Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei julkisen terveydenhuollon aikoja voi varata netissä?

Ihmettelevä
20.04.2023 |

Osaisiko joku (mielellään terveydenhuollon parissa työskentelevä) kertoa millä perustellaan sitä, että kunnalliseen lääkärinvastaanottoon tai hammaslääkäriin ei voi varata aikaa netistä?

Asiakkaana vaikea käsittää miksi pitää olla kivikautinen puhelinvaraussysteemi joka myös sitoo terveydenhuollon puolelta yhden ihmisen vastailemaan ja varaamaan niitä aikoja. Sitten kun kaikki tietävät että ajan saadakseen pitää soittaa jonoon heti klo 08 niin ajansaamisesta tulee nopeuskilpailu.

Jos puhelinvaraamisen tarkoituksena on että hoitaja voi jotenkin karsia tai priorisoida aikoja puhelimessa asiakkaan kanssa jutellessani niin en ole ainakaan koskaan havainnut että tälläistä tehtäisiin vaan vaikuttaa että hoitaja vain katsoo päätteeltä seuraavan vapaan ajan.

Tämän voisi kone tehdä yhtä hyvin ja taas yksi hoitaja vapautuisi sitä hoitajapulaa helpottamaan.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä pitäisi ensin täyttää ajanvarauksen arviointilomake, jos sen pistemäärä riittää ajanvarauksen perusteen arvioimiseen, sen jälkeen pitäisi sitten täyttää varsinaisen ajanvarauksen tarpeen kartoituskysely. Tämän jälkeen pitäisi saada soittamalla varausoikeus ajan varaukseen. Sitten kun oikeus ajan varaamiseksi on saatu, voitaisiin antaa oikeus soittaa varsinaiselle ajanvaraus virkailijalle joka tekisi lopullisen arvion ajavarauksen tarpeellisuudesta.

Seuraava vaihe olisi ajanvarauksen arviointi paikallisessa terveydenhuoltokeskuksessa, jossa virkailija sitten antaisi sen ajan tai jättäisi sen antamatta.

Vierailija
42/66 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi netissä useita eri aikoja varata. Esimerkiksi hammashoito (voimassa oleva lähete viimekerralta) ja suuhygienistin ajan (lähetteellä) voi varata netistä, jos aikoja vaan nyt sattuu olemaan. Tämän lisäksi esimerkiksi laboratorioajat ja erinäiset tutkimuksen voi varata netistä kun lähetteet niihin on. Ihan hyvä vaan ettei ilman lähetteellä olevia aikoja voi netistä varata sillä muutenhan kuormittuisi entisestään kun ne muutamat varaisi ties mistä aikoja ilman että käy hoidontarpeen arviossa sairaanhoitajalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona-aikana olen löytänyt sieltä omahoidon nettipalvelusta avun johonkin ongelmaan.

Kahdesti olen soittanut ajanvaraukseen ja hoitaja neuvoi ja kertoi, milloin sen vaivan takia on syytä tulla lääkäriin, ja se meni ohi, niin kuin hoitaja sanoi.

Toisella kerralla hän soitti lääkärille, ja lääkäri määräsi puhelimessa reseptin lääkkeelle, joka paransi vaivani.

Olen tyytyväinen puhelinpalveluun, koska ei minulla mitään erikoista hinkua olisikaan sinne vastaanotolle mennä.

Vierailija
44/66 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin olisi maailman helpointa tilata aika netistä. Ymmärrän kyllä siihen liittyvät ongelmat, mm. juuri tuo, että se lisäisi turhia käyntejä.

Meillä työterveyteen voi varata ajan netistä lääkärille, hoitajalle ja mielenterveyshoitajalle. Se on oikeasti tosi kätevää. Olen käyttänyt sitä vain oikeissa ongelmissa. Joskus soitan ajanvaraukseen ja sieltäkin takaisinsoitto tulee puolessa tunnissa.

Sanomattakin selvää, että käytän mieluummin työterveyttä. Kerran jouduin soittaa pyhäpäivänä päivystykseen. Takaisinsoittoa sai odottaa 4 tuntia ja päivystyksessä sai istua vähintään yhtä kauan. Ja mitä olen lukenut kokemuksista isoista kaupungeista, oli 4 tuntia niihin verrattuna lyhyt aika.

Vierailija
45/66 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi netissä useita eri aikoja varata. Esimerkiksi hammashoito (voimassa oleva lähete viimekerralta) ja suuhygienistin ajan (lähetteellä) voi varata netistä, jos aikoja vaan nyt sattuu olemaan. Tämän lisäksi esimerkiksi laboratorioajat ja erinäiset tutkimuksen voi varata netistä kun lähetteet niihin on. Ihan hyvä vaan ettei ilman lähetteellä olevia aikoja voi netistä varata sillä muutenhan kuormittuisi entisestään kun ne muutamat varaisi ties mistä aikoja ilman että käy hoidontarpeen arviossa sairaanhoitajalla.

Ja jo noissa labravarauksissakin huomaa, ettei niitäkään vaivauduta peruuttamaan, jos ei tuolloin pääsekään, tai onkin jo käynyt jonottamassa ilman ajanvarausta, kun niin hyvin sattuikin luppoaikaa.

Eli nuo itse varattavissa olevat ajatkin varattaisiin ikäänkuin varmuuden vuoksi, ja jos se nuha ei niin paha ookaan enää, niin ei tarvitse lekuria, muttei sitä tietenkään kannata myöskään peruuttaa, kun eihän se menemättä jättäminenkäön mitään maksaisi edes..

Vierailija
46/66 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha sanonta, 10% potilaista käyttää 90% soten palveluista. Siellä on se porukka jotka jo nyt yrittää päivystykseen näyttämään mustelmiaan ja jos verta tulee nenästä niin pitäisi syöpätestitkin tehdä. Jos nuo saisi varata aikoja miten haluavat, niin siellä ei muita olisikaan kuin terveyskeskuksen vakiokasvot joka päivä.

Ensimmäinen johtuu mm. siitä, ettei tätä 10% hoideta kunnolla. Kunhan sutaistaan joku teksti ja jutellaan, niin sillä mennään niin kauan kuin moti loppuu.

Jos halu auttaa herää, potilaat katoavat heidän silmistään koska no, yksinkertaisesti ei ole mitään syytä enää käyttää terveydenhuollon palveluja. Kriisi on siinä, ettei juuri tämä potilas enää tarvitse minua vaan elää omaa elämäänsä.

Tämä. Tämän 10% annetaan valua sormien läpi ja samalla otetaan riski, että jotain oikeasti vakavaa olisikin taustalla. Läheskään kaikki mikä kuitataan erilaisilla mt-ongelmilla ei edes ole oikeasti mt-ongelmaa, mutta sillä päästään potilasta ns. siististi eroon eikä tarvitse käyttää resursseja liian monimutkaisten tapausten tutkimiseen.

No tästä kymmenestä prosentista hyvin monen pääasiallinen vaiva on vanhuus mahdollisesti yhdistettynä yksinäisyyteen ja turvattomuuden tunteeseen. Sitä vanhuutta ei voi hoitaa pois ja kun ikää on tarpeeksi, niin kyllä sitä aina joku kolotus löytyy, josta voi mennä juttelemaan terveyskeskukseen. 

Vierailija
47/66 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin olisi maailman helpointa tilata aika netistä. Ymmärrän kyllä siihen liittyvät ongelmat, mm. juuri tuo, että se lisäisi turhia käyntejä.

Meillä työterveyteen voi varata ajan netistä lääkärille, hoitajalle ja mielenterveyshoitajalle. Se on oikeasti tosi kätevää. Olen käyttänyt sitä vain oikeissa ongelmissa. Joskus soitan ajanvaraukseen ja sieltäkin takaisinsoitto tulee puolessa tunnissa.

Sanomattakin selvää, että käytän mieluummin työterveyttä. Kerran jouduin soittaa pyhäpäivänä päivystykseen. Takaisinsoittoa sai odottaa 4 tuntia ja päivystyksessä sai istua vähintään yhtä kauan. Ja mitä olen lukenut kokemuksista isoista kaupungeista, oli 4 tuntia niihin verrattuna lyhyt aika.

Harvemminpa ne pahimmat terveyspalveluiden käyttäjät ovat työterveyden piirissä, koska ne ovat joko eläkeläisiä tai mt-potilaita. Silloin nettiajanvaraus on ihan toimiva systeemi. Varsinkin, kun turhien käyntien lasku ei tule veronmaksajille. 

Vierailija
48/66 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni arvioivalle hoitajalle pääsyä puhelimitse tai viestillä tulisi helpottaa ja nopeuttaa. Kun hoitajalta sitten saisi luvan varata ajan, ja että minkä mittainen aika ja kenelle lääkärille, voisi asiakas itse valita ajan jonkinlaisesta verkkokalenterista klikkaamalla. Lääkäriajan varaaminen aivan suoraan ei julkisessa terveydenhuollossa toimi, tai sitten maksut nousisivat yksityisen tasolle.

Hoitajapulasta johtuen näitäkin on vähemmän,kuin olisi tarve.

Vierailija
49/66 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella mieltä ylentävää työskennellä tämmöisenä hoidon tarpeen arvioinnin hoitajana kun saa haukkuja asiasta kuulla. Kyllähän minä varaisin vaikka kaikille ajan jos se olisi mahdollista, vaan kun ei ole.

