Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Emmi, 27, haluaa ravistella ahtaita normeja Vartalon koolla ei ole väliä. Puhutaan välillä myönteisesti pyöreämmistä naisista.

Vierailija
16.04.2023 |

Eikä aina tuomita heitä. Mun mielestä olisi kiva kuulla välillä positiivistakin puhetta pluskoon ihmisistä.

Itse olen suht normaalipainoinen nainen, mutta mulla on useampiakin isompikokoisia naisystäviä, jotka ovat oikeasti hauskaa seuraa. Ja ovat ihan tyylikkäitäkin tapauksia.

Tämäkin juttu on mun mielestä ihan positiivinen:

https://www.iltalehti.fi/mieli/a/aa5d9385-c92a-4d68-b538-655552d70a76

"Jokainen on hyvä juuri sellaisena kuin on onkin Emmille tärkeä ajatus. Hän kertoo aikaisemmin pitäneensä kehoaan vääränlaisena ja halunneensa olla pienikokoisempi.

Lapsuuden ja nuoruuden kiusaamiskokemukset olivat polkeneet Emmin itsetunnon matalaksi.

Yksi merkittävä tekijä muutoksessa oli äidiksi tulo. Se oli yksi syy siihen, miksi Emmi päätti hyväksyä itsensä sellaisena kuin on ja olla piittaamatta muiden mielipiteistä.

Halusin olla lapsilleni hyvä esimerkki. Ymmärsin, että jos en ole itsevarma, kuinka he voisivat oppia itsevarmoiksi. Tämä oivallus on rohkaissut minua työstämään itsetuntoani.

Työ on kannattanut, koska nyt Emmi on yhden askeleen lähempänä unelmaansa.

Toivoisin, että kaikki muistaisivat, ettei painolla, vaatekoolla tai vartalon koolla ole väliä, kunhan syö ja elää terveellisesti, voi hyvin ja on tyytyväinen itseensä.

Kommentit (330)

Vierailija
261/330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä keskustelut menevät mielestäni usein vähän ääripäihin ja eivät huomioi ihmisten eroja.

Vyötärönympärys on se joka ratkaisee terveyshaitat ja jos on niin kivoilla geeneillä siunattu että rasva kerääntyy lähinnä muualle kun navan kohdalle niin miksi ihmeessä silloin pitäisi olla hoikka vain koska joku fitness na#si niin toivoo.

Mä henk.koht. en ainakaan tahdo olla hoikka jonkun fitnessn#tsin vaan ihan itseni vuoksi. En halua jättimäistä ahteria, vaikka se nykyään onkin muotia, en paksuja reisiä, hyllyviä käsivarsia, pömppömahaa ja/tai kaksoisleukaa. On myös mukavaa liikkua hikoilematta ja hengästymättä, ostaa vaatteita muualtakin kuin isojen tyttöjen kaupoista ja kulkea kesäisin mekoissa ilman että reidet hankaavat yhteen. Syön elääkseni, en elä syödäkseni.

Niin me vaan ollaan erilaisia. Sinä näet ylipainoisessa ihmisessä vastenmielisiä piirteitä ja koet inhoa. Minä taas näen muita asioita ja koen myötätuntoa.

Te ivaatte niitä jotka lihoo sairastumisen vuoksi. Itse tutustuin tällaiseen ihmiseen, hän oli todella ylipainoinen tanssija. Hän vain kertoi jotain sairastumisestaan mutta tajusin että se on lihomisen taustalla. Näin hänestä tanssivideoita ennen sairastumista, siellä hän oli hoikka. Koin valtavaa myötätuntoa. Mitä kaikkea hän onkaan joutunut käymään läpi.

Koen myös myötätuntoa jos jollakin on rintasyövän vuoksi hyllyvät lymfakäsivarret tai vaikka kilpirauhasen poiston jälkeen kaksoisleuka. Ei minulla ole tarve arvostella näitä ihmisiä.

Koen myös myötätuntoa paria ystävääni kohtaan jotka kamppailevat ylipainon kanssa. Toisella ollut rankka lapsuus kiusattuna ja toista pidetty nälässä.

Sinä ja muut lskivihaajat tässä ketjussa. Arvostelette kovasti toisten ulkonäköä, se on mielestänne ruma. Mutta oletteko ajatelleet että olette itse sisäisesti todella rumia ja haitallisia muulle yhteiskunnalle.

Sinäkin voit sairastua vaikka rintasyöpään ja voit menettää rintasi. Se voi olla kova kolaus jos ulkonäköasiat ovat noin tärkeitä.

Kerrot että et halua kaksoisleukaa mutta sinua ei yhtään haittaa olla kusipää? Onkohan nyt tärkeysjärjestys oikea?

Jeppis. Laitatko vielä sen kohdan missä arvostelin muiden ulkonäköä? No? Aivan. Kerroin miltä _minä_ en halua näyttää. Unohdin ettei saa sanoa haluavansa olla hoikka, koska kehopositiivisuus. En arvostellut yhtään ketään. Ja juu, minäkin olin koulukiusattu vuosia ja minulta on leikattu syöpäkasvain. Mutta sitähän sinä et voinut tietää, sillä tunnet myötätuntoa vain ylipainoisia ihmisiä kohtaan, ja koska en ole sellainen, täytyy minun olla "sisältä ruma, yhteiskunnalle haitallinen kusipää". Onneksi Sinä kuulostat aivan ihanalta ja avarakatseiselta ihmiseltä. Ihanaa päivää vaan sullekin

Vierailija
262/330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei läskit kiinnosta. Piste.

Ja kuitenkin minä, läski, olen tänä(kin) viikonloppuna harrastanut seksiä ja saanut kahteen kertaan toisin kuin sinä ;-)

Sun seksikumppani pannut sua silmät kiinni. 

Palstamies: Miesten naismaku on paljon laajempi kuin naisten miesmaku. Kaikenlaiset naiset ovat haluttuja. Kaikki naiset saavat miehen/seksiä halutessaan.

Myös palstamies: Lihavia naisia voi panna korkeintaan silmät kiinni.

Hienosti te vedätte!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vaimo just sairastui diabetekseen. Ikää 40 vuotta. Olin hänelle jo vuosia sanonut, että sun pitäisi pudottaa painoa, ettei sairastuisi.

No, nyt hän sitten laihduttaa ja sanoo itsekin, että oli paljolti ylipainon syytä tuo sairastuminen. Nyt joutuu syömään diabeteslääkkeitä. Painoa hänellä on ollut vaihtelevasti 85-93kg ja pituutta 170 cm.

Laihduttakaa ihmiset ajoissa.

Tuttua tämä. Ystäväni paino n. 90 kg, pituus 166 ja hänellä alkoi tuossa 40- tuntumassa tulemaan kaikenlaista kremppaa. 

Nyt ei ole kyse siitä, etteikö ylipainoinen ihminen voisi olla hauska, tyylikäs, ihana ja kaikkea muuta. Kyse on pelkästään siitä, että jossain vaiheessa se ylipaino tulee aiheuttamaan ongelmia, se on ihan tutkittu juttu. Ei pidä ihannoida ylipainoa vaan terveitä elämäntapoja.

Vierailija
264/330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä keskustelut menevät mielestäni usein vähän ääripäihin ja eivät huomioi ihmisten eroja.

Vyötärönympärys on se joka ratkaisee terveyshaitat ja jos on niin kivoilla geeneillä siunattu että rasva kerääntyy lähinnä muualle kun navan kohdalle niin miksi ihmeessä silloin pitäisi olla hoikka vain koska joku fitness na#si niin toivoo.

Mä henk.koht. en ainakaan tahdo olla hoikka jonkun fitnessn#tsin vaan ihan itseni vuoksi. En halua jättimäistä ahteria, vaikka se nykyään onkin muotia, en paksuja reisiä, hyllyviä käsivarsia, pömppömahaa ja/tai kaksoisleukaa. On myös mukavaa liikkua hikoilematta ja hengästymättä, ostaa vaatteita muualtakin kuin isojen tyttöjen kaupoista ja kulkea kesäisin mekoissa ilman että reidet hankaavat yhteen. Syön elääkseni, en elä syödäkseni.

