Kannatti opiskella koodariksi 50-vuotiaana, ei tarvitse työttömänä olla!
Suosittelen koodausta kaikille naisille, jotka pohtivat uutta uraa ja kouluttautumista. Sitä voi opiskella helposti itsekseenkin. Se on siistiä sisätyötä. Hommissa pitää koko ajan opiskella lisää, mutta moni yllättyy havaitsessaan omaavansa kykyjä alalle.
Koodarin ei tarvitse olla mikään matemaattinen nero, ei edes keskitason osaaja. Koodauskielet ovat kuin muutkin kielet. Yhden opettelee ja muut tuntuvat sen jälkeen tutuilta. Kaikkia kieliä ei tarvitse opetella, voi erikoistua tai opetella vain tarvittaessa. Voi siirtyä myös projektitöihin.
Netissä on paljon materiaalia opiskeluun, lisätietoja ja tukea erityisesti naisille.
Jos et koe olevasi sisar hento valkoinen, oletkin ehkä Pirkko Python, Cecilia Css tai Hanna Html.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Entä jos lyhyt matikka 4?
68 -vuotias keskikouludropoutti vastaa: Ei tarvita metematiikkaa. Loginen ajattelukyky riittää. Inssit hoitaa tarvittavat kaavat.
Terraformasin itelleni terassin!
Olavi 72v
Miksi erityisesti naiset tarvitsevat tukea?
Vierailija kirjoitti:
Eniten tälle alalle opiskelussa pelottaa tuo, että kaikki vapaa-aika pitäisi kuluttaa uutta opiskellen ja töitä tehden, normi työajan lisäksi, yöt pitäisi valvoa hermorauniona deadlineista
Ei tarvitse kuluttaa. Tasan se työaika piisaa. Jos et osaa niin sitten sanot pomolle, että en osaa, tarvitsen aikaa opetella. Työajalla tämä tapahtuu. Deadlinet tulee ja deadlinet menee, jos ei aika riitä niin se ei riitä. Siitä ei kannata tuskailla.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko teillä joku ohjelma pätkä, mistä tajuisi mitä koodaaja tekee? jotain ohjelmia jollekkin firmalle vai? mitä se ohjelma esim. tekee minkä tekemisestä voi saada palkkaa?
Koodaus on ongelmanratkaisua. Oletetaan että mulla on seuraava ongelma: En tiedä mihin aikaan kannattaa astianpesukone laittaa pyörimään, koska en tiedä milloin sähkö on halvinta.
Nimeltä mainitsematon firma (Fingrid) tietää kysymykseeni vastauksen ja tarjoaa hinnat tunti tunnilta seuraavalle vuorokaudelle vapaasti haettavana numerodatana.
Ratkaistaan ongelma kirjoittamalla koodi, joka hakee avoimesta rajapinnasta seuraavan vuorokauden pörssisähkön hinnat ja syöttää ne tietokantaan, josta kuvaaja tekee kertavilkaisulla luettavan hintakäyrän.
Katsotaan piirretystä käyrästä sen alin kohta ja ratkaisu on ongelmaani on siinä.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä se koodaus tarkoittaa? En tajua yhtään mihin se edes liittyy.
Jotkut on koodanneet kaikki toiminnot mitä selaimellasi juuri tuon kirjoittaaksesi teit.
En osaa käyttää kunnolla wordia ja exceliä, varsinkaan tuota jälkimmäistä. Onkohan mulla edellytyksiä koodaajaksi?
Vierailija kirjoitti:
En osaa käyttää kunnolla wordia ja exceliä, varsinkaan tuota jälkimmäistä. Onkohan mulla edellytyksiä koodaajaksi?
On kaksi täysin eri asiaa laatia yksi yksinkertainen, yhden ongelman ratkaiseva ohjelma kuin käyttää toista, järjettömän paljon monimutkaisempaa ohjelmaa, jonka kehittämiseen Microsoft ja koodarisukupolvi toisensa jälkeen on käyttänyt jo liki 40 vuotta.
Tämä rupesi kiinnostamaan, olen ajanut jakeluautoa 30 vuotta paikalliselle leipomolle. Polvia kolottaa joten uranvaihto on ajankohtainen. Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle?
Vierailija kirjoitti:
Tämä rupesi kiinnostamaan, olen ajanut jakeluautoa 30 vuotta paikalliselle leipomolle. Polvia kolottaa joten uranvaihto on ajankohtainen. Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle?
Lähdin itse 15 vuotta sitten alanvaihtajana liikkeelle opettelemalla yhden illan aikana netistä kuinka saan Pythonilla tulostettua näytölle "Moi". Siitä se sitten lähti ja palkkani saan IT-alalta vieläkin. En koodaa päätyökseni, mutta joudun tekemään sillä samalla Python-ohjelmointikielellä eri asioita automatisoivia pikku ohjelmia päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten tälle alalle opiskelussa pelottaa tuo, että kaikki vapaa-aika pitäisi kuluttaa uutta opiskellen ja töitä tehden, normi työajan lisäksi, yöt pitäisi valvoa hermorauniona deadlineista
Ei tarvitse kuluttaa. Tasan se työaika piisaa. Jos et osaa niin sitten sanot pomolle, että en osaa, tarvitsen aikaa opetella. Työajalla tämä tapahtuu. Deadlinet tulee ja deadlinet menee, jos ei aika riitä niin se ei riitä. Siitä ei kannata tuskailla.
Tosissasiko tarkoitat, että yritys haluaisi palkata minut, jolla menisi 10 vuotta opetteluun sen sijaan, että palkkaisivat henkilön oka A) osaa jo, tai b) opettelee asian viikossa tai kuukaudessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosissasiko tarkoitat, että yritys haluaisi palkata minut, jolla menisi 10 vuotta opetteluun sen sijaan, että palkkaisivat henkilön oka A) osaa jo, tai b) opettelee asian viikossa tai kuukaudessa?
Ihan tosissaan sanon, että jos on perusasiat hanskassa ja tulee uusia asioita joita ei osaa niin työajalla ne opetellaan.
Tällä hetkellä on satoja koodareita kortistossa. Hyvistä koodareista on toki pulaa.
kiitos vinkeistä FITech sekä Helsingin Yliopiston MOOC kursseihin! En ole alaa vaihtamassa, mutta jotain uutta mielenkiinnon kohdetta etsin, voisin kokeilla ohjelmointia :)
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä on satoja koodareita kortistossa. Hyvistä koodareista on toki pulaa.
Riittää, että osaa vähän ja jaksaa painaa
Vierailija kirjoitti:
Olen matemaattisesti ja kielellisesti lahjaton joten ei onnistuisi. Niin lahjaton itseasiassa etten ole löytänyt edes mitään paikkaa missä voisi opiskella koodaamista omaehtoisesti
Älä huoli olen 3d-mallintaja ja matikassa ollut melko huono. Nyt olen miettinyt alkaa opiskella koodariksi. Osaan html-ohjelmointia ja aluksi mietin että menisi ohjelmoinnin kurssille avoimeen yliopistoon jossa kielenä python. Tarvitsee vain oikean asenteen, itselläni on trauma paskasta matematiikan opetuksesta mutta myös se että kaikkia ei matikka vaan kiinnosta sen rutiininomaisuuden takia.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos lyhyt matikka 4?