Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri käski VÄHENTÄÄ vedenjuontia. Neuvokaa, miten. Pelkään VTI:ta sun muuta...

Vierailija
17.04.2023 |

Selvä on, että juon liikaa. Virtsani on aina ihan kirkasta, myös ensimmäisenä aamulla. Mitään tulehdusta ei ole, ja munuaisarvot on kunnossa ja munuaiset myös virtsattiin. Rakko on normaalin kokoinen (menin alunperin lääkäriin yliaktiivisen rakon takia).

Luulisi että olisi helppo vähentää juomista, mutta eipä ole. Ensinnäkään en tiedä, koska minulla on jano; pieninkin kuivuuden tunne suussani on merkki siitä, että "JUO! JUO! JUO!". Jos siis puhun pari minuuttia, heti pitää juoda. Enkä vaan kostuta suutani, vaan juon aina lasillisen.

Toinen, suurempi ongelma on, että pelkään hysteerisesti virtsatietulehdusta. Minulla on ollut sellainen vain kerran, mutta aina, kun on vähän pidempi pissaamisväli (tyyliin yli 2 h), tulee Hassu Tunne Alakertaan, ja alan pelätä että nyt se piru taas iskee ja menen juomaan ison lasillisen makeuttamatonta karpalomehua, ja sitten en enää uskalla yrittää juoda vähempää...

Joten, olkaa kilttejä ja ROHKAISKAA minua vähentämään juomista.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap-[/quote]

Mulla on epilepsia, ja aiemmat lääkkeet alensi natriumarvojani niin paljon, että kerran lähdin bussilla asioille ja heräsin ambulanssissa pää auki. Olin saanut niin pahan kouristuskohtauksen. Jouduin olemaan sairaalassa 3 vuorokautta, että natriumarvoni saatiin balanssiin, ja silloin laskettiin tosi tarkkaan kaikki neste, mitä suuhuni pistin, jopa ruoan kastike jne. Mulle laitettiin myös virtsakatetri, että pissan määrää pystyttiin tarkkailemaan. Lääkkeeni myös vaihdettiin,

Sumsummarum, ei oo ihan pikkujuttu, jos natriumarvot on alhaiset.

Toivottavasti löydät oman keinosi päästä eroon addiktiostasi 😊[/quote]

Mun pojalla on epilepsia myös ja tietyn lääkkeen sivuvaikutuksena voi natriumarvot mennä alas. Lääkärin ohje olikin, että suolaista ruokaa saa ja pitääkin syödä paljon ja suolaa voi lisätä ruokiin. Onneksi poika pitää suolaisesta. Sori, aiheen vierestä.

Vierailija
42/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran hahmotat ongelman, niin mikset yksinkertasesti vähennä vähitellen? Siis sen parin minuutin puhumisen jälkeen tulevan kuvuuden tunteen myötä et juo LASILLISTA vaan hörppäät suullisen ja siinä se.

Samoin toimit sitten muutenkin. 

Pari litraa vettä päivässä riittää jos ei ole hellekeli tai kovaa urheilua tms. Eli mittaat ettet siitä paljoa yli mene.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuuluu suljetulle

Vierailija
44/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen vesihullu neurootikko, joka alkoi pelkäämään munuaistensa puolesta. Tuntuuko tuo alhainen natrium jotenkin, tuleeko siitä oireita? Pitäisikö se käydä mittaamassa varmuuden vuoksi?

Vettä menee viidestä kuuteen litraa vuorokaudessa. Mutta en juo sen lisäksi yhtään mitään muuta.

Mulle soitettiin terveyskeskuksesta, kun olin eka kerran verikontrollissa natriumin yms, vuoksi, saatuani ekan epilepsialääkkeeni. Terkka kyseli, että kuinka voin, onko huono olo, vatsa sekaisin jne. Ihmettelin, että ei, miksi kysyt? Silloin kertoi, että natriumarvoni on alhaisempi, mitä viitearvot sallii, mutta annettiin olla. Mulla oli aina tuo arvo vähän alhainen, ja kait aattelivat, että mun elimistölle se on ihan ok. Mutta 11 kk lääkettä syötyäni, sain sen kauhean kohtauksen, jolloin jouduin sairaalaan kolmeksi vuorokaudeksi. Ainoa, mistä oisin ehkä aavistanut, että arvo on tosi alhainen, on se, että olin ihan hirveän uupunut, kokonaisvaltaisesti.

Sitten on kahta koulukuntaa ton suhteen, että pystyykö sitä arvoa itse nostamaan. Osa sanoo, ettei siihen voi vaikuttaa suolasemmalla ruoalla tmv., ja sit taas yksi terkkari sanoi, että jos juo kivennäisvettä tai vichyä, niin pitää varmistaa, että siinä on natriumia, sillä harvassa on!

Pyydä lähete terveyskeskuksesta siihen mittaukseen, sen saa varmasti suht helposti, kun kerrot vesiaddiktiostasi!