Niin me vaan ollaan erilaisia. Sinä näet ylipainoisessa ihmisessä vastenmielisiä piirteitä ja koet inhoa. Minä taas näen muita asioita ja koen myötätuntoa.

Te ivaatte niitä jotka lihoo sairastumisen vuoksi. Itse tutustuin tällaiseen ihmiseen, hän oli todella ylipainoinen tanssija. Hän vain kertoi jotain sairastumisestaan mutta tajusin että se on lihomisen taustalla. Näin hänestä tanssivideoita ennen sairastumista, siellä hän oli hoikka. Koin valtavaa myötätuntoa. Mitä kaikkea hän onkaan joutunut käymään läpi.

Koen myös myötätuntoa jos jollakin on rintasyövän vuoksi hyllyvät lymfakäsivarret tai vaikka kilpirauhasen poiston jälkeen kaksoisleuka. Ei minulla ole tarve arvostella näitä ihmisiä.

Koen myös myötätuntoa paria ystävääni kohtaan jotka kamppailevat ylipainon kanssa. Toisella ollut rankka lapsuus kiusattuna ja toista pidetty nälässä.

Sinä ja muut lskivihaajat tässä ketjussa. Arvostelette kovasti toisten ulkonäköä, se on mielestänne ruma. Mutta oletteko ajatelleet että olette itse sisäisesti todella rumia ja haitallisia muulle yhteiskunnalle.

Sinäkin voit sairastua vaikka rintasyöpään ja voit menettää rintasi. Se voi olla kova kolaus jos ulkonäköasiat ovat noin tärkeitä.

Kerrot että et halua kaksoisleukaa mutta sinua ei yhtään haittaa olla kusipää? Onkohan nyt tärkeysjärjestys oikea?

Tämä kannattaisi kaikkien lukea ajatuksen kanssa. 

Vierailija
265/330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni otettiin paljon verikokeita. Kolesteroli arvot ei ollut hyvät. Tai huono kolesteroli oli hitusen koholla. Hyvä ja kokonais arvot oli normaalit. Lääkäri kertoi katso mitä syöt jotta saat sen laskemaan vaikka ei ollut hälyttävä. Ylipainoa ei paljon. Rasvaa just vatsan seudulla. Rupesin tutkii mitä pistän suuhun. Piti ajatella elämää on jäljellä ja lapset tarvitsee mua sekä lapsenlapsi. 

Vierailija
266/330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän silti täytyy hyväksyä se ajatus, että ylipainoa ei tarvitse pitää viehättävänä. Se on vain yksi osa ulkonäköä, kuten lyhyet/pitkät hiukset, kalju/ei kalju, lyhyt, pitkä, pieni nenä, iso nenä jne. kaikilla on omat mieltymykset. Itse en pidä ylipainoa viehättävänä, en naisilla enkä miehillä.

Ei tarvitsekaan mutta ei sitä omaa makua ole pakko pitää ainoana oikeana. Itse esimerkiksi pidän kurvikkaista ja hieman ylipainoisista naisista paljon enemmän kuin hoikista ja tiedän paljon miehiä joilla sama maku.

Minusta keskustelu onkin nykypäivänä suuntautunut niin, että ylipainoiset haluavat juurikin sitä, että heidän näkemyksensä, joka siis on, että ylipainoinen on hyvännäköinen, on se ainoa oikea oikea ja jos et tykkää ylipainoisen ihmisen ulkonäöstä juurikin ylipainon takia, on sinussa vikaa ja olet väärässä ja paha ihminen.

Vierailija
267/330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuitenkin minä, läski, olen tänä(kin) viikonloppuna harrastanut seksiä ja saanut kahteen kertaan toisin kuin sinä ;-)

Palstamies: Miesten naismaku on paljon laajempi kuin naisten miesmaku. Kaikenlaiset naiset ovat haluttuja. Kaikki naiset saavat miehen/seksiä halutessaan.

Hienosti te vedätte!

Lihavat naiset on ihan yhtä nirsoja ja monesti näilläkin on itseään puolet kapeampi mies vierellä.

Vierailija
268/330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko aiheuttaa väkisinkin mielikuvan leidistä joka on jumissa ahtaassa sovituskopissa ja yrittää ravistella sieltä irti

Vierailija
269/330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienosti te vedätte!

Onko sun ajattelukyvyssä jotain vikaa vai miksi luulet, että palstalla kirjoittaisi ainoastaan yksi mies? 

Vierailija
270/330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienosti te vedätte!

Ei miehillä mikään laaja naismaku todellisuudessa ole, vaan taustalla on sairaalloinen tyytyminen mihin sattuu ja yksinolon pelko.

Vierailija
271/330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pudottanut nyt 12 kg normaalipainoon pelkästään terveellisellä ruokavaliolla ja liikunnalla. Ylipaino on todellinen terveysriski, eikä sitä pidä ihannoida eikä normalisoida.

Vierailija
272/330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän silti täytyy hyväksyä se ajatus, että ylipainoa ei tarvitse pitää viehättävänä. Se on vain yksi osa ulkonäköä, kuten lyhyet/pitkät hiukset, kalju/ei kalju, lyhyt, pitkä, pieni nenä, iso nenä jne. kaikilla on omat mieltymykset. Itse en pidä ylipainoa viehättävänä, en naisilla enkä miehillä.

Ei tarvitsekaan mutta ei sitä omaa makua ole pakko pitää ainoana oikeana. Itse esimerkiksi pidän kurvikkaista ja hieman ylipainoisista naisista paljon enemmän kuin hoikista ja tiedän paljon miehiä joilla sama maku.

Minusta keskustelu onkin nykypäivänä suuntautunut niin, että ylipainoiset haluavat juurikin sitä, että heidän näkemyksensä, joka siis on, että ylipainoinen on hyvännäköinen, on se ainoa oikea oikea ja jos et tykkää ylipainoisen ihmisen ulkonäöstä juurikin ylipainon takia, on sinussa vikaa ja olet väärässä ja paha ihminen.

Itse en ole huomannut tätä mutta en epäile etteikö tällaistakin olisi. Jotenkin niin monet ihmiset ilmaisee itseään aika mustavalkoisesti vaikka ehkä joskus huomaamattaan eivätkä sitä välttämättä niin tarkoita. 

Sensijaan että sanotaan neutraalisti, esim iso peppu, käytetään joko positiivisia ilmaisuja, esim kurvikas peppu tai negatiivisia, esim jättimäinen perse joka vihjaa että se on jotain huonoa.

En ole myöskään ihan vakuuttunut onko se pakko aina pamauttaa päin naamaa miksi ei vaikka pidä jotain viehättävänä. Ketä se hyödyttää loukata toista oli kyse sitten painosta, hiusten väristä, kullin tai rintojen koosta tai jostain muusta.  Jokainen olkoon ja tykätköön sellaisesta kuin tykkää ja antaa muiden olla ja tykätä mistä he haluavat.  Terveyspuolta on ehkä hyvä pitää vähän esillä jos navan ympärys kasvaa liiaksi

mutta senkin voi tehdä ilman nimittelyä.

Vierailija
273/330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lola odusoga on myös ihminen joka on lihava. Hän postailee missiaikaisia kuviaan (miksi?) ja myös nykypäivän lihavuuskuvia. Sitten hän närkästyy lehtien palstoilla jos joku sanoo vähemmän mairittelevaa. En ymmärrä lainkaan tätä ihmistä. Juu, saa olla kehopositiivinen, siitä vaan, mutta ainahan on hyvä katsoa totuutta silmiin. Minua ottaa päähän kun olen lihonut viime kesän lopusta 2-3 kg. Ei yhtään posiviinen juttu. En pidä läskipoimuistani, lienen sitten kehonegatiivinen. Kai saan olla?

Vierailija
274/330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni lihavia ei saa kiusata ja nimitellä ulkonäön vuoksi, ja koen että kehopositiivusuudella viitataan siihen koettaen valistaa ihmisiä olemaan kiusaamatta.

Kehopositiivisuus ei tarkoita sitä, että miehen pitäisi pakottaa itsensä ihastumaan lihavaan naiseen vaikka pitääkin hoikemmista, seurustelukumppaninsa saa edelleen valita yhtä syrjivästi kuin ennenkin. Kunhan ei ole ilkeä.

Vierailija
275/330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kehopositiivinen ja hei...pirun ylpeä siitä!

Vierailija
276/330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienosti te vedätte!

Onko sun ajattelukyvyssä jotain vikaa vai miksi luulet, että palstalla kirjoittaisi ainoastaan yksi mies? 

Palstan miehethän edustavat kaikkia miehiä. He ilmaisevat useimmiten asiansa niin, että "kaikki miehet" tai "yksikään mies ei".

Vierailija
277/330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lola odusoga on myös ihminen joka on lihava. Hän postailee missiaikaisia kuviaan (miksi?) ja myös nykypäivän lihavuuskuvia. Sitten hän närkästyy lehtien palstoilla jos joku sanoo vähemmän mairittelevaa. En ymmärrä lainkaan tätä ihmistä. Juu, saa olla kehopositiivinen, siitä vaan, mutta ainahan on hyvä katsoa totuutta silmiin. Minua ottaa päähän kun olen lihonut viime kesän lopusta 2-3 kg. Ei yhtään posiviinen juttu. En pidä läskipoimuistani, lienen sitten kehonegatiivinen. Kai saan olla?

Lola ei ole kyllä yhtään lihava joten jätetään tämä provo tähän jooko.

Vierailija
278/330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasa-arvon puolesta kirjoitti:

Koskaan ei puhuta myönteisesti pyöreämmistä miehistä!

Te miehet voitte ihan itse alkaa puhumaan toisistanne myönteisesti. Miksi naisten pitää aina tehdä kaikki teidän puolesta.

Vierailija
279/330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lihava nainen ja olen aina ollut läski,lapsesta asti. Miesten mielipide ei voisi vähempää kiinnostaa olen millainen olen. Omaa terveyttäni ajatellen syön suht terveellisesti. Ongelma on tunnesyöminen ja ahdistus johon en ole saanut apua. Kärsin mm paniikkihäiriöstä.

Jos kehopositiivisuus on sitä että ajattelen olevani tarpeeksi arvokas syödäkseni terveellisesti ja liikkuakseni,en ole kehopositiivinen.Välillä mieli haluaa rankaista kehoa ja turrutan ahdistusta syömällä.

Vierailija
280/330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo jälkimmäinen.

Mitä olen jutellut hoikkien vs lihavien kanssa, niin tuo ero tulee vastaan joka kerta. Suhtautuminen ruokaan.

Hieman yleistäen hoikille ruoka on energiaa, jos maistuu hyvälle niin se on plussaa. Hetken voi olla nälkä eikä se ole maailmanloppu. Lihaville herkuttelu on suuri nautinto, lohtu huonona päivänä, jne. Ja näläntunne jotain kamalaa.

Ei pidä paikkaansa, typeriä yleistyksiä taas. Ruoka on elämäni suurin nautinto, syön joka päivä hyvin ja paljon. Odotan nytkin jo illan ruokaa innolla. T. N 52 kg

En usko. Tai sitten käsitykseksi nautintoruokailusta on hyvin erilainen kuin useimmilla ylipainoisilla. Tyyliin se sinun nautintosi on joku parsanitu pienellä tilkalla vegaanista kastiketta kostutettuna.

Eli pidät kiinni itse keksimästäsi päähänpinttymästä, että kaikki lihavat "mässäilevät" ja "herkuttelevat", ja hoikat vain neutraalisti "syövät".

Illan ruokana on lasagne, kermaa ja juustoa säästelemättä. Varmasti 1000 kcal annos tulee syötyä. Miksi minun hoikan syömänä tämä on vain ravintoa, mutta lihavan syömänä se olisi sinua oksettavaa porsastelua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä