Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies heittäytyy anoppilassaan laiskaksi onko muilla tällaista?

Vierailija
17.04.2023 |

Vanhempani asuvat hyvin kaukana, joten käymme vanhempieni luona vain pari kertaa vuodessa. Viivymme kerrallaan useamman päivän (pitkä viikonloppu) pitkän välimatkan vuoksi. Perheeseemme kuuluu pieni lapsi, joka tarvitsee jatkuvaa valvontaa. Vanhempani auttavat lastenhoidossa ja minä pidän myös lapsesta huolta mummolassa. Kyläilymme aikana vanhempani laittavat ruoat, pesen äitini kanssa lapsen pyykit jne.
Mieheni tekee kotona suurin piirtein osuutensa kotitöistä, mutta anoppilaan päästessään mies heittäytyy täysin laiskaksi. Ei osallistu ruoanlaittoon, ei pyykinpesuun tai muuhunkaan. Ei kysy, voiko hän tehdä jotain. Viimeisimmällä käynnillä piti patistaa mies pihalle kysymään, tarvitseeko iäkäs appiukkonsa apua lumitöissä, kun lunta oli satanut paljon. Jos miestä pyytää mummolareissun aikana katsomaan lapsen perään/hoitamaan lasta, niin mies suorastaan ärsyyntyy näistä pyynnöistä taasko mua tullaan häiritsemään. Mieheltä puuttuu anoppilassaan kaikki oma-aloitteisuus. Huomaan tämän ärsyttävän jopa omia vanhempiani: lähdettyäni isäni kanssa kauppaan äitini on ärtyneenä jopa vienyt lapsen miehelle syliin, kun mies nukkui pitkälle aamupäivään. Mies loukkaantui tästä herätyksestä niin, että muistelee sitä vieläkin.

Anoppilaan tullessa mies linnoittautuu vanhaan huoneeseeni ja makaa sängyllä kännykkä kädessä lähes koko päivän. Välillä nousee syömään ja palaa taas takaisin makoilemaan. Aamuisin nukkuu pitkään, kun minä herään lapsen kanssa aikaisin ja isovanhemmat hoitavat lasta aamupäivän. Appivanhempiensa kanssa mies ei paljon päivän aikana juttele, mies ei jaksa käydä vaikka kävelyllä päivän aikana tai tehdä muutakaan. Kesäaikana käy harrastamassa suosikkilajiaan ulkona, mutta siinä se. Mies siis lepää suurimman osan ajasta. Reissusta kotiin palatessa valittaa väsymystään ja sitä, miten tylsää anoppilassa on ollut. Mies ei osaa olla tippaakaan kiitollinen siitä, että toiset ovat päiväkausia hoitaneet lasta, mies on saanut levätä ja nukkua jokaisena aamuna pitkään. Miehen vanhempia nähdään useammin ja mies valittaa noissa kyläilyissä sitä, kuinka joutuu välillä katsomaan lapsensa perään mummolassa, kun vanhempansa eivät ymmärrettävästi jaksa koko aikaa vahtia pientä lasta.

Onko muillakin tällaista vai onko oma mieheni jotenkin poikkeuksellisen ajattelematon tämän asian kohdalla? Ja kun joku kysyy, niin vanhempani ovat ihan tavallisia ystävällisiä ihmisiä, mutta heillä alkaa olla jo ikää. Ei tunnu kivalta, että aikuinen mies tulee anoppilaan passattavaksi. Minusta on itsestäänselvyys, että vaikka isovanhemmat auttaisivat, niin lapsi on silti meidän vanhempien vastuulla ja itsekin tehdään. Tottakai mummolassa käyntiin saa kuulua lepoakin, mutta ei aikuisen pitäisi koko päivää makoilla sängyn pohjalla.

Kommentit (129)

Vierailija
101/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ap siis vastaavasti pesee anoppilassaan ikkunat, puhdistaa rännit, käy kaivelemassa rajapyykit esille jne. eikä kuvittele, että riittää, että katsoo lapsensa perään ja huolehtii tästä.

Huono vertaus. Nuo ei ole viikottaisia kotitöitä. Suurin osa pesee pyykkiä joka viikko ja laittaa ruokaa monta kertaa viikossa. Pienen lapsen asioista on pakko huolehtia joka päivä.

