Emmi, 27, haluaa ravistella ahtaita normeja Vartalon koolla ei ole väliä. Puhutaan välillä myönteisesti pyöreämmistä naisista.
Eikä aina tuomita heitä. Mun mielestä olisi kiva kuulla välillä positiivistakin puhetta pluskoon ihmisistä.
Itse olen suht normaalipainoinen nainen, mutta mulla on useampiakin isompikokoisia naisystäviä, jotka ovat oikeasti hauskaa seuraa. Ja ovat ihan tyylikkäitäkin tapauksia.
Tämäkin juttu on mun mielestä ihan positiivinen:
https://www.iltalehti.fi/mieli/a/aa5d9385-c92a-4d68-b538-655552d70a76
"Jokainen on hyvä juuri sellaisena kuin on onkin Emmille tärkeä ajatus. Hän kertoo aikaisemmin pitäneensä kehoaan vääränlaisena ja halunneensa olla pienikokoisempi.
Lapsuuden ja nuoruuden kiusaamiskokemukset olivat polkeneet Emmin itsetunnon matalaksi.
Yksi merkittävä tekijä muutoksessa oli äidiksi tulo. Se oli yksi syy siihen, miksi Emmi päätti hyväksyä itsensä sellaisena kuin on ja olla piittaamatta muiden mielipiteistä.
Halusin olla lapsilleni hyvä esimerkki. Ymmärsin, että jos en ole itsevarma, kuinka he voisivat oppia itsevarmoiksi. Tämä oivallus on rohkaissut minua työstämään itsetuntoani.
Työ on kannattanut, koska nyt Emmi on yhden askeleen lähempänä unelmaansa.
Toivoisin, että kaikki muistaisivat, ettei painolla, vaatekoolla tai vartalon koolla ole väliä, kunhan syö ja elää terveellisesti, voi hyvin ja on tyytyväinen itseensä.
Kommentit (330)
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvon puolesta kirjoitti:
Koskaan ei puhuta myönteisesti pyöreämmistä miehistä!
Te miehet voitte ihan itse alkaa puhumaan toisistanne myönteisesti. Miksi naisten pitää aina tehdä kaikki teidän puolesta.
Onhan sillä nyt aivan eri vaikutus kun joku ihana nainen kertoisi miten haluaisi hieroa ja puristella seksikästä löllyvää kaljamahaani ja miestisujani.
Tunnen monia pyöreämpiä naisia, joista useampi on tosi kivoja ja fiksuja ihmisiä. Monilla kauniit kasvot. Itse olen pieni ja laiha.
Ylipainoiset ovat Suomessa jo enemmistö, joten eiköhän se normi ole jo pikkuhiljaa puhkiravisteltu...
Mä olen jo seuraavassa trendissä, normalisoimassa tahdonvoimaa ja terveellisiä elämäntapoja. Me ollaan todellinen vähemmistö, mutta ei uikuteta sortoa, koska voidaan hiton hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vaimo just sairastui diabetekseen. Ikää 40 vuotta. Olin hänelle jo vuosia sanonut, että sun pitäisi pudottaa painoa, ettei sairastuisi.
No, nyt hän sitten laihduttaa ja sanoo itsekin, että oli paljolti ylipainon syytä tuo sairastuminen. Nyt joutuu syömään diabeteslääkkeitä. Painoa hänellä on ollut vaihtelevasti 85-93kg ja pituutta 170 cm.Laihduttakaa ihmiset ajoissa.
Tuttua tämä. Ystäväni paino n. 90 kg, pituus 166 ja hänellä alkoi tuossa 40- tuntumassa tulemaan kaikenlaista kremppaa.
Nyt ei ole kyse siitä, etteikö ylipainoinen ihminen voisi olla hauska, tyylikäs, ihana ja kaikkea muuta. Kyse on pelkästään siitä, että jossain vaiheessa se ylipaino tulee aiheuttamaan ongelmia, se on ihan tutkittu juttu. Ei pidä ihannoida ylipainoa vaan terveitä elämäntapoja.
Sinäkin voit sairastua vakavasti ja lihoa kun et pysty enää liikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Toivoisin, että kaikki muistaisivat, ettei painolla, vaatekoolla tai vartalon koolla ole väliä, kunhan syö ja elää terveellisesti, voi hyvin ja on tyytyväinen itseensä." Jutussa tämä kohta tuntuu vähän oudolta... jos syö ja elää terveellisesti niin silloin EI ole ylipainoinen. Ja kyllä painolla ON väliä sillä ylipainon myötä tulee useimmiten ajan myötä terveydellisiä ongelmia.
Tietenkin voi syödä terveellisesti ja olla silti ylipainoinen. Miten niin ei voisi? Kuulutko heihin jotka luulevat että ylipainoisena pysyäkseen ihmisen pitää mättää roskaa joka päivä?
On myös osa terveellistä syömistä ja terveellistä elämää että osaa syödä ruokaa oikeita määriä. Eihän se ole kenellekään terveellistä jos syöt esim. kerralla 25 lihapullaa, 8 perunaa ja puoli kiloa salaattia.
Ylipainoisen ylläpitotaso ei vaadi 25 lihapullan mättämistä aterialla. Ero voi olla yhden pienen välipalan verran päivässä, kun ylipainoinen ei liho vaan pysyy samanpainoisen. Miksi liioittelet asiaa ja levität tätä harhaluuloa että ylipainoiset mättää valtavia määriä ruokaa jatkuvasti? T. Hoikka
Yhden PIENEN välipalan verran päivässä?
Uskoo, ken tahtoo.-ohis
Usko vaan. Ongelman ydin ovat nimenomaan nämä "pienet ja terveelliset" välipalat. Ei jatkuva laiduntaminen. Eli jatkuvat verensokeripiikit. Eli jatkuvat insuliinipiikit, jotka varastoivat rasvaa.
Ei monikaan normaalipainoinen syö mitään välipaloja aterioiden välissä.
Ehkä nämä lihavat sitten perustelevat itselleen lihomisen näillä pienillä, terveellisillä? välipaloilla, mitä puputtavat pitkin päivää.Suomessahan on vallalla se naurettava ajatus, että ainakin viisi kertaa päivässä pitäisi syödä. Ja olla tarkat ruoka-ajat, lautasmalli ja tietenkin sitä protskua niin maan prkeleesti. Yli kolmen tunnin syömättömyys laukaisee migreenin, horkan ja ihan hirmuisen verensokerin laskun.
No ei. Kukaan aikuinen ei tarvitse jatkuvasti ruokaa. Ihmisten pitäisi kuunnella kehoaan eikä näitä höpöhöpö ravintoterapeutteja. Itse syön silloin kun on nälkä, en kellon mukaan ja juu, olen hoikka keski-ikäinen.Töissä nyt on vähän pakko noudattaa niitä virallisia taukoaikoja ja jotain välipaloja syödä että jaksaa, mutta vapaalla syön herätessäni aamupalan ja sitten sen mukaan miten nälättää yleensä ruuan ja iltapalan päivän aikana. Olen myös hoikka keski-ikäinen. Ylipainoisille näytetään suositeltavan tuota että tasaisesti pitäisi olla napostelemassa pitkin päivää jotain ettei kroppa sitä ja kroppa tätä, kaikenlaisia teorioita miten se kroppa nyt milloinkin reagoi ruokaan, vaikuttaa aika ydinfysiikalta.
Seli seli. Töissä ei ole tauoilla mikään pakko syödä, jos et ilman jaksa niin hanki vähän itsekuria. Itselläni saattaa mennä koko työpäivä pelkällä vedellä, ei siihen menehdy.
Sama täällä, ei päivällä kuulu syödä. Syön vasta illalla kun tulen töistä ennen salille menoa ja sitten sen jälkeen. 20 kiloa silti ylimääräistä.
Kannattaa syödä päiväpainotteisesti jos kerran käyt päivällä töissäkin. Päivän aikana kulutat suurimman osan energiasta ja silloin tarvitset eniten energiaa. Salia varten ei tarvita suurta määrää energiaa, eikä sen jälkeen. En ihmettele, että on ylimääräisiä kiloja kun tankkaat yötä vasten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vaimo just sairastui diabetekseen. Ikää 40 vuotta. Olin hänelle jo vuosia sanonut, että sun pitäisi pudottaa painoa, ettei sairastuisi.
No, nyt hän sitten laihduttaa ja sanoo itsekin, että oli paljolti ylipainon syytä tuo sairastuminen. Nyt joutuu syömään diabeteslääkkeitä. Painoa hänellä on ollut vaihtelevasti 85-93kg ja pituutta 170 cm.Laihduttakaa ihmiset ajoissa.
Tuttua tämä. Ystäväni paino n. 90 kg, pituus 166 ja hänellä alkoi tuossa 40- tuntumassa tulemaan kaikenlaista kremppaa.
Nyt ei ole kyse siitä, etteikö ylipainoinen ihminen voisi olla hauska, tyylikäs, ihana ja kaikkea muuta. Kyse on pelkästään siitä, että jossain vaiheessa se ylipaino tulee aiheuttamaan ongelmia, se on ihan tutkittu juttu. Ei pidä ihannoida ylipainoa vaan terveitä elämäntapoja.
