Kannatti opiskella koodariksi 50-vuotiaana, ei tarvitse työttömänä olla!
Suosittelen koodausta kaikille naisille, jotka pohtivat uutta uraa ja kouluttautumista. Sitä voi opiskella helposti itsekseenkin. Se on siistiä sisätyötä. Hommissa pitää koko ajan opiskella lisää, mutta moni yllättyy havaitsessaan omaavansa kykyjä alalle.
Koodarin ei tarvitse olla mikään matemaattinen nero, ei edes keskitason osaaja. Koodauskielet ovat kuin muutkin kielet. Yhden opettelee ja muut tuntuvat sen jälkeen tutuilta. Kaikkia kieliä ei tarvitse opetella, voi erikoistua tai opetella vain tarvittaessa. Voi siirtyä myös projektitöihin.
Netissä on paljon materiaalia opiskeluun, lisätietoja ja tukea erityisesti naisille.
Jos et koe olevasi sisar hento valkoinen, oletkin ehkä Pirkko Python, Cecilia Css tai Hanna Html.
Kommentit (59)
Älkää nyt ihan oikeasti uskoko tuota aloitusta. Ei tuollaisia 50 v itseoppineita aloittelijoita käytännössä koskaan oteta minnekään alan firmoihin töihin.
Olisiko teillä joku ohjelma pätkä, mistä tajuisi mitä koodaaja tekee? jotain ohjelmia jollekkin firmalle vai? mitä se ohjelma esim. tekee minkä tekemisestä voi saada palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Mä olen ollut 25 vuotta alalla, on korkeakoulututkinto ja kokemusta vaativista projekteista, nykyaikaisista tekniikoista, pilvisertejä sun muuta, enkä pääse edes haastatteluihin kun haen töitä! Onneksi mulla on työpaikka kyllä, mutta kiinnostaisi vaihtaa. Vaan ei taida onnistua, ei oteta 48-vuotiasta minnekään.
Onko sulla omaa hunteria?
Tiedän monia viisikymppisiä, jotka käyvä viikottain voitelulounailla. Sattumalta vielä ovat niitä itseoppineita rakkaudesta lajiin tyyppejä.
Moni firma on startuppi. Mielenkiintoisia projekteja olisi tarjolla, muttei rahaa. Harva suostuu alentamaan palkkaansa parilla tonnilla. Jokunen aina lähtee ja palaa sitten takaisin. Tulihan kokeiltua.
Itse en ole koodari, eikä semmoista musta tule.
Vierailija kirjoitti:
Koodaaminen on vähän sellainen ala, jossa pitää olla lahjakkuutta ja intoa aiheeseen. Ei voi missään tapauksella suositella ilman varauksia.
Mutta kokeilla kannattaa! Ja kun vähän tutustuu, niin voi innostuakin.
Itse innostuin vasta viime kesänä sen jälkeen kun olin saanut opiskelupaikan ja aloin tehdä MOOCeja selvittääkseni, kiinnostaako ja onko minusta tähän.
Helsingin yliopiston MOOC-kursseja Ohjelmoinnin perusteet ja Ohjelmoinnin jatkokurssi suosittelen lämpimästi! Aloituskynnys on tehty matalaksi, ei tarvitse edes ilmoittautua ennen kuin olet saanut kurssin valmiiksi. Alkuun ei tarvita edes editoria, kolme ekaa viikkoa nakutellaan koodia suoraan selaimeen ja testeri kertoo, menikö oikein!
Kurssin sivuilla on kaikki tarvittava tieto ja netistä voi googletella lisää. VSCoden asennus neuvotaan kädestä pitäen, joten ei haittaa vaikka ohjelmien asentelu olisi hieman vierasta puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vedän fronttia ja backia pilvessä angularilla ja kotlinilla enimmäkseen ja datawarehousetan kafkalla ja flinkillä ihan kun tyhjää vaan. Ei tässä enää ehdi sukkia kutomaan ja tassikaffeistakin on pitänyt luopua.
Irmeli 94v
ja tallinnaan kun mennään keväisin virkistyspäivissä niin strippibaarin tangossa pyörin minä, siinä missä Tallinnan naiset katselee kateellisina.
Kyllä se koodi syntyy, kun ignoraa kiusaavat työkaverit ja perheen. Kahvia ja omaa tilaa. Muuten ei tule keskittymisestä mitään
Vierailija kirjoitti:
Eniten tälle alalle opiskelussa pelottaa tuo, että kaikki vapaa-aika pitäisi kuluttaa uutta opiskellen ja töitä tehden, normi työajan lisäksi, yöt pitäisi valvoa hermorauniona deadlineista
Jos olet töissä, niin eihän niiden opintojen kanssa tarvii niin kiirettä pitää? On myös joitain kursseja joita voi opiskella omaan tahtiin. Monet kurssit sujuu kokonaan etänä, vaikka toki lähiohjausta on myös tarjolla. Kaikilla kursseilla tuntuu olevan myös ryhmät Discordissa tai Telegramissa, missä voit kysellä vinkkejä toisilta opiskelijoilta tai ohjaajilta.
Omassa fuksiryhmässäni on työssäkäyviä, jotka opiskelevat työn ohessa ja hyvin he ovat pärjänneet. Jokainen etenee omien resurssiensa mukaan. Kyllä se opiskeluaika joustaa, kunhan opinnot etenevät tasaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koodaaminen on vähän sellainen ala, jossa pitää olla lahjakkuutta ja intoa aiheeseen. Ei voi missään tapauksella suositella ilman varauksia.
Mutta kokeilla kannattaa! Ja kun vähän tutustuu, niin voi innostuakin.
Itse innostuin vasta viime kesänä sen jälkeen kun olin saanut opiskelupaikan ja aloin tehdä MOOCeja selvittääkseni, kiinnostaako ja onko minusta tähän.
Helsingin yliopiston MOOC-kursseja Ohjelmoinnin perusteet ja Ohjelmoinnin jatkokurssi suosittelen lämpimästi! Aloituskynnys on tehty matalaksi, ei tarvitse edes ilmoittautua ennen kuin olet saanut kurssin valmiiksi. Alkuun ei tarvita edes editoria, kolme ekaa viikkoa nakutellaan koodia suoraan selaimeen ja testeri kertoo, menikö oikein!
Kurssin sivuilla on kaikki tarvittava tieto ja netistä voi googletella lisää. VSCoden asennus neuvotaan kädestä pitäen, joten ei haittaa vaikka ohjelmien asentelu olisi hieman vierasta puuhaa.
Tämä kyllä pitää paikkansa. Kannattaa aluksi käydä esim. pythonin johdantokurssi ja vähän kokeilla miltä koodaaminen tuntuu. Jos tykkää, niin voi sitten jatkaa opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmani on se, ettei koodaaminen vaan kiinnosta sitten pätkääkään. Mistä motivaatio puuduttavan tylsän asian opiskeluun?
Kokeile ja katso, jos alkaisikin kiinnostaa.
Jos tykkää ongelmanratkaisusta, niin luulisi että koodauskin tuntuisi kiinnostavalta.
Kiinnostuksen kohteet vaihtelee elämän aikana ja tieto lisää kiinnostusta. Mikä vaan voi alkaa tuntua mielenkiintoiselta, kun siihen hieman perehtyy.
Ja jos ei halua siitä työtä, niin voihan siitä saada harrastuksen, joka pitää aivot toimintakunnossa ja viivyttää dementiaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko teillä joku ohjelma pätkä, mistä tajuisi mitä koodaaja tekee? jotain ohjelmia jollekkin firmalle vai? mitä se ohjelma esim. tekee minkä tekemisestä voi saada palkkaa?
Isoja ohjelmia tehdään isoissa tiimeissä, yksittäinen koodari saattaa olla osa pientä tiimiä, joka nysvää jotain ihan pikku juttua. Tai sitten se koodaaja voi tehdä itsenäisesti sen koko koodin, jos osaa.
Ei voi sanoa oikein mitään yleistä siitä, mitä koodaaja tekee. Työtehtävien kirjo on aivan valtava.
Vierailija kirjoitti:
Eniten tälle alalle opiskelussa pelottaa tuo, että kaikki vapaa-aika pitäisi kuluttaa uutta opiskellen ja töitä tehden, normi työajan lisäksi, yöt pitäisi valvoa hermorauniona deadlineista
Tällaiset ongelmat välttää, kun ei mene startuppeihin eikä pieniin hikipajoihin. Jos menet jollekin niistä suurista, tyyliin CGI, Tieto ja vastaavat, ei siellä tarvi olla hermorauniona eikä tehdä vapaa-ajalla duunia tai opiskella. Toki palkka on sitten pienempi kuin pienissä konsulttifirmoissa, mutta itse olen ollut viimeiset 10 vuotta silti noissa isoissa taloissa, koska arvostan mielenrauhaa ja vapaa-aikaa.
Siis mitä se koodaus tarkoittaa? En tajua yhtään mihin se edes liittyy.
Olen 68 -vuotias keskikouludropoutti ja ammatinvaihtaja. Nykyään koodaan sulareita C-kielellä. En ehdi eläkkeelle.
It-ala on todella ikärasistinen paikka.
Vierailija kirjoitti:
It-ala on todella ikärasistinen paikka.
IT-alalla mainostetaan kovasti hienoa kulttuuria, mutta todellisuus on kieltämättä aika erilaisuutta vieroksuva. Kiusataan niitä erilaisia niin, että menee kaikki motivaatio mihinkään. Jos olet erilainen, parempi olla kaksi kertaa yhtä hyvä kuin kilpailu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Mä olen ollut 25 vuotta alalla, on korkeakoulututkinto ja kokemusta vaativista projekteista, nykyaikaisista tekniikoista, pilvisertejä sun muuta, enkä pääse edes haastatteluihin kun haen töitä! Onneksi mulla on työpaikka kyllä, mutta kiinnostaisi vaihtaa. Vaan ei taida onnistua, ei oteta 48-vuotiasta minnekään.
Hae ulkomaille!
Jos on mahdollisuus mennä ulkomaille, sieltä löytyy muitakin kuin koodarin töitä. Eikä taida muutenkaan olla pulaa koodareista, jos töihin päästäkseen on mentävä ulkomaille.
Yritin muttei yhtään kiinnostanut enkä oppinut. Ei auta kun pysyä oman alan työtehtävissä jotka sentäs hallitsee.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus kokeillut. Noin kaksi ensimmäistä tehtävää ovat leikkikoulutasoa, sen jälkeen ei tajua edes mitä pyydetään tekemään, saati että osaisi tehdä ne.
Kiitos rohkaisevasta aloituksesta. Täytän pian 53v ja minulla on fuksivuosi menossa käpistelijänä HY:llä. Olen enimmäkseen tykännyt, mutta on tässä myös saanut tehdä kovasti töitä.
En ole päässyt vielä siihen, että jaksaisin uskoa työllistymismahdollisuuksiini. Mutta hankin osaamista ja työstän samaan aikaan itsetunto-ongelmia, niin ehkä se tästä :-)