Kylässä ei todellakaan tarvitse pyykätä. Ja lapsi syö vähän ja ihan voi syödä samaa kuib muutkon tai ottaa valmista lastenruokaa varoiksi mukaan.

Vierailija
102/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ap siis vastaavasti pesee anoppilassaan ikkunat, puhdistaa rännit, käy kaivelemassa rajapyykit esille jne. eikä kuvittele, että riittää, että katsoo lapsensa perään ja huolehtii tästä.

Huono vertaus. Nuo ei ole viikottaisia kotitöitä. Suurin osa pesee pyykkiä joka viikko ja laittaa ruokaa monta kertaa viikossa. Pienen lapsen asioista on pakko huolehtia joka päivä.

Kylässä ei todellakaan tarvitse pyykätä. Ja lapsi syö vähän ja ihan voi syödä samaa kuib muutkon tai ottaa valmista lastenruokaa varoiksi mukaan.

Aikuisillekin pitää laittaa ruokaa. Selvästi huomaa, että et elä pienen lapsen kanssa, kun yksinkertaistat noin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään anoppilassa tarjoudu tekemään juuri mitään kotitöitä. Ei kyllä tarjoudu miehenikään, vaikka se olisi minusta ensisijaisesti hänen tehtävänsä, kun kerran on kyse hänen vanhemmistaan (oman äitini luona autan sen sijaan paljonkin). Ja tästä huolimatta anoppi siis nimenomaan anelee meitä tulemaan sinne passattaviksi.

Lapsen asiat totta kai hoidan, oltiin missä vain.

Vierailija
104/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävä jätkä! Miten kehtaa olla menemättä ITSE niihin lumitöihin? Ennemmin antaa (mahdollisesti iäkkään) appensa siellä puuskuttaa. Röyhkeyden huippu! 

Ap kirjoitti kyläilyn tapahtuvan pari kertaa vuodessa. Oletettavasti ehkä vain toisen kyläilyn aikaan on lunta. Tuskin apelle on kovin paljon merkitystä auttaako vävy 1-2 päivänä vuodessa lumenluonnissa vai ei.

Vierailija
105/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-ikäisen asteelle jääneen jätkänkö olet nainut? 

On muuten jännä, miten tyttären tai miniän kuuluu ilman erillistä pyyntöä tai käskyä osallistua talon töihin, ollaanpa sitten lapsuudenkodissa tai anoppilassa. Mies sen sijaan makoilee anoppilassa eikä edes tarjoudu tekemään talon töitä. Tehneekö lapsuudenkodissaan vanhempien luona kyläillessään. 

AP tosin luettelee sellaisia kotitöitä, jotka ainakin vähän vanhempi ihminen pitää naisten töinä, mutta joita hänen vellihousumiehensä pitäisi anoppilassa tehdä, siis pestä pyykkiä, tiskata, laittaa ruokaa jne. Hän ei muuten kerro, tekeekö miehensä noita töitä vanhempiensa luona kyläillessään, vai makoileeko hän sielläkin seslongilla kännykkä käteen kiinni kasvaneena.

Vierailija
106/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tässä ole kyse miehen osoittamasta epäsosiaalisesta ja tympeästä asenteesta?

Vierailija
107/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopin kalsareitako sen pitäis siellä pyykätä?

Vierailija
108/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä tehnyt yhtään mitään anoppilassa. Istuin vain valmiiseen ruokapöytään ja nautin lepolomasta.

Vierailija
109/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö anoppilassa oli pyykikonetta vai miksi ne pyykit on nyt vaivanloista?

Vierailija
110/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen enkä ole ikinä tehnyt mitään kotitöitä anoppilassa. Pitkin hampain olen lähtenyt miehen mukaan ja siihen se sitten jäikin. En todellakaan sen lisäksi vielä olisi tehnyt jotain töitä siellä. 

Vierailija
111/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä mies lapsen kanssa yksin omien vanhempiensa luokse ja jää itse kotiin. Sinä taas menet vuorollasi lapsen kanssa omien vanhempiesi luokse.

