IS: Jenni 42v jätti sokerin pois - "sokerinaama" katosi, veriarvot täydelliset, kolesteroli laski
https://www.is.fi/terveys/art-2000009511868.html
Näyttää ainakin 10 vuotta nuoremmalta nyt kun jätti sokerin pois.
En tiennytkään että tuollaiset pöhöttyneet 'vanhahtavat' kasvot voivat johtua sokerin tai lisätyn sokerin puputtamisesta.
Hän vieläpä lisäsi punaisen lihan syöntiä kasvisten lisäksi. Mutta iho vain nuoreni ja parani kuten veriarvot.
Pitäisikö itsekin kokeilla? Olen kyllä addiktoitunut pullaan ja suklaaseen...
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on pöhöttynyt naama ihan vaan kortisonilääkityksen vuoksi. Ruokavaliossani on runsaasti lihaa ja rasvoja. Mutta ei auta, kun lääkitys kerää nestettä.
Suosittelen kyllä kokeilemaan ruokavaliomuutosta. Viljat ja sokerit pois, niin suolisto, iho, aivot ja nivelet voivat paremmin!
Viljat, tarkoittaako kauraakin, eikös kauraa usein kehuta?
Ei, kaura on oikeastaan aika huono monen ihmisen suolistolle. Itselleni sopii maissi, riisi, kvinoa, jonkun verran myös tattari ilman samanlaista turvotusta ja nivelkipuja kuin kotimaisten viljojen suhteen. Yksilökohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta ulkonäköni niin ihan sama vaikka miten olisi sokerinaamaa tai viinanaamaa. Miehistäkään en niin enää piittaa kun hulluja ovat kaikki. Jatkan edelleen sokerin mättöä.
Tekstistäsi selviää erittäin hyvin millaisia nämä hullut miehet ovat olleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuota sokerin käyttöä kannattaisi lähteä vähentämään kun on tottunut syömään levyn suklaata päivässä, jäätelöä harva se päivä ja keksejä kahvin kanssa. 😅🥺
Kertarysäyksellä en kyllä varmaan pysty lopettamaan.
Sama, ja painoa se 125kg. Tulee itkupotkuraivari-olo jos ei työpäivän jälkeen saa näitä herkkuja.
Joskus katselen netistä ihmisiä joilla on vatsalihaksia ja lihaserottuvuutta jne. inspiksenä, sitten tajuan että pitäisi jättää herkut pois esim. neljäksi vuodeksi... Ei kiitos, jo pari päivää olisi kidutusta.
Sokeririippuvuudesta pääsee kyllä eroon. Koita kestää pari päivää pientä epämukavuutta sokerihimon kanssa. Osta kaupasta marjoja ja hedelmiä. Syö muuten normaalisti (terveellisesti). Huomaat että saat parempaa energiaa ja jaksat paremmin. Kun sinulle ei tule korkeita verensokeripiikkejä ylös ja sen jälkeen nopea verensokeritiputus alas (siis jyrkkiä vaihteluja vs-tasoissa) ruokahalusi ja syömisesi pysyy aisoissa.
Jos haluat laihduttaa ylimääräistä pois kehostasi niin huomio pitäisi olla nimenomaan verensokerin vaihtelujen seurannassa, ei niinkään kalorilaskennassa. Valtava tarve saada nopeaa hiilihydraattia kertoo juuri siitä, että tilanne on epätasapainossa. Nopeat vaihtelut verensokerissa saavat syömään epäterveellisesti ja yleensä liikaa, yli tarpeen. Ylensyönti ei kuitenkaan takaa sitä, että elimistö saisi kaikki tarvitsemansa ravintoaineet, siihen perustuu väite, että lihava voi olla aliravitsemustilassa, koska pääasiallinen polttoaine on sokeri, joka varastoituu sitten rasvoiksi elimistöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa terveiden syömätapojen ja hoikkuuden palvomista.
Vaadin vastapainoksi ainakin kolme artikkelia missä Laura (BMI 33), Miisa (BMI 37) ja Lilli (BMI 45) hehkuttavat kuin elämänilo parani kun antoi itselleen luvan syödä mitä haluaa.
Niin, se on kehopositiivisuutta niin kauan kuin läskiä ja laiskuutta ylistetään. Heti jos joku Jenni parantaa elintapojaan ja tulee terveemmäksi syömällä laadukkaammin ja liikkumalla enemmän, niin tämän "kehokuva on vääristynyt" ja "hän on ihan pelkkää luuta ja nahkaa".
Tervetuloa uuteen Suomeen.Paitsi että kyllä eliitti pitää itsensä vähintään hoikkana. Muu ei tule kuuloonkaan.
Se eliitti harvemmin huutelee naistenlehtien ja vauvojen kommenttipalstoilla. On totta, että etenkin rikkaat ovat nykyään järjestään hoikkia tai lihaksikkaita.
Se huutelu tulee nimenomaan keskiluokan tai sitä alemman sosioekonomisen tason ihmisiltä joissa se lihavuus on edelleen standardi.
Fortune 500-firmojen toimitusjohtajissa ei ole ollut enää muutamiin vuosiin käytännössä yhtäkään ylipainoista ihmistä. Toki valtaosa on miehiä. Keskiverto toimari on jenkeissä 185cm ja 75kg. Tavallinen pulliainen on 176cm ja 98kg. Keskiarvoina.
Vierailija kirjoitti:
Merkittävän vyötärölihavuuden raja-arvo on naisilla 88 senttimetriä ja miehillä 102 cm.
En tunne ketään naispuolista tuttua jolla olisi noin kapea. Kaikilla järjestään noin 100+. Itsellä vyötärö on 110cm.
Kai en sitten liiku missien seassa.
Olen normaalipainoinen, en siis missin mitoissa, ja vyötärö on 68 cm. Ikää 42 v. En ole himoliikkuja, pari kertaa viikossa tehokkaammin, ja muuten hyötyliikuntaa, esim. kävelyä tai pyöräilyä, portaat hissin sijaan tmv. Herkkuja en syö joka päivä, vaan parisen kertaa viikossa, ja siitäkin näkee heti turvotuksen seuraavana päivänä. Muuten ihan normaalia ja täyttävää ruokaa, ja kunnollinen aamupala.
Ts. ei tarvitse olla mikään överitreeni ja -dieetti päällä, että paino pysyy normaalina.
Niin jättikö hän nyt kokonaan sokerin pois vai pelkästään suklaat ja mehut? Sokeriahan löytyy vaikka mistä elintarvikkeesta, ei pelkästään makeista syötävistä. Taas tälläinen epämääräinen juttu. Eikä kunnollisia kuvia paljon parjatusta sokerinaamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on pöhöttynyt naama ihan vaan kortisonilääkityksen vuoksi. Ruokavaliossani on runsaasti lihaa ja rasvoja. Mutta ei auta, kun lääkitys kerää nestettä.
Suosittelen kyllä kokeilemaan ruokavaliomuutosta. Viljat ja sokerit pois, niin suolisto, iho, aivot ja nivelet voivat paremmin!
Viljat, tarkoittaako kauraakin, eikös kauraa usein kehuta?
Kaurakin on vilja.
Vierailija kirjoitti:
Itse mittautin kolesteroli arvot viime kesänä ja aika korkeat olivat. Suositeltiin juuri niitä parempia rasvoja ja benecolia. Kysyin sitten että onko sokerilla merkitystä, että pitäisikö sitä vähentää, niin lääkäri sanoi vain että ei. En ole uusintamittauksessa vielä käynyt, mutta en ole kyllä sokeriakaan vähentänyt, vissiin olisi kannattanut.
Todennäköisesti tuokaan lääkäri ei ole opiskellut ravintotieteitä pätkän vertaa. Ne kun ei ole tutkinnossa pakollisia
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täysjyvää voi syödä ja kannattaakin. Esim kaura auttaa kolesterolin säätelyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse mittautin kolesteroli arvot viime kesänä ja aika korkeat olivat. Suositeltiin juuri niitä parempia rasvoja ja benecolia. Kysyin sitten että onko sokerilla merkitystä, että pitäisikö sitä vähentää, niin lääkäri sanoi vain että ei. En ole uusintamittauksessa vielä käynyt, mutta en ole kyllä sokeriakaan vähentänyt, vissiin olisi kannattanut.
Todennäköisesti tuokaan lääkäri ei ole opiskellut ravintotieteitä pätkän vertaa. Ne kun ei ole tutkinnossa pakollisia
On se. Vitosvuosikurssilla.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta ulkonäköni niin ihan sama vaikka miten olisi sokerinaamaa tai viinanaamaa. Miehistäkään en niin enää piittaa kun hulluja ovat kaikki. Jatkan edelleen sokerin mättöä.
Todella järkevää hankkia asioikseen diabetes :D
Mistä ap sen eron muka näki? Ei tuossa ollut mitään ennen ja jälkeen kuvia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkittävän vyötärölihavuuden raja-arvo on naisilla 88 senttimetriä ja miehillä 102 cm.
En tunne ketään naispuolista tuttua jolla olisi noin kapea. Kaikilla järjestään noin 100+. Itsellä vyötärö on 110cm.
Kai en sitten liiku missien seassa.Mulla on 68 cm.
Minulla 78 cm ja olen yli nelikymppinen mies, minulta puuttuu se nykysuomalaiselle tyypillinen paksu rasvakerros.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella järkevää hankkia asioikseen diabetes :D
Ei se edes rajoitu diabetekseen. Insuliiniresistenssi ja hiljainen tulehdus on juurisyitä moniin autoimmuunisairauksiin
En jaksa enää lukea näitä uutisia. Aina hehkutetaan, miten elämä muuttuu kun lopettaa kahvin, tupakan, sokerin, alkoholin... Ei minulla ole muuttunut mikään lopetuksen jälkeen, tai sitten en vain huomaa. Tupakoinnin lopetuksen jälkeen piti tulla raikas ja hyvä olo, kunto kasvaa kohisten, kasvot ja hampaat kirkastuu - ei tapahtunut muuta, kuin että aikaa on enemmän töissä, kun en käy tupakalla. Kahvin lopetuksen jälkeen piti tulla kirkkaampi pää jne. - ei tullut. Sokerin lopetuksen jälkeen sama juttu. No nyt on toki paino tippunut, koska olen tarkoituksella laihduttanut ja naama on toki kaventunut, mutta lähinnä vanhemmalta ja väsyneemmältä näytän.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa enää lukea näitä uutisia. Aina hehkutetaan, miten elämä muuttuu kun lopettaa kahvin, tupakan, sokerin, alkoholin... Ei minulla ole muuttunut mikään lopetuksen jälkeen, tai sitten en vain huomaa. Tupakoinnin lopetuksen jälkeen piti tulla raikas ja hyvä olo, kunto kasvaa kohisten, kasvot ja hampaat kirkastuu - ei tapahtunut muuta, kuin että aikaa on enemmän töissä, kun en käy tupakalla. Kahvin lopetuksen jälkeen piti tulla kirkkaampi pää jne. - ei tullut. Sokerin lopetuksen jälkeen sama juttu. No nyt on toki paino tippunut, koska olen tarkoituksella laihduttanut ja naama on toki kaventunut, mutta lähinnä vanhemmalta ja väsyneemmältä näytän.
Saahan sitä odottaa sohvalla tasaperseellä istuen, että kunto kasvaa kohisten, mutta hengitystä en asian suhteen pidättäisi.
Ei mulla kyllä muuttanut ulkonäköä yhtään mitenkään. Sen sijaan ihan kunnon karppaus jossa vedettiin muutkin hiilarit vähiin, teki ihon harmahtavaksi ja kuivaksi. Mutta vain sokerin jättö ei tehnyt ihoon mitään. Sen sijaan iltapäivän väsymykset väheni kyllä. Mutta en nähnyt sen arvoiseksi, että kokonaan sokeria olisin pois jättänyt, syön vaan vähemmän ja harvemmin.
Lisäksi vehnän pois jättäminen ainakin itsellä teki aivan heti vatsan normaaliksi, eli sellaiseksi, ettei tarvinnut jatkuvasti peitellä ettei luulla raskaana olevaksi. Olo oli aivan erilainen, kevyt. Se oli kuin ihme.
Ongelma oli vaan siinä, että viikon kuluttua repsahdin pahemmin kuin ennen kuuria... Suurin syy varmaan se, että silloin pitäisi jatkuvasti syödä jotain, ei saa pitkäikäistä kylläisyyttä oikein koskaan. Ei oikein jaksaisi koko ajan olla syömässä jotain, rahaakin menee varsinkin liikkeellä ollessa. Lisäksi pitää miettiä tarkkaan ruoat, muuten tulee päänsärkyä ja heikotusta.
Mutta helpottavaa oli se tieto, että lihavan vatsan syynä oli vain vehnä, eikä se ollutkaan väistämätön keski-iän oire. Nyt kun sen itsekurin jostain saisi vielä, niin jätän vehnän pysyvästi. Ja sokerin. Se onkin sitten vaikeampaa...
Siis mikä lisätty sokeri, millä sen saa pois ruuasta?
Paitsi että kyllä eliitti pitää itsensä vähintään hoikkana. Muu ei tule kuuloonkaan.