Lääkäri käski VÄHENTÄÄ vedenjuontia. Neuvokaa, miten. Pelkään VTI:ta sun muuta...
Selvä on, että juon liikaa. Virtsani on aina ihan kirkasta, myös ensimmäisenä aamulla. Mitään tulehdusta ei ole, ja munuaisarvot on kunnossa ja munuaiset myös virtsattiin. Rakko on normaalin kokoinen (menin alunperin lääkäriin yliaktiivisen rakon takia).
Luulisi että olisi helppo vähentää juomista, mutta eipä ole. Ensinnäkään en tiedä, koska minulla on jano; pieninkin kuivuuden tunne suussani on merkki siitä, että "JUO! JUO! JUO!". Jos siis puhun pari minuuttia, heti pitää juoda. Enkä vaan kostuta suutani, vaan juon aina lasillisen.
Toinen, suurempi ongelma on, että pelkään hysteerisesti virtsatietulehdusta. Minulla on ollut sellainen vain kerran, mutta aina, kun on vähän pidempi pissaamisväli (tyyliin yli 2 h), tulee Hassu Tunne Alakertaan, ja alan pelätä että nyt se piru taas iskee ja menen juomaan ison lasillisen makeuttamatonta karpalomehua, ja sitten en enää uskalla yrittää juoda vähempää...
Joten, olkaa kilttejä ja ROHKAISKAA minua vähentämään juomista.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Kummallista, miten moni alkoi heti kysellä onko suuta kuivattavaa lääkitystä, vaikka nimenomaan kerroin että suuni EI ole tosiasiassa kuiva, pelkästään tuntuu siltä.
Ja neuroosi minulla todellakin on.
Ja muuten, jos lukee virtsatietulehduksen ehkäisykeinoja, niissä aina sanotaan "pysy hyvin nesteytettynä" -kuten ihan kaikissa muissakin terveysohjeissa nykyään.
Mitä elektrolyytteihin tulee, lääkäri käski minun suolata veteni siihen saakka, että saan juomista vähennettyä, koska natrium oli niin matala.
-ap-
Mulla on epilepsia, ja aiemmat lääkkeet alensi natriumarvojani niin paljon, että kerran lähdin bussilla asioille ja heräsin ambulanssissa pää auki. Olin saanut niin pahan kouristuskohtauksen. Jouduin olemaan sairaalassa 3 vuorokautta, että natriumarvoni saatiin balanssiin, ja silloin laskettiin tosi tarkkaan kaikki neste, mitä suuhuni pistin, jopa ruoan kastike jne. Mulle laitettiin myös virtsakatetri, että pissan määrää pystyttiin tarkkailemaan. Lääkkeeni myös vaihdettiin,
Sumsummarum, ei oo ihan pikkujuttu, jos natriumarvot on alhaiset.
Toivottavasti löydät oman keinosi päästä eroon addiktiostasi 😊
Vierailija kirjoitti:
Kummallista, miten moni alkoi heti kysellä onko suuta kuivattavaa lääkitystä, vaikka nimenomaan kerroin että suuni EI ole tosiasiassa kuiva, pelkästään tuntuu siltä.
Ja muuten, jos lukee virtsatietulehduksen ehkäisykeinoja, niissä aina sanotaan "pysy hyvin nesteytettynä" -kuten ihan kaikissa muissakin terveysohjeissa nykyään.
Mitä elektrolyytteihin tulee, lääkäri käski minun suolata veteni siihen saakka, että saan juomista vähennettyä, koska natrium oli niin matala.
-ap-
Iske kunnolla suolaa veteesi niin että se on pahaa. Ongelma ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta pelkääminen. Unohda pakkomielteesi. Asia on hyvin yksinkertainen. Ei tarvita psykiatreja, ei lääkkeitä. Keskity muihin asioihin.
Tää oli hei hyvä! Tästä vois tehdä jonkun huoneentaulun mielenterveyspalvelujen aulaan: "Lopeta ikävien tunteiden tunteminen. Unohda hankalat ajatuksesi. Tadaa!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsensä voi totuttaa ihan kaikkeen. Myös haitallisiin ja turhiin asioihin, ja kun toistaa samaa toimintoa riittävän paljon, siitä tulee "vieroitusoireita", eli tällainen neuroottinen tuntemus minkä poistamiseksi on pakko tehdä se toiminto. Tämä "janon" tunne ei todennäköisesti ole todellinen janon tunne.
Voit totuttaa itsesi myös juomaan vähemmän vettä yrittämällä pitkittää aikaa tämän tuntemuksen ja toiminnon välillä, keksiä siihen tilalle jotain muuta aktiviteettiä tai suunnata huomiosi johonkin mikä suuntaa keskittymisesi siihen. Riittävän monta kertaa toistettuna tämä tuntemus laimenee eikä sinun ole pakko enää reagoida siihen. Ihmisten ei oikeasti tarvitsisi juoda litratolkulla vettä ja jotkut väittävät jopa että liiallinen juominen oikeasti kuivattaa ihmistä.
Kokeile vaikka lisätä elektrolyyttijauhetta veteesi ja katsoa onko sillä mitään vaikutusta janon tunteeseen.
Eli täytyy vain sietää se henkinen epämukavuus ja suoranainen pelko, kun ei juokaan koko ajan? Kuulostaa järkevältä.
Tämä on mennyt niin pitkälle, että sitten jos joskus virtsassani on väriä ja OMG, hajua, ihan pelästyn ja automaattisesti ajattelen, että "pitää juoda enemmän". Vähänkö olen aivopessyt itseni.
Luulen muuten, että sen normaalin janontunteen palautumiseen ei menisi kovin montaa päivää. Joskus, kun olen saanut sinniteltyä vähemmällä juomisella, niin vähäisellä, että olen käynyt yölläkin vaan kerran vessassa (minulle huikea saavutus), ei aamulla ole yhtään jano. Mitä useamman kerran olen käynyt yöllä vessassa, sitä kovempi "jano" on.
Eli elimistöni menee tästä juomisesta niin sekaisin, että laskee vain kaiken läpi, vai?
-ap-
Kyllä. Nestetasapainoon vaikuttaa myös natrium. Jos elimistössä paljon natriumia, se sitoo myös vettä enemmän. Joku voi tämän huomata esim. syötyään hyvin suolaisia herkkuja, neste kertyy ja turvottaa. Sinä taasen juot vettä liikaa, vesi huuhtoo pois natriumia ja muita tärkeitä elektrolyyttejä, eli elimistössä ei ole tarpeeksi natriumia, joka sitoisi vettä soluihin. Joten vaikka kuinka joisit, elimistö laskee veden läpi ja voit tuntea itsesi janoiseksi tai jopa kuivaksi.
Ihminen tarvitsee nestettä n. 2 l, riippuen koosta ja aktiivisuudesta. Kuumeessa ja hikoillessa hieman enemmän. Voit mitata päivän vesimäärän pulloon, kannuun tai juoda vissyä. Mutta tuo liiallinen juominen on saatava kuriin, siinä on todellisia terveysriskejä olemassa, pahempia kuin virtsatieinfektio. Kun suu tuntuu kuivalta, imeskele jääpalaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko sokeritauti suljettu pois
On tietysti. Ei lääkärit sentään täysiä idootteja ole. Ei kukaan lääkäri käske vähentää juomista ja suolata vetensä, ellei ole varma siitä, että potilas vaan juo liikaa.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsensä voi totuttaa ihan kaikkeen. Myös haitallisiin ja turhiin asioihin, ja kun toistaa samaa toimintoa riittävän paljon, siitä tulee "vieroitusoireita", eli tällainen neuroottinen tuntemus minkä poistamiseksi on pakko tehdä se toiminto. Tämä "janon" tunne ei todennäköisesti ole todellinen janon tunne.
Voit totuttaa itsesi myös juomaan vähemmän vettä yrittämällä pitkittää aikaa tämän tuntemuksen ja toiminnon välillä, keksiä siihen tilalle jotain muuta aktiviteettiä tai suunnata huomiosi johonkin mikä suuntaa keskittymisesi siihen. Riittävän monta kertaa toistettuna tämä tuntemus laimenee eikä sinun ole pakko enää reagoida siihen. Ihmisten ei oikeasti tarvitsisi juoda litratolkulla vettä ja jotkut väittävät jopa että liiallinen juominen oikeasti kuivattaa ihmistä.
Kokeile vaikka lisätä elektrolyyttijauhetta veteesi ja katsoa onko sillä mitään vaikutusta janon tunteeseen.
Eli täytyy vain sietää se henkinen epämukavuus ja suoranainen pelko, kun ei juokaan koko ajan? Kuulostaa järkevältä.
Tämä on mennyt niin pitkälle, että sitten jos joskus virtsassani on väriä ja OMG, hajua, ihan pelästyn ja automaattisesti ajattelen, että "pitää juoda enemmän". Vähänkö olen aivopessyt itseni.
Luulen muuten, että sen normaalin janontunteen palautumiseen ei menisi kovin montaa päivää. Joskus, kun olen saanut sinniteltyä vähemmällä juomisella, niin vähäisellä, että olen käynyt yölläkin vaan kerran vessassa (minulle huikea saavutus), ei aamulla ole yhtään jano. Mitä useamman kerran olen käynyt yöllä vessassa, sitä kovempi "jano" on.
Eli elimistöni menee tästä juomisesta niin sekaisin, että laskee vain kaiken läpi, vai?
-ap-
Täsmälleen, olet aivopessyt itsesi :) ratkaisu on sietää hetkellistä epämukavuuden tunnetta ja luottaa siihen ettei ole vaarallista vähentää juomista. Se ei ole. On normaalia jos virtsassa on väriä mukana, sen ei tarvitse olla veden väristä. Ota tämä sellaisena ihmiskokeena, siitä ei koidu mitään vahinkoa vaikka aluksi voi tuntua vaikealta. Totut kyllä ja tulevaisuuden sinä on hyvin kiitollinen kun hänen ei tarvitse esimerkiksi nousta sataa kertaa pissalle yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap-
Kyllä. Nestetasapainoon vaikuttaa myös natrium. Jos elimistössä paljon natriumia, se sitoo myös vettä enemmän. Joku voi tämän huomata esim. syötyään hyvin suolaisia herkkuja, neste kertyy ja turvottaa. Sinä taasen juot vettä liikaa, vesi huuhtoo pois natriumia ja muita tärkeitä elektrolyyttejä, eli elimistössä ei ole tarpeeksi natriumia, joka sitoisi vettä soluihin. Joten vaikka kuinka joisit, elimistö laskee veden läpi ja voit tuntea itsesi janoiseksi tai jopa kuivaksi.
Ihminen tarvitsee nestettä n. 2 l, riippuen koosta ja aktiivisuudesta. Kuumeessa ja hikoillessa hieman enemmän. Voit mitata päivän vesimäärän pulloon, kannuun tai juoda vissyä. Mutta tuo liiallinen juominen on saatava kuriin, siinä on todellisia terveysriskejä olemassa, pahempia kuin virtsatieinfektio. Kun suu tuntuu kuivalta, imeskele jääpalaa.
Lisäisin vielä, että kyse on nimenomaan NESTEESTÄ, ei vain vedestä (kuten terveysgurut antavat usein ymmärtää). Siihen lasketaan myös ruoa'ssa oleva neste. Jos syö paljon kasviksia, niistäkin tulee todella paljon nestettä -esim. tomaatissa ja kurkussa on enemmän vettä kuin sokerillisessa virvoitusjuomassa.
Toisekseen nykyään tiedetään, että säännöllisesti kahvia ja teetä juovilla elimistö on tottunut niihin, eivätkä ne ole kovinkaan diureettisia silloin. Kaikki ne vanhat akkalehtivinkit (jotka ap on epäilemättä tallentanut sydämeensä), joiden mukaan jokaista kahvimukillista kohden pitää juoda lasi vettä, joutavat romukoppuun. Kahvi ja tee ovat siis nestettä nekin.
Ja ap, keitot ovat myös nestettä!
-eri-
Kerro nyt ensin paljon juot sitä vettä päivässä?
Treenasin rakkoani niin, että aloin pitää pissapäiväkirjaa. Ensinnäkin kaikki hiilihapolliset ym. juomat pois. Kahvia join kohtuudella, ettei tullut kofeiiniviekkarit samalla kertaa.
Tavoite oli käydä max. kolmen tunnin välein vessassa ja tämä oli alussa todellista piinaa. Suu kuivui ja janoiselta tuntui, mutta järkeilin itselleni, etten ollut janoon kuolemassa. Join ennen vettä isoista laseista, mutta pakkasin kaikki isot lasit ja mukit pois. Käytän vieläkin vain kahden desin lasia. Tästä on kohta kymmenen vuotta aikaa ja edelleen juon liikaa vettä, jos en mitenkään säännöstele. En pidä vesipulloa mukana vaan töissäkin kävelen koko toimiston poikki juomaan lasillisen vettä.
Vierailija kirjoitti:
-ap-
Pysy hyvin nesteytettynä EI tarjoita litratolkulla juomista, vaan vain riittävää juomista. Tavallinen aikuinen ihminen tarvitsee erikseen nesteitä päivän aikana vain 1-2 litraa, koska ruuastakin sitä nestettä tulee elimistöön.
Täällä toinen vesihullu neurootikko, joka alkoi pelkäämään munuaistensa puolesta. Tuntuuko tuo alhainen natrium jotenkin, tuleeko siitä oireita? Pitäisikö se käydä mittaamassa varmuuden vuoksi?
Vettä menee viidestä kuuteen litraa vuorokaudessa. Mutta en juo sen lisäksi yhtään mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap-
Täsmälleen, olet aivopessyt itsesi :) ratkaisu on sietää hetkellistä epämukavuuden tunnetta ja luottaa siihen ettei ole vaarallista vähentää juomista. Se ei ole. On normaalia jos virtsassa on väriä mukana, sen ei tarvitse olla veden väristä. Ota tämä sellaisena ihmiskokeena, siitä ei koidu mitään vahinkoa vaikka aluksi voi tuntua vaikealta. Totut kyllä ja tulevaisuuden sinä on hyvin kiitollinen kun hänen ei tarvitse esimerkiksi nousta sataa kertaa pissalle yöllä.
Kiitos tästä kannustavasta kommentista. Ja tietysti kaikille muillekin kommentoijille.
Minä olen muuten joskus puolisen tuntia treenin jälkeen alkanut oksentaa, vallankin lämpiminä kesäpäivinä. Tajusin nyt vasta, että eihän se mitään maitohappokrapulaa ole ollut (sehän tulee yleensä välittömästi tai jopa kesken suorituksen), vaan elektrolyyttien epätasapainoa. Huh. Toivottavasti en ole aiheuttanut isompaa vahinkoa itselleni.
Mietin, että mahtaakohan suorituskyky jopa voida nousta, jos saan juotua vähemmän? Jos olen aina treeneissä juonut liikaa niin, että elektrolyytit on viturallaan, niin täytyyhän sen vaikuttaa hermotukseen ja sen sellaiseen? Tämä olisi kovin motivoiva ajatus.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Irrelevantti kysymys. Vesi ei ole nesteen synonyymi, ja ihmisten nesteen tarve on erittäin yksilöllinen asia.
Jos lääkäri on nimenomaan käskenyt ap:ta vähentää vedenjuontia, et sinä tee hänen vesimäärillään mitään. Olet vain utelias.
Tuossa ap:lle kiinnostava linkki. Tuota Waterlogged-kirjaa ei tunnu oikein saavan enää mistään, vahinko.
https://www.outsideonline.com/health/running/tim-noakes-serious-problem…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap-
Kiitos tästä kannustavasta kommentista. Ja tietysti kaikille muillekin kommentoijille.
Minä olen muuten joskus puolisen tuntia treenin jälkeen alkanut oksentaa, vallankin lämpiminä kesäpäivinä. Tajusin nyt vasta, että eihän se mitään maitohappokrapulaa ole ollut (sehän tulee yleensä välittömästi tai jopa kesken suorituksen), vaan elektrolyyttien epätasapainoa. Huh. Toivottavasti en ole aiheuttanut isompaa vahinkoa itselleni.
Mietin, että mahtaakohan suorituskyky jopa voida nousta, jos saan juotua vähemmän? Jos olen aina treeneissä juonut liikaa niin, että elektrolyytit on viturallaan, niin täytyyhän sen vaikuttaa hermotukseen ja sen sellaiseen? Tämä olisi kovin motivoiva ajatus.
-ap-
Jotenkin olet saanut nyt itsesi sellaiseen tilaan, että huolehdit liikaa sekä veden juomisesta että juomattomuudesta. Muistelet vuosien takaisia virtsatulehduksia ja oksenteluja ja murehdit niitä. Keskity tähän päivään. Auttaa, jos on joku käsitys paljonko juot päivässä. Ota joku realistinen tavoite nestemääräksi, mittaa se tai aikatauluta veden juonti. Tulet huomaamaan, että mitään vaarallista ei tapahdu kun totutat itsesi pienempään vesimäärään. Toimi omassa tahdissasi. Voit tosiaan vaikka pitää jääpaloja valmiina ja imeskelet sitä jos tuntuu vaikealta
Se päiväkirjanpitäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irrelevantti kysymys. Vesi ei ole nesteen synonyymi, ja ihmisten nesteen tarve on erittäin yksilöllinen asia.
Jos lääkäri on nimenomaan käskenyt ap:ta vähentää vedenjuontia, et sinä tee hänen vesimäärillään mitään. Olet vain utelias.
Tuossa ap:lle kiinnostava linkki. Tuota Waterlogged-kirjaa ei tunnu oikein saavan enää mistään, vahinko.
https://www.outsideonline.com/health/running/tim-noakes-serious-problem…
E-kirjana ainakin saa.
https://www.adlibris.com/fi/e-kirja/waterlogged-9781492583363
Ekana vaihda pienempään lasiin. Keksi jotain tekemistä, missä vaaditaan keskittymistä ja tarvitaan molemmat kädet ja saat juoda vasta kun olet valmis. Sen pienen lasillisen.
Lopeta ihmeessä ylenmääräinen karpalomehun juominen. Kohta se ei enää auta, kun elimistösi tottuu niin happamaan. Vaikkakin se vesi laimentaa happamuutta eli sitäkään kautta mehu ei tehoa. Sen sijaan se voi tehdä haittaa kurkulle ja vatsalle. En enää ole pystynyt juomaan karpalomehun sen jälkeen kun mulla alkoi refluksi.
Jos sulla on ollut tulehdus vain kerran, ei ole mitään syytä pelätä uusiutumista koko ajan.
Ota pari kertaa päivässä suihin. Sperma vähentää janon tunnetta ja siinä saa samalla valkuaisaineita
Vierailija kirjoitti:
Ekana vaihda pienempään lasiin. Keksi jotain tekemistä, missä vaaditaan keskittymistä ja tarvitaan molemmat kädet ja saat juoda vasta kun olet valmis. Sen pienen lasillisen.
Lopeta ihmeessä ylenmääräinen karpalomehun juominen. Kohta se ei enää auta, kun elimistösi tottuu niin happamaan. Vaikkakin se vesi laimentaa happamuutta eli sitäkään kautta mehu ei tehoa. Sen sijaan se voi tehdä haittaa kurkulle ja vatsalle. En enää ole pystynyt juomaan karpalomehun sen jälkeen kun mulla alkoi refluksi.
Jos sulla on ollut tulehdus vain kerran, ei ole mitään syytä pelätä uusiutumista koko ajan.
Nyt kun luin sun edellisen viestin. Älä mieti mitään elkrolyytteja noin tarkkaan. Sen sijaan kuulostaa siltä, että olet saattanut jo aiheuttaa itsellesi sen refluksin. Tai yksinkertaisesti on vain vatsa niin täynnä vettä, että treeni oksettaa.
Lopeta pelkääminen. Unohda pakkomielteesi. Asia on hyvin yksinkertainen. Ei tarvita psykiatreja, ei lääkkeitä. Keskity muihin asioihin.