Menisinkö töihin 1780e/kk bruttopalkalla, vai jatkaisinko työttömänä oloa 1520e "nettohyödyllä" tuista joiden päälle teen omaa pikkubisnestä 300-500e/kk "puhtaana käteen"?
Töihin mennessä en enää ehtisi enkä jaksaisi tehdä tuota bisnestäni.
Paljonkohan työmatkat olisivat jos 40km suuntaansa?
Paljonko 1780e brutosta jää käteen?
Kommentit (50)
Nyt sinä ap lisäsit 200 - 300 euroa ylimääräistä tuohon tukeen. Ei kukaan yksinasuva kantasuomalainen työtön saa noin paljoa tukia.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sinä ap lisäsit 200 - 300 euroa ylimääräistä tuohon tukeen. Ei kukaan yksinasuva kantasuomalainen työtön saa noin paljoa tukia.
Minähän erittelin summat tuolla jo aiemmin, joten voisitko esittää perusteluja miksi ne eivät pidä paikkaansa.
Muita perusteluja kuin "eipäs"
ap
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun pääset eläkkeelle,huomaat että sun "pikkupisneksistä" ei ole kertynyt eläkettä.
Siitä 1780€/kk kertyy kuitenkin ihan kelvollinen summa, verrattuna "pikkupisnes"-malliin.
No kyllä ansiosidonnaisesta päivärahastakin kertyy eläkettä. Minä saan nettona ansiosidonnaista 1600 e, joten ei todellakaan kannata matalapalkkaduunit.
Mä ainakin menisin tuolla palkalla töihin. On se paljon enemmän mitä työmarkkinatuki.
Luikurina valitsee tukien varassa elämisen, yhteiskuntaa ylläpitävänä ja kehittämään pyrkivänä kansalaisena menee työkykyisenä ennen eläkeikää asiallisiin töihin.
Älä mene töihin. Niin kauan kuin jotkut urpot suostuu kokopäivätöihin tuollaisella koiran palkalla, niin kauan työnantajat tarjoaa tuollaisia. Älä suostu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun pääset eläkkeelle,huomaat että sun "pikkupisneksistä" ei ole kertynyt eläkettä.
Siitä 1780€/kk kertyy kuitenkin ihan kelvollinen summa, verrattuna "pikkupisnes"-malliin.
Ei siitä kyllä kerry yhtään enempää kuin mitä takuueläke on ja sen saa tekemättä ikinä mitään.
Puhut sontaa, täysimääräinen takuueläke on vain 922,42€/kk. Sillä ei paljon pärjäile. Sen saa vanhana kun elää pelkillä tuilla ja harrastaa "pikkupisneksiä".
Vierailija kirjoitti:
Kostain kumman syystä ansiosidonnaiseni on parempi kuin palkka niissä hommissa joihin voisin päästä töihin.
Öö ansiosidonnaista maksetaan se 400 päivää ja pohjautuu ihan aikaisempiin tuloihin?
Sit se loppuu. Ettet nyt vaan lurittelisi satuja?
Oletko muukuinkantasuom. yksinhuoltaja, kun saat noin paljon tukia?
Joku on nyt keksinyt päästänsä tämän. Mun työttömyyskorvaus olisi 750€ ja minulla kaksi lasta. Yksinasuvalla lienee vähemmän tuo?
Ansiosidonnainen päiväraha maksetaan sitten osa-aikatyön päälle. Siinä on aikamoinen tukiloukku kieltämättä.
Kokoaikatyöstä voi jäädä vähemmän käteen kuin satunnaiset osa-aikatyö + tuet . Se on väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kovat tuet jos et ole ansiosidonnaisella tai asu Helsingissä. Tosin sielläkin nuo ovat aika kovat tuet.
Vuokrani on 830e
ttt perusosa 555e
sähkölasku n. 70e nykyhinnoilla
kotivakuutus 15e/kk
Lääkkeet 50e/kkap
Väität, että vuokrasi maksetaan kokonaan? Aika jännä, kun kaikille muille maksetaan asumistukea tuon kokoisesta vuokrasta 450 euroa.
Vasuri menee töihin vaikka ilmaiseksi yhteiseksi hyväksi. Oikeistolainen laskelmoi voittoja ja menetettyä vapaa-aikaa.
Ap:lle: jatkat tietenkin laittomien pikkubisnestesi tekoa, kunnes Kela saa sinut kiinni ja joudut vuosikymmenen kestävään paperirääkkiin, jossa Kela nylkee joka sentin takaisin korkojen ja lisäkulujen kanssa, etkä enää ikinä tule eläessäsi näkemään muuta kuin pimeää rahaa. Itse olen joutunut taistelemaan kuusi vuotta Kelan kanssa ex-vaimon sekoiluista vaikka olen itse *aina* hoitanut asiani enkä ole muuta Kela-tukea vastaanottanut tällä vuosituhannella kuin lapsilisät. Mutta aina vuoden parin välein joku uusi virkaintoinen virkailija keksii, että minulla muka olisi taas jotain velvollisuuksia ex-vaimoani tai Kelaa kohtaan, vaikka hänellä ei ole minulle mitään vaatimuksia ja rumba alkaa uudelleen. En suosittele.
Vaihtoehtona on se, että kasvatat selkärangan, otat itseäsi niskasta kiinni ja menet töihin, vaikka vähäksi aikaa vähän pienemmälläkin palkalla. Kelasta eroon pääsy on monestakin syystä hieno asia, eikä vähiten siksi että sitten hallitset itse omaa elämääsi.
ite aattelin mennä ruojakonoon töihin 9 e päivälisä ja päälle saa parhaat safkat ja pihvit valita itselle siitä eli 500 e bonus kuussa ruokana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kostain kumman syystä ansiosidonnaiseni on parempi kuin palkka niissä hommissa joihin voisin päästä töihin.
Öö ansiosidonnaista maksetaan se 400 päivää ja pohjautuu ihan aikaisempiin tuloihin?
Sit se loppuu. Ettet nyt vaan lurittelisi satuja?
Joskus vuonna kivi ja miekka menin töihin 1200 € nettopalkalla, vaikka mun ansiosidonnainen oli 1400 € netto. Halusin kuitenkin päästä töihin, koska ansiosidonnnainen loppuu aikanaan ja työpaikka taas tarjoaa erilaisia vaihtoehtoja. Nyt mun nettopalkka on 2400 €. Ihan riittävä. Ja huom, puhun netosta, en brutosta.
Mistä saa 1500 nettona tukia`????
Vierailija kirjoitti:
Kertyykö?
Ylittääkö takuueläkettä?
Suunnittelen yritykseni alasajoa, olen 52v.
Todennäköisesti työllistymiseni sen jälkeen olisi vaikeaa muihin kuin n. 10€/h töihin.
Jos jatkaisin nykyisellä mallilla eläkeikään, saisin n. 1400€ eläkkeen.
En tosin ole varma, jaksanko ja pysyvätk
y ritykseni toimintaedellytykset edes nykyisenlaisina.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa 1500 nettona tukia`????
Lomautetuille maksetaan työttömyyskorvausta joka on melkein palkan suuruinen. Esim lentäjille maksettiin sohvalle koronan aikaan 10 tonnia kuussa. Voi olla mitä vaan. Myös ansiosidonnaisessa ei ole kattoa.
Viimeksi ku olin töissä. tienasin 1450 euroa nettona. Sitten bensan kallistui ja bensaan olisi mennyt 400 euroa kk. Bensaan 400 euroa, vuokraan 400 euroa, ruokaan 300 euroa, sitten muita laskuja oli 85 euroa kuten netti ja sähkö. Autoakin pitää huoltaa ja se maksaa, oli vakuutusmaksut joten ei palkasta jäänyt häävisti säästöön.
Pyysin palkkaa lisää työnantajalta koska olin matkatöissä raksatöitä tekemässä. Työnantaja ei suostunut antaa 250 euroa lisää palkkaa jotta olisin voinut jatkaa töissä. Sitten otin loparit. Työttömänä minulle on jäänyt säästöönkin rahaa 200 euroa kk 18 kuukauden ajan nyt joten on työttömyydestä hyötyä ollut.