinoarvioksikin annettiin 3,3 kg, meni sitten 1,5 kg alakanttiin. Onks näissä sf-mitoissa mitään JÄRKEE?? Mitä sen mitan pitäisi kertoa?!
Kommentit (9)
minulta ei koskaan otettu koko mittaa! Nain Belgiassa (tai ainakin mun laakari siella toimi nain)...
Vertailukelpoisiahan noi ei ole, jos eivät ole saman ihmisen mittaamia. Tuntuu kaikki vähän mittailevan sentin kaks sieltä täältä :) Sama kuin eri vaaoilla otettua painoa on turha verrata...heitot on usein suuriakin.
Kertoo tosiaankin kohdun kasvusta. Kasvaako normaalisti ja tasaisesti, vaikka menisikin ala- tai yläkäyrillä. Äkillinen käyrän " notkahdus" tai kasvupiikki kertoo, että jotakin VOI olla pielessä.
Notkahdus: kasvaako lapsi edelleen normaalisti, onko lapsivettä tarpeeksi (erittäin tärkeää), onko jostain syystä lapsiveden tuotanto/kierto häiriintynyt. -> ultrassa veden määrän ja lapsen voinnin tarkistus.
Piikki ylös: Onko lapsivettä liikaa, kasvaako lapsi liikaa? -> Ultralla lapsen voinnin ja veden määrä tarkistus. Mahd. äidille sokerirasitus, kasvaako lapsi sokerilla?
En tiiä osasinko perustella teille tarpeeksi tarkkaan, mutta sf:llä seurataan lapsesi ja sinun hyvinvointia!
T:Remukka
Mulla sf-mitta ei ole muuttunut kolmeen viikkoon (rv24+0 - 27+0) ollenkaan ja lääkäri ei ollut yhtään huolissaan koska vuva kuitenkin liikkuu normaalisti, kuulemma vauva on " varmaankin poikittain" (hän ei tuntenut miten päin on) ... ja lapsivettäkin kai normaalisti ... Itse kyllä huolestuin ja menenkin neuvolaan uudelleen jo alle viikossa ... saavat kyllä lähettää jatkotutkimuksiin jos ihmeitä ei tapahdu ... Neuvolan täti antoi uuden ajan alle kahden viikon päähän, mutta sovin sen myöhemmin siitäkin vielä viikkoa aikaisemmaksi ... Olin ensin siis yläkäyrän lähellä, sitten tipuin keskelle ja nyt jo alle käyrän... huolestuttaa. Tiedän kyllä että joillakin on sitten yht' äkkiä tullut kauhea pomppu käyrällä kun vauva on kääntynyt pystyasentoon...
mul on menny koko ajan yläkäyrän yläpuolella. samana päivänä eri mittaaja saanut 4cm pienemmän tuloksen ku terkka huolestui piikistä ylöspäin (jota ei siis ollut). mahan laskeutumisen jälkeen (eli sf-mitta pieneni ja omallakin silmällä havaittu) terkka on mitannut viel 2 kertaa nousevan lukeman. eikä sillä edes ollut tekemistä vauvan asennon kanssa. eli pääasia on ettei mahan kasvu pysähdy tai niinku edellisetkin totesi, ota liian isoa spurttia (sokeri..)
vauvani koosta en varmuudella tiedä ku se on vielä mahassa. on veikattu LA n. 4kg. LA tosin meni toissa viikolla... hui...
Ekan kerran kun mittaustulos kohdallani meni yläkäyrälle, terveydenhoitajani oli huolissaan, että vauva on liian iso. Neuvoi, että seurataan muutaman mittauksen ajan, yhden hyppäyksen takia ei saa huolestua. No sitten toinen mittaus (lääkäri teki) oli kans yläkäyrällä ja kyselin heti sitten, että mitäs nyt. Lääkäri tuumas, että ei tää oo huolestuttavaa, jos nyt olis ollu keski- tai alakäyrällä, se olisi kertonut, että vauva ei kasva. Sitten lääkäri sano, että ei sf-mitta kerro vauvan kokoa, vaan sf-mitta on äidin rakenteesta kiinni. Edellisen lapsen kohdalla menin kanssa yläkäyrillä ja lapsi oli n.3800g.
T: Makari 31+6
Mittaustuloksiin voi vaikuttaa mittaaja (mulla harjoittelijat saivat ihan eri tuloksia kuin oma kätilö) ja lapsen asentokin voi mittaa muuttaa. Paitsi lapsen koosta, mittaustulos voi kertoa lapsiveden määrästä ja siinä tapahtuneista muutoksista.
Ensimmäisessä raskaudessa keskikäyrillä kulkenut mitta hyppäsi yllättäin yläkäyrän yli rv28. Kätilö tunnusteli ja soin vauvan vaikuttavan normaalinkokoiselta, mutta lapsiveden määrän olevan runsas. Ultrassa tuo varmistui todeksi ja koska muuta huolestuttavaa ei (onnkesi!) löytynyt tilannetta vaans eurattiin tarkemmin ja käytiin ylimääräisissä ultrissa toteamassa että lapsiveden määrä palautui ajan myötä normaaliksi. Syytä lapsiveden määränlle ei osattu tuolloin sanoa, mutta synnytyksen jälkeen kätilö epäili sen johtuneen lapsen kromosomihäiriöstä.
Toisessa lapsessa sf-mitta kulki siinä vähän keskikäyrän yläpuolella, kunnes loppuvaiheessa nousi taas kaikkien käyrien yli. Edellisen raskauden perusteella päästiin heti tehoseurantaan ja ultrassa saatiin ravata vähän väliä. Ultrat paljastivat saman mitä kätilö oli epäillyt; tällä kertaa oli luvassa sekä iso lapsi että paljon lapsivettä. Rv 39+3 syntyi sitten sektiolla 4430g vauveli.
Olin ylimääräisessä neuvolassa koska huolestuin siitä sf-mittani muuttumattomuudesta. Neuvolan täti mittasi (viimeksi mittasi lääkäri) ja sai 4cm isomman tuloksen kuin lääkäri muutamaa päivää aikaisemmin. Hän sanoi, että lääkäri on ottanut mitan vauvan pepusta ja että kohtuni yläreuna (eli pohja) kallistuu selkää kohti ja on siksi hiukan vaikea paikantaa. Hän myös sanoi, että vauva ei ole poikittain, kuten lääkäri silloin epäili vaan että selvästi pää alaspäin... Ota siitä sitten selvää, mutta kyllä tuo silti helpotti, taidan siis pysyä käyrillä kuitenkin! Hänen mielestään lapsivettäkin tuntui olevan normaali määrä. Hän sanoi, että mitta pomppaa kyllä ylös jos vettä on paljon ja sikiön tuntee " liian hyvin" jos vettä on liian vähän ... Itsekin sitten kotona vähän kokeilin kohdun pohjaa ja vauvan takapuoltahan siinä tuli ensin paineltua ja heti se siellä hypähti tyyliin " mitäs siellä räpellät" ... ;)
Kertoohan se kohdun säännöllisestä kasvusta. Mullakin alakäyrillä menny aina, mutta niin on sikiön kokokin. Tärkeintähän siinä lähinnä on seurata sitä, että kasvaa sitä omaa käyräänsä pitkin. Ei niinkään arvioida lapsen kokoa siitä.