Kukapa ei voisi. Nyt ei olekaan siitä kyse. Kysymys on siitä, että terve ihminen, on antanut itsensä lihoa ja ylipainon myötä on mukaan tullut näitä elämäntapasairauksia. Sittenhän se onkin vaikeampi laihduttaa, eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lola odusoga on myös ihminen joka on lihava. Hän postailee missiaikaisia kuviaan (miksi?) ja myös nykypäivän lihavuuskuvia. Sitten hän närkästyy lehtien palstoilla jos joku sanoo vähemmän mairittelevaa. En ymmärrä lainkaan tätä ihmistä. Juu, saa olla kehopositiivinen, siitä vaan, mutta ainahan on hyvä katsoa totuutta silmiin. Minua ottaa päähän kun olen lihonut viime kesän lopusta 2-3 kg. Ei yhtään posiviinen juttu. En pidä läskipoimuistani, lienen sitten kehonegatiivinen. Kai saan olla?
Lola ei ole kyllä yhtään lihava joten jätetään tämä provo tähän jooko.
Mitäh? Luinko oikein? Huhhuh.
Olen aika varma että jos lasketaan Lolan painoindeksi niin ylipainolle mennään ja leikiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lola odusoga on myös ihminen joka on lihava. Hän postailee missiaikaisia kuviaan (miksi?) ja myös nykypäivän lihavuuskuvia. Sitten hän närkästyy lehtien palstoilla jos joku sanoo vähemmän mairittelevaa. En ymmärrä lainkaan tätä ihmistä. Juu, saa olla kehopositiivinen, siitä vaan, mutta ainahan on hyvä katsoa totuutta silmiin. Minua ottaa päähän kun olen lihonut viime kesän lopusta 2-3 kg. Ei yhtään posiviinen juttu. En pidä läskipoimuistani, lienen sitten kehonegatiivinen. Kai saan olla?
Olen aika varma että jos lasketaan Lolan painoindeksi niin ylipainolle mennään ja leikiten.
No ei mennä lihavuus rajan yli eli bmi yli 30 eikä vyötärö ole yli metriä nähnytkään. Ei Lola hoikka ole vaan terve kurvikas nainen. Jos jätetään nämä omat mieltymykset nyt pois tästä ketjusta ja keskustellaan oikeasta lihavuudesta eikä siitä kuinka joku ei tykkää jos naisella on rinnat ja lantio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstamies: Miesten naismaku on paljon laajempi kuin naisten miesmaku. Kaikenlaiset naiset ovat haluttuja. Kaikki naiset saavat miehen/seksiä halutessaan.
Myös palstamies: Lihavia naisia voi panna korkeintaan silmät kiinni.
Hienosti te vedätte!
Onko sun ajattelukyvyssä jotain vikaa vai miksi luulet, että palstalla kirjoittaisi ainoastaan yksi mies?
Palstan miehethän edustavat kaikkia miehiä. He ilmaisevat useimmiten asiansa niin, että "kaikki miehet" tai "yksikään mies ei".
Laitapa pari esimerkkiä vaikka tästä langasta. Tosiasiahan on se, että naiset ovat niitä todellisia laumaeläimiä, jotka pukevat päällensä esim. äärimmäisen typerän näköisiä vaatteita vain siksi, koska ne sattuvat olemaan muodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukapa ei voisi. Nyt ei olekaan siitä kyse. Kysymys on siitä, että terve ihminen, on antanut itsensä lihoa ja ylipainon myötä on mukaan tullut näitä elämäntapasairauksia. Sittenhän se onkin vaikeampi laihduttaa, eikö niin?
Katsoin tubesta videon, missä Dr. Phil yritti tolkuttaa tällaiselle lihavuuskulttilaiselle miten hänellä on kohonnut riski sairastua lihavuuden tuomiin sairauksiin ja kuolla ennenaikaisesti, eikä tuntunut menevän perille. Lihava nainen jankkasi, miten hän tuntee itsensä terveeksi ja ihmetteli, miksei puhuta niistä lihavista jotka ei sairastu. Ei tuntunut ymmärtävän käsitettä KOHONNUT RISKI.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikallaan ollessakin lihominen johtuu siitä, että syö enemmän kuin kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei mennä lihavuus rajan yli eli bmi yli 30 eikä vyötärö ole yli metriä nähnytkään. Ei Lola hoikka ole vaan terve kurvikas nainen. Jos jätetään nämä omat mieltymykset nyt pois tästä ketjusta ja keskustellaan oikeasta lihavuudesta eikä siitä kuinka joku ei tykkää jos naisella on rinnat ja lantio.
Lolalla on 30-40 kg ylipainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikallaan ollessakin lihominen johtuu siitä, että syö enemmän kuin kuluttaa.
Tätäkin tuntuu monen olevan vaikea käsittää. Ei liikunta ensinnäkään ole paras tapa laihduttaa tai hallita painoa, koska liikunta lisää nälkää. Liikkua kannattaa, mutta painonhallinta tapahtuu syömistä säätelemällä.
Joo lihavuus nostaa yli 200 sairauden riskiä. Riski = vaara + todennäköisyys
Kaikki riskit ei realisoidu ja jokainen päättää omalla kohdallaan, mikä on hyväksyttävä riskitaso suhteessa hyötyyn jonka asiasta saa. Toki monet asiat vaarantaa myös muita ihmisiä, esim. ylinopeutta ajaminen tai nenä puhelimessa pyöräily.
Esim. itse juon alkoholia joka on tietenkin terveysriski, mutta otan sen riskin koska mä nyt vaan tykkään tenuttaa. Mutta en vähättele, selittele, puolustele ja kaunistele asiaa. Musta riskit pitää ottaa tietoisesti ja rehellisesti.
Lihavakin punnitsee lihavuuden riskit syömisestä saamaansa mielihyvää vastaan. Musta sekin pitäisi tehdä sanoen suoraan että jep, otan tämän riskin koska syöminen on vaan niin hyvää, entäs sitten. Vältettäis kaikki typerä tutkimustulosten kiistäminen, itsepetos ja muiden syyttely.
Lola on edelleen kaunis nainen ja ylipainokin sopivasti jakautunut vartalolle. Hänen hirveä ulkonäkökeskeisyys on kuitenkin oksettavaa. Kaunis nainen ruma mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lskivihaajan illan ratoksi tulin kertomaan että tänään meni töissä liikunnan merkeissä tänään 8 tuntia.
Lskivihaaja se vaan on koko päivän itkenyt tähän ketjuun pahaa oloaan. Ala sinäkin harrastaa liikuntaa niin se tekee hyvää mielenterveydellesi.
t. lihava liikunnanohjaaja
Miten helvetissä voi olla lihava jos työkseen liikkuu? Syötkö silkkaa silavaa?
En syö eläinrasvaa ollenkaan. Vegaani olen minäkin, teen ruokani pitkälti pavuista, linsseistä joskus tofua tai muuta vegeproteiinia.
Syön samalla tavalla kuin söin hoikkanakin 35 kg ja 2 vuotta sitten, täysin sama ruokavalio. Siinäpä sinulle pähkinä purtavaksi.
Kyllä tuo on sellainen pähkinä joka sinun pitäisi pureksia ihan itse.
Hauskaahan tuossa on se, että "silkkaa silavaa" syömällä kukaan ei pysty itseään lihottamaan. Helvetisti hiilaria syömällä taas... no, jokainen voi kokeilla miten käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstamies: Miesten naismaku on paljon laajempi kuin naisten miesmaku. Kaikenlaiset naiset ovat haluttuja. Kaikki naiset saavat miehen/seksiä halutessaan.
Myös palstamies: Lihavia naisia voi panna korkeintaan silmät kiinni.
Hienosti te vedätte!
Onko sun ajattelukyvyssä jotain vikaa vai miksi luulet, että palstalla kirjoittaisi ainoastaan yksi mies?
Palstan miehethän edustavat kaikkia miehiä. He ilmaisevat useimmiten asiansa niin, että "kaikki miehet" tai "yksikään mies ei".
Laitapa pari esimerkkiä vaikka tästä langasta. Tosiasiahan on se, että naiset ovat niitä todellisia laumaeläimiä, jotka pukevat päällensä esim. äärimmäisen typerän näköisiä vaatteita vain siksi, koska ne sattuvat olemaan muodissa.
Miehet nyt valittaa kaikista vaatteista missä tissit ei näy ja perse vilku.
Minun mielestä lihavuus ei ole este mihinkään, jos terveys kestää. Eli siis terveyden ehdoilla lihava voi olla ihan yhtä hyvä kumppaniksi kuin laihakin.
Terv, M40
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä lihavuus ei ole este mihinkään, jos terveys kestää. Eli siis terveyden ehdoilla lihava voi olla ihan yhtä hyvä kumppaniksi kuin laihakin.
Terv, M40
Ai että sitten kun pamahtaa ne diabetekset ja muut ongelmat päälle niin kannattaa vasta alkaa tekemään asioille jotain. Kyllä minusta ennaltaehkäisyssä olisi jonkinlaista järkeä.