Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Jenni 42v jätti sokerin pois - "sokerinaama" katosi, veriarvot täydelliset, kolesteroli laski

Vierailija
17.04.2023 |

https://www.is.fi/terveys/art-2000009511868.html

Näyttää ainakin 10 vuotta nuoremmalta nyt kun jätti sokerin pois.

En tiennytkään että tuollaiset pöhöttyneet 'vanhahtavat' kasvot voivat johtua sokerin tai lisätyn sokerin puputtamisesta.
Hän vieläpä lisäsi punaisen lihan syöntiä kasvisten lisäksi. Mutta iho vain nuoreni ja parani kuten veriarvot.

Pitäisikö itsekin kokeilla? Olen kyllä addiktoitunut pullaan ja suklaaseen...

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merkittävän vyötärölihavuuden raja-arvo on naisilla 88 senttimetriä ja miehillä 102 cm.

En tunne ketään naispuolista tuttua jolla olisi noin kapea. Kaikilla järjestään noin 100+. Itsellä vyötärö on 110cm.

Kai en sitten liiku missien seassa.

Vyötäröympäryksen pitäisi olla puolet pituudesta eli sinun suosituspituutesi on 220 cm.

Vierailija
62/82 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse mittautin kolesteroli arvot viime kesänä ja aika korkeat olivat. Suositeltiin juuri niitä parempia rasvoja ja benecolia. Kysyin sitten että onko sokerilla merkitystä, että pitäisikö sitä vähentää, niin lääkäri sanoi vain että ei. En ole uusintamittauksessa vielä käynyt, mutta en ole kyllä sokeriakaan vähentänyt, vissiin olisi kannattanut.

Mulla ei vaikuttanut kolesteroliin yhtään kun jätin sokerit pois. Ei tosin vaikuttanut painoonkaan kuin 1-2 kg alentavasti. Ehkä tämä on yksilöllistä. Kyllä vähän harmitti kun tuntui, ettei ollut mitään merkitystä tuolla elämänmuutoksella. Kaveri jätti sokerit ja laihtui lyhyessä ajassa 10 kiloa.

Suosittelen silti sokerin jättämistä. Olo on tasaisempi ja ihon kunto hyvä. Posket ei roiku. Jos syön sokeria niin mulla tulee sellaiset buldoggiroikot leukalinjaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merkittävän vyötärölihavuuden raja-arvo on naisilla 88 senttimetriä ja miehillä 102 cm.

En tunne ketään naispuolista tuttua jolla olisi noin kapea. Kaikilla järjestään noin 100+. Itsellä vyötärö on 110cm.

Vyötäröympäryksen pitäisi olla puolet pituudesta eli sinun suosituspituutesi on 220 cm.

Ei tuossakaan kaavassa mitään järkeä ole. Olen 175cm ja vyötärön ympäryksen ihanne olisi sitten puoli senttiä vaille terveyssuositus.

Vierailija
64/82 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurja sibeliusryppy ja Silmäuurteet jo 42-v,

Tuosta hyvä jatkaa kohti 45..4750.

Vierailija
65/82 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyötärö 95cm ja paino 90kg, mies siis.

Tarkoitus ois päästä siihen alle 90cm

Silloin kun oli niin paino 85kg ja se olisi parempi kun olen 179cm pitkä

Vierailija
66/82 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnä ja sokeri tekee kyllä tuhoa ainakin omalle kropalle. Turvotus ja ummetus. Vatsaan on kertyy se kaikki ylimääräinen. Vehnän olen jättänyt minimiin. Syön vain kauraleipää. Ihokin voi paremmin , kun vähentää sokeria. 

Vierailija
67/82 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yli metrin vyötärö navan kohdalta mitattuna alkaa olla naiselle jo sellainen diabetes 2 kellojen kolkutus että kannattaa ehkä hetki pysähtyä. 

Miehelle 10cm enemmän. 

Vierailija
68/82 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä se nuorentunut kuva on?

Samaa ihmettelin, lisäksi hän kyllä näyttää yli viiskymppiseltä, että menikö toimittajalla nyt vahingossa näppäin 4 vitosen sijaan?

Vierailija
69/82 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä odottaa sohvalla tasaperseellä istuen, että kunto kasvaa kohisten, mutta hengitystä en asian suhteen pidättäisi. 

Hyvä oletus tuossa sinulla. Kuitenkin tuohon aikaan lenkkeilin aktiivisesti ja kävin salilla.

Vierailija
70/82 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sovi agendaan sanoa, että liha on terveellistä ja oikea tuholainen on sokeri.

Ei sovi agendaan sanoa, että sokeri aiheuttaa korkeaa verenpainetta ja tuhoaa verenkiertoelimistön terveyden.

Sitten ollaan ihan hooo moilasena mukamas, että miksi kansa koko ajan sairastuu pahemmin ja pahemmin.

Syökää vaan niitä ultraprosessoituja vegep4sk0janne.

Vierailija
71/82 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho. Olen nykyisin ylipainoinen, enkä uskalla edes ajatella paljonko vyötärönympärykseni on (alle 100 cm kuitenkin), mutta ymmärrän täysin, että olen lihava ja se on riski. Olen rakenteeltani aika vanttera (no, tosi vanttera), mutta silti olin painoindeksiltäni ihan normaalin rajoissa nuorena aikuisena. Muistan vielä, että vyötärönympärykseni oli huimat 74 cm, mikä oli minusta tosi paljon, koska äitini oli kertonut, että hänen nuoruudessaan ihanne oli 60 cm. Voi kun saisin saman takaisin :( 

Vierailija
72/82 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuota sokerin käyttöä kannattaisi lähteä vähentämään kun on tottunut syömään levyn suklaata päivässä, jäätelöä harva se päivä ja keksejä kahvin kanssa. 😅🥺

Kertarysäyksellä en kyllä varmaan pysty lopettamaan.

Sama, ja painoa se 125kg. Tulee itkupotkuraivari-olo jos ei työpäivän jälkeen saa näitä herkkuja.

Joskus katselen netistä ihmisiä joilla on vatsalihaksia ja lihaserottuvuutta jne. inspiksenä, sitten tajuan että pitäisi jättää herkut pois esim. neljäksi vuodeksi... Ei kiitos, jo pari päivää olisi kidutusta.

Sokeririippuvuudesta pääsee kyllä eroon. Koita kestää pari päivää pientä epämukavuutta sokerihimon kanssa. Osta kaupasta marjoja ja hedelmiä. Syö muuten normaalisti (terveellisesti). Huomaat että saat parempaa energiaa ja jaksat paremmin.  Kun sinulle ei tule korkeita verensokeripiikkejä ylös ja sen jälkeen nopea verensokeritiputus alas (siis jyrkkiä vaihteluja vs-tasoissa) ruokahalusi ja syömisesi pysyy aisoissa.

Itse tulen todella nopeasti ja helposti sokerista riippuvaiseksi. Pitäisi varmaan suhtautua siihen samoin kuin toipuva alkoholisti alkoholiin. Ei oteta yhtään, koska kierre jää päälle heti.

Mulla kestää 2-4 viikkoa, että vieroitusoireet loppuu. Siihen päälle kuukausi tai kaksi, että ei tee silleen mieli karkkia ja muita herkkuja. Eli tosi kauan pitää sitkutella. Mutta yritys on jatkuvasti päällä. Jos unohdan syödä tarpeeksi päivän aikana normaalia ruokaa, niin sortuminen tapahtuu melkein pakosti.

Tsemppiä kaikille sokeriaddikteille, jotka haluaa luoda terveempiä elämäntapoja.

Vierailija
73/82 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaiset kehotyypit reagoi hiilariin eri tavoilla. Toisten kroppa vaatii enemmän hiilihydraatteja, toiset kerää siitä vaan keskivartalolle ylimääräistä. Aineenvaihduntatyypeille on testejä olemassa.

Vierailija
74/82 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tämän vuoden alusa saakka ilman valkoista sokeria ja ihon kunto on ainoa, missä se näkyy. Olen kyllä laihtunutkin, mutta se johtuu kokonaiskaloreiden pienenemisestä.

Vehnää syön lähinnä nuudelien ja makaronien muodossa, leipänä ruisleipää (2 palaa/pv).

Vierailija
75/82 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei puhelimen kasvontunnistus tunnistanut mua kun olin vetänyt herkkupäivänä paljon vehnää ja sokeria. Oli varmaan puolitoista kertaa paksumpi naama kuin normaalisti :D

Minä helvetin "herkkupäivänä"? Oletko varmasti aikuinen ihminen? 

Vierailija
76/82 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu vähän vartalotyypistä kuinka kapeaksi vyötärö pitää saada jotta pääsee kokonaan eroon terveydelle vaarallisesta viskeraalisesta vyötörörasvasta, jota todennäköisesti naisella on jos vyötärö on yli 90 cm (lihaksia kasvattavilla on sitten ihan eri mitat) Minun vartalotyyppi on omppu ja kyllä minun oli pudotettava painoa niin paljon, että vyötärö kapeni noin 80 senttiin ennen kuin viskeraalirasva oli kokonaan häädetty, sinnikäs hulavanteen päivittäinen pyöritys avitti kyllä melkoisesti vyötärölinjan kiinteytymistä. Ainakin minulla vyötärö kapeni sentillä per pudotettu kilo. Yhteenvetona sanoisin, että omakohtaisen kokemukseni mukaan kapea vyötärö on kyllä saavutettavissa, mutta ei millään kepulikonstilla vaan painoa pudottamalla.

Vierailija
77/82 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä lisätty sokeri, millä sen saa pois ruuasta?

Tekemällä kaiken itse. Lue tuoteselosteet, siellä on kerrottu, paljonko valmisteessa on sokeria. Sitä on sinapissa, salaatinkastikkeissa, lähes kaikissa eineksissä.

Vierailija
78/82 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä lisätty sokeri, millä sen saa pois ruuasta?

Tekemällä kaiken itse. Lue tuoteselosteet, siellä on kerrottu, paljonko valmisteessa on sokeria. Sitä on sinapissa, salaatinkastikkeissa, lähes kaikissa eineksissä.

Jos syö pääasiassa terveellisesti ja välttää lisättyä sokeria niin kroppa kyllä kestää silloin tällöin kohtuullisessa määrin myös sokeripitoista syötäviä. Jos päiväkahveilla on pakko saada pullaa, niin leivo arkipulla itse. Minä syön päivittäin kahvin kanssa omatekoista pullaa ja pullataikinan teen niin, että rasvana käytän oliiviöljyä ja sokeria laitan puolet vähemmän kuin normaaliin pullataikinaan ja ainakin n.

puolet jauhoista korvaan jollakin täysjyväjauholla (reseptejä öljyllä leipomisesta löytyy netistä), tulee ihan syötävän makuista pullaa. Sillon tällöin (2-4 kertaa kuukaudessa) saatan käydä herkuttelemassa kahvilassa ja silloin en laske kaloreita enkä sokerimääriä ja minun kroppani ainakin kesti tämän herkuttelumäärän myös silloin, kun pudotin painoa.

Vierailija
79/82 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin jättikö hän nyt kokonaan sokerin pois vai pelkästään suklaat ja mehut? Sokeriahan löytyy vaikka mistä elintarvikkeesta, ei pelkästään makeista syötävistä. Taas tälläinen epämääräinen juttu. Eikä kunnollisia kuvia paljon parjatusta sokerinaamasta.

Jutusta:

"Vuodenvaihteessa Jenni jätti ruokavaliostaan pois liki kaiken lisätyn sokerin, kuten suklaan ja karkit ja lisäksi jopa makeat täysmehut.

– Käytännössä ruokavalioni oli kesäkuun mittausten aikaan muuten aivan sama kuin nyt maaliskuussa, mutta olen ollut vuoden alusta asti käytännössä ilman sokeria, Jenni kertoo.

Muita merkittäviä muutoksia Jenni ei ruokavalioonsa ole tehnyt. Hän syö edelleen esimerkiksi kauraa, riisiä ja perunaa sekä runsaasti kasviksia.

Lautasella oli alkuvuonna kuitenkin normaalia enemmän punaista lihaa, jotta nimenomaan sokerin vähentämisen vaikutus näkyisi rasva-arvoissa."

Vierailija
80/82 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuota sokerin käyttöä kannattaisi lähteä vähentämään kun on tottunut syömään levyn suklaata päivässä, jäätelöä harva se päivä ja keksejä kahvin kanssa. 😅🥺

Kertarysäyksellä en kyllä varmaan pysty lopettamaan.

Tilanne on sama kuin tupakanpolton lopettaminen.

Ja tämä ei ole millään tapaa liioittelua.

Hyväksyt ettei tule olemaan kivaa. Tässä se ongelma on. Sokeria ei ajatella myrkkynä, mitä se noissa määrissä nautittuna on. Siksi ei hyväksytä kärsimystä ensi alkuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän