Uskallatko ostaa nyt osakkeita?
Tai muuten sijoittaa? Itellä olis vähän ylimäärästä ja jo pitkään sellainen tunne, että rahat pitäs sijoittaa johonkin. Mutta mihin jne.? Ja onko nyt ihan tyhmä aika aloittaa sijoittaminen, kun taloudella menee niin huonosti?
Kattelin tällasen aika selkokielisen sijoitusvideon ja vähän innostuin. Mut rikastuuko sijoittamalla noin aukottomasti, niin siitä en ole ollenkaan varma.
Kommentit (55)
Aina on hyvä aika aloittaa, mutta älä osta koko könttäsummalla kerralla mitään. Ostat vähän vaikka joka kuukausi tai neljä kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Korkoihin, romahdus on tulossa. Kun tulokset laskevat puolella, kurssit tippuvat vähintään yhtä paljon. Eläkeyhtiöt ja suursijoittajat ovat poistumassa markkinoilta, koska koroista saa vaaditut tuotot. mm. Elo ja Ilmarinen ovat myyneet osakkeet pois.
Jos olet satavarma että romahdus on tulossa mikset myy lyhyeksi? isolla vivulla vielä? no vastaan puolestasi, mikään ei ole varmaa ja luultavasti parin ensimmäisen kvartaalin tuloslaskut on aikalailla leivottu jo kursseihin.
Itse hajautan ajallisesti ja suosin suht velattomia yrityksiä joita ei koronnostot heiluta niin paljoa, myös toimialallisesti defensiiviset osakkeet (mm vakuutus, lääkefirmat) sekä tietysti jo pitkään jatkuneet trendiasakkeet (tekoälym puhdas energia) siinä mun tärpit
Aseteollisuuden ja siihen sidonnaisten yritysten osakkeiden arvoja kannattaa seurata. Juuri nyt ei ehkä muuten ole oikea aika ostaa vaan kannattaa odottaa laskun tasaantumista. Ei koskaan laskusuhdanteen aikana jos ei tiedä varmasti mihin sijoittaa. Vihreät startupit kannattaa huomioida.
Osta ihmeessä. Vaikka kerran kuussa osakkeita. Ajallinen hajautus on hyvä hajautusmuoto muiden kanssa ja tasaa erot ajan myötä jos olet pitkällä tähtäimellä sijoittamassa.
En ole uskaltanut moneen vuoteen. Epävarmuutta epävarmuuden perään.
Vierailija kirjoitti:
Aina on hyvä aika aloittaa, mutta älä osta koko könttäsummalla kerralla mitään. Ostat vähän vaikka joka kuukausi tai neljä kertaa vuodessa.
Sitä se tuo proffakin sanoi, et pitää vaan aloittaa. Ja just tuosta hajauttamisestakin sanoi ja ettei vanhempien salkusta kannata ottaa mallia.
Mut mistä te sijoittajat tiedätte, mihin osakkeeseen kannattaa sijoittaa? En mitenkään jaksais alkaa seurata talousuutisia - just tähän se mun sijoittaminen on tähän asti aina tyssännytkin. Ei vaan kiinnosta tarpeeks. Mut toisaalta rahojen makuuttaminen tilillä tuntuu myös tyhmältä. (Sitä sijoitettavaa on muutama tonni eli mistään suurista rahoista ei nyt puhuta)
Jenkkilässä talous toimii hyvin nykyisellä korko tasolla eli korot on sopivalla tasolla. Todennäköisesti tullaan näkemään osakkeiden nousu kuin lasku.
Terveisin salkku 270k.
Lisäksi moni ostaa osakkeita inflaation vuoksi, kun ei vaan halua pitää rahoja tilillä.
Tänäänkin ostin. Tosin osakerahastoa.
Salkku 60 te
Onko epäkorrektia kysyä ihan firmojen tai rahastojen nimiä, mitä te koette nyt kannattaviksi kohteiksi? Vai ovatko nämä sellaisia salaisuuksia kuin marjapaikat, että niistä ei oo tapana puhua ääneen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se tuo proffakin sanoi, et pitää vaan aloittaa. Ja just tuosta hajauttamisestakin sanoi ja ettei vanhempien salkusta kannata ottaa mallia.
Mut mistä te sijoittajat tiedätte, mihin osakkeeseen kannattaa sijoittaa? En mitenkään jaksais alkaa seurata talousuutisia - just tähän se mun sijoittaminen on tähän asti aina tyssännytkin. Ei vaan kiinnosta tarpeeks. Mut toisaalta rahojen makuuttaminen tilillä tuntuu myös tyhmältä. (Sitä sijoitettavaa on muutama tonni eli mistään suurista rahoista ei nyt puhuta)
Vähän pitäisi seurata ja ymmärtää, muuten voi tulla huti. Mutta voihan sitä sijoittaa indeksirahastoon, on ainakin hyvä hajautus ja lisäillä kannattaa säännöllisesti. Kyllä se 10 vuoden päästä on kasvanut hyvin korkoa.
Vierailija kirjoitti:
Onko epäkorrektia kysyä ihan firmojen tai rahastojen nimiä, mitä te koette nyt kannattaviksi kohteiksi? Vai ovatko nämä sellaisia salaisuuksia kuin marjapaikat, että niistä ei oo tapana puhua ääneen?
Ap
Ei se ole epäkorrektia. Eivätkä missään nimessä salaisuuksia. Mutta itse olen arka antamaan vihjeitä tarkemmin koska olen niin huono näissä asioissa. Vaikka ei saisi mennä tunteella niin menen kuitenkin. Ja osa sijoituksistani on onnistunut ja osa ei. Ne mitkä ovat onnistuneet, olen pitänyt ja lisäillyt omistuksiani. Huonot myyn pois ja otan opikseni, tappiot kuitenkin saa verotukseen.
Lukaise vähän oppaita ja katsele videoita. Ja kun aloitat niin älä laita liian isoja summia yhteen kohteeseen. 500-1000euroa. Ja muista, jos joku jossain suosittelee tiettyä osaketta, se ei välttämättä ole kannattavaa kuitenkaan hankkia. Siellä voi olla oma lehmä ojassa, ja vaikka olisi taitavakin analysoija voi tulla huti. Siksi osakemarkkinat ovatkin niin mielenkiintoinen kohde ja koen tämän harrastuksena. Rikastua en ehdi, olin jo aika iäkäs kun aloitin mutta toisaalta kun on hyvät tulot voi rauhassa säästää/sijoittaa. Rahastoihin on vähän turvallisempaa laittaa säästöjä kun niissä on hajautus sen verran laaja. Mutta ei mihin tahansa rahastoonkaan. Itse olen käyttänyt Seligsonin indeksirahastoja ja aika kiva nousu ollut 10 vuodessa. Tsemppiä, kyllä sä opit. Jos opin minäkin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkoihin, romahdus on tulossa. Kun tulokset laskevat puolella, kurssit tippuvat vähintään yhtä paljon. Eläkeyhtiöt ja suursijoittajat ovat poistumassa markkinoilta, koska koroista saa vaaditut tuotot. mm. Elo ja Ilmarinen ovat myyneet osakkeet pois.
Jos olet satavarma että romahdus on tulossa mikset myy lyhyeksi? isolla vivulla vielä? no vastaan puolestasi, mikään ei ole varmaa ja luultavasti parin ensimmäisen kvartaalin tuloslaskut on aikalailla leivottu jo kursseihin.
Itse hajautan ajallisesti ja suosin suht velattomia yrityksiä joita ei koronnostot heiluta niin paljoa, myös toimialallisesti defensiiviset osakkeet (mm vakuutus, lääkefirmat) sekä tietysti jo pitkään jatkuneet trendiasakkeet (tekoälym puhdas energia) siinä mun tärpit
Shorttaaminen on piensijoittajalle melko vaikeaa, koska tuotteet eivät tarjoa siihen järkevää aikaikkunaa. Jos olisi oikeasti rahaa, ostaisin osakkeet ja palauttaisin esim. vuoden päästä eli ostaisin ne sitten halvalla markkinoilta
Vanha sanonta: osakkeet kannattaa myydä huhtikuussa.
Älä missään nimessä osta mitään osakkeita ... suuri romahdus on tulossa ihan lähiaikoina ..osta ennemmin esim antiikkia .. design lasia ..klassikko auton moottoripyörän.. niitä ei enään valmisteta tai jos et osaa niin osta kultaa sen kanssa pärjää aina
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos nyt sanoo jonkun firman ja kysyjä miettii pari viikkoa niin voi olla, että ko. firmaa ei enää kannatakaan ostaa. Kyllä ne perusasiat pitää ihan itse opetella. Hyvä vinkki on myös se, että ostaa sitä mitä muutkin eli ei halpaa vaan nousevaa osaketta, ja osaketta, jolla on jatkuvasti iso vaihto eli saa tarvittaessa myytyä. Tosin suosittelen pysymään pääasiassa rahastoissa, jos ei yhtään jaksa seurata.
Vierailija kirjoitti:
Älä missään nimessä osta mitään osakkeita ... suuri romahdus on tulossa ihan lähiaikoina ..osta ennemmin esim antiikkia .. design lasia ..klassikko auton moottoripyörän.. niitä ei enään valmisteta tai jos et osaa niin osta kultaa sen kanssa pärjää aina
Kukahan tuota turhaa romua ostaa ?
Jos ei jaksa miettiä firmoja, niin helpointa on sijoittaa osakeindeksirahastoihin. Niistäkin kannattaa valita ihan perusrahastoja, ei mitään erityistä alaa (kuten lääketeollisuutta) tai eksoottista maa-aluetta. Esim. yksi indeksirahasto, joka sijoittaa suomalaisiin tai euroalueen osakkeisiin, ja toinen, joka sijoittaa pohjoisamerikkalaisiin yrityksiin. Seligsonilla ja Nordnetillä on edullisia osakeindeksirahastoja.
Yhdysvalloissa keskuspankki on myöntänyt jo taantuman ja oikeasti siellä ollaan menossa jo lamaan. Lama on tulossa myös eurooppaan. Osakkeet nousevat vielä jonkin aikaa ennen romahdusta.