Jos mies valittaa, sano ettet kehtaa ottaa aikuista miestä makoilemaan mukaan joten näin molemmat voivat tehdä lapsen kanssa vanhempiensa kanssa mitä lystää ja isovanhemmat näkee lasta. Problem solved!

Vierailija
112/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppila on sama kun linnassa istuisi - pakkopullaa

Vierailija
113/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen aina lähtenyt anoppilaan nyt lähdetään lomalle periaatteella. 

Vierailija
114/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teille tulee vieraita, niin laitatko heidät pyyskinpesuun, lumitöihin ja ruoanlaittoon?

Vierailija
115/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen isovanhempana, miksi isän tai äidin pitäisi mummolassa kovin lasta hoitaa, ellei ole kysymyksessä erityislapsi? Minä ainakin haluan olla lapsenlasteni kanssa, vaikka he asuvat lähellä ja käyvät usein. Tietenkin jaksamisen rajoissa. Onko miehesi jotenkin tyhmä tms, jos ei ymmärrä itse apuaan tarjota vanhemmilla ihmisille? Aika epäkunnioittavaa, jos jossakin huoneessa makoilee ja laiskottelee. Onneksi ei ole minun vävyni.

Puhu miehellesi, jos jotain ymmärtäisi......

Vierailija
116/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppila on sama kun linnassa istuisi - pakkopullaa

No niin on ja todellakin yritän välttää vielä sen pakkotyön.

Vierailija
117/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jutellut tästä miehen kanssa, mutta tilanteessa ei ole tapahtunut muutosta. Olen sanonut, että kysyisi, voiko olla jotenkin vanhemmilleni avuksi/tarjoutuisi tekemään jotain/olisi oman lapsensa kanssa välillä. Ei ole mielestäni reilua olettaa, että ikääntyvät isovanhemmat jaksavat tehdä kaiken itse. On ihan eri asia huolehtia kahden eläkeläisen asiat kuin siihen päälle lapsiperheen asiat. Ja minusta ei ole reilua, että meidän lapsiperheen asiat jäävät vanhempieni luona vain minun kontolleni. Kyllä minä omassa anoppilassani osallistun lapseni hoitoon, seurustelen paljon appivanhempieni kanssa, kysyn voinko tehdä jotain jne.

Ap

Mitä se mies sanoo syyksi tuohon noloon käytökseensä? Ja tosiaan, seuraavan kerran mies jää kotiin kun lähdette vanhempiesi luo. Jos sitä ärsyttää olla siellä eikä viihdy niin mitäpä se sinne änkeekään. Mulla tuli jo myötähäpeä ukkosi käytöksestä, makaa pitkälle päivään eikä edes juuri juttele muiden kanssa. Kuin uhmaikäinen teini.

Nimenomaan tästä on kyse. Moni taantuu, oli sitten omassa tai puolison vanhemmilla käymässä. Jopa minun lähes kuuskymppinen puolisoni alkoi röhnöttää sohvalla aivan teini-ilme naamalla, kun mentiin isääni katsomaan. Oli tosi jännää, kun normaalisti hän on pätevä ja reipas mies, mutta hänen oma isänsä oli aika hallitseva hahmo. Psykologiassa ei riittävästi ymmärretä näitä roolimuutoksia. 

Koska emme puhu näistä roolituksista riittävästi, sitten tulee vaikeuksia, kun pitäisi pystyä vaihtamaan niitä. Eli kun isovanhemmat alkavat tarvita apua. Tulee samanlainen jälkikäteen hävettävä jakso kuin siinä, kun lemmikki pitäisi viedä viimeistä kertaa lääkäriin. Yksi jos toinen ihmettelee jälkikäteen, miksei saanut aiemmin aikaiseksi.

Vierailija
118/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aloittaja kaunis vai lihava. Jos lihava niin en ihmettele kun mies ei välitä sinusta.

Vierailija
119/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysykää kotonanne älkääkä tunkeko muiden nurkkiin loisimaan. Dorkat.

Vierailija
120/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vävy ei edes tajua että minä vahenevana naisena voisin tarvita apua. En halua nähdä sitä äijää enää ollenkaan.