Tsemppiä! Ja anteeksi tää hirveän pitkä lätinä 🙄

Vierailija
45/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda kahviin ja kaljaan, diureetteja molemmat niin saat ravata virtsaamassa totuttuun fetissityyliisi.

Vierailija
46/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta pelkääminen. Unohda pakkomielteesi. Asia on hyvin yksinkertainen. Ei tarvita psykiatreja, ei lääkkeitä. Keskity muihin asioihin.

Tää oli hei hyvä! Tästä vois tehdä jonkun huoneentaulun mielenterveyspalvelujen aulaan: "Lopeta ikävien tunteiden tunteminen. Unohda hankalat ajatuksesi. Tadaa!"

Ajatukset ovat kyllä ihan itse valittavissa ja kontrolloitavissa. Ei se niin vaikeaa ole. Lisäksi olisi hyvä olla sen verran järkeä päässä, että ymmärtää nämä asiat.

Vierailija
47/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista myös kalium ja magnesium. Molempia saa ilman reseptiä apteekista, jos ei ruoasta tule.

Entä jos tunnet kuivuutesi, mutta hoidat sitä vain väärin? Entä jos sinulla on herkkyyttä elimistöllesi, mutta et uskalla kuunnella sitä?

Tunteesi (=kehosi epätasapainotila) voi olla aito, mutta suolan lisääminen (mihin tahansa) voisi auttaa sinua pääsemään juomisen tarpeen tuntemuksesta. Kaikkea epämukavuutta ei voi laittaa pelkän psykologian piikkiin.

Ei ole ollenkaan epänormaalia, että syystä tai toisesta yrittää korjata puutoksia väärillä keinoilla.

Vierailija
48/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lusikallinen öljyä suuhun ja sitä pyörittelet sitten kielellä pari tuntia.

Vierailija
49/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitamaton diabetes aiheuttaa sen että janottaa paljon ja sitten myös virtsaa paljon. Onko ap:lla sokeriarvot minkälaiset? 

Vierailija
50/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitamaton diabetes aiheuttaa sen että janottaa paljon ja sitten myös virtsaa paljon. Onko ap:lla sokeriarvot minkälaiset? 

Ap vastasi tohon jo aiemmin, ettei ole diabetesta, se on tutkittu.

Vierailija
51/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh ap.

Suu voi tuntua kuivalta, useista eri syistä.

Yksi syy johtuu tietystä lääkityksestä.

Joillakin taas syljen eritys on vähäistä.

Joillakin on häikkää suuontelossa, ikeneissä, hampaissa ym.

Suun kuivuus vaivaa etenkin vanhoja ihmisiä.

Yksi ratkaisu siihen on, että purskuttelee joka aamu suussaan n. 5-10 ml, ruokaöljyä.

Apteekista löytyy myös ilman reseptiä saatavia lääkkeitä, suun kuivuuteen.

Ja tottahan se, ettei kenenkään pidä juoda liikaa nestettä.

Oli se neste sitten tavallista vettä, tai kivennäisvettä, sokeritonta mehua. Tai mitä muuta tahansa.

Liiallinen nesteen nauttiminen rasittaa vakavasti munuaisia.

Siitä voi seurata jopa vakaviakin munuaisvaurioita.

Sillä munuaisillakin on rajansa siihen, miten ja minkä verran ne pystyvät vuorokaudessa nestettä suodattamaan.

Jos virtsa alkaa olla jatkuvasti pelkästään kirkasta, siis jatkuvasti KIRKASTA, silloin joku hommeli virtsateissä ja munuaisissa mättää.

Vaan, omapa on valintasi. Tee niinkus itse parhaaksi itsellesi koet.

Täss kommentissa on kuitenkin esille tuotu se, ettei pelkkä suun kuivuus, ole sama kuin jano, tai nestevajaus.

- kommentin lähetti sh. -

Vierailija
52/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla oli samoja ongelmia nyt otan silloin tällöin ihan vähän maitoa kas kummaa vie janon tunteen rasvoo suunkin varsinkin punainen mutta nyt käytän sinistä.. 

Vierailija
53/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jano ja suun jatkuva kuivuus ovat täysin eri asioita.

Suun kuivuminen ja suun kuivuuden tunne, voi johtua mitä erilaisimmista syistä.

Mikäli henkilön / potilaan on pääsääntöisesti aina lähes kirkasta, ei potilas kärsi todellakaan kärsi mistään nestevajauksesta.

Silläkin on merkitystä, mitä ihminen syö.

Mitä suolaisempaa ruokaa nauttii, sitä rajummin ihmistä janottaa.

Kannattaa hoksata sekin, että useissa elintarvikkeissa on mieletön määrä, PIILOSUOLAA.

Näitä elintarvikkeita ovat kaikki einekset ja muut valmis ruoka. Sipsit. Hampurilaiset ja pizzat.

Säilykekeitot, oliivit, hillosipulit, pastan valmiskastikkeet.

Sinapit, ketsupit ja niin edelleen.

Jos tollaista moskaa syö jatkuvasti, useita kertoja viikossa. viikkokausia.

Niin eipä ihme, että on vatsavaivoja, ähkyä oloa, janoa ja huonovointisuutta ja erilaisia kipu oireita toistuvasti.

Jo noiden sisältämät säilöntä aineet pistävät jatkuvasti syötynä. terveenkin ihmisen elimistön todella lujille.

Vierailija
54/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama ongelma! Nuorempana oli virtsiksiä ja senkin jälkeen rakon kanssa ollut ongelmia, joten aloin juoda ihan liian suuria määriä vettä ja nyt en pysty vähentämään, kun koko ajan on janon tunne. Ihan älytön ongelma, mutta näin vaan on :/ Mulla myös rakko venynyt jonkin verran, joten en joudu edes kauhea usein ravaamaan vessassa eli siinä mielessä ei haittaa. Lähinnä se ahdistaa, että mihinkään ei voi lähteä ilman useampaa vesipulloa.

Vierailija
55/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ihmettelen, miksi käsketään vähentämään juomista? Mikä sellaiseen voi olla syynä?

Kuinka valtavasti te oikein juotte, kun suosituskin on pari litraa. Se toteutuu helposti, kun otat vaikka litran pullon, täytät sen aamulla ja sitten toisen kerran iltapäivällä. Enempää et sitten juo, vaikka kuinka mieli tekisi.

Vierailija
56/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten ihmettelen, miksi käsketään vähentämään juomista? Mikä sellaiseen voi olla syynä?

Kuinka valtavasti te oikein juotte, kun suosituskin on pari litraa. Se toteutuu helposti, kun otat vaikka litran pullon, täytät sen aamulla ja sitten toisen kerran iltapäivällä. Enempää et sitten juo, vaikka kuinka mieli tekisi.

Varmaan sillä lääkärilläoli syynsä. Esimerkiksi yliaktiivisen rakon vuoksi lääkäriin tulevia kehotetaan pitämään virtsaamispäiväkirjaa. Siis oikeasti mitataan paljonko menee nestettä sisään ja paljonko tulee ulos. Jos tiheä virtsaaminen johtuu siitä, että vettä juo liikaa, on järkevää noudattaa lääkärin ohjetta. Täälläkin kilvan diagnosoidaan ja mietitään mistä on kyse. Ap jo veikkaa saavansa varmasti virtsiksen.

Kun on tottunut lorottelemaan kuin hevonen, tuntuu rakossa oudolta, kun se ei olekaan lähes jatkuvasti täysi. Voi mennä vaikka tavan vuoksi vessaan ja hätääntyä, kun rakko tuntuu oudolta ja tulee vain liraus pissaa. Tämän tuntemuksen voi yhdistää siihen, että joskus oli virtsatulehdus ja silloinkaan ei tullut pissaa. Suuta alkaa kuivaa ja stressata, olo tuntuu oudolta. Kyllä itsensä voi totuttaa helposti juomaan liikaa vettä. Vesibuumi alkoi joskus ysärin lopulla ja moni noudattaa edelleen orjallisesti vinkkejä vedenjuonnin lisäämiseen. Oikeasti pitäisi vähentää. Tavoitteeksi vaikka 1,5 tai 2 litraa päivässä. Mittaa sen vesimäärän ja jos on tottunut paljon enempää, vähentää alkuun vaikka puoli litraa kerralla.

Vierailija
57/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juon kanssa aika paljon vettä. Natrium arvot matalat , mutta johtuu kuulemma käyttämistäni epilepsialääkkeistä.

Vierailija
58/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt ensin paljon juot sitä vettä päivässä?

Niin juuri. PALJONKO ap juo vettä? Itse juon kaksi litraa ja joskus enemmänkin mineraalivettä (ei vissyä), jossa ei kuplia. Ei ole liikaa. En kuitenkaan käy parin tunnin välein veskissä. Kaikenlaisia neuvoja on jaettu eikä tiedetä edes paljonko ap juo vettä. Onko Suomessa jo vedenjuontiterapeuttejakin. Kaikkea höpöä sitä joutuu lukemaan.

Vierailija
59/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmasi riippuu siitä juotko 2-3l päivässä vai 4-8l. Itse juon varmaan jollain mittapuulla liikaa vettä, ja en esimerkiksi pääse sängystä ylös aamuisin ilman puolen litran vesituopillista. Omakin tausta on kusitulehduksissa, mutta vedenjuonti on tapa sekä selviytymiskeino. Mitä sinun veriarvosi todellisuudessa kertoo?

60/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sun luona liian kuiva huoneilma ? Sitä on varsinkin talvella, kun lämmitetään liikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi