Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri käski VÄHENTÄÄ vedenjuontia. Neuvokaa, miten. Pelkään VTI:ta sun muuta...

Vierailija
17.04.2023 |

Selvä on, että juon liikaa. Virtsani on aina ihan kirkasta, myös ensimmäisenä aamulla. Mitään tulehdusta ei ole, ja munuaisarvot on kunnossa ja munuaiset myös virtsattiin. Rakko on normaalin kokoinen (menin alunperin lääkäriin yliaktiivisen rakon takia).

Luulisi että olisi helppo vähentää juomista, mutta eipä ole. Ensinnäkään en tiedä, koska minulla on jano; pieninkin kuivuuden tunne suussani on merkki siitä, että "JUO! JUO! JUO!". Jos siis puhun pari minuuttia, heti pitää juoda. Enkä vaan kostuta suutani, vaan juon aina lasillisen.

Toinen, suurempi ongelma on, että pelkään hysteerisesti virtsatietulehdusta. Minulla on ollut sellainen vain kerran, mutta aina, kun on vähän pidempi pissaamisväli (tyyliin yli 2 h), tulee Hassu Tunne Alakertaan, ja alan pelätä että nyt se piru taas iskee ja menen juomaan ison lasillisen makeuttamatonta karpalomehua, ja sitten en enää uskalla yrittää juoda vähempää...

Joten, olkaa kilttejä ja ROHKAISKAA minua vähentämään juomista.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja todettakoon, että suuni ei ole oikeasti kuiva, ainakaan hammaslääkärin mukaan. Minusta vaan tuntuu siltä. Samoin alakerta tuntuu kuivalta, vaikka gynen mukaan ei ole sitä. Olen vaan hysteerinen ääliö.

-ap-

Vierailija
2/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloittaisit mittaamalla, paljonko oikein päivässä juot?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on neuroosi. Veden juomiseenkin  voi jäädä koukkuun.

Vierailija
4/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, neuroosilta kuulostaa. Tarvitset toimintaterapiaa.

Vierailija
5/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota miksi koko lasi, jos siis on jo juotu aiemmin. Voiko ottaa pari pientä kulausta kostukkeeksi, jos on jo aiemmin juonut. Pastilli? Suola-neste-sokeri tasapaino? Tiettynä aikana päivästä kai voikin juoda, mutta liika liikaa. Onko diabetestä, kuivattava hammastahna, hermostuneisuus, stressi, kofeiini, alkoholi, muu? Onko jokin lääke jossa haittavaikutuksena kuivuus suussa tai vaikuttaa hermostoon? Naisille tulee helposti hiivatulehdus, ei välttämättä virtsatietulehdus.

Vierailija
6/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele hengittämään nenän kautta niin suu ei kuivu.

Vierailija
7/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös sellainen lipittäjä... Mulla onkin joskus ollut veressä alhaiset natriumit. Jos teen tietokoneella jotakin, on ihan hullua, kun lasi on koko ajan tyhjä. Ja saatan pahimmillaan ravata tunnin välein pissallakin.

Mun hölmöjä keinoja on:

- jos lähden jonnekin matkalle, minun kannattaa ostaan vichyvesi, koska sitä juon hitaammin kun se on "kalliimpaa".

- käytä pienempää lasia. Tai älä ota lasia siihen viereen vaan käy juomassa hanalla.

- purukumin tai xylitol-pastillin laittaminen suuhun tuo raikkautta ilman nestettä.

- imeskelykarkkejakin on tullut käytettyä, mutta hampaat ei tykkää.

Vierailija
8/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta tällainen, äläkä juo mitään ekstroja

https://lyko.com/fi/beauty-rebels/beauty-rebels-motivational-water-bott…

Vierailija
9/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehditkö tehdä muutakin kuin juoda vettä ja juosta vessassa? oikeesti - kahden tunnin välein?? 

Vierailija
10/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, neuroosilta kuulostaa. Tarvitset toimintaterapiaa.

Ihmisille ei pitäisi suositella automaattisesti joka vaivaan toimintaterapiaa. On kai normaaliakin keskustelua. Mutta silloin pitäisi olla oikea diagnoosi. Aika monella on neuroosi tai ahdistushäiriö, mutta se ei vaadi aina terapiaa, enemmän tiedostamista. Mutta ihmisten hermostoon vaikuttaa stressitaso ja valaistus, jopa lämpötila jne.

Vierailija
11/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia hulluja.

Itse juon vettä joskus vähän jos on ollut raskas fyysinen rasitus.

Yleensä ruuan, kahvin ym. kanssa tulee tarvittava määrä nestettä.

Vierailija
12/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika vedenjuonti voi vaikuttaa natriumarvoihin niin, että tulet saamaan kouristuskohtauksen. Se ei ole kivaa, voin kertoa. Josko miettisit noita haittoja, ja sitä kautta saisit tsemppiä sen veden juonnin vähentämiseen 👍🏻

Vierailija
13/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä käy juomassa hanasta, vaan pidä vesipulloa, niin pysyt helpommin kärryillä siitä, paljonko juot päivän aikana. Esim. mulla on 0,75 kokoinen urheilupullo, ja täytän pullon 2-3 kertaa päivässä, siitä hörpin päivän mittaan usenkin, mutta yleensä vain vähän kerrallaan. 

Toinen vinkki on xylitol-pastillit, erityisesti raikkaan makuiset, tulee kostea tunne suuhun vaikkei joisikaan. Huom. nimenomaan xylitol-pastillit, ei missään nimessä sokeriset pastillit, muuten käy hampaille huonosti :)

Vierailija
14/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlaisia hulluja.

Itse juon vettä joskus vähän jos on ollut raskas fyysinen rasitus.

Yleensä ruuan, kahvin ym. kanssa tulee tarvittava määrä nestettä.

Kun aloittaja mainitsi suun kuivuuden, alkaa omakin kieli, suu ja kurkku tuntua kuivalta. :D Vain ihan siksi että siihen kiinnittää huomiota näin ja ei ole ehtinyt vielä päivän mittaan nesteyttää itseään, vielä ehtii. Mutta huomio siis pitäisi saada muualle. Jostain syystä joillakin huomio kiinnittyy yhteen kohtaan kropassa, vaikka hyvin se voi olla toisessakin osassa tai ei siellä koko ajan, vaikka haluaakin tarkistaa tilan.

Vierailija
15/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsensä voi totuttaa ihan kaikkeen. Myös haitallisiin ja turhiin asioihin, ja kun toistaa samaa toimintoa riittävän paljon, siitä tulee "vieroitusoireita", eli tällainen neuroottinen tuntemus minkä poistamiseksi on pakko tehdä se toiminto. Tämä "janon" tunne ei todennäköisesti ole todellinen janon tunne.

Voit totuttaa itsesi myös juomaan vähemmän vettä yrittämällä pitkittää aikaa tämän tuntemuksen ja toiminnon välillä, keksiä siihen tilalle jotain muuta aktiviteettiä tai suunnata huomiosi johonkin mikä suuntaa keskittymisesi siihen. Riittävän monta kertaa toistettuna tämä tuntemus laimenee eikä sinun ole pakko enää reagoida siihen. Ihmisten ei oikeasti tarvitsisi juoda litratolkulla vettä ja jotkut väittävät jopa että liiallinen juominen  oikeasti kuivattaa ihmistä.

Kokeile vaikka lisätä elektrolyyttijauhetta veteesi ja katsoa onko sillä mitään vaikutusta janon tunteeseen. 

Vierailija
16/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista, miten moni alkoi heti kysellä onko suuta kuivattavaa lääkitystä, vaikka nimenomaan kerroin että suuni EI ole tosiasiassa kuiva, pelkästään tuntuu siltä.

Ja neuroosi minulla todellakin on.

Ja muuten, jos lukee virtsatietulehduksen ehkäisykeinoja, niissä aina sanotaan "pysy hyvin nesteytettynä" -kuten ihan kaikissa muissakin terveysohjeissa nykyään.

Mitä elektrolyytteihin tulee, lääkäri käski minun suolata veteni siihen saakka, että saan juomista vähennettyä, koska natrium oli niin matala.

-ap-

Vierailija
17/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota mieluummin vaikka joka päivä C-vitamiinia tai syö jotain C-vitamiinipitoista. Se ehkäisee virtsatietulehdusta. Ja vessassa ei kannata käydä liian usein, ettei virtsarakko totu siihen.

Vierailija
18/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsensä voi totuttaa ihan kaikkeen. Myös haitallisiin ja turhiin asioihin, ja kun toistaa samaa toimintoa riittävän paljon, siitä tulee "vieroitusoireita", eli tällainen neuroottinen tuntemus minkä poistamiseksi on pakko tehdä se toiminto. Tämä "janon" tunne ei todennäköisesti ole todellinen janon tunne.

Voit totuttaa itsesi myös juomaan vähemmän vettä yrittämällä pitkittää aikaa tämän tuntemuksen ja toiminnon välillä, keksiä siihen tilalle jotain muuta aktiviteettiä tai suunnata huomiosi johonkin mikä suuntaa keskittymisesi siihen. Riittävän monta kertaa toistettuna tämä tuntemus laimenee eikä sinun ole pakko enää reagoida siihen. Ihmisten ei oikeasti tarvitsisi juoda litratolkulla vettä ja jotkut väittävät jopa että liiallinen juominen  oikeasti kuivattaa ihmistä.

Kokeile vaikka lisätä elektrolyyttijauhetta veteesi ja katsoa onko sillä mitään vaikutusta janon tunteeseen. 

Eli täytyy vain sietää se henkinen epämukavuus ja suoranainen pelko, kun ei juokaan koko ajan? Kuulostaa järkevältä.

Tämä on mennyt niin pitkälle, että sitten jos joskus virtsassani on väriä ja OMG, hajua, ihan pelästyn ja automaattisesti ajattelen, että "pitää juoda enemmän". Vähänkö olen aivopessyt itseni.

Luulen muuten, että sen normaalin janontunteen palautumiseen ei menisi kovin montaa päivää. Joskus, kun olen saanut sinniteltyä vähemmällä juomisella, niin vähäisellä, että olen käynyt yölläkin vaan kerran vessassa (minulle huikea saavutus), ei aamulla ole yhtään jano. Mitä useamman kerran olen käynyt yöllä vessassa, sitä kovempi "jano" on.

Eli elimistöni menee tästä juomisesta niin sekaisin, että laskee vain kaiken läpi, vai?

-ap-

Vierailija
19/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatri on oikea osoite

Vierailija
20/62 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli täytyy vain sietää se henkinen epämukavuus ja suoranainen pelko, kun ei juokaan koko ajan? Kuulostaa järkevältä.

Tämä on mennyt niin pitkälle, että sitten jos joskus virtsassani on väriä ja OMG, hajua, ihan pelästyn ja automaattisesti ajattelen, että "pitää juoda enemmän". Vähänkö olen aivopessyt itseni.

Luulen muuten, että sen normaalin janontunteen palautumiseen ei menisi kovin montaa päivää. Joskus, kun olen saanut sinniteltyä vähemmällä juomisella, niin vähäisellä, että olen käynyt yölläkin vaan kerran vessassa (minulle huikea saavutus), ei aamulla ole yhtään jano. Mitä useamman kerran olen käynyt yöllä vessassa, sitä kovempi "jano" on.

Eli elimistöni menee tästä juomisesta niin sekaisin, että laskee vain kaiken läpi, vai?

-ap-

Kuulostat meidän koiralta. Se varasti kerran pekonia ja jotain muutakin suolaista. Alkoi juoda kuin hullu, se vain joi ja pissasi, joi ja pissasi. Vein sen eläinlääkäriin, tutkittiin varoiksi virtsanäyte ja munuaiset.

Diagnoosi: se oli vaan juonut niin paljon kerralla, että munuaiset meni sekaisin ja alkoi losottaa ihan kaiken läpi. Minkä seurauksena koira tavallaan kuivui kaikesta juomisesta huolimatta -munuaisten hommaa kun on PIDÄTTÄÄ niin paljon nestettä ruumiissa kuin suinkin pystyvät. Tai näin ymmärsin.

Hoitona oli, että koiran ei anneta juoda muuta kuin elektrolyyttijuomaa pariin viikkoon ja juomista muutenkin rajoitettiin hiukan.

En tiedä, toimivatko ihmisen munuaiset täysin samoin, mutta kovin samalta kuulostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme