Satu on myynyt maaseudun unelmakotia yli kaksi vuotta ostajia vaivaa sama ongelma
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009517758.html
Omakotitalojen myyntiajat ovat pidentyneet. Sadun omakotitalossa ei ole syksyn jälkeen käynyt yhtään kiinnostunutta ostajaa.
****Viime keväänä aloittanut toinen välittäjä löysi talolle katsojia ja talosta tehtiin tarjouskin, joka kuitenkin valitettavasti alitti Sadun toiveet.****
Ei tässä ostajilla ole mitään ongelmaa vaan Sadulla tunteet pelissä. Juuri näin kuuluukin Pieksämäellä asioiden mennä. Selvästi kyseessä ei ole mikään "unelmakoti" muiden kuin Sadun illuusioissa.
Kommentit (987)
Tässä on taas se klassinen, hinnassa on tunnelisää. Eli myyjä ei osaa asettaa hintaa oikein tunnesyistä.
On sen verran persoonallisesti remontoitu koti, että jos nyt ostaisin tällaisen talon, niin siihen pitäisi tehdä aika iso pintaremontti heti päälle. Tosin, ei ole muutenkaan minun tyylinen talo, eikä sijainti.
Satu luulee että maalla rakentaja saa omansa pois
Ei saa
Vierailija kirjoitti:
Se siitä omakotitalojen ihannoimisesta. Kukaan sijoittaja ei sijoita omakotitaloihin vaan kerrostalo osakkeihin. Omakotitalon kun myyt niin sinulla on kahdeksan vuoden vastuu siinä, jos hometta tai rakennusvirheitä löytyy. Ostajalla on oikeus purkaa kaupat ja sinä maksat kauppahinna takaisin!
Tämän päivän sähkölaskut, öljyn hinnat?? kuka vitsii edes olla ylpeä asuessaan omakotitalo talossa?
Sijainti sijainti sijainti, sijoittaisitko itse Kuusankoskella olevaan vanhaan kerrostaloon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutisen lopusta tuli fiilis, että kaupunkilainen on romantisoinut maalla asumista ja lyhyellä harkinnalla ostanut talon korvesta. Nyt kun OKT:n työläys on paljastunut ja pitkä matka kaikkialle turhauttaa niin kerrostaloläävä kuulostaa houkuttelevalta.
Kerrostaloläävä? Meidän kerrostaloasunto on erittäin kaunis. Hienot pinnat, puhdas ja kauniisti sisustettu. Moni omakotitalo taas on ihan kauhea tuulenpesä, pihakin hoitamaton ja romuja täynnä. Remontit lykätään viimeiseen asti. Moni muuttaa omakotitaloon ja sisustaa kotinsa ilmaisella kaatopaikkaroskalla, koska kulut pitää saada minimiin. Talon jälleenmyyntiarvo yllättäen 0e.
Aivan! Kyllä kerrostaloasuntokin voi olla upea ja esim. kahdessa tasossakin. Joissain kerrostaloasunnoissa on jopa terassit / pienet sisäpihat. Kaikenlaisia ratkaisuja on nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se siitä omakotitalojen ihannoimisesta. Kukaan sijoittaja ei sijoita omakotitaloihin vaan kerrostalo osakkeihin. Omakotitalon kun myyt niin sinulla on kahdeksan vuoden vastuu siinä, jos hometta tai rakennusvirheitä löytyy. Ostajalla on oikeus purkaa kaupat ja sinä maksat kauppahinna takaisin!
Tämän päivän sähkölaskut, öljyn hinnat?? kuka vitsii edes olla ylpeä asuessaan omakotitalo talossa?
Se, joka ei ajattele sitä taloa sijoituksena vaan kotina. Asun omakotitalossa ja tämä on loppuelämäni koti. Perikunta voi halutessaan vaikka purkaa koko höskän.
Toivottavasti jätät perikunnallesi tilivaroja purkamiskuluihin. Talon purkaminen on nimittäin yllättävän kallista puuhaa.
Jos kuolinpesässä on pelkkää paskaa pitää perillisille olla tieto siitä että perinnöstä voi kieltäytyä, tämän tiedon voi heille välittää elinaikanaan ihan ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutisen lopusta tuli fiilis, että kaupunkilainen on romantisoinut maalla asumista ja lyhyellä harkinnalla ostanut talon korvesta. Nyt kun OKT:n työläys on paljastunut ja pitkä matka kaikkialle turhauttaa niin kerrostaloläävä kuulostaa houkuttelevalta.