Vierailija
50/66 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisimmin puhelimeen vastaavat hoitajat ovat saaneet ylemmältä taholta ohjeen kääntää kaikki kivet etsiessään/keksiessään perusteita miksi soittaja ei tavitse vastaanottoaikaa. Pitkäaikaissairaiden vuosittaisesta seurannasta (mm diabetes, sepelvaltimotauti, verenpainetauti, munuaisten vajaatoiminta) yritetään päästä eroon "sammutetuin lyhdyin" eli missään tiedotteissa yms ei ole ilmoitettu että seuranta-aikoja ei anneta vaan se ilmenee ajanvarauspuhelimessa/terveysaseman tiskillä. Reilumpaa olisi tiedottaa asiasta etukäteen eikä roikottaa pitkäaikaissairaita löysässä hirressä. 

Näin ainakin Helsingissä.

Vierailija
51/66 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todella mieltä ylentävää työskennellä tämmöisenä hoidon tarpeen arvioinnin hoitajana kun saa haukkuja asiasta kuulla. Kyllähän minä varaisin vaikka kaikille ajan jos se olisi mahdollista, vaan kun ei ole.

Ota sitten työ vain työnä, josta saa rahaa. Miksi ottaa stressiä asiasta, kun omat työtavat ovat vilpittömät ja kunnossa?

Vastuu omista tunteista on sulla itsellä. Vai ajatteletko kuitenkin, että potilaiden pitäisi hoitaa sun kokemien loukkausten haavoja ja käyttäytyä juuri niin kuin haluat?

Vierailija
52/66 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei julkista hoitoa ole saatavilla.Pyytäkää maksusitoumus yksityiselle. Tämä on oikeutenne. Tätähän ei kerrota edes vahingossa. Muista, kun soitat seuraavan kerran. MAKSUSITOUMUS!

Vierailija
53/66 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
54/66 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi turvata edes se, että tapaturmissa pääsee lääkäriin julkiselle puolelle. Minä pääsin kolmannella yrittämällä. Nyt työkyvytön vamman takia!

Vierailija
55/66 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota sitten työ vain työnä, josta saa rahaa. Miksi ottaa stressiä asiasta, kun omat työtavat ovat vilpittömät ja kunnossa?

Vastuu omista tunteista on sulla itsellä. Vai ajatteletko kuitenkin, että potilaiden pitäisi hoitaa sun kokemien loukkausten haavoja ja käyttäytyä juuri niin kuin haluat?

Kannattaa tuolla asenteella soittaa sinne ajanvaraukseen, pidetään huoli ettet varmasti saa sitä nopeinta aikaa ;)

Vierailija
56/66 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tuolla asenteella soittaa sinne ajanvaraukseen, pidetään huoli ettet varmasti saa sitä nopeinta aikaa ;)

Tässä oikein kiteytettynä julkisen asenne. Itse varaan ajan lääkärille netin kautta eli yksityinen voittaa 100-0.

Vierailija
57/66 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän Petteri saa vauhtia myös julkiselle. Toivottavasti romuttuu toimimaton järjestelmä.

Vierailija
58/66 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskaa työntekoa. Terveydenhuollosta on varaa sopeuttaa yhden miljardin edestä.

Vierailija
59/66 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha sanonta, 10% potilaista käyttää 90% soten palveluista. Siellä on se porukka jotka jo nyt yrittää päivystykseen näyttämään mustelmiaan ja jos verta tulee nenästä niin pitäisi syöpätestitkin tehdä. Jos nuo saisi varata aikoja miten haluavat, niin siellä ei muita olisikaan kuin terveyskeskuksen vakiokasvot joka päivä.

Ensimmäinen johtuu mm. siitä, ettei tätä 10% hoideta kunnolla. Kunhan sutaistaan joku teksti ja jutellaan, niin sillä mennään niin kauan kuin moti loppuu.

Jos halu auttaa herää, potilaat katoavat heidän silmistään koska no, yksinkertaisesti ei ole mitään syytä enää käyttää terveydenhuollon palveluja. Kriisi on siinä, ettei juuri tämä potilas enää tarvitse minua vaan elää omaa elämäänsä.

Tämä. Tämän 10% annetaan valua sormien läpi ja samalla otetaan riski, että jotain oikeasti vakavaa olisikin taustalla. Läheskään kaikki mikä kuitataan erilaisilla mt-ongelmilla ei edes ole oikeasti mt-ongelmaa, mutta sillä päästään potilasta ns. siististi eroon eikä tarvitse käyttää resursseja liian monimutkaisten tapausten tutkimiseen.

No tästä kymmenestä prosentista hyvin monen pääasiallinen vaiva on vanhuus mahdollisesti yhdistettynä yksinäisyyteen ja turvattomuuden tunteeseen. Sitä vanhuutta ei voi hoitaa pois ja kun ikää on tarpeeksi, niin kyllä sitä aina joku kolotus löytyy, josta voi mennä juttelemaan terveyskeskukseen. 

Vanhuksilla ei ole mitään oikopolkua lääkäriin. Hoitaja jututtaa, antaa ehkä jonkun labralähetteen ja ohjeita. Mistä ihmeestä käsitys että oikeesti pääsisi huviksern vanhuskaan lääkäriin.

Vierailija
60/66 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä kollegalle!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme