Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aftersun - Päivämme auringossa - Pitkästä aikaa upea elokuva, joka kannattaa käydä katsomassa elokuvateatterissa

Mies82
17.04.2023 |

Suosittelen katsomista ilman minkäänlaista ennakkotietoa elokuvan juonesta. Kävin katsomassa viime viikon perjantaina ystäväni kanssa ja edelleen liikutun lähes kyyneliin, kun pelkästään ajattelen tätä elokuvaa. Olisi ansainnut Oscarin jos toisenkin.

Mitä mieltä muut oli leffasta?

Arvosteluja jos joku haluaa spoilaantua:

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009512082.html?share=e26b8d0fac23d3…

https://www.episodi.fi/elokuvat/aftersun-paivamme-auringossa/

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ylen juttu elokuvasta. https://yle.fi/a/74-20026594

Varo spoilereita:

Omaa kokemustaan mukaillen ohjaaja halusi näyttää isä-tytär-suhteen hyvänä asiana kummankin elämässä.

Halusin, että ensimmäisestä kuvasta asti on selvää, että heidän suhteensa on lämmin ja rakastava. He saavat toisiltaan jotakin ainutlaatuista, voimaa. Lisäksi isä saa vanhempana olemisesta merkitystä elämäänsä, Wells kertoo.

Vime kädessä ohjaaja halusi jättää katsojalle vapauden tulkita itse, mistä Calum tarkalleen ottaen kärsii. Muuten elokuva olisi ollut vaarassa typistyä vain yhden mielenterveydellisen ongelman kuvaukseksi.

Merkittävin saamani palaute on ollut, kun katsojat ovat sanoneet, että Calumin henkisen kamppailun kuvaus on tuntunut heistä autenttiselta ja joltakin, mitä he eivät ole ennen nähneet elokuvissa.

Vierailija
22/38 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ylen juttu elokuvasta. https://yle.fi/a/74-20026594

Varo spoilereita:

Omaa kokemustaan mukaillen ohjaaja halusi näyttää isä-tytär-suhteen hyvänä asiana kummankin elämässä.

Halusin, että ensimmäisestä kuvasta asti on selvää, että heidän suhteensa on lämmin ja rakastava. He saavat toisiltaan jotakin ainutlaatuista, voimaa. Lisäksi isä saa vanhempana olemisesta merkitystä elämäänsä, Wells kertoo.

Vime kädessä ohjaaja halusi jättää katsojalle vapauden tulkita itse, mistä Calum tarkalleen ottaen kärsii. Muuten elokuva olisi ollut vaarassa typistyä vain yhden mielenterveydellisen ongelman kuvaukseksi.

Merkittävin saamani palaute on ollut, kun katsojat ovat sanoneet, että Calumin henkisen kamppailun kuvaus on tuntunut heistä autenttiselta ja joltakin, mitä he eivät ole ennen nähneet elokuvissa.

Juuri tuo kamala ristiriita lämpimän isä-lapsi-suhteen ja isän salattujen ongelmien välillä teki elokuvasta hyvin raskaan ja mieltä kaihertavan. Joillekin se vaan kolahtaa joko omien kokemusten ja tunteiden kautta tai koska on erityisen herkkä kokemaan empatiaa jopa fiktiivisiä hahmoja kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa typerä idea katsoa YouTubesta uudestaan se tanssikohtaus, missä soi Under Pressure ja lukea videon kommentit. Nyt ei meinaa itkusta tulla loppua ja pitäisi jaksaa tehdä töitä.

Upea leffa! Harvoin tulee itkettyä enää jälkikäteen millekään leffalle, mutta tästä löytyy koko ajan uutta itkettävää.

Näen selvästi miten tässä vihjataan, kuinka oman lapsen saaminen on herättänyt aikuisessa Sophiessa pakkomielteen päästä sopuun oman lapsuutensa haavojen kanssa. Itselleni on käynyt tismalleen samalla tavalla.

Vierailija
24/38 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin eilisiltana eikä itkusta meinannut tulla illalla loppua eikä nytkään töiden lomassa. Mikä mestariteos!

SPOILERI:

Edelleen olen niin häkeltynyt siitä, kuinka taitavasti it*emurhatematiikka tuli esille pienien yksityiskohtien kautta - isä ei välitä bussista ja meinaa tulla yliajetuksi, ostaa kalliin maton Sophielle lahjaksi vaikka surkutteli rahanmenoa pieni hetki sitten ja on elokuvan loppua kohden niin paljon vapautuneempi koska on päättänyt mitä tekee Sophien lähdön jälkeen.

Kylläpä tämä elokuva jätti tyhjäksi, aion katsoa vielä kerran tai pari koska tällä elokuvalla on vielä niin paljon annettavaa!

Vierailija
25/38 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pidin tuosta, että asioista kerrottiin hyvin hienovaraisilla vihjeillä ja pienillä yksityiskohdilla, eikä mielenterveysongelmilla mässäilemällä. Samoin hyvä ratkaisu oli se, että tytär oli kuitenkin pitkälti hyväntuulinen koko leffan ajan, lapsen suru ja itku on niin ahdistavaa katsottavaa ja se olisi ehkä liikaakin alleviivannut tarinan surullisuutta. Elokuvan loppu tuntui silti sydäntäsärkevältä.

Vierailija
26/38 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kohtaa viimeistään oli pakko antaa kyyneleiden tulla. Niin hieno kohtaus. 

Vierailija
27/38 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiannettu asiattomana!

Vierailija
28/38 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paul Mescal näyttää kyllä ihan kolmekymppiseltä vaikka onkin vasta 27. 

Vierailija
29/38 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauantaina on leffaliput puoleen hintaan! Menen itse ainakin katsomaan tämän uudestaan. Ap

Vierailija
30/38 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuvat eivät saa minua itkemään, mutta tämän jälkeen itkin. Kun nyt jo aikuiset lapseni olivat lapsia, kärsin masennuksesta. Elokuva kuvaa niin hyvin tuskan ja uupumuksen keskellä pintansa pitävää rakkautta.

Vierailija
31/38 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elokuvat eivät saa minua itkemään, mutta tämän jälkeen itkin. Kun nyt jo aikuiset lapseni olivat lapsia, kärsin masennuksesta. Elokuva kuvaa niin hyvin tuskan ja uupumuksen keskellä pintansa pitävää rakkautta.

Tämä. Ja samalla päinvastoin; rakkaus ei riitä peittämään tuskaa ja uupumusta.

Itsekin itkin elokuvaa katsoessa ja parina päivänä sen jälkeenkin.

Vierailija
32/38 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin leffan jo toisen kerran. Nyt tunteet eivät läikkyneet yhtä pahasti yli mutta kyllä se tanssi ja vihonviimeinen kohtaus sai melkein vapisemaan liikutuksesta.

Vierailija
33/38 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aftersun on enemmän kuin elokuva.

Vierailija
34/38 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kai olen sitten jotenkin omituinen koska tämä elokuva ei mennyt tunteisiin ollenkaan. Tuntui lähinnä vain ylipitkältä matkailumainokselta 90-luvun Turkille.

Olin katsomassa lauantain halpispäivänä ja salissa oli paljon porukkaa. Elokuvan loputtua eräs mies totesi ääneen "täyttä paskaa" joten ilmeisesti en ollut ainoa joka ei elokuvasta saanut mitään irti.

Vierailija
35/38 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtikö joku lukea mitä siinä postikortissa luki mitä isä katsoi elokuvan loppupuolella?

Itse en ehtinyt lukea siitä kortista mitään, joten tuntuu että jokin ratkaiseva osa juonesta jäi nyt ymmärtämättä.

Vierailija
36/38 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehtikö joku lukea mitä siinä postikortissa luki mitä isä katsoi elokuvan loppupuolella?

Itse en ehtinyt lukea siitä kortista mitään, joten tuntuu että jokin ratkaiseva osa juonesta jäi nyt ymmärtämättä.

Jäähyväiskirje tyttärelle.

Vierailija
37/38 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kuolemasta tuli juuri 19 vuotta. Hän oli myös melko ongelmainen persoona, mutta silti tästä elokuvasta tuli mieluummin lämmin olo kuin surullinen. Kyyneleet nousi kyllä silmiin pari kertaa, mutta en silti pitäisi tätä mitenkään erityisen surullisena elokuvana. Liikuttava kylläkin.

Vierailija
38/38 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli hyvä, katoin just Areenasta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi