Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyäidit ovat uusavuttomia?

Vierailija
29.11.2006 |

Mitä on tapahtunut etteivät nykyäidit osaa laittaa esim tavallista kotiruokaa?

Siksikö etteivät meidän omat äitimme ole meitä opettaneet aikoinaan omien työkiireittensä keskellä? Vai pitäisikö syyttää peruskoulua ja sitä ettei kotitaloustunteja ollut riittävästi?

Kertokaa omia ajatuksianne.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mua äiti ruokaa laittamaan opettanu...

mut jos äiti ei koskaan olis tehny ruokaa ite, en älyis et niinkin voi tehdä ja säästää ruokakuluissa, en olis edes halunnu opetella tekeen ruokaa jos himassa ei olis niin tehty (kotoa opittu malli)

Vierailija
2/16 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä yleistys? Vai onko tämä taas " ennen oli naiset rautaa" -juttuja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini kokkasi joka päivä tuntikausia töiden jälkeen kun valmisruokia ei ollut. ei siinä paljon muut akerennytkään kuin laittamaan ruuan, tiskaamaan ja pistämään lapset yöpuulle. Nykyään vanhemmat saattavat jopa ehtiä istahtamaan ja kuuntelemaan lastensa touhuja. Kehityksellä on kaksi puolta.

Vierailija
4/16 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne yhtään ikäistäni (30v) äitiä, joka ei osaisi laittaa ruokaa.

Itse en juuri eineksiä ostele, eli kaikki ruoka tehdään itse. En oikein tiedä miksi niin teen, joskus tietysti ostetaan mekin kalapuikkoja yms.

Vierailija
5/16 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun yli kolmikymppinen nainen oli lähdössä reissuun appivanhempien luo ja päivitteli että kuinka nyt pärjätään kun anopilla ei ole edes mikroaaltouunia tai vedenkeitintä (ne piti ottaa mukaan kotoa!)... siinä uusavuttomuutta kerrassaan. Mitenkähän ne lapsen maidot ja ruuat lämmitettiin ennen mikroaaltouunin ja vedenkeittimen keksimistä... :O

Vierailija
6/16 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimpien kotiruokien reseptithän ovat älyttömän yksinkertaisia, joten ei niiden valmistamiseen kovin ihmeellisiä taitoja tarvita.

Vierailija
7/16 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Siksikö etteivät meidän omat äitimme ole meitä opettaneet aikoinaan omien työkiireittensä keskellä? Vai pitäisikö syyttää peruskoulua ja sitä ettei kotitaloustunteja ollut riittävästi?

Jos ei opeteta niin ei opi. Paitsi sitten kun alkaa itse " opiskella" . Jos alkaa... Itse olen kirjoista opetellut kaikki ruuat mitä teen. Kotona ei ikinä tarvinnut tehdä mitään. Muutin nuorena pois kotoa ja nyt kun ikää on 30v voin sanoa, että osaan/viitsin tehdä äitiäni paremmin ruokaa.

Vierailija
8/16 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on alalla töissä ja kotona kylllä olisin saanut oppia, jos olisin suostunut opettelemaan. Mutta en kestänyt äitini asennetta keittiössä, joten pysyin sieltä kaukana. Opiskeluaikana opettelin laittamaan ruokaa keittokirjojen avulla. Jokainen normaalijärjellä varustettu kyllä oppii kokkaamaan jos haluaa.

Vierailija
9/16 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkaan ei muksuna koskaan tarvinnut kotona tehdä ruokaa vaan kaikki tuli valmiina eteen kuin manulle illallinen. Nyt vasta aikuisiällä olen ostanut peruskeittokirjan ja opetellut kantapään kautta tekemään MAUKASTA ruokaa. Joku kirjoitti että kyllähän jokainen osaa reseptiä lukea mutta se ei mielestäni riitä. Toinen osaa tehdä parempaa ruokaa kuin toinen vaikka resepti on ihan sama.

Vierailija
10/16 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini oli 6 vuotta kotirouva ja teki " kaiken" itse.

Itse olen uraäiti ja ostan valmisruokia, valmisvaatteet, lastenhoitoapua...

kysymys on myös rationalisoinnista ja oman jaksamisen tukemisesta- nykyäideillä siis- ainakin työssäkäyvillä.

Osaan kyllä tehdä jopa ruskean kastikkeen ja neuvola sukkia, mutta miksi tekisin, kun saan kaupasta valmista...

Vierailija
11/16 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä oikein edes kotiruoaksi voi kutsua.

Itse opettelin kaiken alusta.

Henk koht en tunne ketään joka ei tekisi itse ruokaa. Äitinikin siis kuitenkin yrittää...

Vierailija
12/16 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ap:n kaltaiset tyytyvät kevyen luokan marinaan eivätkä kykene kunnon vallankumoukseen.

Vierailija
13/16 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mutta ap:n kaltaiset tyytyvät kevyen luokan marinaan eivätkä kykene kunnon vallankumoukseen.

Vierailija
14/16 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kivunlievitykset, päivähoidot ja kuntosalikortit, mutta sen kun naristaan vaan. Toisin oli esiäideillämme. Mutta meillä on valta muuttaa kehityksen suunta ja saattaa nykymaailma mallilleen.

Vierailija
15/16 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ennen oli erityisen hyvin? Sodanjälkeiset ' esiäidit' edustivat uraäitiyden huipentumaa, painelivat navettaan ja jättivät lapset pärjäämään keskenään (siis ne pienet, joista ei vielä ollut töihin). Ei tiedetty pehmeistä lastenhoitomenetelmistä mitään vaan vauvat huusivat sen aikaa kun tehtiin töitä. Ei ollut vaihtoehtoja eikä missään tapauksessa ollut suotavaa myöntää, ettei jaksa tai väsyttää. Niinpä monet kostivat huonon olon lapsilleen.

Kyllä moni varmasti pärjäisi samalla metodilla nykyäänkin, ei kun kokeilemaan.

Vierailija
16/16 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eipä huolta, jossain tutkimuksessa oli todettu, että myöhään lapsen saaneiden omien lasten riski kärsiä hedelmättömyydestä on kohonnut. Eli kohta tässä kuollaan sukupuuttoon, kun synnyttäjien keski-ikä jatkaa nousemistaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme