Kannatti opiskella koodariksi 50-vuotiaana, ei tarvitse työttömänä olla!
Suosittelen koodausta kaikille naisille, jotka pohtivat uutta uraa ja kouluttautumista. Sitä voi opiskella helposti itsekseenkin. Se on siistiä sisätyötä. Hommissa pitää koko ajan opiskella lisää, mutta moni yllättyy havaitsessaan omaavansa kykyjä alalle.
Koodarin ei tarvitse olla mikään matemaattinen nero, ei edes keskitason osaaja. Koodauskielet ovat kuin muutkin kielet. Yhden opettelee ja muut tuntuvat sen jälkeen tutuilta. Kaikkia kieliä ei tarvitse opetella, voi erikoistua tai opetella vain tarvittaessa. Voi siirtyä myös projektitöihin.
Netissä on paljon materiaalia opiskeluun, lisätietoja ja tukea erityisesti naisille.
Jos et koe olevasi sisar hento valkoinen, oletkin ehkä Pirkko Python, Cecilia Css tai Hanna Html.
Kommentit (59)
Olen matemaattisesti ja kielellisesti lahjaton joten ei onnistuisi. Niin lahjaton itseasiassa etten ole löytänyt edes mitään paikkaa missä voisi opiskella koodaamista omaehtoisesti
Vedän fronttia ja backia pilvessä angularilla ja kotlinilla enimmäkseen ja datawarehousetan kafkalla ja flinkillä ihan kun tyhjää vaan. Ei tässä enää ehdi sukkia kutomaan ja tassikaffeistakin on pitänyt luopua.
Irmeli 94v
Koodaresta ei ole pulaa, vain hyvistä on, eikä kaikista ole hyväksi koodariksi. Ohjelmistotekniikka on alana myös niin nopeasti muuttuva, että hyvän koodarin ominaisuuksiin kuuluu harrastuneisuus. Sitä täytyy siis harjoittaa myös vapaa-ajallaan. Vaatii periaatteessa siis aidon innostuksen aiheeseen.
Koodaaminen on vähän sellainen ala, jossa pitää olla lahjakkuutta ja intoa aiheeseen. Ei voi missään tapauksella suositella ilman varauksia.
Tekoäly vie hommasi kahden vuoden sisällä.
Learn to code, not!
Mitä ihmettä? Mä olen ollut 25 vuotta alalla, on korkeakoulututkinto ja kokemusta vaativista projekteista, nykyaikaisista tekniikoista, pilvisertejä sun muuta, enkä pääse edes haastatteluihin kun haen töitä! Onneksi mulla on työpaikka kyllä, mutta kiinnostaisi vaihtaa. Vaan ei taida onnistua, ei oteta 48-vuotiasta minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Olen matemaattisesti ja kielellisesti lahjaton joten ei onnistuisi. Niin lahjaton itseasiassa etten ole löytänyt edes mitään paikkaa missä voisi opiskella koodaamista omaehtoisesti
Suosittelen kokeilemaan Fitech-yliopistoverkoston maksuttomia nettikursseja, ne kun sopivat vasta-alkajillekin!
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Mä olen ollut 25 vuotta alalla, on korkeakoulututkinto ja kokemusta vaativista projekteista, nykyaikaisista tekniikoista, pilvisertejä sun muuta, enkä pääse edes haastatteluihin kun haen töitä! Onneksi mulla on työpaikka kyllä, mutta kiinnostaisi vaihtaa. Vaan ei taida onnistua, ei oteta 48-vuotiasta minnekään.
Hae ulkomaille!
Ei ikinä. Ei näytön tuijotusta ja näpyttelyä koodarina ammatiksi, hyi. Kovin yksitoikkoista työtä, ei ei ei.
Vierailija kirjoitti:
Koodaresta ei ole pulaa, vain hyvistä on, eikä kaikista ole hyväksi koodariksi. Ohjelmistotekniikka on alana myös niin nopeasti muuttuva, että hyvän koodarin ominaisuuksiin kuuluu harrastuneisuus. Sitä täytyy siis harjoittaa myös vapaa-ajallaan. Vaatii periaatteessa siis aidon innostuksen aiheeseen.
Tämä on minusta myytti, jota jotkut ihmiset pitää yllä. Olen ollut parikymmentä vuotta alalla, koodarina ja koodaavana arkkitehtina lähinnä, en ole koskaan harrastanut mitään alaan liittyvää vapaa-ajallani. Kyllä ne uudet asiat ehtii työaikanakin opiskella, siinä tekemisen ohessa. Uusi ohjelmointikieli? Googletetaan tutoriaalia ja aletaan tekemään. Sitten googletetaan lisää kun tulee taas tiedonpuute, että en tiedä miten tämä juttu tällä tehdään. Aina löytyy apu. ChatGPT helpottaa vielä todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae ulkomaille!
Nuoria nekin taitavat hakea... Britteihin ja Irlantiin koitin hakea jonkun verran, kun olisi kätevää kun osaa jo kielen, ja jotkut töistä sanoi että siellä riittää alan hommia. Ja tosiaan ilmoituksia työpaikoista löytyy vaikka kuinka, mutta en taaskaan päässyt edes haastatteluun, paitsi kerran kun otin ikäni paljastavat jutut pois CV:stäni. No, videohaastattelu meni siihen sitten, että kolmekymppinen mies ihmetteli, miksi minun ikäiseni naisihminen haluaisi muuttaa ulkomaille, ja päivitteli kuka minun vanhenevat vanhemmatkin sitten hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ikinä. Ei näytön tuijotusta ja näpyttelyä koodarina ammatiksi, hyi. Kovin yksitoikkoista työtä, ei ei ei.
Sinäkö se nipottaja olet, joka kirjoittaa aina "hyi" kaikkiin asioihin?
Aika satua laskettelee ap.
Ellei sitten ole niin, että on miehensä firmassa "koodarina".
Vierailija kirjoitti:
Koodaaminen on vähän sellainen ala, jossa pitää olla lahjakkuutta ja intoa aiheeseen. Ei voi missään tapauksella suositella ilman varauksia.
Mä en ole koskaan tätä väitettä oikein ymmärtänyt. Ei tarvitse mitään erityislahjakkuuksia, ei matematiikkaan, kieliin eikä mihinkään. Sellainen keskivertoälykäs on toki hyvä olla, mutta ei tarvi olla sen älykkäämpi. Innolla ei tee erityisesti mitään, kunhan ei inhoakaan. Mulla ei ole koskaan ollut asiaan mitään kiinnostusta, mutta siinähän se menee kuin muukin leipätyö. Toki, jos haaveissa on vaikka työ ihmisten kanssa tai muu ihan erilainen työ, ja ajatus koneen näpyttelystä työpäivät ahdistaa, ei kannata koodariksi lähteä, mutta ei se siis mitään erityistä intoa tarvi.
Se mitä tosiaan tarvii on keskittymiskyky ja se että tykkää työskennellä itsenäisesti, nykyään usein vielä täysin tai lähes täysin etänä tehdään.
Eniten tälle alalle opiskelussa pelottaa tuo, että kaikki vapaa-aika pitäisi kuluttaa uutta opiskellen ja töitä tehden, normi työajan lisäksi, yöt pitäisi valvoa hermorauniona deadlineista
Ongelmani on se, ettei koodaaminen vaan kiinnosta sitten pätkääkään. Mistä motivaatio puuduttavan tylsän asian opiskeluun?
Ite en jaksanut keskittyä edelliseen hommaan, joten irtisanouduin. Kuitenkin töitä näyttää löytyvän per heti
Vierailija kirjoitti:
Ongelmani on se, ettei koodaaminen vaan kiinnosta sitten pätkääkään. Mistä motivaatio puuduttavan tylsän asian opiskeluun?
Ei mistään. Jos et pidä koodaamisesta, niin ei kannata sen enempää lähteä investoitumaan.
Sama täällä, olen 83v ja opiskelin Delphi koodaajaksi. Nyt rahaa virtaa ovista ikkunoista.
Rauno