Kerrostaloläävä? Meidän kerrostaloasunto on erittäin kaunis. Hienot pinnat, puhdas ja kauniisti sisustettu. Moni omakotitalo taas on ihan kauhea tuulenpesä, pihakin hoitamaton ja romuja täynnä. Remontit lykätään viimeiseen asti. Moni muuttaa omakotitaloon ja sisustaa kotinsa ilmaisella kaatopaikkaroskalla, koska kulut pitää saada minimiin. Talon jälleenmyyntiarvo yllättäen 0e.
Aivan! Kyllä kerrostaloasuntokin voi olla upea ja esim. kahdessa tasossakin. Joissain kerrostaloasunnoissa on jopa terassit / pienet sisäpihat. Kaikenlaisia ratkaisuja on nykyään.
Sinne sisäpihalle voi tippua joku yläkerran parvekkeen lasikaiteen läpi! Ei olisi ensimmäinen kerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Talo jossa ei ole ensimmäisenä remontti mielessä"
No pintaremontti vähintään olisi mielessä, jestas mitkä tapetitJoo ihan hirveät tapetit.
Se nyt varmaan on vähäiasin murhe tässä. Tapetit on helppo vaihtaa toisiin eikä liene kauhean kallista. Mutta talon kunto ja sijainti kaukana palveluista arveluttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää tyhmälle yksi asia. Jos taloon rakentaa lisäosan vuonna 2015 niin miten sen lisäosan rakennuslupa voi olla vuodelta 2020 eli viisi vuotta myöhemmin. En siis väitä etteikö näin voisi olla mutta kun en rakentamisesta mitään ymmärrä niin kiinnostaisi miten nämä asiat menee.
Muutoslupa.
...eli ensin muuteltu luvatta ja sitten haetaan lupaa jälkikäteen? Kaikki varmaan tehty tosi huolellisesti.
Pitäisi itsekin ymmärtää eikä yrittää jälkeenpäin maksattaa virheitään muilla.
Tässä 2000-luvulla tehdyssä talossani voin asua näin tai teettää remppaa. Mutta jos niin teen, tiedän, että niitä rahoja en saa takaisin ikinä.
Halusin maalle mutta max 30 min ajo isosta kaupungista. Kaikki talossa kunnossa, kunnan peruspalvelut 500m päässä, oma rantatontti.
On neutraalit materiaalit, vesikiertoinen maalämpö ja autokatoksessa on vieläpä voimavirtapistoke valmiina sähköauton latausta varten.
Itse otin valokuidun heti kun tarjottiin. Pitää miettiä se jälleenmyynti jo ostaessa ja/tai rempatessa.
Tiedän että joudun myydessäni odottamaan ehkä kauemmin kuin kaupungissa, mutta saan tämän kyllä myytyä. Jos teen vähän tappiota, olen saanut asua omaa unelmaani.
Unelmakin voi olla järkevä. Ja unelmoijakin voi ajatella itse.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi itsekin ymmärtää eikä yrittää jälkeenpäin maksattaa virheitään muilla.
Tässä 2000-luvulla tehdyssä talossani voin asua näin tai teettää remppaa. Mutta jos niin teen, tiedän, että niitä rahoja en saa takaisin ikinä.
Halusin maalle mutta max 30 min ajo isosta kaupungista. Kaikki talossa kunnossa, kunnan peruspalvelut 500m päässä, oma rantatontti.
On neutraalit materiaalit, vesikiertoinen maalämpö ja autokatoksessa on vieläpä voimavirtapistoke valmiina sähköauton latausta varten.
Itse otin valokuidun heti kun tarjottiin. Pitää miettiä se jälleenmyynti jo ostaessa ja/tai rempatessa.
Tiedän että joudun myydessäni odottamaan ehkä kauemmin kuin kaupungissa, mutta saan tämän kyllä myytyä. Jos teen vähän tappiota, olen saanut asua omaa unelmaani.
Unelmakin voi olla järkevä. Ja unelmoijakin voi ajatella itse.
Isojen kaupunkien ulkopuolella asuinkiinteistökauppa on tosiaan ollut jo pidempään aika isoissa vaikeuksissa. Tietyntyyppiset kohteet ei mene kaupaksi ollenkaan. Mutta jotkut menee, ja niissä on käytännössä aina jokin noista mainitsemistasi kuten valokuituyhteys, oma ranta, keskustan läheisyys, usein kaikki nuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaa näkyi olevan runsaasti mutta pakastimelle ei ollut muuta paikkaa kuin eteinen.
Höps! Monesta omistajan ratkaisusta olen eri mieltä, alkaen huono katto ja outo syylämäinen tapa lisätä rintsikkaan lisäreitä ja katoksia, mutta tuo on ollut järkiratkaisu. Vanhoissa ;)) rintsikoissa eteinen on muuta huoneistoa viileämpi, joten pakastimen sijoittaminen sinne säästää sähköä.
Itse olen kuullut, että pakastinta ei saa sijoittaa kylmään tilaan. Pakastimen kuuluu olla huoneenlämmössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne sisäpihalle voi tippua joku yläkerran parvekkeen lasikaiteen läpi! Ei olisi ensimmäinen kerta.
Joo, ja omakotitalonkin päälle voi tippua meteori tai lentokone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaa näkyi olevan runsaasti mutta pakastimelle ei ollut muuta paikkaa kuin eteinen.
Höps! Monesta omistajan ratkaisusta olen eri mieltä, alkaen huono katto ja outo syylämäinen tapa lisätä rintsikkaan lisäreitä ja katoksia, mutta tuo on ollut järkiratkaisu. Vanhoissa ;)) rintsikoissa eteinen on muuta huoneistoa viileämpi, joten pakastimen sijoittaminen sinne säästää sähköä.
Itse olen kuullut, että pakastinta ei saa sijoittaa kylmään tilaan. Pakastimen kuuluu olla huoneenlämmössä.
On olemassa erikseen kylmään tilaan sijoitettavia pakastimia.
Muuttotappiokunta
Asukasmaarä puolittunut 80 luvulta
Ystäväpariskunta myi Kaarinassa olleen omakotitalonsa nopeasti. Sijainti ja talo muutoinkin sellainen että löytyi ostaja nopeasti. Toinen pariskunta on Kouvolassa myynyt asuntoaan jo pitkään ilman että kauppoja syntyisi.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväpariskunta myi Kaarinassa olleen omakotitalonsa nopeasti. Sijainti ja talo muutoinkin sellainen että löytyi ostaja nopeasti. Toinen pariskunta on Kouvolassa myynyt asuntoaan jo pitkään ilman että kauppoja syntyisi.
Sillä tavalla eri asia, että Kaarina ei ole merkittävä muuttotappiokunta vaan ihan vaurasta seutua ja Turun työssäkäyntialuetta. Kouvola ja muu Itä-Suomi on ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttotappiokunnista ei kannata taloa ostaa. Ei, paitsi todella halvalla, jos sittenkään.
Jos nyt maksaa vaikka 80000€, niin kymmenen vuoden päästä saatat saada siitä 30000€, jos sitäkään. Edes uudehkot talot ei enää maaseudun kunnissa mene kaupaksi ja hinta on huono myyjän kannalta.
Aina voi toki ajatella asiaa niin, että asuu loppuikänsä samassa talossa, muttei se mee aina niinkuin ajattelee. Avioero, sairastuminen, loukkaantuminen jne. voi tehdä asumisen omakotitalossa mahdottomaksi ja sitten siitä ei pääse eroon.
Ja lopulta se muuttoappioalueen asunto on sitten omien lasten perintöriesana.
Täällä kuvataan maaseutu pelkästään kuihtuvana ja hirveänä paikkana omistaa omakotitalo.
Itse asun tällä hetkellä noin 10 000 asukkaan maaseutukaupungissa Pohjois-Pohjanmaalla ja vaikka tämä paikka ei näytä kasvavan, niin ei tämä myöskään kutistu, eli asukasmäärä on suunnilleen sama, kun 20v sitten, kun tänne muutin.
Tänne rakennetaan jatkuvasti. Uusia kerrostaloja nousee keskustaan ja omakotitaloja syrjäkylille. Tämä syrjäkylä jossa itse asun on noin 5-7 km päässä keskustasta ja täällä on oma kyläkoulu. Koko ajan rakennetaan tällekin kylälle uusia taloja ja tonteista on ennemminkin pulaa, kuin liikatarjontaa.
Kylä on nyt jo aika täyteen rakennettu ja aikamonta uutta omakotitaloa on minunkin aikanani naapurustoon noussut. Ja vanhemmatkin talot kyllä näyttävät tekevän kauppansa, kunhan hinta on oikea. Ei jostain rintamamiestalosta enää kukaan paljoa maksa.
Huonoimmat talot voi jäädä myymättä ja niin saavat jäädäkin, jos asuinkelvottomia ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttotappiokunnista ei kannata taloa ostaa. Ei, paitsi todella halvalla, jos sittenkään.
Jos nyt maksaa vaikka 80000€, niin kymmenen vuoden päästä saatat saada siitä 30000€, jos sitäkään. Edes uudehkot talot ei enää maaseudun kunnissa mene kaupaksi ja hinta on huono myyjän kannalta.
Aina voi toki ajatella asiaa niin, että asuu loppuikänsä samassa talossa, muttei se mee aina niinkuin ajattelee. Avioero, sairastuminen, loukkaantuminen jne. voi tehdä asumisen omakotitalossa mahdottomaksi ja sitten siitä ei pääse eroon.
Ja lopulta se muuttoappioalueen asunto on sitten omien lasten perintöriesana.
Täällä kuvataan maaseutu pelkästään kuihtuvana ja hirveänä paikkana omistaa omakotitalo.
Itse asun tällä hetkellä noin 10 000 asukkaan maaseutukaupungissa Pohjois-Pohjanmaalla ja vaikka tämä paikka ei näytä kasvavan, niin ei tämä myöskään kutistu, eli asukasmäärä on suunnilleen sama, kun 20v sitten, kun tänne muutin.
Tänne rakennetaan jatkuvasti. Uusia kerrostaloja nousee keskustaan ja omakotitaloja syrjäkylille. Tämä syrjäkylä jossa itse asun on noin 5-7 km päässä keskustasta ja täällä on oma kyläkoulu. Koko ajan rakennetaan tällekin kylälle uusia taloja ja tonteista on ennemminkin pulaa, kuin liikatarjontaa.
Kylä on nyt jo aika täyteen rakennettu ja aikamonta uutta omakotitaloa on minunkin aikanani naapurustoon noussut. Ja vanhemmatkin talot kyllä näyttävät tekevän kauppansa, kunhan hinta on oikea. Ei jostain rintamamiestalosta enää kukaan paljoa maksa.
Huonoimmat talot voi jäädä myymättä ja niin saavat jäädäkin, jos asuinkelvottomia ovat.
Tilanne on sikäli mielenkiintoinen, että Suomessa on paljon myös vaurasta maaseutua, jossa sijaitsee menestyviä tiloja, alueelle syntyy paljon uusia lapsia ja joka ei kärsi muuttotappiosta. Tällaista seutua on Varsinais-Suomen ja Pohjanmaan suunnalla ja Ruotsia vastapäisellä rannikolla. Jostain syystä Itä-Suomi, Kaakkois-Suomi ja Kainuu on seutua, jolla tällaista ei juuri ole vaan pikemminkin päinvastoin, tehtaita lopetetaan, työpaikat katoaa, väestö ikääntyy, lapsiperheitä ei seudulle juuri jää tai muuta. Nämä seikat tietysti suoraan vaikuttaa kiinteistökauppaan.
Itse olen sitä mieltä, että Itä-Suomi on kauniinpaa ja viihtyisämpää seutua kuin Länsi-Suomi, harmi vain sinne ei uskalla muuttaa kun taloista ei saa rahojaan enää pois eikä siellä ole töitä.
Kommentoikaa te Pieksämäellä asuvat tai aluetta tuntevat. Muuttaako sinne uutta väestöä ihan muualta kuin alueelta? Vai pyöriikö asuinkiinteistökauppa käytännössä vain alueen nykyisen väestön varassa?
Katsoin uteliaisuudesta avoimia työpaikkoja Pieksämäeltä eikä siellä ollut ainakaan akateemisesti koulutetulle käytännössä mitään tarjolla.